Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 november 2024
gepubliceerd op 03 december 2024

Koninklijk besluit betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2024009776
pub.
03/12/2024
prom.
20/11/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 NOVEMBER 2024. - Koninklijk besluit betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het Belgisch Scheepvaartwetboek, artikelen 2.2.3.9 en 2.2.3.14;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 november 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/11/2005 pub. 30/11/2005 numac 2005014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen sluiten betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 8 juli 2024 ;

Gelet op advies nr. 77.052/4 van de Raad van State, gegeven op 7 oktober 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Noordzee,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit ter omzetting van de Richtlijn 2003/25/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 april 2003 betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen, gewijzigd bij Richtlijn 2005/12/EG van de Commissie van 18 februari 2005 en bij richtlijn 2023/946 van het Europees Parlement en de Raad van 10 mei 2023 wordt verstaan onder: 1° " ro-ro-passagiersschip " : een schip dat meer dan twaalf passagiers vervoert en uitgerust is met ro-ro-laadruimten of speciale categorieën ruimten, als omschreven in voorschrift II-2/3 van het SOLAS-verdrag als gewijzigd;2° "bestaand ro-ro-passagiersschip": een ro-ro-passagiersschip waarvan de kiel is gelegd of waarvan de bouw zich in een soortgelijk stadium bevond vóór 5 december 2024;een soortgelijk stadium van de bouw is het stadium waarin: i) de bouw van een bepaald schip begint, en ii) bij het assembleren van het schip reeds 50 ton of 1 % van de geschatte massa van alle bouwmateriaal is gebruikt, waarbij de kleinste van beide massa's in aanmerking wordt genomen;3° nieuw ro-ro-passagiersschip": een ro-ro-passagiersschip dat geen bestaand ro-ro-passagiersschip is;4° " passagier " : iedere persoon met uitzondering van de kapitein en de bemanningsleden of andere personen die in welke hoedanigheid dan ook in dienst of tewerkgesteld zijn aan boord van een schip ten behoeve van dat schip, en met uitzondering van kinderen beneden de leeftijd van één jaar;5° "Solas-verdrag": het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee van 1974 en de van kracht zijnde wijzigingen daarvan; 6° "SOLAS 90": het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee van 1974, zoals laatstelijk gewijzigd bij Resolutie MSC.117(74) ; 7° "SOLAS 2009": het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee van 1974, zoals laatstelijk gewijzigd bij Resolutie MSC.216(82); 8° SOLAS 2020": het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee van 1974, zoals laatstelijk gewijzigd bij Resolutie MSC.421(98);"; 9° "geregelde dienst": een reeks overtochten van ro-ro-passagiersschepen ten behoeve van het verkeer tussen dezelfde twee of meer havens, of een reeks reizen van en naar dezelfde haven zonder tussenliggende aanloophavens die plaatsvinden: i) volgens een gepubliceerde dienstregeling, of ii) met een zodanige regelmaat of frequentie dat zij een herkenbare systematische reeks vormen;10° " lidstaat " : een land dat deel uitmaakt van de Europese Unie;11° "havenstaat": een lidstaat waarvan de havens het vertrek- of aankomstpunt zijn of worden aangedaan door een geregelde dienst met ro-ro-passagiersschepen;12° " internationale reis " : een reis over zee van een haven in een lidstaat naar een haven buiten die lidstaat of omgekeerd;13° "specifieke stabiliteitsvereisten": bij gebruik als overkoepelende term, de stabiliteitsvereisten als bedoeld in artikel 5;14° " significante golfhoogte " of " hs " : de gemiddelde hoogte van de golven in het hoogste drieëndertig-percentiel van de in een bepaalde periode gemeten golfhoogteverdeling;15° " restvrijboord " of " fr " : de minimumafstand tussen het beschadigde ro-ro-dek en de uiteindelijke waterlijn op de plaats van de beschadiging, zonder rekening te houden met het extra effect van het zeewater dat zich op het beschadigde ro-ro-dek heeft verzameld;16° " de richtlijn " : richtlijn 2003/25/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 14 april 2003 betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen; 17"maatschappij": de eigenaar van een ro-ro-passagiersschip of een andere organisatie of persoon, zoals de bedrijfsvoerder of de rompbevrachter, die de verantwoordelijkheid voor de exploitatie van het passagiersschip van de eigenaar heeft overgenomen.

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op alle ro-ro-passagiersschepen, ongeacht de vlag die zij voeren, die een geregelde dienst van of naar een Belgische haven onderhouden voor internationale reizen.

De scheepvaartcontroleur ziet erop toe dat ro-ro-passagiersschepen die de vlag voeren van een staat die geen lidstaat is, volledig aan de voorschriften van dit besluit voldoen, voordat zij worden ingezet op zeereizen van en naar Belgische havens, overeenkomstig het koninklijk besluit van 28 februari 2019 betreffende een inspectiesysteem voor de veilige exploitatie van ro-ro-vaartuigen en hogesnelheidspassagiersvaartuigen op geregelde diensten.

Art. 3.De significante golfhoogten (hS) worden gebruikt voor het bepalen van de hoogte van het water op het autodek bij toepassing van de specifieke stabiliteitsvereisten in deel A van bijlage I. De waarden van de significante golfhoogten zijn die met een overschrijdingskans van niet meer dan 10 % op jaarbasis.

Art. 4.De Scheepvaartcontrole stelt een lijst op en houdt deze up-to-date, van zeegebieden die bevaren worden door ro-ro-passagiersschepen die een geregelde dienst naar of vanuit Belgische havens onderhouden, alsmede de bijbehorende waarden van significante golfhoogten in die gebieden.

De zeegebieden en de geldende waarden van significante golfhoogten in deze gebieden worden vastgesteld in onderling overleg met de andere lidstaten of, waar toepasselijk en mogelijk, tussen lidstaten en derde landen aan beide eindpunten van de route. Indien de scheepsroute door meer dan één zeegebied loopt, dient het schip te voldoen aan de specifieke stabiliteitsvereisten voor de hoogste waarde van significante golfhoogte die voor deze gebieden is bepaald.

De lijst wordt opgenomen in een databank die op de website van de Scheepvaartcontrole toegankelijk is. De plaats waar die informatie te vinden is, alsmede eventuele updates van de lijst en de redenen voor die updates, worden door de Directeur-generaal van de Scheepvaarcontrole aan de Europese Commissie meegedeeld.

Art. 5.§ 1. Onverminderd de toepassing van koninklijk besluit van 11 maart 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/03/2002 pub. 27/07/2002 numac 2002022466 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen die voor binnenlandse reizen en tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 november 1981 betreffende voorschriften voor passagiersschepen die geen internationale reis maken en die uitsluitend in een beperkt vaargebied langs de kust varen en van het koninklijk besluit van 20 juli 1973 houdende zeevaartinspectiereglement worden gebruikt moeten nieuwe ro-ro-passagiersschepen die gecertificeerd zijn voor het vervoer van meer dan 1 350 opvarenden, voldoen aan de specifieke stabiliteitsvereisten van hoofdstuk II-1, deel B, van SOLAS 2020. § 2. Naar keuze van de maatschappij voldoen nieuwe ro-ro-passagiersschepen die maximaal 1 350 opvarenden mogen vervoeren, aan: a) de specifieke stabiliteitsvereisten van bijlage I, deel A, of b) de specifieke stabiliteitsvereisten van bijlage I, deel B. Voor elk van deze schepen stelt de Scheepvaarcontrole de Commissie binnen twee maanden na de datum van afgifte van het in artikel 6 bedoelde certificaat in kennis van de keuze tussen de opties als bedoeld in de eerste alinea en deelt zij daarbij de in bijlage III bedoelde bijzonderheden mee. § 3. Bij toepassing van de vereisten in deel A van bijlage I worden passen de lidstateseepn de richtsnoeren in bijlage II toegepast, voor zover dit praktisch uitvoerbaar en verenigbaar is met het ontwerp van het betreffende schip. § 4. Naar keuze van de maatschappij voldoen bestaande ro-ro-passagiersschepen die gecertificeerd zijn voor het vervoer van meer dan 1 350 opvarenden, door de maatschappij na 5 december 2024 zijn ingezet om geregelde diensten te onderhouden van of naar een Belgische haven, en nooit gecertificeerd zijn overeenkomstig dit besluit, aan: a) de specifieke stabiliteitsvereisten van hoofdstuk II-1, deel B, van SOLAS 2020, of b) de specifieke stabiliteitsvereisten van bijlage I, deel A, boven op de in hoofdstuk II-1, deel B, van SOLAS 2009 uiteengezette vereisten. De stabiliteitsvereisten die worden toegepast, worden vermeld in het krachtens artikel 6 vereiste scheepscertificaat. § 5. Naar keuze van de maatschappij voldoen bestaande ro-ro-passagiersschepen die gecertificeerd zijn voor het vervoer van maximaal 1 350 opvarenden, door de maatschappij na 5 december 2024 zijn ingezet om geregelde diensten te onderhouden van of naar een Belgische haven, en nooit gecertificeerd zijn overeenkomstig dit besluit, aan: a) de specifieke stabiliteitsvereisten van bijlage I, deel A, of b) de specifieke stabiliteitsvereisten van bijlage I, deel B. De stabiliteitsvereisten die worden toegepast, worden vermeld in het scheepscertificaat als bedoeld in artikel 6. § 6. Bestaande ro-ro-passagiersschepen die op 5 december 2024 een geregelde dienst onderhielden van of naar een Belgische haven, moeten blijven voldoen aan de specifieke stabiliteitsvereisten van bijlage I van het koninklijk besluit van 21 november 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/11/2005 pub. 30/11/2005 numac 2005014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen sluiten betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen.

Art. 6.§ 1. Alle nieuwe en bestaande Belgische ro-ro-passagiersschepen, hebben een certificaat aan boord waaruit blijkt dat zij voldoen aan de specifieke stabiliteitsvereisten als bedoeld in artikel 5.

De certificaten worden afgegeven door de Scheepvaartcontrole en kunnen worden gecombineerd met andere gerelateerde certificaten. Voor ro-ro-passagiersschepen die voldoen aan de specifieke stabiliteitsvereisten van bijlage I, deel A, moet in het certificaat worden vermeld tot welke significante golfhoogte het schip aan de specifieke stabiliteitsvereisten kan voldoen.

Het certificaat blijft geldig zolang het ro-ro-passagiersschip wordt gebruikt in een gebied met dezelfde of een lagere waarde van significante golfhoogte. § 2. Het certificaat dat overeenkomstig de richtlijn door een andere lidstaat is afgegeven wordt in België erkend. § 3. Een door een derde land afgegeven certificaat waaruit blijkt dat een ro-ro-passagiersschip voldoet aan de in de richtlijn vastgestelde specifieke stabiliteitsvereisten wordt in België erkend.

Art. 7.Indien een maatschappij die het gehele jaar door een geregelde dienst onderhoudt, voor een kortere periode extra ro-ro-passagiersschepen voor die dienst wenst in te zetten, stelt zij ten minste een maand voordat de genoemde schepen voor die dienst worden ingezet, de Scheepvaartcontrole hiervan in kennis.

Als echter door onvoorziene omstandigheden snel een vervangend ro-ro-passagiersschip moet worden ingezet om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen, zijn artikel 4, lid 4, koninklijk besluit van 28 februari 2019 betreffende een inspectiesysteem voor de veilige exploitatie van ro-ro-vaartuigen en hogesnelheidspassagiersvaartuigen op geregelde diensten en punt 1.3 van bijlage 12 bij het koninklijk besluit van 14 juli 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/07/2020 pub. 21/08/2020 numac 2020042449 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake de handhaving van scheepvaartregelgeving type koninklijk besluit prom. 14/07/2020 pub. 21/08/2020 numac 2020042587 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake de handhaving van scheepvaartregelgeving sluiten inzake de handhaving van scheepvaartregelgeving van toepassing in plaats van de kennisgevingsverplichting van het eerste lid.

Indien een maatschappij op seizoensbasis een geregelde dienst wenst te onderhouden voor een kortere periode van maximaal zes maanden per jaar, stelt zij de Scheepvaartcontrole daar ten minste drie maanden voor de aanvang van die dienst van in kennis.

Voor ro-ro-passagiersschepen die voldoen aan de specifieke vereisten van bijlage I, deel A, mag de Scheepvaartcontrole, als diensten in de zin van de leden 1, 2 en 3 worden onderhouden onder omstandigheden waarin de waarde van de significante golfhoogte lager is dan die welke voor hetzelfde zeegebied voor het hele jaar is vastgesteld, de voor deze kortere periode geldende waarde van de significante golfhoogte gebruiken voor het bepalen van de hoogte van het water op het dek bij het toepassen van de specifieke stabiliteitsvereisten zoals vastgesteld in bijlage I, deel A. De voor die kortere periode geldende waarde van de significante golfhoogte wordt overeengekomen tussen de lidstaten of, waar toepasselijk en mogelijk, tussen lidstaten en derde landen aan de beide eindpunten van de route.

Na goedkeuring door de Scheepvaartcontrole voor diensten in de zin van de leden 1, 2 en 3, moet het ro-ro-passagiersschip dat dergelijke diensten onderhoudt, een certificaat van naleving van het bepaalde in dit besluit, zoals bedoeld in artikel 6, lid 1, aan boord hebben.

Art. 8.Het koninklijk besluit van 21 november 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/11/2005 pub. 30/11/2005 numac 2005014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen sluiten betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen wordt opgeheven.

Art. 9.Dit besluit treedt in werking op 5 december 2024.

Art. 10.De minister bevoegd voor de maritieme mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 november 2024.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee, P. VAN TIGCHELT


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 20 november 2024 betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen.

Brussel, 20 november 2024.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee, P. VAN TIGCHELT


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 20 november 2024 betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen.

Brussel, 20 november 2024.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee, P. VAN TIGCHELT


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 20 november 2024 betreffende specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen.

Brussel, 20 november 2024.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee, P. VAN TIGCHELT


^