Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 december 2024
gepubliceerd op 30 december 2024

Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2025

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2024011646
pub.
30/12/2024
prom.
20/12/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2025


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1937Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1937 pub. 15/12/2021 numac 2021043109 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende herziening van de wet van 16 november 1919, betreffende de regeling der Luchtvaart. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 mei 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/05/2024 pub. 28/06/2024 numac 2024005608 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot goedkeuring van het vierde beheerscontract tussen de Staat en skeyes sluiten tot goedkeuring van het vierde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, en artikel 49 van het vierde beheerscontract tussen de Staat en skeyes van 25 mei 2024;

Gelet op de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013, artikelen 25, 26, 27 en 28;

Gelet op de consultatie met de betrokken gebruikers van 26 november 2024;

Gelet op het overleg met het Waalse Gewest, van 26 november 2024;

Gelet op het overleg met het Vlaamse Gewest, van 26 november 2024;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 26 november 2024;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting van 18 december 2024;

Overwegende het Samenwerkingsakkoord van 30 november 1989 tussen de Belgische Staat die optreedt voor de Regie der Luchtwegen en de Gewesten;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

HOOFDSTUK I. - Onderwerp

Artikel 1.Dit besluit heeft tot doel de regels voor de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2025 vast te stellen.

HOOFDSTUK II. - Definities

Art. 2.De definities van artikel 3 van het vierde beheerscontract tussen de Staat en skeyes van 25 mei 2024 en van artikel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013 zijn van toepassing op dit besluit.

HOOFDSTUK III. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de regionale openbare luchthavens Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers

Art. 3.Voor de heffingszones voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de regionale openbare luchthavens van Charleroi, Luik, Oostende en Antwerpen is de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2025, gelijk aan nul.

Art. 4.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de regionale openbare luchthavens dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten afkomstig van de Belgische Staat en de Gewesten.

Sectie II. - Bepaling van de verdeelsleutel tussen het deel van de prestaties te financieren door de Gewesten en het deel van de prestaties te financieren door de Staat

Art. 5.§ 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat in 2025 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn respectievelijk gelijk aan 85%, 85%, 100% en 100%. § 2. Terminalkosten voor luchtvaartnavigatie ten laste van de Belgische staat in 2025 bedoeld in artikel 49, § 3, van het vierde beheerscontract tussen de Staat en skeyes voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende gelijk aan respectievelijk 5.995.646 euro, 5.463.126 euro, 8.775.914 euro en 2.516.817 euro.

Art. 6.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat in 2025 hanteert skeyes de eenheidstarieven berekend door het in artikel 5, § 2, opgenomen bedrag te delen door het in 2025 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op de respectievelijke luchthavens, met name 43.618 voor Charleroi, 40.139 voor Luik, 2.585 voor Antwerpen en 4.835 voor Oostende. § 2. Dit komt overeen met de volgende eenheidstarieven voor de Staat: 137,46 euro voor de luchthaven van Charleroi, 136,11 euro voor de luchthaven van Luik, 3.394,94 euro voor de luchthaven van Antwerpen en 520,54 euro voor de luchthaven van Oostende.

Art. 7.§ 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Gewesten in 2025 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn respectievelijk gelijk aan 15%, 15%, 0% et 0%. § 2. De plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Gewesten in 2025 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn gelijk aan respectievelijk 1.083.982 euro, 1.036.238 euro, 0 euro en 0 euro.

HOOFDSTUK IV. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de luchthaven van Brussel-Nationaal Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers

Art. 8.§ 1. Voor de heffingszone voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de luchthaven van Brussel-Nationaal wordt de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2025, vastgelegd op 0,7503.

Art. 9.§ 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten aan te rekenen aan de gebruikers van de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2025 wordt bepaald door de som van de volgende twee elementen: ? Het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen in het ontwerpprestatieplan voor de vierde referentie periode op 1 oktober 2024 werd aangenomen door België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland, en de waarde van de factor F; ? De aanpassingen uiteengezet in art. 25, 2, (b), (c), (d), (e), (f), (g), (h), (i), (l) en 3, (a), van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013. § 2. Dit deel bedraagt 38.687.165 euro.

Art. 10.§ 1. Voor de facturatie aan de gebruikers hanteert skeyes een eenheidstarief berekend door het in artikel 9, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voor 2025 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met name 155.471. § 2. Dit eenheidstarief bedraagt 248,84 euro voor 2025.

Sectie II. - Bepaling van de financiële tussenkomst van de Belgische Staat

Art. 11.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de luchthaven van Brussel-Nationaal dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten van de Belgische Staat

Art. 12.§ 1er. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat op de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2025 wordt bepaald door de som van de volgende twee elementen: ? Het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen in het ontwerpprestatieplan voor de vierde referentie periode op 1 oktober 2024 werd aangenomen door België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland, en de waarde van de factor 1-F; ? De aanpassingen uiteengezet in art. 25, 2, (b), (c), (d), (e), (f), (g), (h), (i), (l) en 3, (a), van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013. § 2. Dit deel bedraagt 11.056.163 euro in 2025.

Art. 13.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat hanteert skeyes een eenheidstarief berekend door het in artikel 12, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voor 2025 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met name 155.471. § 2. Dit eenheidstarief bedraagt 71,11 euro voor 2025.

HOOFDSTUK V. - Financiering van de prestatiedialoog van 2025

Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

Art. 15.De Minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 december 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET


^