Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 16 april 2023
gepubliceerd op 21 augustus 2023

Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs vereist voor door waterstof of met een elektrische motor aangedreven bestelwagens

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2023041741
pub.
21/08/2023
prom.
16/04/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 APRIL 2023. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs vereist voor door waterstof of met een elektrische motor aangedreven bestelwagens


Verslag aan de Koning Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, vult het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs aan.

In artikel 6.4, c), van richtlijn 2006/126 is voorzien dat de EU-lidstaten mogen toelaten dat voertuigen voor vrachtvervoer met een maximale toegelaten massa (MTM) tot hoogstens 4.250 kg bestuurd worden met een rijbewijs categorie B, op voorwaarde dat deze voertuigen op een alternatieve aandrijving rijden. Het gaat in wezen om bestelwagens waarvan de MTM meer dan 3.500 kg bedraagt wegens de massa van de batterij of het alternatieve aandrijfsysteem.

Normaal gezien moeten bestuurders van voertuigen met een MTM van meer van 3.500 kg houder zijn van een rijbewijs categorie C of C1. Maar aangezien het gaat om voertuigen met een zelfde laadvermogen als gewone bestelwagens op fossiele brandstoffen met een MTM van 3.500 kg of minder, waarvan de verhoogde massa louter te wijten is aan de batterij of het alternatieve aandrijfsysteem, kan deze maatregel ervoor zorgen dat nul-emissiebestelwagens even interessant worden voor transporteurs. De investering in dergelijke voertuigen doet hen dan immers niet inboeten aan laadvermogen.

Dit ontwerp van koninklijk besluit voorziet in een proefproject waarbij bestuurders die werken voor deelnemende logistieke en transportbedrijven, die voldoen aan bepaalde voorwaarden, gedurende 3 jaar dergelijke elektrische of waterstofvoertuigen besturen met een rijbewijs B. Het wijkt daartoe af van artikel 2, § 1, 5° en 7°, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs.

Daarbij moeten deze bedrijven voor de duur van hun deelname aan het proefproject de gegevens meedelen die vereist zijn om de impact van het proefproject op de verkeersveiligheid en het leefmilieu te beoordelen. Deze gegevens dienen geanonimiseerd te zijn, zodat er geen verwerking van persoonsgegevens plaatsvindt.

Tijdens de duur van het proefproject zal op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer meegedeeld worden welke voertuigen aan de vereisten voldoen en welke de deelnemende bedrijven zijn.

Bij de uitvoering van dit besluit worden geen persoonsgegevens verwerkt.

Het besluit treedt buiten werking 3 jaar na zijn inwerkingtreding.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

16 APRIL 2023. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs vereist voor door waterstof of met een elektrische motor aangedreven bestelwagens FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid, en artikel 26, vervangen bij de wet van 9 juli 1976;

Overwegende het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op de raadpleging van de Europese Commissie;

Gelet op het advies 73.039/4 van de Raad van State, gegeven op 1 maart 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs.

Art. 2.Het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B, sinds ten minste twee jaar afgegeven, laat toe voertuigen van de categorie C1 met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 4.250 kg te besturen.

De toelating bedoeld in het eerste lid geldt slechts voor bestuurders van door waterstof of met een elektrische motor aangedreven voertuigen, mits de massa boven 3.500 kg uitsluitend toe te schrijven is aan de grotere massa van het alternatieve aandrijfsysteem in vergelijking met de massa van het aandrijfsysteem van een voertuig met dezelfde afmetingen dat is uitgerust met een interne verbrandingsmotor met een elektrische of compressieontsteking, en mits het laadvermogen niet wordt verhoogd ten opzichte van hetzelfde voertuig.

De voertuigen die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in het tweede lid worden opgelijst op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Art. 3.De toelating bedoeld in artikel 2 geldt slechts voor bestuurders die in dienst zijn van of werken voor een in België gevestigde vennootschap waarvan het voorwerp in verband staat met het vervoer van goederen over de weg en logistiek en die deelneemt aan het proefproject ingericht bij dit besluit.

De vennootschappen bedoeld in het eerste lid melden zich aan bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en tonen met hun statuten aan dat zij tot de in het eerste lid bedoelde sector behoren volgens de procedure beschreven op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

Art. 4.De vennootschappen bedoeld in artikel 3 bezorgen, voor de duur van hun deelname aan het proefproject en volgens de procedure beschreven op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, de volgende geanonimiseerde gegevens met betrekking tot de bestuurders en de voertuigen bedoeld in artikel 2 aan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer: 1° het type voertuig: het merk, het model, de aard van de alternatieve aandrijving, de maximale toegelaten massa en het laadvermogen;2° het aantal gereden kilometers;3° het aantal ritten;4° het werkgebiedstype: stedelijk, buitenstedelijk of beide;5° of het voertuig de plaats heeft ingenomen van een voertuig met verbrandingsmotor of aanvullend werd ingezet;5° het aantal verkeersongelukken.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Dit besluit treedt buiten werking na afloop van een termijn van drie jaar te rekenen van de dag waarop het in werking is getreden.

Art. 6.De minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel op 16 april 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^