Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 16 december 2022
gepubliceerd op 30 december 2022

Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2023

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2022043145
pub.
30/12/2022
prom.
16/12/2022
ELI
eli/besluit/2022/12/16/2022043145/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 DECEMBER 2022. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2023


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1937Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1937 pub. 15/12/2021 numac 2021043109 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende herziening van de wet van 16 november 1919, betreffende de regeling der Luchtvaart. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2014 pub. 14/05/2014 numac 2014014282 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot goedkeuring van het derde beheerscontract tussen de Staat en Belgocontrol sluiten tot goedkeuring van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, evenals de vijf wijzigingen aan dit derde beheerscontract,, de artikelen 32, § 2, 36, § 1, 37, 38 en 39 van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes van 11 april 2014, alsook het bericht van de Minister van Mobiliteit van 24 juni 2019 betreffende het verlengen van het beheerscontract tussen de Staat en skeyes, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van diezelfde dag;

Gelet op de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013, artikelen 25, 26, 27 en 28;

Gelet op de consultatie met de betrokken gebruikers van 25 janvier 2022;

Gelet op het overleg met het Waalse Gewest, in overeenstemming met artikel 38, § 1, van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, van 18 november 2022;

Gelet op het overleg met het Vlaamse Gewest, in overeenstemming met artikel 38, § 1, van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, van 18 november 2022;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 december 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting van 7 december 2022;

Overwegende het Samenwerkingsakkoord van 30 november 1989 tussen de Belgische Staat die optreedt voor de Regie der Luchtwegen en de Gewesten;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Onderwerp

Artikel 1.Dit besluit heeft tot doel de regels voor de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2023 vast te stellen. HOOFDSTUK II. - Definities

Art. 2.De definities van artikel 2 van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes van 11 april 2014 en van artikel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013 zijn van toepassing op dit besluit. HOOFDSTUK III. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de regionale openbare luchthavens Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers

Art. 3.Voor de heffingszones voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de regionale openbare luchthavens van Charleroi, Luik, Oostende en Antwerpen is de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2023, gelijk aan nul.

Art. 4.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de regionale openbare luchthavens dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten afkomstig van de Belgische Staat en de Gewesten.

Sectie II. - Bepaling van de verdeelsleutel tussen het deel van de prestaties te financieren door de Gewesten en het deel van de prestaties te financieren door de Staat

Art. 5.§ 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat in 2023 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn respectievelijk gelijk aan 85%, 85%, 100% en 100%. § 2. Met de correcties bedoeld in artikel 39, § 2, van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes inbegrepen, zijn de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat in 2023 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende gelijk aan respectievelijk 4.594.098 euro, 5.419.895 euro, 8.209.374 euro en 1.265.446 euro.

Art. 6.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat in 2023 hanteert skeyes de eenheidstarieven berekend door het in artikel 5, § 2, opgenomen bedrag te delen door het in 2023 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op de respectievelijke luchthavens, met name 32.789 voor Charleroi, 44.609 voor Luik, 2.774 voor Antwerpen en 4.719 voor Oostende. § 2. Dit komt overeen met de volgende eenheidstarieven voor de Staat: 140,11 euro voor de luchthaven van Charleroi, 121,50 euro voor de luchthaven van Luik, 2.959,40 euro voor de luchthaven van Antwerpen en 268,16 euro voor de luchthaven van Oostende.

Art. 7.§ 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Gewesten in 2023 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn respectievelijk gelijk aan 15%, 15%, 0% et 0%. § 2. De plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Gewesten in 2023 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn gelijk aan respectievelijk 810.723 euro, 956.452 euro, 0 euro en 0 euro. HOOFDSTUK IV. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de luchthaven van Brussel-Nationaal Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers

Art. 8.§ 1. Voor de heffingszone voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de luchthaven van Brussel-Nationaal wordt de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2023, vastgelegd op 0,7437.

Art. 9.§ 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten aan te rekenen aan de gebruikers van de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2023 wordt bepaald door de som van de volgende twee elementen: Het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen in het herziene ontwerpprestatieplan voor de derde referentieperiode dat overeenkomstig artikel 14.3 2e lid van de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 op 13 juli 2022 werd aangenomen door België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland, en de waarde van de factor F;

De aanpassingen uiteengezet in art. 25, 2., (b), (c), (d), (e), (f) (g), (h), (i), (l) en 3., (a), van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013. § 2. Dit deel bedraagt 31.075.077 euro.

Art. 10.§ 1. Voor de facturatie aan de gebruikers hanteert skeyes een eenheidstarief berekend door het in artikel 9, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voor 2023 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met name 153.720. § 2. Dit eenheidstarief bedraagt 202,15 euro voor 2023.

Sectie II. - Bepaling van de financiële tussenkomst van de Belgische Staat

Art. 11.Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de luchthaven van Brussel-Nationaal dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten van de Belgische Staat

Art. 12.§ 1er. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat op de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2023 wordt bepaald door de som van de volgende twee elementen: Het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen in het herziene ontwerpprestatieplan voor de derde referentieperiode dat overeenkomstig 14.3 2de lid van de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 op 13 juli 2022 werd aangenomen door België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland, en de waarde van de factor 1-F;

De aanpassingen uiteengezet in art. 25, 2., (b), (c), (d), (e), (f) (g), (h), (i), (l) en 3., (a), van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013. § 2. Dit deel bedraagt 11.063.854 euro in 2023.

Art. 13.§ 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat hanteert skeyes een eenheidstarief berekend door het in artikel 12, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voor 2023 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met name 153.720. § 2. Dit eenheidstarief bedraagt 71,97 euro voor 2023.

Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023 .

Art. 15.De Minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 16 december 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^