Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 16 mei 2006
gepubliceerd op 03 juli 2006

Koninklijk besluit dat de afschaffing van overweg nr. 8 op de spoorlijn 59 Berchem-Gent-Dampoort te Beveren machtigt mits het aanleggen van een langsweg naast de nieuwe verbindingsbocht 10/1 en dat de onmiddellijke inbezitneming van de percelen nodig voor de aanleg van voornoemde langsweg alsook voor de aanleg van een dienstweg van openbaar nut verklaart

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2006014139
pub.
03/07/2006
prom.
16/05/2006
ELI
eli/besluit/2006/05/16/2006014139/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 MEI 2006. - Koninklijk besluit dat de afschaffing van overweg nr. 8 op de spoorlijn 59 Berchem-Gent-Dampoort te Beveren machtigt mits het aanleggen van een langsweg naast de nieuwe verbindingsbocht 10/1 en dat de onmiddellijke inbezitneming van de percelen nodig voor de aanleg van voornoemde langsweg alsook voor de aanleg van een dienstweg van openbaar nut verklaart


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende de tolgelden en politiereglementen op de spoorwegen, inzonderheid op artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, inzonderheid op artikel 4;

Overwegende dat de afschaffing van overwegen, meer bepaald op reizigerslijnen, de veiligheid van het wegverkeer en het spoorverkeer bevordert;

Overwegende dat overwegen bovendien potentiële hindernissen vormen voor de spoorwegexploitatie en hun afschaffing het vlotte verloop van de uitbating van de spoorlijnen ten goede komt;

Overwegende dat de ontdubbeling van de spoorlijn 10 en meer bepaald de aanleg van een verbindingsbocht L10 - L59 richting Gent te Beveren de aanpassing vergt van de plaatselijke wegeninfrastructuur;

Overwegende dat bovengenoemde werken de gelegenheid geven om in het belang van de veiligheid van het weg- en spoorverkeer overweg nr. 8 af te schaffen;

Overwegende dat de aanleg van een langsweg vanuit technisch, landschappelijk en financieel oogpunt de meest optimale oplossing vormt voor eventuele verkeersproblemen veroorzaakt door de afschaffing van overweg nr. 8;

Overwegende het plan nr. L10/1-5/0 dat de werken beschrijft nodig voor de aanleg van de bovengenoemde langsweg ten zuiden van de verbindingsbocht, alsook voor de aanleg van een bedieningsweg/fietspad ten noorden van genoemde spoorverbinding en dat de beschreven werken beantwoorden aan de bovenstaande oplossing;

Overwegende dat de gemeente Beveren akkoord gaat met het voorgestelde project ter afschaffing van overweg nr. 8;

Overwegende dat de inbezitneming van de percelen, aangeduid op het plan nr. G-0101-01/002 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren nodig is voor het uitvoeren van de hierboven beschreven werken;

Overwegende de resultaten van het openbaar onderzoek waaraan voornoemde plannen onderworpen werden;

Overwegende dat het aangewezen is de werken ter afschaffing van de overweg nr. 8 uit te voeren samen met de aanleg van de verbindingsbocht L59-L10 en dat de noodzaak van een goede spoorbediening van het havengebied Antwerpen-linkeroever de aanleg van de kwestieuze verbindingsbocht een dringend karakter geeft;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Infrabel is gemachtigd tot de afschaffing van overweg nr. 8 op de spoorlijn 59 te Beveren mits het aanleggen van een langsweg naast de nieuwe verbindingsbocht 10/1 zoals aangegeven op het werkplan nr. L10/1-5/0, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Het algemeen nut vordert voor de aanleg van genoemde langsweg, alsook voor de aanleg van kwestieuze bedieningsweg de onmiddellijke inbezitneming van de percelen opgenomen in het plan nr. G-0101-01/002, gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op voormelde plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 16 mei 2006.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^