Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 april 2023
gepubliceerd op 08 mei 2023

Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande organisatoren van beurzen en salons

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2023041963
pub.
08/05/2023
prom.
19/04/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 APRIL 2023. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande organisatoren van beurzen en salons


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat ik U ter ondertekening voorleg, is genomen in uitvoering van artikel 86, § 1, tweede lid, van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten.

Het ontwerpbesluit heeft tot doel, overeenkomstig de hierboven vermelde rechtsgrond, het reglement goed te keuren dat de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie heeft uitgevaardigd in zijn hoedanigheid van toezichthoudende overheid voor kunsthandelaars, gedelegeerd door artikel 85, § 1, 5°, van de voornoemde wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten.

Het besluit treedt in werking op de eerste dag van de derde maand na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, om de sector de tijd te geven om de bij de voornoemde wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten vastgestelde regels zoals aangevuld bij het reglement toe te passen.

Voor het overige geeft het besluit geen aanleiding tot bijzondere opmerkingen.

Het reglement dat bij het besluit wordt goedgekeurd, strekt ertoe de in boek II van de voornoemde wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten vervatte waakzaamheidsverplichtingen op technische punten aan te vullen. Boek III, betreffende debeperking van het gebruik van contanten, hoeft voor de betrokken sector niet te worden aangevuld.

Artikelsgewijze bespreking van het reglement In artikel 1 worden een aantal begrippen gedefinieerd, hetzij onder verwijzing naar de voornoemde wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten (hierna "de wet"), hetzij om het toepassingsgebied van dit reglement te bepalen.

Terwijl de eerste geen bijzonder commentaar behoeven, verdienen de laatste de volgende uitleg.

De organisator van beurzen en salons wordt in 3° gedefinieerd, omdat dat de persoon is op wie het reglement krachtens artikel 2 van toepassing is. Overeenkomstig de wet zijn enkel onderworpen, de organisatoren van beurzen en salons waarbij ten minste één exposant kunstwerken en roerende goederen te koop aanbiedt van meer dan vijftig jaar oud en waarbij de verkoopprijs van een of een geheel van deze werken of goederen gelijk is aan of hoger is dan 10.000 euro.

Omgekeerd is de organisator van beurzen en salons niet onderworpen indien geen enkele exposant kunstwerken en roerende goederen van meer dan vijftig jaar oud te koop aanbiedt waarbij de verkoopprijs van een of een geheel van deze werken of goederen gelijk is aan of hoger is dan 10.000 euro. Dit geldt bijvoorbeeld voor de organisatoren van brocantes.

De cliënt is de persoon die kunstwerken of roerende goederen van meer dan vijftig jaar oud tentoonstelt in een ruimte die door een organisator ter beschikking is gesteld. De organisator kan tegenover de toezichtautoriteit niet aanvoeren dat hij geen overeenkomst met de exposant heeft gesloten om zich te onttrekken aan zijn waakzaamheidsverplichting ten aanzien van deze laatste.

Het is ten aanzien van zijn cliënt dat de organisator de waakzaamheidsmaatregelen moet toepassen. Hij is niet verplicht ze toe te passen ten aanzien van de personen die werken of goederen van de exposant kopen. Het is deze laatste die, indien hij ook onderworpen is krachtens artikel 5 van de wet, verantwoordelijk is voor de toepassing van de waakzaamheidsmaatregelen ten aanzien van zijn kopende cliënt.

In artikel 2 wordt het toepassingsgebied bepaald, dat, zoals hierboven is uiteengezet, organisatoren van beurzen en salons bestrijkt.

Het voorziet ook in de mogelijkheid voor een beroepsvereniging om haar leden procedures en tools (bv. IT-tools) ter beschikking te stellen waarmee zij een deel van hun verplichtingen uit hoofde van boek II van de wet kunnen nakomen.

Deze procedures en tools kunnen door de Economische Inspectie Economie worden gevalideerd als zij het mogelijk maken aan deze verplichtingen te voldoen.

Artikel 3 verduidelijkt de tijdstippen waarop de waakzaamheidsverplichtingen (identificatie en individuele risicobeoordeling) moeten worden vervuld.

In het tweede lid wordt eraan herinnerd dat het de organisator van beurzen en salons is toegestaan zijn waakzaamheidsverplichtingen geheel of gedeeltelijk te laten uitvoeren door een of meer derde zaakaanbrengers. Dat kunnen bijvoorbeeld andere organisatoren van beurzen en salons zijn, mits aan de voorwaarden van de artikelen 42 tot en met 44 van de wet is voldaan.

In het derde lid wordt, voornamelijk uit didactisch oogpunt, herinnerd aan de verplichtingen van de organisator van beurzen en salons in het geval hij een cliënt niet kan identificeren of het risico dat deze inhoudt niet kan beoordelen.

In artikel 4 worden verschillende factoren opgesomd die een hoog risico op witwassen van geld of financiering van terrorisme met zich meebrengen. Het vormt dus concreet een aanvulling op artikel 16 van de wet, dat elke entiteit die onder de wet valt, waaronder de organisatoren van beurzen en salons, verplicht een algemene risicobeoordeling uit te voeren.

Heel wat risicofactoren kunnen worden onderzocht door de gegevens van de cliënt in te voeren in een zoekmachine. Daaruit kan blijken of de cliënt een delinquent is, onbekwaam, een politiek prominent persoon, actief in een gevoelige sector, enz. Het spreekt voor zich dat er niet van de organisator van beurzen en salons wordt gevraagd om verder te gaan dan een online verificatie.

Met betrekking tot het eerste risicocriterium inzake cliënten-rechtspersonen (2°, a)) dient tevens te worden opgemerkt dat het ontbreken van de geboorteplaats en datum van een uiteindelijke begunstigde niet leidt tot een verbod tot contracteren, aangezien het verkrijgen van deze gegevens een middelenverbintenis is: "wanneer de identificatieverplichting betrekking heeft op een natuurlijke persoon in zijn hoedanigheid van uiteindelijke begunstigde, gebeurt de identificatie van zijn geboortedatum en -plaats in de mate van het mogelijke" (artikel 26, § 2, tweede lid, 1°, van de wet). Het is evenwel opportuun deze afwezigheid als een risicofactor te beschouwen.

In artikel 5 wordt gewezen op situaties waarin het verboden is een overeenkomst te sluiten of te verlengen.

De eerste twee situaties zijn bij wet geregeld.

In de derde situatie zou de organisator van beurzen en salons medeplichtig worden aan het strafbare feit van artikel 137, 1°, van de wet.

Het vierde zou hem medeplichtig maken aan het strafbare feit voorzien in het koninklijk besluit van 28 december 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/12/2006 pub. 29/12/2006 numac 2006010072 bron federale overheidsdienst financien en federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 11 juni 1993 inzake de samenstelling, de organisatie, de werking en de onafhankelijkheid van de cel voor financiële informatieverwerking type koninklijk besluit prom. 28/12/2006 pub. 31/01/2007 numac 2007000103 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juli 2004 betreffende modaliteiten van het inzetten van personeelsleden van het autonoom overheidsbedrijf Belgacom in het kader van coördinatie van de uitreiking van de elektronische identiteitskaart, het koninklijk besluit van 22 juli 2004 betreffende modaliteiten van het inzetten van personeelsleden van het autonoom overheidsbedrijf Belgacom in de gemeenten in het kader van de uitreiking van de elektronische identiteitskaart, het koninklijk besluit van 13 september 2004 betreffende de bepaling van het project, het vereist aantal in te zetten personeelsleden en de modaliteiten van het inzetten van personeelsleden van Belgacom voor de organisatie en invulling van de neutrale calltaking van de alarmcentrales 112, 101 en 100 en van het koninklijk besluit van 13 mei 2005 betreffende de modaliteiten voor het inzetten van personeelsleden van het autonoom overheidsbedrijf Belgacom in het kader van de uitvoering van de vijfjaarlijkse herzieningen inzake het recht op de inkomensvervangende tegemoetkoming en op de integratietegemoetkoming sluiten inzake specifieke beperkende maatregelen tegen bepaalde personen en entiteiten met het oog op de strijd tegen de financiering van het terrorisme, gesanctioneerd bij artikel 4 van de wet van 11 mei 1995 inzake de tenuitvoerlegging van de besluiten van de Veiligheidsraad van de Organisatie van de Verenigde Naties.

Artikel 6 is een toepassing van artikel 45, § 2, eerste lid, van de wet.

Artikel 7 is een toepassing van de artikelen 47 tot en met 51 van de wet.

De artikelen 8 tot en met 10 verduidelijken de wettelijke bepalingen op een wijze die aangepast is aan de sector van de organisatoren van beurzen en salons.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE

19 APRIL 2023. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande organisatoren van beurzen en salons FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, artikel 86, § 1, tweede lid;

Op de voordracht van de Minister van Economie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande organisatoren van beurzen en salons zoals bedoeld in artikel 1, 3°, van dit reglement, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de derde maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Art. 3.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 april 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE

BIJLAGE Reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande organisatoren van beurzen en salons HOOFDSTUK I. - Definities en toepassingsgebied

Artikel 1.Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 1° "de wet": de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten;2° "witwassen van geld en financiering van terrorisme": de praktijken zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de wet; 3° "organisator van beurzen en salons": de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in artikel 5, § 1, 31° /1, van de wet, die in het kader van een door hem georganiseerde beurs, exposalon of soortgelijk evenement, gedurende een bepaalde periode aan cliënten afgebakende ruimten ter beschikking stelt waarin zij met name kunstwerken en roerende goederen van meer dan vijftig jaar oud kunnen tentoonstellen wanneer de verkoopprijs van een of een geheel van deze werken of goederen door ten minste één van de cliënten gelijk is aan of hoger is dan 10.000 euro; 4° "cliënt": een andere persoon dan de organisator die, ongeacht of hij al dan niet een overeenkomst met de organisator heeft gesloten, een of meer kunstwerken of roerende goederen van meer dan vijftig jaar oud tentoonstelt in de afgebakende ruimte die ter beschikking van de organisator van beurzen en salons is gesteld;5° "kunstwerk": het kunstwerk in de zin van artikel 4, 24° /1, van de wet;6° "uiteindelijke begunstigde": de persoon als bedoeld in artikel 4, 27°, van de wet;7° "antiwitwasverantwoordelijke": de persoon bedoeld in artikel 9, § 1, van de wet;8° "operationeel verantwoordelijke": de persoon bedoeld in artikel 9, § 2, van de wet;9° "atypisch kenmerk, atypische verrichting of atypisch feit": een kenmerk dat, een verrichting die of een feit dat niet strookt, onder andere, met de kenmerken van de cliënt, met het doel en de aard van de zakelijke relatie of van de betrokken verrichting, of met het risicoprofiel van de cliënt;10° "CFI": de Cel voor financiële informatieverwerking zoals bedoeld in artikel 76 van de wet; 11° "Economische Inspectie": de Algemene Directie Economische Inspectie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, die belast is met het toezicht zoals bedoeld in artikel 85, §§ 1, 5°, en 3, van de wet.

Art. 2.De bepalingen van dit reglement zijn van toepassing op de organisatoren van beurzen en salons.

Indien de organisator van beurzen en salons volledig en op de gepaste wijze gebruik maakt van de procedures en tools die hem door een beroepsvereniging, opgesteld in onderling overleg met de Economische Inspectie ter beschikking worden gesteld, wordt hij vermoed te voldoen aan de verplichtingen opgenomen in de artikelen 7 tot en met 35 en 37 tot en met 46 van de wet. HOOFDSTUK II. - Waakzaamheidsverplichtingen Afdeling I. - Tijdstip van de waakzaamheidsverplichtingen

Art. 3.Overeenkomstig de artikelen 30 en 34 van de wet neemt de organisator van beurzen en salons de maatregelen ter identificatie en verificatie van de identiteit van de cliënt en, in voorkomend geval, van zijn lasthebbers en uiteindelijke begunstigden, enerzijds, alsmede de maatregelen ter identificatie van de kenmerken van de cliënt en het doel en de aard van de zakelijke relatie of de voorgenomen occasionele verrichting, bedoeld in de artikelen 4 en 5, anderzijds, alvorens een overeenkomst te sluiten met zijn cliënt.

Op voorwaarde dat de artikelen 42 tot en met 44 van de wet worden nageleefd, kan de organisator van beurzen en salons een andere organisator gebruiken als derde zaakaanbrenger.

Overeenkomstig de artikelen 33, § 1, en 34, § 3, van de wet mag de organisator van beurzen en salons, wanneer hij deze waakzaamheidsmaatregelen ten aanzien van een cliënt niet kan nemen, of, in voorkomend geval, ten aanzien van een lasthebber of een uiteindelijke begunstigde, de beoogde overeenkomst met hem niet sluiten en hem niet toestaan kunstwerken of roerende goederen van meer dan vijftig jaar oud tentoon te stellen. Daarnaast overweegt de organisator van beurzen en salons of er een reden is om de CFI te informeren, overeenkomstig artikel 46 van de wet. Afdeling II. - Risicofactoren

Art. 4.De te analyseren risicofactoren in toepassing van de artikelen 34, § 1, en 35, § 1, van de wet, zijn in het bijzonder de volgende: 1° voor wat betreft cliënten - natuurlijke personen en rechtspersonen a) de cliënt, de lasthebber of een uiteindelijke begunstigde is gevestigd in een land vermeld in de door de Federale Overheidsdienst Financiën bijgehouden lijst van landen met een hoog risico (https://financien.belgium.be/nl/landen-met-een-hoog-risico); b) de cliënt, de lasthebber of een uiteindelijke begunstigde is notoir betrokken bij dubieuze verrichtingen;c) de identificatie gebeurde op afstand aan de hand van een kopie van een bewijsstuk maar zonder garanties, zoals elektronische handtekeningen;d) de cliënt, lasthebber of uiteindelijke begunstigde is een politiek prominent persoon of een familielid, zoals bepaald in artikel 4, 28° en 29°, van de wet;e) de cliënt vertoont ongebruikelijke kenmerken;f) de cliënt is duidelijk een stroman;2° voor wat betreft cliënten - rechtspersonen: a) de uiteindelijke begunstigden zijn personen van wie de geboorteplaats of datum of het adres, niet kon worden geïdentificeerd;b) de cliënt is een vennootschap waarvan een aanzienlijk deel van het kapitaal wordt vertegenwoordigd door aandelen aan toonder die gemakkelijk van eigenaar kunnen veranderen zonder dat de organisator van beurzen en salons daarvan op de hoogte is;c) de cliënt is een trust, een feitelijke vereniging of een andere juridische structuur waarvan een goede kennis een meer diepgaande analyse vereist, bijvoorbeeld een complexe of supranationale juridische structuur voor andere vennootschappen dan naamloze of vergelijkbare vennootschappen;d) de cliënt is een vennootschap in oprichting;e) de cliënt bestaat minder dan twaalf maanden;f) de zaakvoerder of de meerderheid van de bestuurders zijn minder dan twaalf maanden in functie;g) de zaakvoerders of de bestuurders wisselen regelmatig; h) de cliënt is een vennootschap met onbeperkte aansprakelijkheid, d.w.z. een maatschap, een vennootschap onder firma of een commanditaire vennootschap of een gelijkaardige buitenlandse vennootschap of een Limited; i) de lasthebber of vennoten zijn duidelijk stromannen (bijvoorbeeld duidelijk onbekwaam om een onderneming te beheren, spreken geen zakelijke taal, hun mandaat is beperkt tot het sluiten van de overeenkomst);j) de activiteit van de cliënt is niet duidelijk of komt niet overeen met de activiteit beschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen of in zijn statuten. Afdeling III. - Factoren die het sluiten van een overeenkomst

verhinderen

Art. 5.De factoren die het sluiten van een overeenkomst verhinderen zijn in het bijzonder de volgende: 1° het is niet mogelijk de cliënt, zijn lasthebber of een uiteindelijke begunstigde te identificeren of hun identiteit te verifiëren op het in artikel 30 of 31 van de wet bepaalde tijdstip, overeenkomstig artikel 33, § 1, van de wet;2° het is niet mogelijk de in artikel 21 van de wet bedoelde kenmerken van de cliënt, zijn lasthebber of een uiteindelijke begunstigde te identificeren op het in artikel 30 of 31 van de wet bepaalde tijdstip, overeenkomstig artikel 34, § 3, van de wet;3° de cliënt of zijn lasthebber geeft aan of laat duidelijk blijken dat hij geen andere betaalmiddelen dan contanten wenst te gebruiken voor een bedrag hoger dan het door artikel 67 van de wet toegelaten bedrag;4° de cliënt, de lasthebber of een uiteindelijke begunstigde komt voor in de door de Federale Overheidsdienst Financiën bijgehouden lijst van de personen of entiteiten op wie bevriezingsmaatregelen van toepassing zijn. Afdeling IV. - Schriftelijk verslag en mededeling aan de CFI

Art. 6.Overeenkomstig artikel 45 van de wet, stelt de organisator van beurzen en salons een schriftelijk verslag op over elke atypische verrichting of elk atypisch feit, in het bijzonder in aanwezigheid van de factoren bedoeld in artikel 4.

Art. 7.Indien het onderzoek van die atypische verrichtingen of feiten bovendien een vermoeden van witwassen van geld of financiering van terrorisme doet ontstaan, in het bijzonder in de gevallen bedoeld in artikel 4, brengt de organisator van beurzen en salons de CFI daarvan op de hoogte, overeenkomstig de artikelen 47 tot en met 51 van de wet. HOOFDSTUK III. - Interne organisatie Afdeling I. - Bewaring van de documenten

Art. 8.§ 1. De organisator van beurzen en salons bewaart, op welke gegevensdrager ook, door derden leesbaar, gedurende tien jaar vanaf de volledige uitvoering van de overeenkomst of, in voorkomend geval, vanaf het einde van de zakelijke relatie: 1° de identificatiegegevens van de cliënt en, in voorkomend geval, van zijn lasthebbers en van zijn uiteindelijke begunstigden;2° de gegevens betreffende de in artikel 34 van de wet bedoelde risicobeoordeling of het resultaat van die beoordeling indien deze werd uitgevoerd met behulp van het in artikel 2, tweede lid, bedoelde instrument. Hij bewaart ook, gedurende de periode bedoeld in het eerste lid: 1° ofwel een kopie, op welke gegevensdrager ook, van de bewijsstukken die hebben gediend voor de verificatie van de identiteit van de cliënt en, in voorkomend geval, van zijn lasthebbers en van zijn uiteindelijke begunstigden, overeenkomstig de bepalingen van de hoofdstukken II en III;2° ofwel, overeenkomstig artikel 61 van de wet, een verwijzing aan de hand waarvan die documenten onmiddellijk kunnen worden voorgelegd, zoals een verwijzing naar het Belgisch Staatsblad of een andere officiële publicatie. § 2. Onverminderd andere bepalingen, met name artikel III.86 van het Wetboek van economisch recht, bewaart de organisator van beurzen en salons gedurende een periode van tien jaar vanaf de volledige uitvoering van een overeenkomst, op welke informatiedrager ook, een kopie van de volgende stukken: 1° een kopie van de overeenkomst en van de eventuele aanhangsels;2° het schriftelijk verslag over de atypische verrichtingen of feiten, met daarin met name de risicofactoren en de factoren die het sluiten van een overeenkomst verhinderen, zoals bedoeld in de artikelen 4 en 5. Afdeling II. - Opleiding en sensibilisering van de werknemers

Art. 9.De organisator van beurzen en salons neemt passende maatregelen om zijn werknemers en zijn vertegenwoordigers vertrouwd te maken met de bepalingen van de wet en van dit reglement.

Deze maatregelen houden in dat de werknemers en vertegenwoordigers informatie ontvangen die hen in staat stelt om de verrichtingen en de feiten te onderkennen die verband kunnen houden met het witwassen van geld of met financiering van terrorisme, en om hen te leren hoe in dergelijke gevallen moet worden gehandeld.

De informatieverstrekking zoals bedoeld in het eerste lid richt zich in het bijzonder tot de werknemers en vertegenwoordigers die daadwerkelijk in aanraking komen met cliënten in een verband waarin er vragen over het witwassen van geld en de financiering van terrorisme kunnen worden gesteld. Afdeling III. - Aanwijzing van antiwitwasverantwoordelijken

Art. 10.§ 1. De organisator van beurzen en salons die een rechtspersoon is, wijst een antiwitwasverantwoordelijke aan overeenkomstig artikel 9, § 1, van de wet. § 2. Elke organisator van beurzen en salons, natuurlijk persoon of rechtspersoon, wijst ten minste één operationeel verantwoordelijke aan overeenkomstig artikel 9, § 2, van de wet.

Deze functie kan worden uitgeoefend door de persoon bedoeld in paragraaf 1. § 3. De operationeel verantwoordelijken, bedoeld in paragraaf 2, beschikken binnen de onderneming over de betrouwbaarheid, de beroepservaring, het hiërarchische niveau en de bevoegdheden die nodig zijn om die functie effectief en autonoom te kunnen uitoefenen. § 4. De operationeel verantwoordelijken zien toe op de tenuitvoerlegging van: 1° de procedures voor interne controle, informatieverstrekking en -centralisatie om verrichtingen die verband houden met het witwassen van geld en de financiering van terrorisme te voorkomen, op te sporen en te verhinderen;2° de interne opleiding zoals bedoeld in artikel 9;3° het opstellen of het superviseren van het schriftelijk verslag over de atypische verrichtingen zoals bedoeld in artikel 6;4° het doorgeven van de inlichtingen aan de CFI en het verwerken van informatie afkomstig van de CFI. Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 19 april 2023 tot goedkeuring van het reglement ter uitvoering van de wet van 18 september 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/09/2017 pub. 13/03/2019 numac 2019040504 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. - Duitse vertaling type wet prom. 18/09/2017 pub. 06/10/2017 numac 2017013368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken, federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten sluiten tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten, aangaande organisatoren van beurzen en salons.

De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE .

^