gepubliceerd op 10 januari 2020
Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Nationale Raad voor de Productiviteit
17 DECEMBER 2019. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Nationale Raad voor de Productiviteit
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 25 november 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/11/2018 pub. 07/12/2018 numac 2018014961 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting van de Nationale Raad voor de Productiviteit sluiten houdende de oprichting van de Nationale Raad voor de Productiviteit, artikel 10;
Gelet op de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Nationale Raad voor de Productiviteit, tijdens zijn gewone vergadering van 5 september 2019;
Op de voordracht van de Minister van Economie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Nationale Raad voor de Productiviteit wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 3.De Minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 17 december 2019.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, N. MUYLLE
Bijlage Huishoudelijk reglement van Nationale Raad voor de Productiviteit Gelet op de Aanbeveling van de Raad van de Europese Unie van 20 september 2016 betreffende de oprichting van Nationale Comités voor de Productiviteit en de Wet van 25 november 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/11/2018 pub. 07/12/2018 numac 2018014961 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting van de Nationale Raad voor de Productiviteit sluiten houdende de oprichting van de Nationale Raad voor de Productiviteit, heeft de Nationale Raad voor de Productiviteit zijn huishoudelijk reglement als volgt vastgesteld: Artikel 1 Definities In dit huishoudelijk reglement wordt bedoeld met: a) "de Raad of NRP": de Nationale Raad voor de Productiviteit.b) "het Bureau": het Bureau van de Nationale Raad voor de Productiviteit, samengesteld uit een Voorzitter en twee vicevoorzitters.c) "het Secretariaat": het Secretariaat van de Nationale Raad voor de Productiviteit. Artikel 2 Vergaderingen De vergaderingen van de Raad zijn niet openbaar en de leden worden geacht de vertrouwelijkheid van de besprekingen van de Raad te respecteren.
Artikel 3 Bijeenroeping van de Nationale Raad van de Productiviteit § 1. De Raad wordt samengeroepen op uitnodiging van de Voorzitter. § 2. De NRP stelt, op voorstel van het Bureau, tegen uiterlijk eind december jaarlijks een kalender van de vergaderingen op. De NRP vergadert minstens 4 keer per jaar en telkens wanneer het Bureau dit nodig acht of wanneer twee derden van de leden dit wenst. In dit laatste geval, geven de leden aan het Bureau door welke punten zij behandeld willen zien. § 3. Het Secretariaat verstuurt ten minste 10 werkdagen voor de vergadering de uitnodiging van de vergadering per email naar de benoemde leden van de Raad. Deze termijn kan worden ingekort in geval van hoogdringendheid naar 2 werkdagen.
Artikel 4 Agenda § 1. De agenda van de vergaderingen wordt opgesteld door het Bureau. § 2. De agenda wordt minstens 5 werkdagen voor de vergaderingen gefinaliseerd en meegedeeld aan de leden van de Raad. Deze termijn kan worden ingekort in geval van hoogdringendheid naar 2 werkdagen. § 3. Elk lid van de Raad kan vragen om een punt op de agenda te laten zetten, op voorwaarde dat de Voorzitter en het Secretariaat hiervan op de hoogte worden gebracht tenminste 10 werkdagen voor de vergadering van de NRP. Het Secretariaat legt deze voorstellen voor aan het Bureau, dat beslist of ze al dan niet op de agenda worden geplaatst.
Artikel 5 Toezending van stukken aan de leden van de Raad § 1. Het Secretariaat verzendt de dossiers met betrekking tot de punten die door de Raad moeten behandeld of beslist worden. § 2. De bijhorende documenten worden minstens 5 werkdagen vóór de vergadering langs elektronische weg ter beschikking gesteld van de leden van de Raad.
Artikel 6 Voorzitterschap en quorum § 1. De vergaderingen van de Raad worden voorgezeten door de Voorzitter. Hij opent, leidt en sluit de debatten. § 2. Indien deze verhinderd is, wordt de Raad voorgezeten door één van de vicevoorzitters. § 3. De Raad beslist geldig zodra de meerderheid van de benoemde leden aanwezig of vertegenwoordigd is bij volmacht. Het quorum wordt bepaald bij het begin van de vergadering. § 4. Bij verhindering mag een lid van de Raad, na dit via email aan de Voorzitter en het Secretariaat te hebben gemeld, zijn volmacht geven aan een ander lid van de Raad. Een lid kan maximaal de stembevoegdheid van één ander lid overnemen. § 5. Wanneer het vereiste quorum om te beslissen niet bereikt wordt, dan wordt binnen de 10 werkdagen een nieuwe vergadering van de Raad, met dezelfde agenda, belegd. Die zal geldig beslissen bij meerderheid van de benoemde leden, aanwezig of vertegenwoordigd bij volmacht. § 6. De Raad streeft ernaar om bij consensus een besluit te nemen over verslagen. Wanneer de Voorzitter vaststelt dat er geen consensus wordt bereikt, beslist de Raad met een meerderheid van de stemmen van de benoemde leden, die aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Het standpunt van een lid van de Raad kan op zijn verzoek in een minderheidsstandpunt worden meegedeeld wanneer de Raad een verslag aanneemt. De minderheidsnota wordt als bijlage bij het verslag gevoegd. § 7. De standpunten van de leden worden in principe tijdens de vergadering uiteengezet.
Artikel 7 Het Bureau § 1. Het Bureau wordt bijeengeroepen door de Voorzitter telkens wanneer een lid van het Bureau dit nodig acht. § 2. Het Bureau legt de agenda van de vergaderingen vast, net als de weerhouden onderwerpen die zullen worden bestudeerd door de Raad. § 3. Het Bureau ziet erop toe dat de studies en verslagen worden toegezonden aan de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. § 4. Een lid van het Bureau kan worden vervangen door een lid van de Raad benoemd op voorstel van dezelfde instelling. § 5. Het Bureau streeft ernaar om bij consensus een besluit te nemen.
Wanneer geen consensus wordt bereikt, beslist het Bureau met een meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen.
Artikel 8 Secretariaat § 1. Het Secretariaat wordt belast met het bijstaan van de Raad en zijn Bureau in het geheel van zijn activiteiten, en meer bepaald met het samenroepen van zijn vergaderingen, de redactie van de agenda, de verslagen van de vergaderingen, en de synthese van de bijdragen van de leden van de Raad en met het verzekeren van het geheel van de interne communicatie en de publicatie van de verslagen van de Raad en van zijn Bureau. Het Secretariaat kan eveneens bijkomende opzoekingen realiseren en samenvattende nota's opmaken om de werken van de Raad te ondersteunen, alsook gegevens actualiseren. Het Secretariaat is tevens belast met het bijhouden van de boekhouding van de Raad. § 2. Het Secretariaat bestaat uit twee secretarissen, die worden aangeduid door de Koning. § 3. Het Secretariaat is belast met de vertaling van rapporten.
Artikel 9 Toelating van derden § 1. De Raad kan, met akkoord van het Bureau, elke persoon die geen deel uitmaakt van de Raad, horen. § 2. Deze personen extern aan de Raad hebben een adviesfunctie. Zij stemmen niet. § 3. Zij moeten zich ertoe verbinden de vertrouwelijkheid van de besprekingen te eerbiedingen. § 4. Op voorstel van het Bureau kan de Raad vragen zich te laten bijstaan door externe experten, door de bevoegde administraties en de in de Raad vertegenwoordigde instellingen om studieopdrachten uit te voeren die de Raad in staat zal stellen zijn werkzaamheden uit te voeren.
Artikel 10 Externe communicatie § 1. De Voorzitter en de vicevoorzitters onderhouden de contacten met andere Europese nationale productiviteitsraden, met name overeenkomstig punt 6 van de aanbeveling van de Europese Raad van 20 september 2016. § 2. Indien leden van de Raad deelnemen aan externe evenementen en vergaderingen waar zij de Raad vertegenwoordigen, dienen zij hierover een verslag voor te leggen aan het Secretariaat. De laatste staat in voor de communicatie van dit verslag aan de andere leden van de Raad. § 3. De externe communicatie gebeurt op initiatief van de Voorzitter.
Artikel 11 Processen-verbaal van de vergaderingen § 1. Het Secretariaat stelt de processen-verbaal van de vergaderingen van de Raad op. De processen-verbaal van elke vergadering worden binnen de tien werkdagen na de vergadering aan de leden toegestuurd. § 2. De processen-verbaal worden op de volgende bijeenkomst van de Raad ter goedkeuring voorgelegd. De goedgekeurde processen-verbaal worden door het Secretariaat bewaard.
Artikel 12 Publicatie verslagen § 1. De verslagen van de Raad worden door het Secretariaat ter beschikking gesteld van het publiek door de publicatie op een specifieke website. § 2. De eventuele adviezen van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven bij de verslagen van de Raad, worden bij de publicatie als bijlage aan de verslagen toegevoegd. § 3. De publicaties van de Raad worden meegedeeld aan de federale regering en de regeringen van de gewesten en gemeenschappen alsook aan de Europese Commissie.
Artikel 13 Procedure bij correspondentie Alle correspondentie aan het Secretariaat wordt ter behandeling naar het Bureau doorgestuurd.
Artikel 14 Taal § 1. De werkzaamheden worden uitgevoerd in de landstalen of in het Engels, zonder vertaling. § 2. Het jaarverslag wordt gepubliceerd in het Nederlands, Frans en Engels. § 3. De niet gepubliceerde documenten van de Raad zijn opgemaakt in de taal van de auteur.
Artikel 15 Slotbepalingen § 1. De Raad wordt vertegenwoordigd door de Voorzitter. § 2. De Raad stelt zijn werkingsbudget op basis van zijn jaarlijks werkprogramma op. Het budget moet de Raad met name in staat stellen zijn in de aanbeveling genoemde taken uit te voeren door hem in staat te stellen colloquiums, seminaries, enz. te organiseren. Het budget moet het ook mogelijk maken studies uit te voeren in samenwerking met academici of instellingen die erkend zijn om hun wetenschappelijke kwaliteit en om de reiskosten, vertalingen, het onderhoud van de website en de uitnodiging van buitenlandse deskundigen te dekken. § 3. De verplaatsingskosten worden terugbetaald aan de leden wanneer ze de aanwezigheidslijst hebben ondertekend. § 4. De door het Bureau gevalideerde reis- en/of verblijfkosten worden vergoed op basis van een bij het Secretariaat ingediende aangifte. § 5. Het adres van het Secretariaat van de NRP is het volgende: City Atrium C Vooruitgangsstraat 50 1210 Sint-Joost-ten-Node § 6. Het emailadres van het Secretariaat van de NRP is het volgende: cnp.nrp@economie.fgov.be § 7. De website van de Raad is de volgende: www.cnp-nrp.belgium.be Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 17 december 2019 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Nationale Raad voor de Productiviteit.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, N. MUYLLE