Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 november 2009
gepubliceerd op 11 maart 2010

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 maart 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten, betreffende de "stand-by"

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2009205190
pub.
11/03/2010
prom.
18/11/2009
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 NOVEMBER 2009. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 maart 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten, betreffende de "stand-by" (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 3 maart 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten, betreffende de "stand-by".

Art. 2.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 november 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten Collectieve arbeidsovereenkomst van 3 maart 2009 "Stand-by" (Overeenkomst geregistreerd op 26 maart 2009 onder het nummer 91586/CO/317) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied 1.1. Dit akkoord is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtdiensten.

Onder "werknemer" wordt verstaan zowel de mannelijke als de vrouwelijke werknemer, arbeider (met uitsluiting van de waardevervoerders) of operationele bediende (met uitsluiting van de waardevervoerders). 1.2. Deze overeenkomst doet geen afbreuk aan de reeds bestaande sectorafspraken en collectieve arbeidsovereenkomst bepalingen aangaande stand-by voor interventie na alarm. 1.3. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op alle bewakingsondernemingen die een activiteit uitoefenen op Belgisch grondgebied, ongeacht het feit of hun zetel zich in België of in het buitenland bevindt. HOOFDSTUK II. - Algemeen principe 2.1. Dit kaderakkoord bevat de grote lijnen, principes en algemene reglementering van stand-by. 2.2. Gunstigere ondernemingsakkoorden die werden ingevoerd vóór de inwerkingtreding van deze collectieve arbeidsovereenkomst en die één of andere organisatie van stand-by betreffen, blijven van toepassing.

De bestaande stelsels kunnen herzien worden op voorwaarde dat de gunstigere financiële voorwaarden van toepassing blijven en dat het aspect organisatie met de bevoegde secretarissen wordt onderhandeld. HOOFDSTUK III. - Definitie 3.1. Onder "stand-by" wordt verstaan de toestand waarin de werknemer, hoewel hij volgens een voorafgaand akkoord met de werkgever niet van dienst is, onmiddellijk een oproep van de werkgever moet beantwoorden om een prestatie uit te voeren. 3.2. Twee vormen van stand-by worden erkend door de partijen en kunnen op ondernemingsvlak worden ingevoerd : 3.2.1. de contractuele stand-by; 3.2.2. de vrijwillige stand-by. 3.3. De contractuele stand-by wordt ingevoerd voor het opvangen van niet voorziene afwezigheden op de werf en/of werven waar de werknemer gewoonlijk is tewerkgesteld, waardoor prestaties op een continue manier kunnen worden verzekerd. 3.4. De vrijwillige stand-by moet het mogelijk maken om te beantwoorden aan een mogelijke, moeilijk te voorziene, verhoging in arbeidsvolume hetzij bij bestaande klanten hetzij bij nieuwe klanten. 3.5. Een werknemer kan niet tegelijkertijd in georganiseerde stand-by en in vrijwillige stand-by zijn. HOOFDSTUK IV. - Contractuele stand-by 4.1. De werkgever beschikt over de mogelijkheid om de werknemers één maal per maand in stand-by te plaatsen voor een eventuele prestatie op de werf en/of werven waar hij gewoonlijk is tewerkgesteld. 4.2. Niettegenstaande de mogelijkheid voor de werkgever zoals hierboven bepaalde, zal de werkgever de noodzaak om een contractuele stand-by in te voeren moeten aantonen door concrete noden en specifieke omstandigheden. 4.3. Indien de noden en specifieke omstandigheden voor een contractuele stand-by eigen aan de onderneming en/of de werf(ven) en/of categorieën van werknemers worden erkend door de werkgever en door de syndicale delegatie, zullen deze beide partijen de modaliteiten ervan vastleggen in een ondernemings-collectieve arbeidsovereenkomst, ondertekend door de bevoegde vakbondssecretarissen. De criteria dienen in het bijzonder om een evenredige verdeling van deze vorm van stand-by tussen alle werknemers op wie deze collectieve arbeidsovereenkomst van toepassing is, te realiseren. 4.4. Bij ontstentenis van een akkoord aangaande de noden en specifieke omstandigheden, zal de meest diligente partij beroep kunnen indienen bij het verzoeningsbureau van het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten. Het verzoeningsbureau, dat binnen 15 dagen moet bijeenkomen, zal verplicht een gemotiveerd positief of negatief advies nemen. 4.5. Bij ontstentenis van een syndicale delegatie binnen de onderneming die een contractuele stand-by wenst in te stellen, zal deze onderneming verplicht een toetredingsakte tot deze collectieve arbeidsovereenkomst bij het Paritair Comité voor de bewakings- en/of toezichtsdiensten moeten indienen. Elke invoering van een contractuele stand-by zonder respect van deze bepalingen, zal als nietig en niet-bestaand worden beschouwd. 4.6. Gunstigere ondernemingsakkoorden die werden ingevoerd vóór de inwerkingtreding van deze collectieve arbeidsovereenkomst blijven van toepassing. 4.7. Deze periode van stand-by kan maximum 24 opeenvolgende uren bedragen. 4.8. Een periode van stand-by heeft een duidelijk begin- en einduur.

De prestatie(s) moet(en) geleverd worden binnen deze 2 tijdstippen. De oproep dient in de eerste 12 uren te gebeuren. 4.9. Het totaal van de prestaties binnen de 24 uren mag de 12 uur niet overschrijden. 4.10. Aantal stand-by : maximum 1 x 24 u./maand en 11 x 24 u./jaar. 4.11. De periode van stand-by wordt gelijkgesteld met arbeidsduur voor de berekening van de rusttijden. 4.12. Deze vorm van stand-by kan geen negatieve uren genereren. 4.13. Deze vorm van stand-by kan niet worden georganiseerd voor werknemers in tijdskrediet. 4.14. De stand-by is slechts van toepassing als de periode van stand-by is opgenomen in de definitieve planning die aan de werknemer moet overgemaakt zijn tussen de 22e en de 25e van de maand voorafgaand aan de prestaties.

Vergoeding 4.15. Een maandelijkse forfaitaire onkostenvergoeding van 20 EUR wordt toegekend aan de werknemers die in hun planning melding hebben van een stand-by periode, als vergoeding voor telecommunicatiemiddelen (kosten eigen aan de werkgever). 4.16. In geval van effectieve prestatie worden de transportkosten vergoed a rato van 0,25 EUR/km. HOOFDSTUK V. - Vrijwillige Stand-by 5.1. Op basis van vrijwilligheid kan iedere werknemer zich opgeven deel uit te maken van de vrijwillige stand-by. 5.2. De modaliteiten van de in- en uitstapprocedure zijn de volgende : 5.2.1. de werknemer dient zijn aanvraag tot instap in de vrijwillige stand-by schriftelijk bij de werkgever in; 5.2.2. de werkgever dient binnen de 15 dagen na de aanvraag schriftelijk te antwoorden; 5.2.3. om uit het systeem te treden dient de werknemer/werkgever een opzegperiode van 1,5 maand te respecteren en dit schriftelijk aan de werkgever/werknemer te betekenen voor de 15e van een maand. 5.3. Iemand die ingeschreven is in de vrijwillige stand-by kan geen negatieve uren genereren. 5.4. Eén periode stand-by is gelijk aan maximum 12 opeenvolgende uren, tenzij dit anders wordt geregeld via een ondernemings-collectieve arbeidsovereenkomst. 5.5. De vrijwillige stand-by kan maximum 120 uren per maand bedragen, tenzij dit anders wordt geregeld via een ondernemings-collectieve arbeidsovereenkomst. 5.6. Een stand-by periode heeft een duidelijk begin- en einduur; binnen deze 2 tijdstippen dienen zich zowel de oproep als de prestatie te bevinden. 5.7. De stand-by is slechts van toepassing als de periode van stand-by is opgenomen in de definitieve planning die aan de werknemer moet overgemaakt zijn tussen de 22ste en de 25ste van de maand voorafgaand aan de prestaties.

Vergoeding 5.8. Een maandelijkse forfaitaire onkostenvergoeding van 20 EUR wordt toegekend aan de werknemers die ingeschreven zijn in de vrijwillige stand-by, als vergoeding voor communicatiemiddelen (kosten eigen aan de werkgever) en dit vanaf de datum van het aanvaarden door de werkgever en tot aan het einde van de periode van opzeg waardoor de uitstap uit het systeem wordt betekend. 5.9. Opmerking : indien de fiscale regelgeving aangaande onkostenvergoeding in de toekomst zou wijzigen, houdt dit niet in dat automatisch ook deze bepaling wijzigt; in dergelijk geval moet dit gezamenlijk worden besproken om een eventuele aanpassing door te voeren via een gemeenschappelijk akkoord. 5.10. Een bijkomende forfaitaire onkostenvergoeding van 8 EUR wordt toegekend voor elke kalenderweek waarin één of meerdere stand-by's zijn gepland, als vergoeding voor communicatiekosten (kosten eigen aan de werkgever). 5.11. Voor elk uur stand-by wordt aan de werknemer een premie van 0,50 EUR toegekend, indexeerbaar tegelijk met het loon. 5.12. In geval van effectieve prestatie tijdens de stand-by periode : 5.12.1. wordt tevens het verschuldigd uurloon met 1 EUR per effectief gepresteerd uur verhoogd; dit bedrag is indexeerbaar tegelijk met het loon; 5.12.2. worden de transportkosten vergoed a ratio van 0,25 EUR/km. HOOFDSTUK VI. - Respect van de bestaande bepalingen aangaande arbeidsorganisatie 6.1. Het instellen en toepassen van een stand-by systeem op ondernemingsvlak verhindert niet dat de wettelijke, reglementaire en conventionele geldende bepalingen betreffende arbeidsduur en arbeidsorganisatie onverminderd worden toegepast. 6.2. Een op ondernemingsniveau bestaand systeem van stand-by verhindert niet de toepassing van de bepalingen aangaande economische werkloosheid noch de mogelijkheid voor de werkgever om een beroep te doen op interim werknemers. 6.2.1. de werkgevers verbinden zich ertoe in eerste instantie een beroep te doen op werknemers die economisch werkloos zijn; 6.2.2. een beroep op uitzendkrachten kan enkel indien de vrijwillige stand-by en de georganiseerde stand-by niet de mogelijkheid biedt om aan bepaalde behoeften van de werkgever te voldoen en mits akkoord van de syndicale delegatie. HOOFDSTUK VII. - Controle De syndicale delegatie is bevoegd voor het controleren van het binnen de onderneming ingevoerde systeem van stand-by in overeenstemming met de modaliteiten voorzien in artikel 7 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 november 2005 betreffende de arbeidsduur en humanisering van de arbeid.

HOOFDSTUK VIII. - Eindbepalingen Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 april 2009 en is aangegaan voor de duur van één jaar. De ondertekenende partijen verbinden zich ertoe om uiterlijk tegen 31 januari 2010 de mogelijke toepassingsproblemen van deze collectieve arbeidsovereenkomst, met inbegrip van de economische werkloosheid, te evalueren.

Zij wordt eventueel opgezegd door één der partijen, mits inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden die niet eerder mag ingaan dan 3 maanden vanaf de datum van ondertekening. Opzegging geschiedt bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de bewakings- en of toezichtsdiensten.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 18 november 200 9.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET

^