gepubliceerd op 01 oktober 2002
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 september 1994 tot vaststelling van de vliegverkeersregelen
19 JULI 2002. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 september 1994 tot vaststelling van de vliegverkeersregelen
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzon-derheid op artikel 5 § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 september 1994 tot vaststelling van de vliegverkeersregelen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 november 2000;
Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies 33.362/4 van de Raad van State gegeven op 12 juni 2002;
Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 september 1994 tot vaststelling van de vliegverkeersregelen worden volgende wijzigingen aangebracht.
In de Nederlandse tekst wordt de definitie « Rijbaan » vervangen door de volgende definitie : « Rijbaan : een bepaald gedeelte op een landluchtvaartterrein aangelegd voor het voortbewegen van luchtvaartuigen op de grond en bestemd om de verbinding te verzekeren tussen twee gedeelten van het luchtvaartterrein, inzonderheid : a) toegangsweg tot een vliegtuigparkeerplaats : gedeelte van een verkeersterrein aangeduid als rijbaan en enkel bestemd om de toegang toe te laten tot een vliegtuigparkeerplaats;b) verkeersterreinrijbaan : gedeelte van een rijbanennet op een verkeersterrein gevestigd en bestemd om de weg aan te duiden die dient om naar dit terrein te rijden;c) snelle uitgangsbaan : rijbaan die volgens een scherpe hoek op een startbaan aansluit en die zo ontworpen is dat een landend vliegtuig de startbaan kan verlaten tegen een hogere snelheid dan de op de andere uitgangsbaan toegelaten snelheden, waardoor de bezettingsduur van de startbaan tot een minimum kan beperkt worden ».2° De volgende definitie wordt ingelast : « Transponder : zender/ontvanger die een antwoord signaal uitzendt van zodra hij op de juiste manier ondervraagd wordt (ondervraging en antwoord gebeuren op verschillende frequenties) ».
Art. 2.Artikel 35 van hetzelfde besluit, wordt aangevuld als volgt : « f) elke VFR nachtvlucht ».
Art. 3.De tabel van artikel 71 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Art. 4.In artikel 73 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de bestaande tekst zal paragraaf 1 vormen;2° punt 1 van paragraaf 1 wordt geschrapt;3° er wordt een paragraaf 2 toegevoegd luidende : « § 2.Met uitzondering voor ballons en ultralichte motorluchtvaartuigen, worden nachtvluchten volgens de zichtvliegvoorschriften toegelaten onder de volgende voorwaarden : 1° enkel van of naar luchtvaartterreinen goedgekeurd voor nachtvlucht;2° a) in een gecontroleerd luchtruim : in overeenkomst met de klaringen van de betrokken luchtverkeersleidingen; b) in een niet gecontroleerd luchtruim : tussen 1.000 ft AGL en 4.500 ft MSL, op de regionale QNH en op een semi-circulaire altitude boven 3.000 ft AGL, mits een radioverbinding wordt ingesteld en behouden blijft met het vluchtinlichtingencentrum; 3° voor lokale circuitvluchten op een niet gecontroleerd luchtvaartterrein voor zover zij toestemming hebben bekomen van de daartoe door de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart aangeduide persoon;4° behalve voor de lokale vluchten moet het luchtvaartuig, naast de verplichte instrumenten, uitgerust zijn met een trans-ponder die de ondervragingen in Mode C kan beantwoorden in 4096 codes ».
Art. 5.In artikel 75 worden in de Nederlandse tekst van hetzelfde besluit de woorden « uitgevoerd worden » verplaatst na het woord « luchtverkeersdienstverlening ».
Art. 6.In de Nederlandse tekst van bijlage 1 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in de 7e rij, van de 4e kolom worden de woorden « met of zonder » vervangen door het woord « betreffende »;2° in de 6e kolom, van de 6e tot en met de laatste rij, worden de woorden « aangewezen snelheid » geschrapt.
Art. 7.In bijlage 2 van hetzelfde besluit wordt de kruishoogtentabel vervangen door de volgende tabel : KRUISHOOGTENTABEL MAGNETISCHE GRONDKOERS Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Art. 8.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 19 juli 2002.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT.