Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 december 2014
gepubliceerd op 30 december 2014

Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2015

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2014014966
pub.
30/12/2014
prom.
19/12/2014
ELI
eli/besluit/2014/12/19/2014014966/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 DECEMBER 2014. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2015


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2014 pub. 14/05/2014 numac 2014014282 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot goedkeuring van het derde beheerscontract tussen de Staat en Belgocontrol sluiten tot goedkeuring van het derde beheerscontract tussen de Staat en Belgocontrol en de artikelen 32, § 2, 36, § 1, 37, 38 en 39 van het derde beheerscontract tussen de Staat en Belgocontrol van 11 april 2014;

Gelet op de Europese Verordening Nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten, artikelen 12, 13 en 14;

Gelet op de samenwerking tussen gewestregeringen die bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 12 september 2014;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 28 november 2014;

Overwegende het Samenwerkingsakkoord van 30 november 1989 tussen de Belgische Staat die optreedt voor de Nationale Maatschappij der luchtwegen (N.M.L.W.) en de Gewesten, artikel M3;

Op de voordracht van de de Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Onderwerp

Artikel 1.Dit besluit heeft betrekking op vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2015. HOOFDSTUK II. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de regionale openbare luchthavens

Art. 2.Voor de plaatselijke heffingszones van de regionale openbare luchthavens van Charleroi, Luik, Oostende en Antwerpen is de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2015, gelijk aan nul.

Art. 3.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de regionale openbare luchthavens dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten afkomstig van de Belgische Staat en de Gewesten.

Art. 4.§ 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat op elk van de openbare regionale luchthavens vermeld onder artikel 3 wordt in 2015 bepaald door de totale werkelijke kosten voor het jaar 2013 te verminderen met die kosten die in dat jaar aan de Gewesten werden gefactureerd in overeenstemming met de bepalingen van het samenwerkingsakkoord van 30 november 1989 tussen de Belgische Staat die optreedt voor de Nationale Maatschappij der luchtwegen (N.M.L.W.) en de Gewesten. § 2. Dit deel is gelijk aan 5.190.953,42 euro (dat wil zeggen 69,44 % van de vastgestelde kosten voor 2015) voor de luchthaven van Charleroi, 2.496.192,50 euro (dat wil zeggen 34,78 % van de vastgestelde kosten voor 2015) voor de luchthaven van Luik, 5.402.889,32 euro (dat wil zeggen 100 % van de vastgestelde kosten voor 2015)voor de luchthaven van Antwerpen en 2.321.851,72 euro (dat wil zeggen 100 % van de vastgestelde kosten voor 2015) voor de luchthaven van Oostende.

Art. 5.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat in 2015 hanteert Belgocontrol de volgende eenheidstarieven berekend door het in artikel 4, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op de respectieve luchthavens. § 2. Dit komt overeen met 166,96 euro voor de luchthaven van Charleroi, 93,28 euro voor de luchthaven van Luik, 1.482,01 euro voor de luchthaven van Antwerpen en 500,95 euro voor de luchthaven van Oostende. § 3. De artikelen 7, lid 1, 13 en 14 van de Europese Verordening Nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten zijn van toepassing op het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat.

Art. 6.§ 1. De plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te financieren door de betrokken Gewesten op de in artikel 3 vermelde regionale openbare luchthavens wordt in 2015 bepaald op basis van de effectief gevraagde dienstverlening conform het Samenwerkingsakkoord van 30 november 1989 tussen de Belgische Staat die optreedt voor de Nationale Maatschappij der luchtwegen (N.M.L.W.) en de Gewesten. § 2. De artikelen 7, lid 1, 13 en 14 van de Europese Verordening nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten zijn niet van toepassing op het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de betrokken Gewesten. HOOFDSTUK III. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2015

Art. 7.§ 1. Voor de plaatselijke heffingszone van de luchthaven van Brussel-Nationaal is de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2015, gelijk aan de verhouding tussen de kosten die in 2013 aan de gebruikers werden aangerekend en de totale plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten van dat jaar op die luchthaven. § 2. In 2015 is F = 0,7503.

Art. 8.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de luchthaven van Brussel-Nationaal dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten afkomstig van de Belgische Staat.

Art. 9.§ 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat op de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2015 wordt bepaald door de in dat jaar vastgestelde kosten te vermenigvuldigen met de factor 1-F(dus 0,2497). § 2. Dit deel bedraagt in 2015 8.490.525,05 euro.

Art. 10.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat hanteert Belgocontrol een eenheidstarief berekend door het in artikel 9, § 2 opgenomen bedrag te delen door het voor 2015 voorspeld aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven. § 2. Dit eenheidstarief bedraagt voor 2015 61,91 euro. § 3. De artikelen 7, lid 1, 13 en 14 van de Europese Verordening Nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten zijn van toepassing op het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat.

Art. 11.§ 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten aan te rekenen aan de gebruikers van de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2015 wordt bepaald door de in dat jaar vastgestelde kosten te vermenigvuldigen met de factor F (dus 0,7503). § 2. Dit deel bedraagt 25.510.694,86 euro.

Art. 12.§ 1. Voor de facturatie aan de gebruikers hanteert Belgocontrol een eenheidstarief berekend door het in artikel 11, § 2 opgenomen bedrag te delen door het voor 2015 voorspeld aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven. § 2. Dit eenheidstarief bedraagt voor 2015 186,02 euro. § 3. De artikelen 7, lid 1; 13 en 14 van de Europese Verordening Nr. 391/2013 van 3 mei 2013 houdende vaststelling van een gemeenschappelijk heffingenstelsel voor luchtvaartnavigatiediensten zijn van toepassing op het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de gebruikers.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 14.De minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 december 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen, Mevr. J. GALANT

^