gepubliceerd op 14 mei 2024
Koninklijk besluit tot bepaling van de financiële tussenkomst van de Federale Staat voor een transitiehuis te Leuven
18 APRIL 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de financiële tussenkomst van de Federale Staat voor een transitiehuis te Leuven (voor de periode 01/06/2024 tot en met 31/05/2025)
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat wij aan Uwe Majesteit ter ondertekening voorleggen, strekt ertoe uitvoering te geven aan de beslissing van de ministerraad om het aantal plaatsen in transitiehuizen te verhogen.
Deze beslissing kadert in de goedkeuring op 18 november 2016 van de aanpassing van het Masterplan Gevangenissen en Internering. Met dit plan wil de regering de overbevolking in de gevangenissen terugdringen en de infrastructuur vernieuwen. Ze wil ook de infrastructuur beter aanpassen aan de re-integratie van gedetineerden en alternatieven voor de klassieke strafuitvoering beiden.
Dit gedifferentieerd detentiebeleid voorziet ruimte voor transitiehuizen. Dit zijn kleinschalige projecten (van twaalf tot zeventien plaatsen) waarbij bepaalde veroordeelden (geselecteerd op basis van een aantal criteria) tegen het einde van hun straf de kans krijgen om het laatste deel van de straf door te brengen in een transitiehuis. Daarbij moeten ze intens worden bijgestaan en begeleid om erna terug en beter te kunnen functioneren in de maatschappij.
De wet van 11 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/07/2018 pub. 18/07/2018 numac 2018040294 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende diverse bepalingen in strafzaken sluiten betreffende diverse bepalingen in strafzaken (publicatie in het Belgisch Staatsblad van 18 juli 2018) integreert een aantal artikelen met betrekking tot de plaatsing in een transitiehuis in de wet van 17 mei 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/05/2006 pub. 15/06/2006 numac 2006009456 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten (2) type wet prom. 17/05/2006 pub. 16/06/2009 numac 2009000376 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoerings-modaliteiten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de externe rechtspositie van personen die veroordeeld zijn tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten.
De randvoorwaarden bij de exploitatie van een transitiehuis worden bepaald in het koninklijk besluit van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/07/2019 pub. 07/08/2019 numac 2019030797 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis sluiten tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis.
Op 1 september 2019 en op 1 januari 2020 openden de eerste twee transitiehuizen onder de vorm van een proefproject. Eén ervan is vandaag nog operationeel.
Na grondige evaluatie besloot de Ministerraad op 11 juni 2021 om over te gaan tot uitbreiding van het aantal plaatsen naar 100.
Op 2 september 2022 werd een oproep aan kandidaten gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad met het oog op de uitbating van bijkomende transitiehuizen, evenwichtig gespreid over het hele land. De duurtijd van de opdracht betreft drie jaar.
De kandidatuur van de private stichting De Kansenfabriek werd weerhouden, nl. voor de uitbating van een transitiehuis te 3000 Leuven, Janseniusstraat 23.
We hebben de eer dit besluit voor te leggen ter ondertekening voor te leggen aan Uwe Majesteit teneinde aan De Kansenfabriek een financiële tussenkomst in de vorm van een subsidie toe te kennen voor de exploitatie van dit transitiehuis.
Dit besluit bepaalt de betalingsmodaliteiten van deze subsidie en de rechtvaardigingsdocumenten die de exploitant aan de FOD Justitie dient voor te leggen en definieert de subsidieerbare kosten.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT
18 APRIL 2024. - Koninklijk besluit tot bepaling van de financiële tussenkomst van de Federale Staat voor een transitiehuis te Leuven (voor de periode van 01/06/2024 tot en met 31/05/2025) FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat, artikel 121 tot en met artikel 124;
Gelet op de wet van 22 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/12/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048518 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024;
Gelet op de wet van 17 mei 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/05/2006 pub. 15/06/2006 numac 2006009456 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten (2) type wet prom. 17/05/2006 pub. 16/06/2009 numac 2009000376 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoerings-modaliteiten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten, artikel 9/2, § 3, ingevoegd bij de wet van 11 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/07/2018 pub. 18/07/2018 numac 2018040294 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende diverse bepalingen in strafzaken sluiten, artikel 70;
Gelet op het koninklijk besluit van 26 april 1968 tot inrichting en coördinatie van de controles op de toekenning en op de aanwending van de toelagen ;
Gelet op het koninklijk besluit van 20 mei 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/05/2022 pub. 10/06/2022 numac 2022041447 bron interfederaal korps van de inspectie van financien Koninklijk besluit betreffende de administratieve, begrotings- en beheerscontrole sluiten betreffende de administratieve, begrotings- en beheerscontrole;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2024 tot erkenning van een transitiehuis te Leuven;
Gelet op het koninklijk besluit van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/07/2019 pub. 07/08/2019 numac 2019030797 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis sluiten tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis;
Gelet op de beslissing van de ministerraad van 11 juni 2021 en 15 september 2023;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 25 juli 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting gegeven op 7 september 2023;
Gelet op het artikel 8, § 2, 2°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit uitgezonderd van een regelgevingsimpactanalyse;
Overwegende het dossier (waaronder een financieel plan) dat werd ingediend door de exploitant bij de oproep tot kandidaatstelling, alsook de bijkomende informatie naar aanleiding van de procedure tot toekenning van de exploitatie;
Overwegende dat het, gezien de erkenning die is verleend aan het transitiehuis van Leuven, het noodzakelijk is aan de exploitant de nodige subsidies toe te kennen voor de kosten die verbonden zijn aan de plaatsing van veroordeelden;
Op de voordracht van de Minister van Justitie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers;
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1) De minister: de Minister van Justitie of de persoon die werd aangeduid het toezicht op het transitiehuis op te nemen;2) Transitiehuis: het transitiehuis zoals bepaald in artikel 9/2, § 1, van de wet externe rechtspositie betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten van 17 mei 2006;3) De exploitant: de private stichting De Kansenfabriek 4) De verantwoordelijke: de verantwoordelijke van het transitiehuis zoals bepaald in artikel 35 van het koninklijk besluit van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/07/2019 pub. 07/08/2019 numac 2019030797 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis sluiten tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis.5) De Federale Overheidsdienst Justitie: de dienst Begroting binnen het directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen. HOOFDSTUK 2 - Financiële tussenkomst van de Federale Staat voor het transitiehuis te Leuven. Afdeling 1. - Voorwaarden bij toekenning van de financiële tussenkomst
Art. 2.§ 1. De exploitatieperiode van het transitiehuis te Leuven neemt een aanvang op 1 juni 2024 en eindigt uiterlijk drie jaar later, nl. op 31 mei 2027. § 2. Een jaarlijkse toelage in de vorm van een subsidie wordt toegekend aan de exploitant van het transitiehuis te Leuven. Het maximale bedrag van toelage werd vastgesteld op: - eerste exploitatiejaar: 1.382.415,47; - tweede exploitatiejaar: 1.424.939,88; - derde exploitatiejaar: 1.501.756,48. § 3. Dit besluit regelt de toekenning van de financiële tussenkomst voor de bewezen kosten verbonden aan de plaatsing van veroordeelden in een transitiehuis gedurende het eerste exploitatiejaar, nl. de periode van 1 juni 2024 tot en met 31 mei 2025. § 4. Deze toelage wordt toegekend om te voorzien in de exploitatie van het transitiehuis te Leuven, dewelke bij koninklijk besluit van 18 april 2024 erkend werd als inrichting waar veroordeelden kunnen geplaatst worden om hun vrijheidsstraf te ondergaan. § 5. Deze toelage kan niet overschreden worden. Alle kosten en indexeringen zijn inbegrepen in deze toelage.
Art. 3.De kosten die als subsidieerbaar worden aanvaard, worden in detail omschreven in bijlage 1 bij dit koninklijk besluit. Afdeling 2. - Voorwaarden bij het beheer van de toelage
Art. 4.§ 1. De exploitant verbindt zich ertoe de toegekende subsidie te beheren overeenkomstig de wettelijke en regelgevende bepalingen die van toepassing zijn op de federale subsidies. § 2. De exploitant verbindt zich ertoe de bepalingen omschreven in dit koninklijk besluit, aangevuld met de bepalingen omschreven in het koninklijk besluit tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis, strikt na te leven. § 3. De exploitant verbindt zich ertoe elke subsidieerbare uitgave te staven zoals omschreven in dit besluit en zijn bijlagen. Kosten die niet gestaafd worden, bijvoorbeeld door ontbreken van de stukken, maar ook door variabiliteit van kosten, worden niet in aanmerking genomen voor subsidiëring. § 4. De exploitant verbindt zich ertoe de subsidie op een loyale, economische en efficiënte wijze toe te passen in functie van de werking van het transitiehuis.
Art. 5.De subsidie wordt toegekend als een globaal jaarlijks bedrag.
Art. 6.Alleen de uitgaven aangegaan tussen start en einde van het betreffende exploitatiejaar zullen in overweging worden genomen bij de jaarlijkse afrekeningen.
Art. 7.§ 1. Het jaarlijkse bedrag van de toegekende subsidie kan niet worden verhoogd met de beschikbare saldi die worden vastgesteld naar aanleiding van de jaarlijkse afrekeningen die door de Federale Overheidsdienst Justitie worden opgesteld. § 2. Er kan geen reserve worden opgebouwd. Het bedrag dat niet is aangewend op het einde van het desbetreffende exploitatiejaar, gaat definitief verloren. § 3. Elke niet verantwoorde subsidie die werd uitgekeerd, dient te worden terugbetaald. § 4. Elke andere subsidie of eventuele inkomsten worden transparant aangegeven onder meer met oog op het vermijden van dubbele financiering. § 5. Enige inkomsten die de exploitant zou genereren ingevolge de exploitatie van het transitiehuis (zoals vb. uit de verkoop aan bezoekers, uit tewerkstelling van veroordeelden (andere dan huishoudelijk onderhoud)) dienen terug te vloeien ten behoeve van de bewoners van het transitiehuis, en dit op een wijze die voorafgaandelijk door de overheid werd goedgekeurd. § 6. De overheid aanvaardt dat bij aanvang van het eerste exploitatiejaar een voorbereidingsperiode van maximaal één maand gehanteerd wordt (voorbereiding installatie, droogdraaien). Dit betekent dat uiterlijk één maand na opening de eerste gedetineerde wordt opgenomen, en dat uiterlijk twee maanden na opening de volle capaciteit bereikt wordt. Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten
Art. 8.§ 1. Onder voorbehoud van beschikbare kredieten, gebeurt de vereffening van de subsidie volgens een terugvorderbaar voorschot/saldo-systeem. § 2. Het voorschot van de subsidie wordt vastgelegd op 70% van het bedrag van de jaarlijkse toelage (nl. 967.690,83). Dit voorschot wordt uitbetaald bij de inwerkingtreding van dit besluit en telkens bij de aanvang van een nieuw exploitatiejaar. § 3. Het saldo van de subsidie betreft het resterende bedrag (max 30%) van de jaarlijkse toelage. Dit saldo wordt uitbetaald na grondige controle en goedkeuring van de door het door de exploitant ingediende financieel dossier. § 4. Om de continuïteit van de exploitatie in deze opdracht maximaal te garanderen, kan in de volgende gevallen de berekening van het saldo pro rata worden aangepast, en dit voor zover de oorzaak niet toe te schrijven is aan de subsidiërende overheid of overmacht: - De graduele invulling van de bezetting tot haar maximum neemt langere tijd in beslag dan overeengekomen bij opstart; - De gemiddelde bezetting van het transitiehuis gedurende het voorbije exploitatiejaar is lager dan 90%; - De verblijfsduur van een individuele bewoner overstijgt de zes maanden, te wijten aan tekortkoming in de uitbating.
Art. 9.De uitbetaling van de subsidie kan worden onderbroken, aangepast, teruggevorderd of stopgezet ingeval van: - grove fout of nalatigheid uit hoofde van de exploitant; - oneigenlijk gebruik van de subsidie; - vaststelling dat een deel of het geheel van de opdracht niet wordt uitgevoerd. Afdeling 4. - Controle mechanismen
Art. 10.§ 1. Twee keer per exploitatiejaar wordt door de exploitant aan de Federale Overheidsdienst Justitie een verantwoording van de uitgaven ingediend zoals omschreven in bijlage 2: - in de loop van de zevende maand van het betreffende exploitatiejaar wordt een tussentijds financieel verslag ingediend; dit bevat alle gevraagde rapportage over de eerste zes maanden van het exploitatiejaar, - nadat het exploitatiejaar werd volbracht, en dit uiterlijk één maand na het verstrijken van het jaar wordt een financieel dossier ingediend. Dit omvat zowel het financieel verslag met betrekking tot de tweede zes maanden van het exploitatiejaar als het activiteitenverslag over het betreffende exploitatiejaar. § 2. Elke voorgelegde uitgave moet vergezeld gaan van een verantwoordingsstuk en een betalingsbewijs, zoals omschreven in bijlage 2.
Art. 11.De originele stukken worden zeven jaar bewaard.
Art. 12.§ 1. De Federale Overheidsdienst Justitie controleert de bestanddelen van het ingediende financieel dossier bedoeld in artikel 10 van dit besluit. § 2. Deze controle heeft betrekking op: 1° de ontvankelijkheid van de ingediende bewijsdocumenten; Een document wordt als ontvankelijk beschouwd voor zover aan de voorwaarden en verplichtingen omschreven in dit besluit en haar bijlagen wordt voldaan. 2° de naleving van de bij dit besluit bepaalde voorwaarden. § 3. De Federale Overheidsdienst Justitie kan aanvullende informatie opvragen. Het niet bezorgen van de opgevraagde aanvullingen kan leiden tot de afwijzing van de betrokken uitgaven.
Art. 13.Het saldo wordt uitbetaald na aanvaarding van het financieel dossier en de stavingsstukken (cfr. bijlage 2) door de Federale Overheidsdienst Justitie en dit uiterlijk twee maanden na ontvangst van alle verantwoordingsstukken van het volledige exploitatiejaar.
Art. 14.Het niet (volledig) bezorgen van het financieel dossier en de bijhorende verantwoordingsstukken heeft tot gevolg dat deze uitgave niet in aanmerking wordt genomen. Dit betekent dat een reeds uitbetaalde subsidie kan worden teruggevorderd of dat de uitbetaling van het volgende subsidiedeel (voorschot of saldo) wordt opgeschort of aangepast. Afdeling 5. - Overgangsbepalingen
Art. 15.Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2024 en treedt buiten werking op 1 juni 2025.
Art. 16.De minister bevoegd voor Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 18 april 2024.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT
Bijlage 1 - subsidieerbare kosten bij de uitbating van het transitiehuis Lijst van in aanmerking genomen kostenposten: - personeelskosten; - werkingskosten (waaronder algemene administratieve werkingskosten, reiskosten, kosten voor voeding gedetineerden, kosten voor levensonderhoud gedetineerden, kosten voor vandalisme door gedetineerden); - eenmalige investeringskosten; - sommige medische kosten; - andere kosten.
Lijst van in aanmerking komende uitgaven per kostenpost: 1.Personeelskosten Personeelskosten verwijzen naar de loonkosten of elke andere kost die door de werkgever worden gedragen voor de indienststelling van het in het kader van de exploitatie aangeworven personeel dat bovendien gerechtvaardigd wordt door een opportuniteitsverband met het bereiken van de doelstellingen van de exploitatie. Enkel de reële lasten waarmee de organisatie geconfronteerd wordt bij de tewerkstelling van het personeel worden aanvaard.
Hierin zijn inbegrepen: de premies en de sociale bijdragen en dit rekening houdend met het toegekende forfaitair bedrag.
Personeelskosten zijn steeds in verhouding tot het werkregime en in verhouding tot het voor de job benodigde kwalificatieniveau van het personeelslid (diploma). 1.1.Aanvaarde personeelskosten: - verloning; - werkgeversbijdrage; - sociale secretariaatskosten; - vakantiegeld; - eindejaarspremie; - ev. tweetaligheidspremie (enkel voor een transitiehuis te Brussel); - vergoeding onregelmatige prestaties; - overuren; - sociale bijdragen; - extralegale pensioensverzekering; - wettelijke verzekering burgerlijke aansprakelijkheid verbonden aan de inschakeling van de aangeworven personeelsleden; - ontslagvergoeding indien de vooropzeg wordt gepresteerd; - fietsvergoeding; - reiskosten voor woon- en werkverkeer met het openbaar vervoer en dat ten belope van het bedrag dat overeenstemt met de wettelijke tussenkomst van de werkgever; - syndicale premies; - de wettelijke beroepsverzekering verbonden aan de inschakeling van agenten. 1.2.Niet-aanvaarde (geweigerde) personeelskosten: - ontslagvergoedingen indien de vooropzeg niet wordt gepresteerd; - kledijkosten of -vergoeding, materiaalkosten of andere samenhangende kosten zoals bijzondere vergoedingen; - kosten verbonden aan de punctuele diensten i.k.v. tewerkstelling van PWA-personeel (deze worden niet beschouwd als personeelskosten - deze worden aangerekend op werkingskosten.); - andere bijzondere premies, bijzondere toelagen, of bijzondere vrijstellingen die verbonden zijn aan de statuten waaronder het personeel wordt aangeworven en waarvan de organisatie heeft kunnen genieten. 2.Werkingskosten 2.1.Algemene (administratieve) werkingskosten De administratieve kosten dekken de gewone kosten die veroorzaakt worden door de werking van het transitiehuis, evenals zinvolle opleidings- of zendingskosten en uitgaven die ermee verband houden. 2.1.1.Aanvaarde algemene werkingskosten: - kosten gelinkt aan de organisatie van activiteiten voor en begeleiding van de veroordeelden, voor zover deze gelinkt worden aan het plaatsingsplan van individuele veroordeelden of de groepswerking; - kosten gelinkt aan de overeenkomst tot gebruik van het pand (huur, gebruiksvergoeding of gelijkaardig); - water, gas, elektriciteit, verwarming en dit in verhouding tot de bezetting van het gebouw - brand- en diefstalverzekering en dit in verhouding tot de bezetting van het gebouw; - verzekering burgerlijke aansprakelijkheid i.k.v. de exploitatie van een transitiehuis; - verzekering voor schade (door derden); - ev. weerkerende kosten verbonden aan de beveiliging van het gebouw, en dit in verhouding tot de bezetting. Het betreft hier bijvoorbeeld kosten die verband houden met het abonnement en onderhoud van toezichtcamera's ; - kantoorbenodigdheden; - aankoop, leasing of installatie van informaticamateriaal of kopieertoestel; - telefoon - en communicatiekosten (vaste lijn en ev. mobiele telefoon, internet) ; - postkosten; - onderhoudskosten van de burelen en lokalen voor personeel voor zover hiervoor een beroep wordt gedaan op externen (de gemeenschappelijke binnenruimten en verblijfsruimtes voor gedetineerden worden verondersteld door de bewoners te worden onderhouden); - onderhoudskosten voor de gemeenschappelijke buitenruimtes, voor zover hiervoor een beroep wordt gedaan op externen; - onderhoudskosten verbonden aan de werking van het transitiehuis (vb. detergenten en afwasmiddelen, klein onderhoudsmateriaal, toiletpapier, vuilzakken,...); - verfraaiingswerken (beperkte schilder- en behangwerken binnen, inrichting van tuin,...) voor zover aangetoond wordt dat deze kaderen binnen het koninklijk besluit van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/07/2019 pub. 07/08/2019 numac 2019030797 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis sluiten tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis; - inschrijvingskosten voor deelname aan opleidingen voor zover deze opleidingen bijdragen tot het bereiken van de doelstellingen van de exploitatie. 2.1.2.Niet-aanvaarde (geweigerde) algemene werkingskosten: - parkeerkosten bij verplaatsingen door personeel; - de facturatie van uren die gepresteerd worden door personeel niet opgenomen in het BAFO; - verblijfsvergoeding bij opleidingen, colloquia, activiteiten; - kosten voor buitenlandse opdrachten (inschrijvingskosten, vervoerskosten, logies, maaltijden); - huur en bevoorrading van een waterdistributiesysteem (vb. een waterfontein); - klein huishoudmateriaal (vb. servies, tafellinnen, thermos,...) en kleine huishoudtoestellen (vb. microgolfoven, koffieautomaat,...) bestemd voor het personeel/de organisatie; - de afschrijving van investeringen. 2.2.Reiskosten De reiskosten dekken enerzijds de kosten die veroordeelden woonachtig in het transitiehuis moeten maken in het kader van hun plaatsingsplan.
Anderzijds de kosten voor verplaatsingen die het personeel maakt in de uitvoering van de exploitatie en op voorwaarde dat de tewerkstelling van het personeel wordt gefinancierd door dit koninklijk besluit.
Elke uitgave dient gedetailleerd gestaafd te worden. Indien dit niet mogelijk is, dient een ondertekende verklaring op eer te worden toegevoegd aan de bewijsstukken. 2.2.1.Aanvaarde reiskosten: - verplaatsingen gedetineerden: brandstofkosten, kosten openbaar vervoer, parkeerkosten,... voor zover ze rechtstreeks kunnen gelinkt worden aan een activiteiten i.k.v. het plaatsingsplan of een medische noodzakelijkheid; - verplaatsingen personeel: o.a. brandstofkosten in verhouding tot het gebruik voor de doelstelling van het transitiehuis. 2.2.2.Niet aanvaarde reiskosten: - verzekeringskosten van de voertuigen ; - onderhoudskosten van de voertuigen; - jaarlijkse verkeersbelasting; - kosten voor technische keuring; - herstellingskosten; - registratiebelasting; - reinigingskosten; - parkeerkosten van personeel; - vergoedingen voorzien van de werkgever als tegemoetkoming aan de werknemer (vb. tussenkomst woon-werkverkeer,...). 2.3.Kosten voor voeding Onder voedingskosten vallen de kosten nodig voor het voorzien van de maaltijden voor de gedetineerden woonachtig in het transitiehuis. Het betreft een ontbijt, middagmaal en avondmaal, alsook ev. twee tussendoortjes. Per dag wordt één warme maaltijd aangeboden. 2.3.1.Aanvaarde kosten voor voeding: - de kosten verbonden aan het voorzien van drie standaard-maaltijden per dag voor de gedetineerden, zowel vaste voeding als dranken. Er dient gestreefd naar een aanbod van evenwichtige, afwisselende en gezonde voeding. - de beperkte kosten voor bijzondere gelegenheden ten behoeve van de gedetineerden (vb. maaltijden op een feestdag). 2.3.2.Niet-aanvaarde kosten voor voeding: - kosten voor voeding ten behoeve van het personeel (maaltijden, tussendoortjes, bij vergaderingen,...) - alcoholhoudende dranken 2.4.Kosten voor levensonderhoud gedetineerden Deze kosten dekken de ondersteuning van veroordeelden zonder middelen van bestaan. Bijvoorbeeld betreft het de uitkering van zakgeld, de (financiële) ondersteuning bij het maken van uitstappen i.k.v. het reclasseringsplan (vb. vervoerskosten), het voorzien van rookwaren, het voorzien van een basishygiëne- of basisverzorgingspakket, het voorzien van een kledijpakket.
De kosten die onder deze noemer worden ingediend, kunnen niet van de gedetineerde worden teruggevorderd. 2.5.Kosten voor vandalisme door gedetineerden Deze kosten dekken de opzettelijke schade aangebracht door de gedetineerden die verblijven in het transitiehuis en voor zover ze als subsidieerbare kost worden omschreven.
Worden niet aanvaard als kost naar aanleiding van vandalisme: - onopzettelijke schade toegebracht door gedetineerden; - opzettelijke of onopzettelijke schade door derden (t.t.z. iedere andere persoon dan de gedetineerde-bewoner); - kosten die gedekt worden door een verzekering of op een andere manier gerecupereerd kunnen worden. 3.Eenmalige investeringskosten Dit betreft beperkte uitgaven die gericht zijn op de ingebruikname van het gebouw met oog op de exploitatie van het transitiehuis in overeenstemming met het Koninklijk besluit van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/07/2019 pub. 07/08/2019 numac 2019030797 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis sluiten tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis. Deze uitgaven zijn van nature en in principe eenmalig. Eigenaarslasten zijn hiervan uitgesloten.
Daarnaast kunnen een beperkt aantal uitgaven met een eenheidswaarde van minimaal 500 (excl. BTW) en een vermoedelijke gebruiksduur van meer dan één jaar aanvaard worden. Het doel van de aankoop moet steeds gelinkt worden aan de werking en doelstellingen van het transitiehuis, of aan noodzakelijke vernieuwingen om te voldoen aan de evolutie van regelgeving (vb. op vlak van strafuitvoering, hygiënevoorschriften).
Indien de levensduur van de investering verder reikt dan de duur van de exploitatie, zal enkel de afschrijvingswaarde over deze exploitatieperiode worden aanvaard als subsidieerbaar.
Indien de waarde van de investering de 30.000 (excl. BTW) overschrijdt dient de aankoop te worden voorafgegaan door een marktbevraging van meerdere potentiële leveranciers of aanbieders.
De volgende opsomming mag niet als allesomvattend worden beschouwd.
Een beperkte manoeuvreerruimte blijft behouden om gelijkaardige uitgaven of uitgaven die niet in deze lijst voorkomen, te kunnen weigeren/aanvaarden. 3.1.1.Aanvaarde investeringskosten: - de aankoop van meubilair voor de inrichting van de individuele en gemeenschappelijke verblijfsruimten (om te voldoen aan de normen omschreven in het Koninklijk besluit van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/07/2019 pub. 07/08/2019 numac 2019030797 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis sluiten tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis.); - de specifieke en beperkte inrichtingswerken van het gebouw met oog op de ingebruikname. De kosten zijn steeds beperkt tot deze waarvan kan worden aangetoond dat ze rechtstreeks verband houden met de specifieke bestemming en ingebruikname van het pand als TH en de exploitatie ervan. Eigenaarslasten zijn hiervan uitgesloten; - de aanpassingen aan het gebouw in het kader van veiligheid van personeel, zoals bijvoorbeeld camerabewaking, toegangscontrole, ...
Aanpassingen omschreven in wettelijke voorschriften vallen hier niet onder (zoals vb. brandveiligheid); - aankoop van elektrische huishoudtoestellen voor zover ze ten dienste staan van de gedetineerden woonachtig in het transitiehuis (vb. koffietoestel, microgolfoven, kookplaat, oven, wasmachine, droogkast,...); - schilder- en behangkosten van binnenruimtes voor zover ze beperkt zijn tot de eerste ingebruikname van de ruimten. 3.1.2.Niet-aanvaarde investeringskosten: - de aankoop van gebouwen; - de algemene verbouwing of renovatie van gebouwen die die in het kader van een huur- (of gebruiks-)overeenkomst volgens de rechtsregels lastens de eigenaar/verhuurder is en verder gaat dan de specifiek beoogde uitbating van een gebouw zoals hierboven omschreven (vb. vervanging van een dak of ramen, vervanging of installatie van sanitair, centrale verwarming, vloerbekleding,...); - de aanpassingen aan het gebouw in het kader van brandveiligheid; - de aanpassingen aan het gebouw volgens wettelijke voorschriften; - de aankoop van meubilair voor de inrichting van de personeelsvertrekken; - de aankoop, installatie, herstelling, onderhoud van telecom (vb. telefooncentrale, GMS, wagenkit, vast telefoon, internet,...); -... 4.Medische kosten Medische kosten van de gedetineerde die verblijft in het transitiehuis worden sinds 1/1/23 ten laste genomen door het RIZIV. Het is met andere woorden van belang dat de gedetineerde wordt aangesloten bij een mutualiteit. Voor psychosociale begeleidingen bij een niet RIZIV geaccrediteerde zorgverlener blijft collectieve brief nr. 103 van toepassing. 5.Andere kosten De beslissing over het aanvaarden van kosten die hier niet vermeld worden behoort steeds tot de administratie. Dit betekent dat de opsommingen geboden in deze bijlagen niet allesomvattend zijn. Een beperkte manoeuvreerruimte blijft behouden om gelijkaardige uitgaven, of uitgaven die niet in deze lijsten voorkomen, vooralsnog te weigeren/aanvaarden.
Bijlage 2 - financieel dossier ter beschikking te stellen ter staving van de uitgaven Het financieel dossier bestaat (minimaal) uit het activiteitenverslag enerzijds en het financieel verslag anderzijds.
Halfweg het exploitatiejaar (in de loop van de zevende maand) wordt een financieel verslag ingediend dat de voorbije zes maanden staaft.
Op het einde van het exploitatiejaar, en uiterlijk één maand na het afsluiten ervan, wordt dit financieel verslag aangevuld met stavingsstukken voor de tweede helft van het exploitatiejaar. Op dat moment wordt eveneens een activiteitenverslag ingediend dat het volledige voorbije werkingsjaar beslaat. 1.Activiteitenverslag van het voorbije exploitatiejaar Dit verslag omvat de rapportage van minimaal volgende activiteiten in de te evalueren periode. Het detail van sommige van deze zaken zal eveneens voorzien dienen te worden in het financieel verslag: - bezettingscijfers en capaciteit per dag; - gebouw en omgeving: onderhoud, aanpassingen en investeringen, samenwerking met derden, overleg met netwerk (stad, buurt,...), vandalisme; - personeel: VTE, kwalificatie, vorming, verloop, langdurende afwezigheden, opleiding- en bijscholing; - hulpverleningsprogramma: overzicht van evoluties binnen populatie (dagbesteding, middelen van bestaan, leeftijd, verblijfsduur,...), aangeboden activiteiten, gerealiseerde reclassering,... ; - voeding: meerdere voorbeeldweekmenu's met bijhorende deelnemerslijsten bij de maaltijden; - veiligheid: organisatie, aandachtspunten, incidenten; - kwaliteitsopvolging: eigen opvolging (audit), tevredenheidsbevraging bewoners; - communicatie met derden en pers. 2.Financieel verslag van het voorbije exploitatieperiode Dit verslag omvat, naast de balans van activa en passiva, een volledige afrekening waarin een overzicht wordt gegeven van de in aanmerking komende uitgaven, gedetailleerd per uitgavenpost en vergezeld van alle verantwoordingstukken, bewijsstukken en betalingsbewijzen met betrekking tot de vermelde uitgaven.
Deze stavingsstukken dienen op gestructureerde en overzichtelijke wijze te worden gepresenteerd.
Als algemeen principe wordt voor elke voorgelegde uitgave een verantwoordingsstuk en een betalingsbewijs bijgevoegd.
Elk verantwoordingsstuk is genummerd en individueel ondertekend door de verantwoordelijke. Het vermeldt de datum van betaling ("voldaan op xx/xx/xx"). Elk bijgevoegd betalingsbewijs is via hetzelfde nummer gekoppeld aan het verantwoordingsstuk. Een kwijting wordt niet aanvaard als betalingsbewijs.
Alle uitgaven worden gerangschikt in een overzicht per kostensoort, door de verantwoordelijke voor echt verklaard, gedateerd en ondertekend. Op dit overzicht wordt de nummering van verantwoordingsstukken en betalingsbewijzen hernomen.
De rechtvaardiging van de vrijstelling inzake BTW moet op de facturen en overzichten van kosten vermeld worden.
Hieronder worden per post de stavingsstukken opgesomd. Deze lijst is niet exhaustief en kan door de uitbater worden aangevuld. Ook de administratie kan steeds bijkomende stavingsstukken opvragen. 2.1.Personeelskosten Een samenvattende lijst van betalingen (aanvaarde personeelskosten) voor ieder personeelslid aangeworven op basis van de opdracht. Hierop is de identiteit van de werknemer te zien, de maandelijkse loonkost, overige personeelskost voor deze werknemer, het aantal werkende dagen, het aantal betaalde dagen).
Elke wijziging aan het bij toewijs van de opdracht overgemaakte personeelsplan dient te worden voorgelegd aan de administratie. Het betreft aanwerving van personeel, vrijwillig vertrek of ontslag, wijziging van aantal werkuren (vb. loopbaanonderbreking).
Hierbij worden minimaal volgende documenten overgemaakt: - kopie arbeidscontract; - kopie vereiste diploma; - kopie van aankondiging van de datum waarop het arbeidscontract een einde neemt (ingeval van vertrek of ontslag).
Een samenvattende lijst van maandelijkse betalingen (document waarin de identiteit van de werknemer staat, alsook de maandelijkse loonkost, het aantal betaalde dagen) wordt toegevoegd voor ieder personeelslid aangeworven op basis van de opdracht. 2.2.Werkingskosten 2.2.1.Algemene werkingskosten Verantwoordingsstukken zijn o.a.: - huurcontracten, eigendomsaktes; - gegevens over het verbruik van gas, water, elektriciteit, verwarming; - facturen water, gas, elektriciteit, verwarming; - verzekeringspolis en afrekeningen; - andere contracten en bijhorende betaalbewijzen (vb. water, elektriciteit, verwarming, beveiliging, leasing informatica, telefoon, onderhoud); - bestelbonnen, aankoopbewijzen/facturen en bijhorende betaalbewijzen; -... 2.2.2.Reiskosten Reiskosten dienen gestaafd door een verklaring op eer die melding maakt van de persoon die de verplaatsing maakte, de relatie tot het transitiehuis (personeel/bewoner), de reden van de verplaatsing en verhouding tot de doelstelling van de exploitatie, de wijze van verplaatsing (auto, taxi, openbaar vervoer,...) het aantal kilometers dat werd verreden of het biljet, vertrekplaats, plaats van bestemming, bevestiging dat deze verplaatsing werd gemaakt en noodzakelijk was in het kader van de het plaatsingsplan van de betrokkene of de opdrachten van het transitiehuis.
Ev. stavingsstukken m.b.t. de aankoop (kwitanties, brandstof,...) of de reden van verplaatsing dienen steeds toegevoegd te worden. 2.2.3.Kosten voor voeding Verantwoordingsstukken zijn oa. bestelbonnen, facturen, bijhorende betaalbewijzen,...
Op de bestelling/factuur is duidelijk te zien wat de bestelde hoeveelheden zijn. Bij ontstentenis hiervan wordt een verklaring op eer toegevoegd. 2.2.4.Kosten voor levensonderhoud Deze kosten worden gestaafd door middel van een maandelijks overzicht van de uitgaven per gedetineerde. Hierop wordt per maand minstens naam, voornaam, startdatum verblijf, ev. einddatum verblijf, datum van betaling en bedrag vermeld. 2.2.5.Kosten voor vandalisme door gedetineerden Van elk schadedossier door vandalisme dat voor vergoeding in aanmerking komt overeenkomstig de bepalingen in bijlage 1, worden minstens volgende stukken ingediend: - gedetailleerde omschrijving van de opzettelijk toegebrachte schade, incl. datum en tijdstip van het incident, de omstandigheden, naam/voornaam/geboortedatum van de gedetineerde die als veroorzaker wordt aangeduid, omschrijving van de acties en initiatieven die de exploitant nam ter preventie of indijking van het incident, naam en voornaam van ev. getuigen/slachtoffers; - foto's van de beschadigde objecten waarvan de vervanging nodig is; - offerte van de herstelling of inschatting van de kostprijs voor de vervanging van de beschadigde objecten; - de nodige bewijzen die de uitvoering van de werken aantonen.
Ev. bijkomende documenten ter staving of inschatting van de schade kunnen steeds opgevraagd worden door de administratie. 2.3.Eenmalige investeringskosten Deze kosten worden gestaafd door middel van bestelbon, factuur, huurcontract met duidelijke omschrijving van de aard van de investering.
Daarnaast wordt een overzichtslijst toegevoegd waarin de noodzaak van de investering verder wordt verduidelijkt en gemotiveerd. De noodzaak kan enerzijds gevonden worden in het in overeenstemming brengen van de gebouwen met de normen vermeld in Koninklijk besluit van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/07/2019 pub. 07/08/2019 numac 2019030797 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis en houdende de exploitatievoorwaarden voor een transitiehuis sluiten tot bepaling van de normen voor de erkenning als transitiehuis.
Anderzijds door de link aan de werking en de doelstellingen van het transitiehuis, of noodzakelijke vernieuwingen om te voldoen aan de evolutie van regelgeving. 2.4.Medische kosten Cfr. geldende regelgeving. 2.5.Andere kosten Bewijslast volgens het eerder omschreven algemeen principe.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 18 april 2024.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT