Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 januari 2004
gepubliceerd op 09 februari 2004

Koninklijk besluit tot goedkeuring van de vijfde wijziging van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap Brussels Airport Terminal Company

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2004014019
pub.
09/02/2004
prom.
20/01/2004
ELI
eli/besluit/2004/01/20/2004014019/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 JANUARI 2004. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de vijfde wijziging van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap Brussels Airport Terminal Company


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikelen 3 tot 6;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 december 2003;

Gelet op de akkoordbevinding van onze Minister van Begroting, gegeven op 6 januari 2004;

Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Overheidsbedrijven en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De vijfde wijziging van het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap Brussels Airport Terminal Company, opgenomen in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit en zijn bijlage treden in werking de dag van hun publicatie in het Belgisch Staatsblad .

Art. 3.Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Overheidsbedrijven is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 januari 2004.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Overheidsbedrijven, J. VANDE LANOTTE

Vijfde wijziging van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap Brussels Airport Terminal Company en goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 25 augustus 1998 Gelet op het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap Brussels Airport Terminal Company, goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 25 augustus 1998, zoals gewijzigd door de aanhangsels afgesloten op 15 februari 2001, 18 februari 2002, 15 juli 2002 en 7 april 2003, goedgekeurd bij de koninklijk besluiten van 4 maart 2001, 22 februari 2002, 18 juli 2002 en 8 april 2003 en verlengd tot de inwerkingtreding van een nieuw beheerscontract;

Gelet op het overleg in het Paritair Comité van BIAC van 27 oktober 2003;

Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van BIAC van 7 november 2003;

Wordt het volgende overeengekomen : Tussen de Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Overheidsbedrijven, hierna "de Staat" genoemd; en Brussels International Airport Company, naamloze vennootschap van publiek recht, met zetel Vooruitgangstraat 80, 1030 Brussel, vertegenwoordigd door de Voorzitter van de Raad van Bestuur en de Gedelegeerd Bestuurder, hierna "BIAC" genoemd.

Art. 4.In artikel 18, § 1, van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en BATC, gewijzigd op 15 februari 2001, 18 februari 2002, 15 juli 2002 en 7 april 2003 worden na de tabel die de dag/nachtfactor (D) vaststelt, de volgende bepalingen ingevoegd : « De dag/nachtfactor (D) is evenwel gelijk aan 2 voor elk vertrek van een vliegtuig met een geluidshoeveelheid per beweging (GB) groter of gelijk aan 12, tussen 06.00 uur en 07.59 uur en tussen 21.00 uur en 22.59 uur.

De methode tot vaststelling van de GB wordt uiteengezet in bijlage 4 bij dit beheerscontract. »

Art. 5.Artikel 20 van hetzelfde beheerscontract wordt vervangen door de volgende bepalingen : «

Art. 20.§ 1. De vergoeding voor het stationeren van een passagiersluchtvaartuig wordt vastgesteld op 0,54 Euro per ton en per uur. Deze vergoeding wordt slechts geheven vanaf het derde uur voor luchtvaartuigen met een gewicht beneden de 100 ton en vanaf het vijfde uur voor luchtvaartuigen met een gewicht van 100 ton of meer. Deze vergoeding is evenwel niet verschuldigd voor de periode tussen 23 uur en 6 uur (lokale tijd). § 2. De vergoeding voor het stationeren van een volvracht luchtvaartuig wordt vastgesteld op een vast bedrag van 6,22 euro, verhoogd met 1,54 euro per 10 ton en per uur. Deze vergoeding wordt slechts geheven wanneer een volvracht luchtvaartuig meer dan 8 uren ononderbroken gestationeerd is en is dan verschuldigd voor de ganse periode. Deze vergoeding is evenwel niet verschuldigd voor de periode tussen 23 uur en 6 uur (lokale tijd). »

Art. 6.Na de tekst opgenomen in bijlage 3 bij hetzelfde beheerscontract wordt de volgende tekst ingevoegd :

BIJLAGE 4 Methode tot vastelling van de geluidshoeveelheid per beweging (GB) van luchtvaartuigen voor de luchthaven Brussel-Nationaal Voor de bewegingen van vliegtuigen gecertificeerd volgens de normen van Hoofdstuk 3 of 5 van de ICAO Bijlage 16 wordt de geluidshoeveelheid per beweging (GB) wordt als volgt berekend op één decimaal na : GB = 10 [(G - 85)/10], waarin de variabele G vertegenwoordigt : - Voor elke landing : het gecertificeerd geluidsniveau in EPNdB van een vliegtuig bij zijn maximale ladingsmassa gemeten op het naderingsmeetpunt, min 9 EPNdB - Voor elke opstijging : de helft van de som van de gecertificeerde geluidsniveaus van een vliegtuig in EPNdB op het laterale meetpunt en op het meetpunt waarboven bij het opstijgen gevlogen wordt, gemeten bij zijn maximale opstijgmassa, conform de voorschriften van ICAO bijlage 16.

Voor de bewegingen van vliegtuigen met een maximale opstijgmassa van niet meer dan 8.618kg of van elk ander vliegtuig dat gecertificeerd werd volgens de normen van één van de hoofdstukken van de ICAO bijlage 16, hoofdstukken 2, 3 en 5, wordt de GB forfaitair vastgelegd op 1. »

Art. 4.De huidige wijziging is toepasselijk vanaf 1 april 2004, met uitzondering van artikel 2 dat toepasselijk is vanaf 1 september 2003.

Gedaan te Brussel, op 9 januari 2004, in twee originele exemplaren en waarvan elke partij erkent een exemplaar te hebben ontvangen.

Namens BIAC : De Voorzitter, P. KLEES De Gedelegeerd Bestuurder, L. VAN DEN BOSSCHE De Belgische Staat : De Vice-Eerste Minister en Minister van Budget en Overheidsbedrijven J. VANDE LANOTTE

^