Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 december 2023
gepubliceerd op 18 januari 2024

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom"

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2023047578
pub.
18/01/2024
prom.
20/12/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom".

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 december 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap Collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023 Tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" (Overeenkomst geregistreerd op 7 maart 2023 onder het nummer 178605/CO/318.02)

Artikel 1.Toepassingsgebied Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op werknemers die aangeworven zijn met een overeenkomst "verzorgende in opleiding structurele instroom", in uitvoering van het Intersectoraal kaderakkoord betreffende het structureel instroomkanaal voor de zorg- en welzijnssectoren van 1 juli 2022 (bijlage 2). Dit tripartiete kaderakkoord werd afgesloten in uitvoering van luik II, deel III "(Zij-)instroom en doorstroom" van het zesde Vlaams intersectoraal akkoord van 30 maart 2021.

Art. 2.Doelstelling Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft tot doel nieuwe medewerkers aan te trekken naar het beroep van verzorgend personeel in de gezinszorg, door hen een overeenkomst van "verzorgende in opleiding structurele instroom" aan te bieden bij een werkgever binnen het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap.

Deze overeenkomst kan enkel aangeboden worden zolang deze binnen de sectorale regelgeving subsidiabel is. Na het met vrucht doorlopen van het opleidingstraject blijft de werknemer in dienst als verzorgend personeelslid met alle eraan verbonden rechten en plichten.

Art. 3.Arbeidsovereenkomst § 1. De geselecteerde medewerker wordt aangeworven met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur waarvan de ingangsdatum ingaat bij aanvang van het opleidingstraject. § 2. Zonder afbreuk te doen aan de wettelijke bepalingen met betrekking tot ontslag, is de werkgever er niet toe gehouden de werknemer "verzorgende in opleiding structurele instroom" in dienst te houden indien de werknemer zelf stopt met de opleiding of indien de werknemer niet slaagt voor de opleiding. Deze omstandigheden zijn voldoende reden om de overeenkomst te beëindigen met een wettelijke opzegtermijn. § 3. Naast werkvloerleren bij de werkgever worden ook de lesuren, het afleggen van examens en de aan de opleiding verbonden stage-uren die reglementair niet bij de werkgever mogen worden gelopen, als gepresteerde uren aanzien. § 4. De werknemer in opleiding wordt tijdens de volledige opleidingsduur betaald volgens de specifieke loonschaal zoals bepaald in bijlage 1 van deze collectieve arbeidsovereenkomst. § 5. De sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten van toepassing voor het verzorgend personeel zijn voor aspecten die niet in deze collectieve arbeidsovereenkomst behandeld zijn van toepassing voor de "verzorgende in opleiding structurele instroom".

Art. 4.Opleiding § 1. De opleidingsvertrekker wordt in overleg tussen de werkgever en geselecteerde werknemer vastgelegd vóór het sluiten van de arbeidsovereenkomst, start- en einddatum van de opleiding worden vastgelegd. § 2. De werknemer verstrekt gedurende de opleiding op vraag van de werkgever de mogelijke stavingsdocumenten (onder andere inschrijving, aanwezigheid,...). § 3. Aantoonbare schoolkosten verbonden aan de opleiding (inschrijvingsgeld, materiaal, studieboeken,...) zijn ten laste van de werkgever.

Art. 5.Begeleiding op de werkvloer Gedurende de opleiding wordt voorzien in begeleiding op de werkvloer.

De mate en vorm van ondersteuning is afhankelijk van de reeds verworven competenties door de werknemer en de aan te leren/in te oefenen competenties. Er wordt steeds in toezicht op de werkvloer of op afstand voorzien. Mentoren en begeleidend personeel krijgen hiervoor de nodige tijd.

Art. 6.Monitoring Op ondernemingsvlak wordt In het lokaal sociaal overleg de monitoring van de tewerkstelling in het kader van deze collectieve arbeidsovereenkomst toegelicht.

Art. 7.Duur Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van de datum van ondertekening en is gesloten voor onbepaalde tijd. Zij kan worden opgezegd door elk van de partijen, mits een opzeggingstermijn van zes maanden, gericht bij een ter post aangetekend schrijven aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december 2023.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" Loonschaal B2 structurele instroom A en B De werknemer aangeworven als "verzorgende in opleiding structurele instroom" wordt betaald conform de loonschaal "B2 structurele instroom" Gedurende het eerste deel van de opleidingsperiode wordt het A barema toegepast, vanaf de eerste dag van de maand volgend op de helft van de opleidingsperiode wordt het B barema toegepast. 1er janvier 2023/ Index 1 januari 2023

Ancienneté barémique/ Baremieke anciënniteit

A Salaire mensuel/ Maandloon

A Salaire horaire/ Uurloon

B Salaire mensuel/ Maandloon

B Salaire horaire/ Uurloon

38 heures/uur

38 heures/uur

0

2 271,00

13,7915

2 570,68

15,6114

1

2 348,91

14,2647

2 633,38

15,9922

2

2 377,93

14,4409

2 684,36

16,3018

3

2 407,03

14,6176

2 732,44

16,5938

4

2 424,99

14,7267

2 777,71

16,8687

5

2 456,07

14,9154

2 820,28

17,1272

6

2 493,53

15,1429

2 868,98

17,4230

7

2 520,83

15,3087

2 906,48

17,6507

8

2 546,36

15,4637

2 941,64

17,8642

9

2 570,23

15,6087

2 974,56

18,0641

10

2 592,54

15,7441

3 005,34

18,2511

11

2 621,65

15,9209

3 042,83

18,4787

12

2 641,06

16,0388

3 069,70

18,6419

13

2 659,15

16,1487

3 094,78

18,7942

14

2 676,01

16,2511

3 118,17

18,9363

15

2 691,70

16,3464

3 139,97

19,0686

16

2 728,57

16,5702

3 165,13

19,2214

17

2 728,57

16,5702

3 180,41

19,3142

18

2 790,54

16,9466

3 194,62

19,4005

19

2 790,54

16,9466

3 207,83

19,4808

20

2 868,76

17,4216

3 220,09

19,5552

21

2 868,76

17,4216

3 240,19

19,6773

22

2 999,99

18,2186

3 250,76

19,7415

23

3 089,18

18,7602

3 260,57

19,8010

24

3 175,03

19,2815

3 269,67

19,8563

25

3 180,80

19,3166

3 278,11

19,9076

26

3 207,76

19,4803

3 294,66

20,0081

27

3 212,76

19,5107

3 301,92

20,0521

28

3 240,50

19,6791

3 308,66

20,0931

29

3 244,81

19,7053

3 314,90

20,1310

30

3 273,23

19,8779

3 320,68

20,1661

31

3 276,96

19,9006

3 334,69

20,2512

32

3 280,41

19,9215

3 339,66

20,2813

33

3 283,60

19,9409

3 344,26

20,3093

34

3 286,56

19,9589

3 348,51

20,3351

35

3 289,31

19,9755

3 352,46

20,3591


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december 2023.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de tewerkstelling als "verzorgende in opleiding structurele stroom" Intersectoraal kaderakkoord structureel instroomkanaal - 1 juli 2022 Algemene doelstelling We voorzien een structureel kanaal voor instroom en opleiding binnen de diverse zorg- en welzijnssectoren. Dit doen we door de zorg- en welzijnsorganisaties de mogelijkheid te bieden om voor de functie van verzorgende/zorgkundigen, logistiek assistent in de zorg, kindbegeleiders en opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider werknemers te werk te stellen, die niet gekwalificeerd zijn om deze zorgfunctie/beroep uit te oefenen. Deze personen worden structureel mee verankerd in de basisfinanciering. De voorwaarde voor de werkgevers die werken met het structureel instroomkanaal is dat de werknemers die niet opgeleid zijn om een zorgfunctie/beroep uit te oefenen, een kwalificerend opleidingstraject volgt richting een knelpuntberoep in de zorg- en welzijnssector. We richten ons hierbij (in eerste) instantie op kortlopende opleidingstrajecten, namelijk verzorgende/zorgkundige, logistiek assistent in de zorg, kindbegeleider of opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider.

Doelpubliek Het structureel instroomkanaal richt zicht tot alle personen die niet voldoende gekwalificeerd zijn om een zorgfunctie/beroep uit te oefenen, die willen werken binnen de zorg- en welzijnssectoren én een kwalificerend opleidingstraject aanvatten, volgen en finaliseren richting verzorgende, zorgkundige, logistiek assistent in de zorg, kindbegeleider of opvoeder/begeleider/persoonsbegeleider.

We bieden deze mogelijkheid ook aan werknemers die reeds tewerkgesteld zijn in de zorg- en welzijnssector, maar niet voldoende gekwalificeerd zijn om een zorgfunctie/beroep met een hoger/ander kwalificatieniveau uit te voeren. De tewerkstelling in het kader van het structureel instroomkanaal is mogelijk, onafhankelijk het statuut van de persoon (niet-beroepsactief, niet-werkend werkzoekend, werkend,...).

Met VDAB wordt verder afgestemd over de beoogde doelgroep in functie van de complementariteit van het structureel instroomkanaal en het aanbod van de VDAB. Voortraject - Outreachend werken Er wordt voorzien in voortrajecten, in samenwerking met de sociale partners/VDAB waarbij op een actieve, outreachende manier gezocht wordt naar kandidaten voor dit opleidingstraject. Dit in nauwe samenwerking met de socio-culturele verenigingen (voorbeeld armoedeorganisaties, organisaties die werken met personen met een migratieachtergrond,...) en de lokale besturen.

We zetten in op outreachende activiteiten naar niet-beroepsactieven, personen met een migratie-achtergrond, langdurig werkzoekenden, erkende vluchtelingen, werknemers uit de sociale economie die een zorgfunctie/beroep ambiëren werknemers reeds actief binnen welzijn- en zorgsectoren in andere (dan) zorgfuncties en met doorstroompotentieel,...

We benutten de financieringsmogelijkheden binnen het kader van ESF, zoals bijvoorbeeld voorzien in het werkgelegenheidsakkoord.

Opleidingen De focus ligt op kortlopende trajecten van maximaal 1,5 jaar.

Langdurige projecten zoals de opleiding tot verpleegkundige of orthopedagoog worden in het structureel instroomkanaal op dit moment buiten beschouwing gelaten.

De opleidingstrajecten richting opvoeder/begeleider/ persoonsbegeleider trachten we, in afstemming met de onderwijspartners, maximaal te verkorten in duur, zodat deze met behoud van de kwaliteit van de opleiding ook passen binnen het kader van dit structureel instroomkanaal.

De opleidingstrajecten in het kader van het structureel instroomkanaal kunnen ook op deeltijdse basis worden opgenomen. De keuze voor een voltijds of deeltijds traject wordt in onderling akkoord tussen werknemer en werkgever gemaakt.

Het structureel instroomkanaal richt zich op kandidaten die een job ambiëren als : - Verzorgende/zorgkundige; - Logistiek assistent in de zorg; - Kindbegeleider; - Opvoeder-begeleider.

We verduidelijken de functies waarvoor dit mogelijk is op sectoraal niveau.

Het structureel instroomkanaal is gericht op instroom voor knelpuntberoepen binnen de zorg- en welzijnssectoren met een kortlopend opleidingstraject. De sociale partners evalueren conform de bestaande procedures of één van bovenstaande functies nog langer knelpuntberoepen zijn op de arbeidsmarkt. Als dat voor een bepaalde functie niet meer het geval zou zijn, dan wordt het structureel instroomkanaal niet verdergezet voor nieuwe starters.

Arbeidsvoorwaarden Werknemers die aangeworven worden in kader van het structureel instroomkanaal krijgen een contract van onbepaalde duur aangeboden, mits het volgen van een opleidingstraject naar een zorgfunctie/beroep.

De kandidaat die aangeworven wordt binnen het kader van dit structureel instroomkanaal ontvangt tijdens de opleiding een loon. De hoogte van het loon wordt sectoraal verder uitgeklaard en volgt de toepasselijke sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten of de geldende loonvoorwaarden die van toepassing zijn bij de lokale besturen indien de kandidaat wordt aangeworven door een lokaal bestuur.

De werknemer die aangeworven wordt binnen het kader van dit structureel instroomkanaal heeft het recht afwezig te zijn tijdens de opleidingsperiode vanaf het begin ervan tot de laatste effectieve schooldag (exclusief de vakantiemaanden juli en augustus), met behoud van loon dat op de gewone tijdstippen betaald wordt, om de lessen te volgen, de examens af te leggen en de stages door te maken.

Wanneer de kwalificatie wordt behaald blijft de werknemer in dienst van de werkgever waarmee hij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur heeft afgesloten. De arbeidsovereenkomst zou de volgende clausule kunnen bevatten : "zonder afbreuk te doen aan de wettelijke bepalingen met betrekking tot ontslag, is de werkgever er niet toe gehouden de "werknemer in opleiding" aansluitend in dienst te houden indien de werknemer zelf stopt met de opleiding of indien de werknemer niet slaagt voor de opleiding. Deze omstandigheden zijn voldoende reden om de overeenkomst te beëindigen met een wettelijke opzegtermijn".

Werving en selectie De kandidaten worden geselecteerd door de betrokken werkgever op basis van het groeipotentieel van de kandidaten richting de functie die geambieerd wordt.

Er kan worden gebruik gemaakt van bestaande ondersteunende selectie- en assesmenttools voor de werkgevers, aangereikt vanuit eerdere ervaringen en andere opleidingsprojecten. Potentiële kandidaten die geen arbeidscontract hebben en niet geselecteerd worden in kader van dit structureel instroomkanaal, of waarbij het opleidingstraject in kader van dit kanaal wordt stopgezet, worden geïnformeerd over het mogelijke aanbod van de VDAB. Opleiding en coaching op de werkvloer Begeleiding en coaching op de werkvloer is essentieel voor het welslagen van deze actie. We zetten in op opleiding en coaching op de werkvloer.

De werkgever ontvangt een vergoeding voor de begeleiding op de werkvloer. De werkgever kan deze vergoeding vrij inzetten met als finaliteit een kwaliteitsvolle begeleiding en coaching van de werknemer in opleiding. De werkgever heeft de keuze of dit gebeurt door vrijstelling van eigen personeel of voor het aantrekken van externe coaching. Dit steeds met het oog op een kwaliteitsvolle begeleiding en coaching.

De werknemer mag zich inschrijven in een school of een erkend opleidingscentrum naar keuze, behoudens de gevallen waar de werkgever zelf voorziet in een opleiding (bijvoorbeeld opleidingscentrum tot verzorgende/zorgkundige van de diensten voor gezinszorg). We zetten in op vrijstellingstrajecten, waaronder EVC-erkenningstrajecten zodat de opleidingstrajecten verkorten in duur. We stemmen de opleidingstrajecten af op de mogelijke leertrajecten op de werkvloer en dit in functie van het behalen van de noodzakelijke competenties.

Bij voorkeur wordt de stagetijd (zo veel als mogelijk) voldaan bij de eigen werkgever.

Taalcoaching Indien de werknemer gebaat is bij taalcoaching, zetten we de bestaande instrumenten (IBO-T, job- en taalcoaching voor nieuwe werknemers van VDAB, Nederlands op de werkvloer) maximaal in.

Duurzaamheid van het structureel instroomkanaal Het systeem is duurzaam omdat het zichzelf in evenwicht houdt : wie nood heeft aan bijkomend personeel kan ongekwalificeerd personeel aanwerven en investeert in het opleidingstraject. De keuze om het systeem toe te passen ligt bij de werkgever, net als de selectie en de aanwerving van het personeelslid dat in aanmerking komt voor het structureel instroomkanaal.

Op deze manier willen we bijkomende tewerkstelling creëren met een lange termijneffect en voorzien we in de invulling van de bestaande omkadering voor de zorgvragers, voor de invulling van de zorggarantie.

Na afloop van de opleiding en het behalen van de kwalificatie wordt de werknemer, aangeworven in het kader van het structureel instroomkanaal, tewerkgesteld in de knelpuntfunctie waarvoor deze persoon werd aangeworven en opgeleid.

Financiering structureel instroomkanaal Elke werkgever die tekorten ervaart in zijn personeelsbestand, wat zich op zijn beurt reflecteert in de basisfinanciering, kan een vacature voor een knelpuntberoep in het kader van een zorgberoep/functie openstellen. De werkgever kan deze kandidaat inbrengen in het geëigende (personeels)financieringssysteem voor de sector, voor zover daar budgettaire marge is.

Per sector moeten de noodzakelijke aanpassingen aan de specifieke regelgeving en administratieve processen bekeken worden. Er wordt op het niveau van de verschillende deelsectoren een tripartite concretisering met betrekking tot de financiering en de regelgeving uit gewerkt (1).

Het aanwenden van andere financieringsbronnen of incentives voor de werknemer of de werkgever (voorbeeld job- en taalcoaching, Vlaams opleidingsverlof, aanwervingsincentive,...) mag op geen enkele wijze afbreuk doen aan de sectorale vastgelegde loon- en arbeidsvoorwaarden.

Monitoring en opvolging Er wordt voorzien in een gedegen monitorings- en opvolgingssysteem.

Het overleg tussen de werkgever en de representatieve werknemersvertegenwoordiging over de uitvoering van de bijkomende tewerkstelling in het kader het structureel instroomkanaal wordt gevoerd in de geëigende sociaal overlegorganen.

Voor de private sector gebeurt dit in de ondernemingsraad, of, bij ontstentenis, in het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW), of, bij ontstentenis, in het overleg tussen de werkgever en de syndicale afvaardiging. Voor de publieke sector gebeurt dat in de lokale overleg- en onderhandelingscomités.

Het structureel kanaal kan niet ongelimiteerd ingezet worden, het maximaal aantal trajecten per voorziening en de minimale schaalgrootte van de voorziening kan worden geconcretiseerd binnen het lokaal sociaal overleg. Daar waar er geen lokaal sociaal overleg aanwezig is, zullen er op sectoraal niveau tripartite afspraken worden gemaakt over deze onder- en bovengrens. Dit met het oog op het garanderen van de basisdienstverlening door gekwalificeerde medewerkers en de kwaliteit van de zorg.

Verdere procedure Na het afsluiten van dit intersectoraal kaderakkoord worden de bovenstaande principes verder uitgewerkt in de verschillende deelsectoren en desgevallend met VDAB. De ambitie is om in januari 2023 de eerste werknemers in te schakelen in dit systeem. Hiertoe worden de noodzakelijke aanpassingen aan de regelgeving en/of collectieve arbeidsovereenkomsten aangebracht.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december 2023.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Bij wijze van voorbeeld denken we aan : de woonzorgcentra door de financiering op te nemen in het deel A2, via RAAS (webtoepassing voorzieningen ouderenzorg) (voorbeeld logistiek assistenten, uitbreiden naar zorgkundigen en verzorgenden).Voor de kinderopvang kan dit in de financiering van de kindplaatsen, waar een gedeelte van het personeel ongekwalificeerd kan zijn. Voor de VAPH voorzieningen kunnen punten worden toegekend voor de financiering van zo een personeelslid. Voor de gezinszorg kan dit door het op de werkvloer opleiden van ADL-assistenten en medewerkers aanvullende thuiszorg tot verzorgenden/zorgkundigen. Daartoe is het nodig om mogelijk te maken dat mensen die het diploma VZ/ZK nog niet hebben toch gesubsidieerde uren gezinszorg kunnen presteren.

^