Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 17 maart 2009
gepubliceerd op 16 april 2009

Koninklijk besluit betreffende de arbeidsduur van het personeel tewerkgesteld aan vervoerwerken in de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de terugwinning van papier (1)

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2009012091
pub.
16/04/2009
prom.
17/03/2009
ELI
eli/besluit/2009/03/17/2009012091/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 MAART 2009. - Koninklijk besluit betreffende de arbeidsduur van het personeel tewerkgesteld aan vervoerwerken in de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de terugwinning van papier (P.S.C. 142.03) (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de arbeidswet van 16 maart 1971, artikel 19, derde lid, 2°;

Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de terugwinning van papier van 13 maart 2008;

Gelet op advies 45.549/1 van de Raad van State, gegeven op 16 december 2008, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de Richtlijn 2002/15/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 mart 2002 betreffende de organisatie van de arbeidstijd van personen die mobiele werkzaamheden in het wegvervoer uitoefenen, die de beschikbaarheidstijden vaststelt die uitgesloten mogen worden van de arbeidstijd;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing : 1° op de mobiele werknemers, tewerkgesteld aan vervoerwerken, van de ondernemingen die onder het Paritair Subcomité voor de terugwinning van papier ressorteren, 2° op de werkgevers die de in 1° bedoelde werknemers tewerkstellen.

Art. 2.Voor de vaststelling van de arbeidsduur wordt niet als arbeidstijd maar als beschikbaarheidstijd beschouwd : 1° de niet-productieve tijd gedurende dewelke een chauffeur moet wachten bij een leverancier, bij een klant of op zijn eigen opslagplaats met het oog op : het plaatsen, wegnemen, verwisselen of ledigen van een container;het beginnen laden, het beginnen ontladen; het verkrijgen van vervoersdocumenten; 2° de wachturen in geval van een rijverbod;de pannes of beschadigingen aan de vrachtwagen voor zover de chauffeur niet verplicht is bij zijn voertuig te blijven.

De beschikbaarheidstijd is beperkt tot twee uren per dag.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 17 maart 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Vice- Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 16 maart 1971, Belgisch Staatsblad van 30 maart 1971.

^