gepubliceerd op 19 april 2023
Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande professionele topvoetbalclubs
20 MAART 2023. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande professionele topvoetbalclubs
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat ik U ter ondertekening voorleg, is genomen in uitvoering van artikel 86, § 1, tweede lid, van de
wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
18/09/2017
pub.
06/10/2017
numac
2017013368
bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien
Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten
type
wet
prom.
18/09/2017
pub.
13/03/2019
numac
2019040504
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling
sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten.
Het ontwerpbesluit heeft tot doel, overeenkomstig de hierboven vermelde rechtsgrond, het reglement goed te keuren dat de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie heeft uitgevaardigd in zijn hoedanigheid van toezichthoudende overheid voor professionele topvoetbalclubs (hierna: "club(s)"), gedelegeerd door artikel 85, § 1, 5°, van de voornoemde wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling sluiten (hierna: "de wet").
Het reglement dat bij het ontwerpbesluit wordt goedgekeurd, strekt ertoe de in boek II van de wet vervatte waakzaamheidsverplichtingen op technische punten aan te vullen. Boek III, betreffende de beperking van het gebruik van contanten, hoeft voor de betrokken sector niet te worden aangevuld.
Artikelsgewijze bespreking van het reglement In artikel 1, § 1, worden een aantal begrippen gedefinieerd, onder verwijzing naar de wet, die geen bijzonder commentaar behoeven.
Artikel 1, § 2, verduidelijkt het begrip cliënt, zoals toegestaan door artikel 86, § 1, vierde lid, van de wet.
Het bepaalt dat een persoon een cliënt is als hij de volgende twee kenmerken heeft: - enerzijds met de club een overeenkomst hebben gesloten voor een bedrag gelijk aan of hoger dan 10.000 euro; - anderzijds voorkomen in de lijst van categorieën van cliënten die zijn opgesomd in het eerste lid.
Zo is een supporter die een jaarabonnement neemt van minder dan 10.000 euro, zelfs gedurende meerdere ononderbroken jaren, geen cliënt in de zin van dit reglement.
In artikel 2 wordt het toepassingsgebied bepaald, dat clubs bestrijkt.
Het voorziet ook in de mogelijkheid voor een beroepsvereniging om haar leden procedures en tools (bv. IT-tools) ter beschikking te stellen waarmee zij een deel van hun verplichtingen uit hoofde van boek II van de wet kunnen nakomen.
Deze procedures en tools kunnen door de FOD Economie worden gevalideerd als zij het mogelijk maken aan deze verplichtingen te voldoen.
Artikel 3, § 1, eerste lid, verduidelijkt de tijdstippen waarop de waakzaamheidsverplichtingen (identificatie en individuele risicobeoordeling) moeten worden vervuld.
Deze tijdstippen gelden zowel voor zakelijke relaties als voor occasionele verrichtingen.
Het tweede lid bepaalt, voor zover nodig, dat de documenten of bronnen die voor de verificatie worden voorgelegd, moeten zijn opgesteld of vertaald in een taal die door de operationeel verantwoordelijke kan worden begrepen.
Paragraaf 2 geeft de aanvullende verplichtingen van de club in geval van een zakelijke relatie aan.
Enerzijds verplicht het eerste lid de club om de betalingen te onderzoeken.
Anderzijds wordt in het tweede lid aanvullend bepaald met welke frequentie de club de identificatie- en risicoanalysegegevens van haar cliënten moet bijwerken, indien zij in haar algemene risicoanalyse geen andere frequenties heeft vastgesteld.
In de derde paragraaf wordt, voornamelijk uit didactisch oogpunt, herinnerd aan de verplichtingen van de organisator in het geval hij een cliënt niet kan identificeren of het risico dat deze inhoudt niet kan beoordelen.
In artikel 4 worden, voor elke categorie van cliënten, verschillende factoren opgesomd die een hoog risico op witwassen van geld of financiering van terrorisme met zich meebrengen. Het vormt dus concreet een aanvulling op artikel 16 van de wet, dat elke entiteit die onder de wet valt, waaronder de organisatoren van beurzen en salons, verplicht een algemene risicobeoordeling uit te voeren.
Heel wat risicofactoren kunnen worden onderzocht door de gegevens van de cliënt in te voeren in een zoekmachine. Daaruit kan blijken of de cliënt een delinquent is, onbekwaam, een politiek prominent persoon, actief in een gevoelige sector, enz. Het spreekt voor zich dat er niet van de organisator van beurzen en salons wordt gevraagd om verder te gaan dan een online verificatie.
Met betrekking tot het eerste risicocriterium inzake cliënten-rechtspersonen (2°, a)) dient tevens te worden opgemerkt dat het ontbreken van de geboorteplaats en -datum van een uiteindelijke begunstigde niet leidt tot een verbod tot contracteren, aangezien het verkrijgen van deze gegevens een middelenverbintenis is: "wanneer de identificatieverplichting betrekking heeft op een natuurlijke persoon in zijn hoedanigheid van uiteindelijke begunstigde, gebeurt de identificatie van zijn geboortedatum en -plaats in de mate van het mogelijke" (artikel 26, § 2, tweede lid, 1°, van de wet). Het is evenwel opportuun deze afwezigheid als een risicofactor te beschouwen.
In artikel 5 wordt gewezen op situaties waarin het verboden is een overeenkomst te sluiten of te verlengen.
De eerste twee situaties zijn bij wet geregeld.
In de derde situatie zou de organisator medeplichtig worden aan het strafbare feit van artikel 137, 1°, van de wet.
Het vierde zou hem medeplichtig maken aan het strafbare feit voorzien in het koninklijk besluit van 28 december 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/12/2006 pub. 29/12/2006 numac 2006010072 bron federale overheidsdienst financien en federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 11 juni 1993 inzake de samenstelling, de organisatie, de werking en de onafhankelijkheid van de cel voor financiële informatieverwerking type koninklijk besluit prom. 28/12/2006 pub. 31/01/2007 numac 2007000103 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juli 2004 betreffende modaliteiten van het inzetten van personeelsleden van het autonoom overheidsbedrijf Belgacom in het kader van coördinatie van de uitreiking van de elektronische identiteitskaart, het koninklijk besluit van 22 juli 2004 betreffende modaliteiten van het inzetten van personeelsleden van het autonoom overheidsbedrijf Belgacom in de gemeenten in het kader van de uitreiking van de elektronische identiteitskaart, het koninklijk besluit van 13 september 2004 betreffende de bepaling van het project, het vereist aantal in te zetten personeelsleden en de modaliteiten van het inzetten van personeelsleden van Belgacom voor de organisatie en invulling van de neutrale calltaking van de alarmcentrales 112, 101 en 100 en van het koninklijk besluit van 13 mei 2005 betreffende de modaliteiten voor het inzetten van personeelsleden van het autonoom overheidsbedrijf Belgacom in het kader van de uitvoering van de vijfjaarlijkse herzieningen inzake het recht op de inkomensvervangende tegemoetkoming en op de integratietegemoetkoming sluiten inzake specifieke beperkende maatregelen tegen bepaalde personen en entiteiten met het oog op de strijd tegen de financiering van het terrorisme, gesanctioneerd bij artikel 4 van de wet van 11 mei 1995 inzake de tenuitvoerlegging van de besluiten van de Veiligheidsraad van de Organisatie van de Verenigde Naties.
Artikel 6 is een toepassing van artikel 45, § 2, eerste lid, van de wet.
Artikel 7 is een toepassing van de artikelen 47 tot en met 51 van de wet.
De artikelen 8 tot en met 10 verduidelijken de wettelijke bepalingen op een wijze die aangepast is aan de sector van de organisatoren van beurzen en salons.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE
20 MAART 2023. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande professionele topvoetbalclubs FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, artikel 86, § 1, tweede lid;
Op de voordracht van de Minister van Economie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande professionele topvoetbalclubs, wordt goedgekeurd.
Art. 2.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 20 maart 2023.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE
BIJLAGE Reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande professionele topvoetbalclubs HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied
Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 1° "de wet": de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten;2° "witwassen van geld en financiering van terrorisme": de praktijken zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de wet;3° "club": de professionele topvoetbalclub bedoeld in artikel 4, 43°, van de wet;4° "uiteindelijke begunstigde": de persoon als bedoeld in artikel 4, 27°, van de wet;5° "antiwitwasverantwoordelijke": de persoon als bedoeld in artikel 9, § 1, van de wet;6° "operationeel verantwoordelijke": de persoon als bedoeld in artikel 9, § 2, van de wet;7° "atypisch kenmerk, atypische verrichting of atypisch feit": een kenmerk dat, een verrichting die of een feit dat niet strookt, onder andere, met de kenmerken van de cliënt, met het doel en de aard van de zakelijke relatie of van de betrokken verrichting, of met het risicoprofiel van de cliënt;8° "CFI": de Cel voor financiële informatieverwerking zoals bedoeld in artikel 76 van de wet; 9° "Economische Inspectie": de Algemene Directie Economische Inspectie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, die belast is met het toezicht zoals bedoeld in artikel 85, § 1, 5°, en § 3, van de wet. § 2. In de zin van artikel 21, § 1, van de wet dient "cliënten" te worden begrepen als de volgende categorieën van personen, wanneer zij met de club een overeenkomst sluiten voor een bedrag gelijk aan of hoger dan 10.000 euro: 1° "cliënt - toeschouwer": de persoon die bij een club een abonnement of één of meerdere producten of diensten afneemt; 2° "cliënt - sponsor": de persoon die voordeel haalt uit een zichtbaarheid in verband met de club, met name door middel van reclame, het tonen van zijn merk, het geven van geschenken ...; 3° "cliënt - voetbalclub": elke onderneming die een club bezit of beheert, ongeacht de plaats waar de club is gevestigd of de competitie waarin zij speelt;4° "cliënt - sportmakelaar": elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die in de voetbalsector particuliere arbeidsbemiddeling verricht voor potentiële betaalde sporters of voor rekening van werkgevers met het oog op het sluiten van een arbeidsovereenkomst voor betaalde sporters of met het oog op hun transfer van de ene club naar de andere;5° "cliënt - huurder": de persoon die één of meer ruimten huurt van een club;6° "cliënt - sportfederatie": UEFA, FIFA, KBVB, Pro League nv en Pro League vzw;7° "cliënt - kredietgever": elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een krediet verleent aan een club en waarvan de activiteit niet gereglementeerd is in een lidstaat van de Europese Unie. Zijn met name geen cliënten in de zin van de wet, de volgende personen: 1° personen die kapitaal investeren in een club;2° personen die uitsluitend met de club verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst in de zin van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten of van de wet van 24 februari 1978 betreffende de arbeidsovereenkomst voor betaalde sportbeoefenaars;3° vrijwilligers in de zin van artikel 3, 2°, van de wet van 3 juli 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/2005 pub. 29/08/2005 numac 2005022674 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende de rechten van vrijwilligers sluiten betreffende de rechten van vrijwilligers;4° een club die, in het kader van een transfer van een speler, van de club een opleidings- of solidariteitsvergoeding ontvangt overeenkomstig het door de FIFA gepubliceerde Reglement betreffende het Statuut en de Transfer van spelers;5° leveranciers die geen cliënten-sponsors zijn.
Art. 2.De bepalingen van dit reglement zijn van toepassing op de clubs.
Indien de club volledig en op de gepaste wijze gebruik maakt van de procedures en tools die door een beroepsvereniging in onderling overleg met de FOD Economie ter beschikking worden gesteld, wordt zij vermoed te voldoen aan de verplichtingen opgenomen in de artikelen 7 tot en met 35 en 37 tot en met 46 van de wet. HOOFDSTUK II. - Waakzaamheidsverplichtingen Afdeling I. - Tijdstip van de waakzaamheidsverplichtingen
Art. 3.§ 1. Onverminderd artikel 31 en overeenkomstig de artikelen 30 en 34 van de wet neemt de club enerzijds de maatregelen ter identificatie en verificatie van de identiteit van de cliënt als bedoeld in artikel 1, § 2, en, in voorkomend geval, van zijn lasthebbers en uiteindelijke begunstigden, en anderzijds de maatregelen ter identificatie van de kenmerken van de cliënt en het doel en de aard van de zakelijke relatie of de voorgenomen occasionele verrichting, bedoeld in de artikelen 4 en 5: 1° indien de overeenkomst betrekking heeft op de transfer van een speler: voordat deze transfer wordt ingevoerd in het FIFA Transfert Management System ("FIFA-TMS");2° in andere gevallen: vóór het sluiten van een overeenkomst met die cliënt. De documenten of bronnen die voor de verificatie worden voorgelegd, moeten zijn opgesteld of vertaald in een taal die door de operationeel verantwoordelijke kan worden begrepen. § 2. De club onderzoekt gedurende de hele zakelijke relatie of de betalingen de in artikel 4, 7°, genoemde kenmerken vertonen.
In geval van een zakelijke relatie werkt de club de identificatie- en risicoanalysegegevens bij wanneer elementen die relevant zijn voor de individuele risicobeoordeling veranderen en, indien in haar algemene risicoanalyse geen andere frequentie is vastgesteld, ten minste met de volgende tussenpozen: 1° cliënt - toeschouwer: om de 5 jaar;2° cliënt - sponsor: om de 2 jaar;3° cliënt - voetbalclub: om de 2 jaar;4° cliënt - sportmakelaar: elk jaar;5° cliënt - huurder: om de 5 jaar;6° cliënt - kredietgever: om de 2 jaar;7° elk soort cliënt: zodra een betaling één of meer van de in artikel 4, 7°, genoemde kenmerken vertoont. § 3. Overeenkomstig de artikelen 33, § 1, en 34, § 3, van de wet mag de club, wanneer ze deze waakzaamheidsmaatregelen ten aanzien van een cliënt of, in voorkomend geval, ten aanzien van een lasthebber of een uiteindelijke begunstigde, niet kan nemen, de beoogde overeenkomst met hem niet sluiten.
Daarnaast gaat de club na of er een reden is om de CFI te informeren, overeenkomstig artikel 46 van de wet. Afdeling II. - Risicofactoren
Art. 4.De te analyseren risicofactoren in toepassing van de artikelen 34, § 1, en 35, § 1, van de wet, zijn in het bijzonder de volgende: 1° voor wat betreft een cliënt - natuurlijke persoon of rechtspersoon: a) de cliënt, de lasthebber of een uiteindelijke begunstigde is gevestigd in een land vermeld in de door de FOD Financiën bijgehouden lijst van landen met een hoog risico (https://financien.belgium.be/nl/landen-met-een-hoog-risico); b) de cliënt, de lasthebber of een uiteindelijke begunstigde is notoir betrokken bij dubieuze verrichtingen;c) de identificatie gebeurde op afstand aan de hand van een kopie van een bewijsstuk maar zonder garantie zoals een gekwalificeerde elektronische handtekening of een gekwalificeerde elektronische stempel;d) de cliënt, lasthebber of uiteindelijke begunstigde is een politiek prominent persoon of een familielid, zoals bepaald in artikel 4, 28° en 29°, van de wet;e) de cliënt vertoont ongebruikelijke kenmerken;f) de cliënt is duidelijk een stroman; g) de cliënt kreeg strafrechtelijke of administratieve sancties of disciplinaire sancties door de FIFA of een van haar ledenfederaties, of was het voorwerp van negatieve publiciteit (bijvoorbeeld www.offshoreleaks.icji.org); h) de cliënt kreeg disciplinaire sancties opgelegd door de FIFA of een van haar ledenfederaties wegens feiten die verband houden met zijn financieel of administratief beheer.Die sancties hebben met name betrekking op: i. het sluiten van een transactie via een niet-geregistreerde makelaar; ii. het sluiten van een transactie zonder voorafgaand akkoord van het clearing house of van een andere bevoegde autoriteit; iii. de niet-naleving van een verbod op betaling voor diensten aan minderjarigen; iv. de niet-naleving van het verbod op dubbele vertegenwoordiging door een makelaar bij een transactie (club en speler); v. het ontbreken van een intern beleid voor de relaties met de spelersmakelaars;2° voor wat betreft cliënt - rechtspersoon: a) de uiteindelijke begunstigden zijn personen van wie de geboorteplaats of -datum of hun adres, niet kon worden geïdentificeerd;b) de cliënt is een buitenlandse vennootschap waarvan een aanzienlijk deel van het kapitaal wordt vertegenwoordigd door aandelen aan toonder die gemakkelijk van eigenaar kunnen veranderen zonder dat de club daarvan op de hoogte is;c) de cliënt is een trust, een feitelijke vereniging of een andere juridische structuur waarvan een goede kennis een meer diepgaande analyse vereist, bijvoorbeeld een complexe of supranationale juridische structuur voor andere vennootschappen dan naamloze of vergelijkbare vennootschappen;d) de cliënt is een vennootschap in oprichting;e) de cliënt bestaat minder dan twaalf maanden;f) de zaakvoerder of de meerderheid van de bestuurders zijn minder dan twaalf maanden in functie; g) de cliënt is een Limited of een vennootschap met onbeperkte aansprakelijkheid, d.w.z. een maatschap, een vennootschap onder firma (VOF) of een commanditaire vennootschap (CommV) of een gelijkaardige buitenlandse vennootschap; h) de lasthebber of vennoten zijn duidelijk stromannen, bijvoorbeeld zichtbaar onbekwaam om een onderneming te beheren, spreken geen zakelijke taal, hun mandaat is beperkt tot het sluiten van de overeenkomst;i) de activiteit van de cliënt is niet duidelijk of komt niet overeen met de activiteit beschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen of in zijn statuten;j) de zaakvoerders of de bestuurders wisselen regelmatig;3° voor wat betreft een cliënt - sponsor: a) het verzoek om sponsoring van deze cliënt strookt niet met zijn activiteiten;b) de sponsor is niet beroepsmatig actief in België;4° voor wat betreft een cliënt - voetbalclub: a) de transferprijs van een speler moet worden betaald via of op meerdere bankrekeningen;b) de transferprijs van een speler wordt betaald via of op een rekening in een ander land dan de plaats van vestiging van de club;c) de betaalde transferprijs van een speler komt niet overeen met de prijs in de overeenkomst;d) de transferprijs van een speler varieert sterk tussen zijn aankomst en zijn vertrek bij dezelfde club, zonder dat daarvoor een economische of sportgerelateerde reden bestaat;e) een speler heeft een zeer korte periode bij zijn club gespeeld, in het bijzonder wanneer de transfer tijdens dezelfde transferperiode plaatsvindt;f) er is een verband (bijvoorbeeld dezelfde aandeelhouders) tussen de clubs waartussen de spelerstransfer plaatsvindt;g) de club is niet bij FIFA TMS geregistreerd;5° voor wat betreft een cliënt - sportmakelaar: a) het bedrag van de commissie op de transferprijs van een speler moet worden betaald via of op meerdere bankrekeningen of op de rekening van een andere makelaar of moet worden verdeeld over meerdere makelaars;b) het bedrag van de commissie op de transferprijs van een speler wordt betaald via of op een rekening in een ander land dan de plaats van vestiging van de makelaar;c) de makelaar is niet geregistreerd bij een sportfederatie;6° voor wat betreft een "cliënt - huurder": de cliënt vraagt om in het stadion gedomicilieerd te zijn; 7° voor wat betreft de verrichtingen: a) de betalingen worden uitgevoerd vanaf of naar een rekening die wordt beheerd door een financiële instelling die is gevestigd in een land vermeld in de door de FOD Financiën bijgehouden lijst van landen met een hoog risico (https://financien.belgium.be/nl/landen-met-een-hoog-risico), of in een land vermeld in artikel 179 van het koninklijk besluit van 27 augustus 1993Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/08/1993 pub. 27/07/2015 numac 2015000371 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. - Officieuze coördinatie in het Duits - Deel I type koninklijk besluit prom. 27/08/1993 pub. 19/11/2015 numac 2015000628 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. - Officieuze coördinatie in het Duits - Deel II type koninklijk besluit prom. 27/08/1993 pub. 04/03/2016 numac 2016000121 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. - Officieuze coördinatie in het Duits - Deel III sluiten tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992; b) de betalingen zijn economisch of fiscaal incoherent en vertonen meerdere ongebruikelijke kenmerken;bijvoorbeeld de betalingen worden niet uitgevoerd vanaf een van de bankrekeningen van de cliënt, maar vanaf een rekening van een derde die geen enkele link heeft met de cliënt als onderneming. Afdeling III. - Factoren die het sluiten van een overeenkomst
verhinderen
Art. 5.De factoren die het aangaan van een zakelijke relatie of het sluiten van een overeenkomst verhinderen zijn in het bijzonder de volgende: 1° het is niet mogelijk de cliënt, zijn lasthebber of een uiteindelijke begunstigde te identificeren of hun identiteit te verifiëren op het in artikel 30 of 31 van de wet bepaalde tijdstip, overeenkomstig artikel 33, § 1, van de wet;2° het is niet mogelijk de in artikel 21 van de wet bedoelde kenmerken van de cliënt, zijn lasthebber of een uiteindelijke begunstigde te identificeren op het in artikel 30 of 31 van de wet bepaalde tijdstip, overeenkomstig artikel 34, § 3, van de wet;3° de cliënt of zijn lasthebber geeft aan of laat duidelijk blijken dat hij geen andere betaalmiddelen dan contanten wenst te gebruiken voor een bedrag hoger dan het door artikel 67 van de wet toegelaten bedrag;4° de cliënt, de lasthebber of een uiteindelijke begunstigde komt voor op de door de FOD Financiën bijgehouden lijst van personen of entiteiten op wie bevriezingsmaatregelen van toepassing zijn. Afdeling IV. - Schriftelijk verslag, mededeling aan de CFI en
verscherpte waakzaamheidsmaatregelen
Art. 6.Overeenkomstig artikel 45 van de wet, stelt de club een schriftelijk verslag op over elke atypische verrichting of elk atypisch feit, in het bijzonder in aanwezigheid van de factoren bedoeld in de artikelen 4 en 5.
Art. 7.Indien het onderzoek van die atypische verrichtingen of feiten bovendien een vermoeden van witwassen van geld of financiering van terrorisme doet ontstaan, in het bijzonder in de gevallen bedoeld in de artikelen 4 en 5, brengt de club de CFI daarvan op de hoogte, overeenkomstig de artikelen 47 tot 51 van de wet.
De mededeling aan de CFI vormt een verslag als bedoeld in artikel 6. HOOFDSTUK III. - Interne organisatie Afdeling I. - Bewaring van de documenten
Art. 8.§ 1. De club bewaart, op welke gegevensdrager ook, door derden leesbaar, gedurende tien jaar vanaf de volledige uitvoering van de overeenkomst of, in voorkomend geval, vanaf het einde van de zakelijke relatie: 1° de identificatiegegevens van de cliënt en, in voorkomend geval, van zijn lasthebbers en van zijn uiteindelijke begunstigden;alsook 2° de gegevens betreffende de in artikel 34 van de wet bedoelde risicobeoordeling of het resultaat van die beoordeling indien deze werd uitgevoerd met behulp van het in artikel 2, tweede lid, bedoelde instrument. Ze bewaart ook, gedurende de periode bedoeld in het eerste lid: 1° ofwel een kopie, op welke gegevensdrager ook, van de bewijsstukken die hebben gediend voor de verificatie van de identiteit van die cliënten overeenkomstig de bepalingen van de hoofdstukken II en III van titel 3 van de wet;2° ofwel, overeenkomstig artikel 61 van de wet, een verwijzing aan de hand waarvan die documenten onmiddellijk kunnen worden voorgelegd, zoals een verwijzing naar het Belgisch Staatsblad of een andere officiële publicatie. § 2. Onverminderd andere bepalingen, in het bijzonder artikel III.86 van het Wetboek van economisch recht, bewaart de club gedurende een periode van tien jaar vanaf de volledige uitvoering van een overeenkomst, op welke informatiedrager ook, een kopie van de volgende stukken: 1° een kopie van de overeenkomst en van de eventuele aanhangsels;2° het schriftelijk verslag over de atypische verrichtingen of feiten, met daarin met name de risicofactoren en de factoren die het sluiten van een overeenkomst verhinderen, zoals bedoeld in de artikelen 4 en 5. Afdeling II. - Opleiding en sensibilisering van de werknemers
Art. 9.De club neemt passende maatregelen om haar werknemers en haar vertegenwoordigers vertrouwd te maken met de bepalingen van de wet en van dit reglement.
Deze maatregelen houden in dat de werknemers en vertegenwoordigers informatie ontvangen die hen in staat stelt om de verrichtingen en de feiten te onderkennen die verband kunnen houden met het witwassen van geld of met financiering van terrorisme, en om hen te leren hoe in dergelijke gevallen moet worden gehandeld.
De informatieverstrekking zoals bedoeld in het eerste lid richt zich in het bijzonder tot de werknemers en vertegenwoordigers die daadwerkelijk in aanraking komen met cliënten in een verband waarin er vragen over het witwassen van geld en de financiering van terrorisme kunnen worden gesteld. Afdeling III. - Aanwijzing van antiwitwasverantwoordelijken
Art. 10.§ 1. De club wijst een antiwitwasverantwoordelijke aan overeenkomstig artikel 9, § 1, van de wet. § 2. De club wijst ten minste één operationeel verantwoordelijke aan overeenkomstig artikel 9, § 2, van de wet. § 3. De operationeel verantwoordelijken, bedoeld in paragraaf 2, beschikken binnen de onderneming over de betrouwbaarheid, de beroepservaring, het hiërarchische niveau en de bevoegdheden die nodig zijn om die functie effectief en autonoom te kunnen uitoefenen. § 4. De operationeel verantwoordelijken zien erop toe met de tenuitvoerlegging van: 1° de procedures voor interne controle, informatieverstrekking en -centralisatie om verrichtingen die verband houden met het witwassen van geld en de financiering van terrorisme te voorkomen, op te sporen en te verhinderen;2° de interne opleiding zoals bedoeld in artikel 8 van de wet;3° het opstellen of het superviseren van het schriftelijk verslag over de atypische verrichtingen zoals bedoeld in artikel 46 van de wet;4° het doorgeven van de inlichtingen aan de CFI en het verwerken van informatie afkomstig van de CFI. Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 20 maart 2023 tot goedkeuring van het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande professionele topvoetbalclubs.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE