gepubliceerd op 01 december 2023
Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 4 mei 2023 betreffende het Centraal register van bestuursverboden
16 NOVEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, beoogt de uitvoering te verwezenlijken van de artikelen 10, § 3, tweede lid, 16 en 17 van de
wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
04/05/2023
pub.
01/06/2023
numac
2023042164
bron
federale overheidsdienst justitie
Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden
sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden.
In hoofdstuk 1 worden de voorwaarden vastgesteld waaronder toegang tot het Rijksregister van natuurlijke personen en het gebruik van het identificatienummer wordt verleend. De delegaties moeten met redenen zijn omkleed en verantwoord door de behoeften van de dienst, met inachtneming van de passende waarborgen voor de rechten en vrijheden van de betrokken persoon, zoals voorzien in de artikelen 10, §§ 1 en 2, 11, 12 en 15 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden.
De Rijksregistergegevens mogen niet worden meegedeeld aan derden.
De personen, overheden en diensten die door artikel 10, § 3, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden worden gemachtigd om toegang te hebben tot deze gegevens zijn geen derden wanneer ze handelen in het kader van hun wettelijke en reglementaire bevoegdheden.
Bepaalde personen hebben uitsluitend in het kader van hun bij wet bepaalde opdrachten en in de mate dat daarvoor kennis van de in het Centraal register van bestuursverboden opgenomen gegevens is vereist toegang tot het Centraal register van bestuursverboden. De nadere regels voor de toegang tot het Centraal register van bestuursverboden zijn het voorwerp van een protocolakkoord in de zin van artikel 20 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
In hoofdstuk 2 worden op basis van artikel 16 van de wet veiligheidsmaatregelen en maatregelen tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer voorzien.
De artikelen 2 tot 4 strekken ertoe de toegang tot het Centraal register van bestuursverboden te beperken en te controleren. De aard van de gegevens die erin zijn geregistreerd brengt een zeer strikte toepassing met zich van de bepalingen in de wet betreffende de toegang tot deze gegevensbank zodat het beginsel van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt gewaarborgd.
In artikel 2 wordt voor de personen gemachtigd om toegang te hebben tot het Centraal register van bestuursverboden voorzien in een persoonlijke en individuele toegang op basis van een profiel. Deze is vertrouwelijk en kan niet worden overgedragen. Gebruikers die een persoonlijke toegangsaccount hebben gekregen, zijn persoonlijk verantwoordelijk voor het gebruik ervan. Deze personen hebben alleen toegang tot de gegevens en de elektronische toepassingen voor zover de toegang toereikend, ter zake dienend en niet overmatig is voor het uitvoeren van de taken die hun zijn toegewezen.
Artikel 4 brengt in herinnering dat artikel 9, § 3, en artikel 11, vierde en vijfde lid, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden de logging van alle gegevensverwerkingen in het centraal register van bestuursverboden opleggen. Het beginsel van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer brengt met zich dat van de raadplegingen van het Centraal register van bestuursverboden een bewijs wordt bewaard, teneinde als dusdanig misbruiken te voorkomen. Het moet mogelijk zijn na te gaan of de voorwaarden inzake de toegang tot het Centraal register van bestuursverboden behoorlijk worden nageleefd. Daartoe moet eenieder die de gegevens bedoeld in artikel 6, 1°, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten in het Centraal register van bestuursverboden raadpleegt zijn identiteit, de referentie van de wettelijke basis die de raadpleging mogelijk maakt en de exacte reden van de raadpleging vermelden. Hetzelfde geldt voor de personen die het register raadplegen op grond van artikel 11 van voornoemde wet. Voorts worden alle verwerkingen van gegevens van het Centraal register van bestuursverboden, met inbegrip van de registratie van de gegevens, gelogd door de verwerkingsverantwoordelijke.
Artikel 5 voorziet in de regels inzake de toegang tot de loggegevens.
In artikel 6 wordt nader bepaald dat de maatregelen waarin de artikelen 2 tot 5 voorzien van toepassing zijn onverminderd de door de Federale Overheidsdienst Justitie opgelegde technische en organisatorische maatregelen. Er moet immers rekening worden gehouden met het gegeven dat de verwerkingsverantwoordelijke de technische en organisatorische maatregelen in samenhang met de veiligheid van de gegevens moet kunnen aanpassen aan de concrete situatie en dat die maatregelen ook moeten kunnen evolueren.
Artikel 8 van dit besluit bepaalt de datum van inwerkingtreding van artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten. Aangezien de artikelen 1 en 3 van dit besluit hun rechtsgrond vinden in artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden, treden ze op dezelfde datum in werking als artikel 10 van voornoemde wet.
De andere artikelen van dit besluit ontlenen hun rechtsgrond aan artikel 16 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten. Aangezien het om bepalingen gaat die rechtstreeks verband houden met de goede werking van het register van bestuursverboden, waarin maatregelen worden vastgesteld die ertoe strekken de veiligheid van de daarin geregistreerde gegevens te waarborgen, is het dan ook onontbeerlijk dat ze op hetzelfde tijdstip in werking treden als de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten, te weten 1 augustus 2023.
De retroactiviteit komt tegemoet aan de algemene doelstelling van continuïteit van de openbare dienstverlening en van rechtszekerheid aangezien ze de mogelijkheid biedt een adequaat niveau van bescherming van de persoonlijke levenssfeer te waarborgen vanaf de invoering van het register van bestuursverboden.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT
Raad van State, afdeling Wetgeving Advies 74.422/2 van 3 oktober 2023 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden'.
Op 5 september 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden'.
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 2 oktober 2023. De kamer was samengesteld uit Patrick RONVAUX, staatsraad, voorzitter, Christine HOREVOETS en Pierre-Olivier DE BROUX, staatsraden, Christian BEHRENDT en Jacques ENGLEBERT, assessoren, en Béatrice DRAPIER, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Pauline LAGASSE, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Patrick RONVAUX. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 3 oktober 2023.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.
ONDERZOEK VAN HET ONTWERP AANHEF 1. Gelet op artikel 8 van het ontwerp dient in het eerste lid eveneens verwezen te worden naar artikel 17 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten `betreffende het Centraal register van bestuursverboden'. 2. Doordat uit het ontwerp voortvloeit dat het geen budgettaire impact heeft, hetgeen bevestigd wordt door het advies van de inspecteur van Financiën d.d. 23 juni 2023, zijn zowel dat laatstgenoemde advies als de akkoordbevinding van de staatssecretaris voor Begroting geen verplichte voorafgaande vormvereisten, maar eenvoudigweg facultatieve voorafgaande vormvereisten.
Bijgevolg moeten die vormvereisten in de aanhef vermeld worden in de vorm van overwegingen en niet in een lid dat begint met "Gelet op ..."(1).
DISPOSITIEF Artikel 1 1. Het eerste lid brengt de doeleinden in herinnering van de verwerking van persoonsgegevens die krachtens artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten toegestaan is.In dat artikel 10 wordt immers reeds bepaald dat de toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen slechts toegestaan is in het kader van het beheer en de raadpleging van het Centraal register van bestuursverboden en dat het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen en van het bisregister en het ondernemingsnummer alleen gebruikt mogen worden voor de identificatie van de in het Centraal register van bestuursverboden opgenomen of op te nemen personen.
Dat de gegevens die in het kader van een verwerking van persoonsgegevens verkregen zijn niet aan derden meegedeeld mogen worden, vloeit overigens per definitie voort uit de grenzen die gelden voor elke verwerking van persoonsgegevens en uit artikel 6, lid 4, van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 `betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)' (hierna: "de AVG"). Het meedelen van gegevens aan derden zou immers een hergebruik van gegevens zijn.
Dat de verzamelde gegevens meegedeeld mogen worden aan de natuurlijke persoon op wie ze betrekking hebben of aan zijn wettelijke vertegenwoordigers vloeit reeds voort uit het recht van inzage dat bij artikel 15 van de AVG aan de betrokkene toegekend wordt.
Dat de personen die er bij wet toe gemachtigd zijn het dossier te raadplegen waarin de krachtens artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten verwerkte gegevens zouden voorkomen, toegang hebben tot die gegevens in het kader van hun bij wet bepaalde opdrachten waarvoor kennis van die gegevens vereist is, zal bovendien voortvloeien uit de wettelijke machtiging tot regeling van het recht op toegang tot het dossier en uit het beginsel van minimale gegevensverwerking gewaarborgd in artikel 5, lid 1, c), van de AVG. De persoonsgegevens die krachtens de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten verwerkt worden, moeten evenwel hoe dan ook met inachtneming van de AVG verwerkt worden, gelet op het toepassingsgebied van die verordening (2).
Bepalingen die enkel een hogere norm in herinnering brengen door die over te nemen of te parafraseren, horen in beginsel niet thuis in een uitvoeringsregeling, onder meer omdat daardoor onduidelijkheid dreigt te ontstaan omtrent de juridische aard van de overgenomen bepalingen en verkeerdelijk de indruk gewekt wordt dat de overgenomen regels gewijzigd kunnen worden door de overheid die de regels overneemt (3).
Bijgevolg moeten in artikel 1 het eerste en het tweede lid en de bepalingen onder 1° en 3° van het derde lid weggelaten worden.
Artikel 1 moet dienovereenkomstig geherformuleerd worden. 2. Artikel 1, derde lid, 2°, welke bepaling herschreven moet worden om rekening te houden met de voorgaande opmerking, verwijst naar de personen, overheden en diensten die bij artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten gemachtigd worden om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen, voor de informatiegegevens "die hen mogen worden meegedeeld krachtens hun aanwijzing". Artikel 10, § 1, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten luidt als volgt: "De hoofdgriffiers, de griffiers-hoofden van dienst en de griffiers van de hoven en rechtbanken van de rechterlijke orde hebben, uitsluitend in het kader van het beheer van het Centraal register van bestuursverboden, toegang tot de gegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 6°, en tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
De personen bedoeld in artikel 11, tweede lid, hebben in het kader van de raadpleging van het Centraal register van bestuursverboden toegang tot de gegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 6°, en tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen." Luidens paragraaf 3, eerste lid, van datzelfde artikel 10 kunnen de personen bedoeld in paragraaf 1 de bevoegdheden bedoeld in paragraaf 2 overdragen aan één of meer schriftelijk bij naam aangewezen personen binnen hun dienst en moeten deze delegaties met redenen omkleed zijn en ingegeven zijn door de behoeften van de dienst.
Bij het tweede lid van dezelfde bepaling wordt de Koning ertoe gemachtigd de voorwaarden te bepalen waaronder die delegaties verleend worden.
Gelet op het feit dat de woorden "krachtens hun aanwijzing" die in artikel 1, derde lid, 2°, van het ontwerp gebruikt worden, lijken overeen te stemmen met artikel 10, § 3, eerste lid, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten, moet het dispositief duidelijker geformuleerd worden door te verwijzen naar paragraaf 3 van artikel 10 en niet naar artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten in zijn geheel, zoals dat het geval is in de voorliggende bepaling.
Artikel 3 Ter wille van de duidelijkheid moet gepreciseerd worden dat de lijst met personen vermeld in het eerste lid de lijst is waarnaar in artikel 10, § 3, eerste lid, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten verwezen wordt.
Artikel 4 Artikel 11, vierde en vijfde lid, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten voorziet reeds in het beginsel van de registratie van de toegangen tot het Centraal register van bestuursverboden en in het feit dat die registratie het minstens mogelijk moet maken vast te stellen wie wanneer toegang had tot dat register, tot welke gegevens, vanuit welke post alsook voor welk doeleinden.
Voor zover in artikel 4 van het ontwerp bepaald wordt dat alle verwerkingen van gegevens van het Centraal register van bedrijfsverboden gelogd worden, wordt daarin bijgevolg alleen herinnerd aan artikel 11 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten. Zo ook is de precisering in het tweede lid, 2° en 3°, dat het logbestand het mogelijk moet maken om de identiteit te achterhalen van de persoon die het Centraal register van bedrijfsverboden geraadpleegd heeft, de datum en het uur van de raadpleging, alsook de reden daarvoor, redundant ten opzichte van artikel 11, vijfde lid, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten.
Bepalingen die enkel een hogere norm in herinnering brengen door die over te nemen of te parafraseren, horen in beginsel niet thuis in een uitvoeringsregeling, onder meer omdat daardoor onduidelijkheid dreigt te ontstaan omtrent de juridische aard van de overgenomen bepalingen en verkeerdelijk de indruk gewekt wordt dat de overgenomen regels gewijzigd kunnen worden door de overheid die de regels overneemt. Als de steller van het ontwerp het voor een goed begrip van het ontworpen besluit niettemin nuttig acht bepaalde wettelijke bepalingen te herhalen, dient hij uitdrukkelijk aan te geven om welke bepalingen het gaat (bijvoorbeeld door middel van de vermelding "overeenkomstig artikel ..."), zodat geen twijfel kan bestaan over de aard ervan (4).
Artikel 4 moet dan ook in het licht van deze opmerking herzien worden.
Artikel 5 Het spreekt vanzelf dat het ontworpen besluit geen afbreuk mag doen aan de wet.
Bijgevolg moeten de woorden "onverminderd wettelijke bepalingen die deze toegang reeds zouden machtigen" weggelaten worden.
Artikel 7 1. De regel van inwerkingtreding waarin artikel 7 voorziet, mag slechts gelden voor de bepalingen van het besluit die hun rechtsgrond ontlenen aan artikel 16 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten.De bepalingen van het ontwerp die aan artikel 10 van dezelfde wet rechtsgrond ontlenen, kunnen immers niet in werking treden voordat het artikel waaraan ze hun rechtsgrond ontlenen, zelf in werking getreden is overeenkomstig artikel 8 van het ontwerp.
Artikel 7 moet dan ook in het licht van deze opmerking herzien worden. 2. Door te bepalen dat het besluit in werking treedt op de dag van inwerkingtreding van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten (die zelf op 1 augustus 2023 in werking getreden is) verleent artikel 7 terugwerkende kracht aan dit besluit. Krachtens een algemeen rechtsbeginsel hebben besluiten echter in de regel geen terugwerkende kracht. Terugwerkende kracht kan evenwel verantwoord zijn indien ze bij wet toegestaan is. Indien ze niet bij de wet toegestaan is, kan terugwerkende kracht alleen bij wijze van uitzondering aanvaard worden, inzonderheid wanneer ze nodig is voor de continuïteit van de openbare dienst of voor de regularisatie van een feitelijke of rechtstoestand en voor zover de vereisten inzake rechtszekerheid vervuld zijn en de individuele rechten geëerbiedigd worden (5).
Indien de steller van het ontwerp niet kan aantonen dat aan die voorwaarden voldaan is, moet artikel 7 van het ontwerp weggelaten worden.
De griffier, De voorzitter, Béatrice DRAPIER Patrick RONVAUX _______ Nota's (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbevelingen 34 en 35. (2) Zie artikel 2 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten `betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens'. (3) Advies 70.711/2 van 12 januari 2022 over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 20 maart 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/03/2022 pub. 28/03/2022 numac 2022020595 bron federale overheidsdienst financien en federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit inzake de samenstelling, de organisatie, de werking, de controle en de onafhankelijkheid van de cel voor financiële informatieverwerking sluiten `inzake de samenstelling, de organisatie, de werking, de controle en de onafhankelijkheid van de cel voor financiële informatieverwerking'. (4) Advies 69.651/2 van 24 juni 2021 over een ontwerp dat geleid heeft tot het besluit van de Waalse Regering van 1 juli 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 01/07/2021 pub. 09/07/2021 numac 2021021339 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 1 april 2021 betreffende de toekenning van een aanvullende vergoeding aan verenigingen zonder winstoogmerk die een economische activiteit uitoefenen in het kader van de COVID-19-crisis type besluit van de waalse regering prom. 01/07/2021 pub. 09/07/2021 numac 2021021340 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 10 juni 2021 tot voortzetting van de toekenning van een aanvullende vergoeding ten gunste van de verenigingen zonder winstoogmerk die een economische activiteit in het kader van de COVID-19-crisis uitoefenen sluiten `tot uitvoering van het decreet van 10 juni 2021 tot voortzetting van de toekenning van een aanvullende vergoeding ten gunste van de verenigingen zonder winstoogmerk die een economische activiteit in het kader van de COVID-19-crisis uitoefenen'. (5) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 211.
16 NOVEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden, artikelen 10, § 3, tweede lid, 16 en 17;
Gelet op het advies n° 111/2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 18 juli 2023;
Gelet op het advies 74.422/2 van de Raad van State, gegeven op 3 oktober 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 23 juni 2023;
Overwegende de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 10 september 2023;
Op de voordracht van de Minister van Justitie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Toegang tot het Rijksregister van natuurlijke personen en gebruik van het identificatienummer
Artikel 1.De met toepassing van artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden verkregen gegevens mogen worden meegedeeld aan de personen, overheden en diensten die krachtens hun aanwijzing overeenkomstig paragraaf 3 van voornoemd artikel worden gemachtigd om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen, in het kader van de betrekkingen die deze personen, overheden en diensten onderling onderhouden tijdens de uitoefening van hun wettelijke en reglementaire bevoegdheden. HOOFDSTUK 2. - Veiligheidsmaatregelen
Art. 2.De personen die door of krachtens de wet gemachtigd zijn om toegang te hebben tot het Centraal register van bestuursverboden verkrijgen die toegang op persoonlijke en vertrouwelijke basis. Zij hebben slechts toegang tot de gegevens en de elektronische toepassingen voor zover die toegang toereikend, ter zake dienend en niet overmatig is voor het uitvoeren van de taken die hun zijn toegewezen. Het toegangsrecht wordt individueel en persoonlijk toegekend op basis van een profiel. Het kan niet worden overgedragen.
Elke gebruiker aan wie een persoonlijk toegangsaccount werd toegekend, is persoonlijk aansprakelijk voor het gebruik ervan.
Art. 3.De lijst van de personen die krachtens artikel 10, § 3, eerste lid, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden schriftelijk bij naam moeten worden aangewezen, wordt opgemaakt, bijgewerkt en bewaard door de Federale Overheidsdienst Justitie. Deze lijst wordt ter beschikking gehouden van de Gegegevensbeschermingsautoriteit.
Voor iedere persoon worden de graad en de functie vermeld.
De in het eerste lid bedoelde personen verbinden er zich schriftelijk toe te waken over de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de gegevens waartoe zij toegang hebben.
Art. 4.Alle verwerkingen van gegevens van het Centraal register van bestuursverboden worden gelogd, overeenkomstig artikel 9, § 3, en artikel 11, vierde en vijfde lid, van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden.
Art. 5.Elke intern of extern verzoek tot toegang tot de voormelde loggegevens wordt door de verwerkingsverantwoordelijke gecontroleerd op de rechtmatigheid, geoorloofde finaliteit, en proportionaliteit ervan ten aanzien van de finaliteit. Het verzoek wordt ingediend via een daartoe voorzien formulier waarin de verzoeker omschrijft in welke hoedanigheid de verzoeker toegang tot deze gegevens wenst te krijgen en welk het precieze doel van zijn aanvraag is.
Art. 6.De artikelen 2 tot 5 zijn van toepassing onverminderd de door de Federale Overheidsdienst Justitie opgelegde technische en organisatorische maatregelen. HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen
Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de dag van inwerkingtreding van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden, met uitzondering van de artikelen 1 en 3, die in werking treden op de datum van inwerkingtreding van artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden.
Art. 8.Artikel 10 van de wet van 4 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/05/2023 pub. 01/06/2023 numac 2023042164 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende het Centraal register van bestuursverboden sluiten betreffende het Centraal register van bestuursverboden treedt in werking de eerste dag van de zesde maand volgend op die gedurende welke dit besluit in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.
Art. 9.Onze Minister van Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 16 november 2023.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT