gepubliceerd op 20 september 2000
Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren van algemeen nut wordt verklaard
20 JULI 2000. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren van algemeen nut wordt verklaard
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis, vervangen door de wet van 21 maart 1991;
Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;
Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;
Overwegende dat nieuwe containerterminals in het Antwerpse havengebied op de linker oever van de Schelde in aanbouw zijn en dat het indienst stellen van bewuste terminals gepland is voor april 2002;
Overwegende dat boven vermelde havenvoorzieningen een belangrijke stijging van de spoortrafiek op Antwerpen-Linkeroever en op de spoorverbindingen naar Gent en Antwerpen zullen veroorzaken;
Overwegende dat studies hebben aangetoond dat de huidige spoorcapaciteit van het baanvak Y-Zwijndrecht - Fort Y - West-Berchem bij het indienststellen van de terminals niet zal volstaan voor de opvang van de vervoersstroom, zeker indien het verkeer van en naar Gent te Zwijndrecht een front- en eventueel een tractiewissel dient uit te voeren;
Overwegende dat het bestaan van de containerterminals bovendien voor gevolg heeft dat vanaf 2002 moet voorzien worden in de mogelijkheid voor het inleggen van aan een strikt tijdschema gebonden spoorshuttles tussen Antwerpen-Linkeroever en Zeebrugge;
Overwegende dat in het geval er niet voldoende tractiemiddelen ter beschikking zouden staan om zware containertreinen doorheen de Kennedytunnel te trekken richting Antwerpen-Noord of Antwerpen-Schijnpoort, het tevens noodzakelijk is te beschikken over een noodreisweg, richting Gent;
Overwegende dat de aanleg van een verbindingsbocht tussen spoorlijn 10 Y Zwijndrecht Fort - Y Steenland en spoorlijn 59 Gent-Antwerpen, richting Gent georienteerd, in de huidige omstandigheden op de best passende wijze antwoord biedt aan de gestelde vervoersproblematiek;
Overwegende dat de aanleg van bewuste spoorverbinding vereist dat de percelen aangeduid op het plan nr. G-208-01/4 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren in bezit genomen worden;
Overwegende dat wegens de vooropstaande duurtijd van de vereiste procedures en van de werkzaamheden en de vooropstaande datum van indienststelling der containerterminals, met name april 2002, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;
Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken ter aanleg van de verbindingsbocht kant Gent tussen de lijn 10 Y Zwijndrecht - Fort - Y Steenland en lijn 59 Gent-Antwerpen, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren en opgenomen in het plan nr. G-208-01/4, gevoegd bij dit besluit.
Art. 2.Bij gebrek aan afstand in de minne, worden de voor de werken benodigde en op voormeld plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.
Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 20 juli 2000.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT
Bijlage bij het koninklijk besluit van 20 juli 2000 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld