Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 juli 2022
gepubliceerd op 17 oktober 2022

Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Andenne, teneinde de afschaffing van de overwegen nr. 83 en nr. 84 op de spoorlijn nr. 125 en de aanleg van een overbrugging, een rondpunt en wegenis te realiseren

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2022015592
pub.
17/10/2022
prom.
20/07/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 JULI 2022. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Andenne, teneinde de afschaffing van de overwegen nr. 83 en nr. 84 op de spoorlijn nr. 125 en de aanleg van een overbrugging, een rondpunt en wegenis te realiseren


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, artikel 1;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, de artikelen 1, § 4, 2°, 10, §§ 1 en 2, 2°, en 199;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur die is aangepast aan de huidige eisen van de spoordienst en van haar omgeving en dat overwegen als zodanig een belemmering vormen voor de verbetering van de exploitatievoorwaarden van het openbaar spoorwegnet en dat de herhaalde sluiting van overwegen ook een belemmering vormt voor de mobiliteit door het negatieve effect ervan op de doorstroming van het wegverkeer;

Overwegende dat het drukke spoorverkeer leidt tot zeer frequente sluitingen van overwegen en wachttijden voor gebruikers, met de onvermijdelijke neiging voor sommigen om te proberen deze wachttijden te vermijden door het niet naleven van de verplichting om te stoppen, aangegeven door de verkeerslichten of geluidsseinen;

Overwegende dat, door hun functie als kruising tussen spoor en weg, overwegen bijzonder gevaarlijke punten zijn zowel voor gebruikers van de weg als van het spoor;

Overwegende dat de overweg nr. 83 zeer ongevalsgevoelig is door zijn bijzondere configuratie (overweg onder een hoek - slecht zicht bij de uitgang van de overweg) en dat er in 2000 een dodelijk ongeval met twee doden plaatsvond;

Overwegende dat er in 2015 ook een ernstig ongeval plaatsvond ter hoogte van de overweg nr. 84;

Overwegende dat het verbeteren van de veiligheid de hoogste prioriteit is en blijft voor Infrabel en dat Infrabel in dat kader een plan heeft opgesteld voor de afschaffing van overwegen teneinde de veiligheid van het spoor- en wegverkeer structureel te verbeteren en het aantal ongevallen op overwegen en het aantal gewonden en doden bij ongevallen op overwegen voortdurend te verminderen;

Overwegende dat de spoorlijn nr. 125 essentieel is voor het personen- en goederenvervoer aangezien de spoorlijn twee grote Waalse steden met elkaar verbindt, namelijk Namen en Luik;

Overwegende dat de stedenbouwkundige vergunning met betrekking tot de afschaffing van de overwegen nr. 83 en nr. 84 door de aanleg van een overbrugging, een rondpunt en wegenis op 12 november 2019 werd afgeleverd en, bij gebrek aan beroep, definitief is geworden;

Overwegende dat de bovenvermelde redenen aantonen dat de onteigeningen die het voorwerp uitmaken van dit besluit een doelstelling van algemeen nut nastreven;

Overwegende dat in het licht van de risico's voor de menselijke gezondheid, enerzijds, en de billijke vergoeding die de onteigende personen zullen moeten ontvangen, anderzijds, kan worden gesteld dat de hier nagestreefde doelstelling van algemeen nut niet onevenredig is ten opzichte van de eigendomsontnemingen die enkel onbebouwde gronden betreffen;

Overwegende dat de locatie van de doorgang over de sporen is gekozen in overleg met het bestuur van het Waalse Gewest dat verantwoordelijk is voor de wegen, dat aldus rekening is gehouden met de vereiste draaicirkels, dat bij de keuze van een brug in plaats van een onderdoorgang rekening is gehouden met het mogelijke overstromingsrisico voor gebouwen onder het niveau van de Maas en dat de nabijheid van de twee gelijkvloerse kruisingen de aanleg van een zijweg mogelijk maakt;

Overwegende dat de werken van algemeen nut, waarvoor de in dit besluit bedoelde onteigeningen nodig zijn, zowel vanuit technisch en financieel oogpunt als vanuit het oogpunt van de ruimtelijke ordening, de meest geschikte oplossing vormen voor de eventuele verkeersproblemen als gevolg van de afschaffing van de overwegen nr. 83 en nr. 84;

Overwegende dat van de acht innemingen die voor Infrabel noodzakelijk zijn om de overwegen nr. 83 en nr. 84 te kunnen afschaffen en om een overbrugging, een rondpunt en wegenis aan te leggen, voor vijf van hen tot een minnelijke verwerving kon worden overgegaan waarbij de eigenaars van de betrokken gronden de hen voorgelegde onteigeningsvergoedingen aanvaardden;

Overwegende dat daarentegen de minnelijke onderhandelingen met betrekking tot de drie resterende innemingen, namelijk de percelen in Andenne, zoals aangegeven in de bijlage vermeld in artikel 2, niet tot een overeenkomst hebben kunnen leiden en dat het derhalve nodig is om dit besluit vast te stellen zodat de overdracht van de goederen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken van algemeen nut, ten gunste van Infrabel, kan plaatsvinden;

Overwegende dat de bovenvermelde redenen aantonen dat de onteigeningen die het voorwerp uitmaken van dit besluit noodzakelijk zijn;

Overwegende dat het risico voor de menselijke veiligheid bij het onderhoud van de overwegen nr. 83 en nr. 84 op zich al de dringendheid rechtvaardigt om in te grijpen aangezien het gevaar permanent is en vraagt om een interventie die niet kan worden uitgesteld;

Overwegende dat Infrabel, bij gebrek aan het noodzakelijke budget, niet alle afschaffingen van overwegen in één keer kan uitvoeren; dat de selectie van de overwegen die elk jaar kunnen worden aangepakt, gebaseerd is op een vergelijkende analyse tussen de kosten van de werken, het veiligheidsrisico op elke locatie, het verkrijgen van alle nodige administratieve vergunningen, de stand van de minnelijke onderhandelingen, ...

Overwegende dat, zoals hierboven vermeld, met name de talrijke ongevallen die zich op deze locaties hebben voorgedaan en het aantal personen dat is overleden, de spoorweginfrastructuur onverwijld moet worden aangepast om het leven van de spoor- en weggebruikers te beschermen;

Overwegende dat de gewone onteigeningsprocedure Infrabel niet toelaat om enerzijds de veiligheid en de stiptheid van het spoorverkeer zo snel mogelijk te garanderen en anderzijds te garanderen dat het de percelen binnen een realistische termijn in bezit krijgt, is het noodzakelijk om Infrabel toe te laten de hoogdringende onteigeningsprocedure toe te passen;

Overwegende dat de bovenvermelde redenen aantonen dat de onteigeningen die het voorwerp uitmaken van dit besluit hoogdringend zijn.

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De werken in het kader van de afschaffing van twee overwegen op de spoorlijn n° 125, en meer bepaald de aanleg van een overbrugging, een rondpunt en wegenis op het grondgebied van de gemeente Andenne worden van algemeen nut verklaard.

Art. 2.Het algemeen nut vordert de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gesitueerd op het grondgebied van de gemeente Andenne en aangeduid op het plan met nr. OA-1250-045.900-020_atexx-220216-1_500, gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Machtiging wordt verleend tot onteigening van de in artikel 2 bedoelde percelen, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.De minister bevoegd voor het spoorvervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 juli 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^