Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 15 mei 2025
gepubliceerd op 30 mei 2025

Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 4 § 3 van de wet van 16 mei 2024 betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie
numac
2025004131
pub.
30/05/2025
prom.
15/05/2025
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 MEI 2025. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 4 § 3 van de wet van 16 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2024 pub. 10/06/2024 numac 2024005535 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht sluiten betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het koninklijk besluit waarvan ik de eer heb het aan uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, heeft als doel, in uitvoering van artikel 4 § 3 van de wet van 16 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2024 pub. 10/06/2024 numac 2024005535 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht sluiten betreffende de bevoegdheden op het nationaal grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht, de geografische zones van het nationale grondgebied af te bakenen waarbinnen zij deze bevoegdheden mogen uitoefenen.

De bevoegdheden zelf zijn gelinkt aan de toegekende, eveneens bij deze wet bepaald en duidelijk afgebakende taken in het kader van het Europese grensbeheer. Het gaat hierbij meer in het bijzonder om uitoefenen van grenscontrole, grensbewaking en grenstoezicht enerzijds en de terugkeer van onderdanen van derde landen voor wie een door een Europese lidstaat uitgevaardigd terugkeerbesluit werd uitgevaardigd, anderzijds.

Daarbij mogen deze functionarissen deze opdrachten enkel uitvoeren onder het gezag van de bevoegde nationale autoriteiten en de politieambtenaar van de Geïntegreerde Politie aan wie de operationele coördinatie en leiding is toevertrouwd. Met andere woorden treden zij nooit autonoom op op ons grondgebied.

Artikel 1 heeft betrekking op de grenscontroletaken bedoeld in artikel 4, § 1, tweede lid, 1° en 2° van de wet van 16 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2024 pub. 10/06/2024 numac 2024005535 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht sluiten en definieert in dit opzicht de geografische gebieden waarbinnen deze functionarissen kunnen worden ingezet voor grenscontroles, grensbewaking en grenstoezicht. Hun modaliteiten en locaties zijn bepaald in de Schengen Grenscode.. De binnen dit artikel weerhouden geografische zones zijn de grensdoorlaatposten opgenomen in bijlage 4 aan het gemeenschappelijke praktisch handboek voor grenswachters (Schengenhandboek), die samen de buitengrenzen van het Schengengebied in België uitmaken.

De lijst van geografische zones is de volgende : A) De infrastructuur van de luchthavens van : - Brussel-Nationaal (Zaventem) ; - Oostende ; - Deurne ; - Bierset ; - Gosselies ; - Wevelgem.

B) De infrastructuur van de haven van : - Antwerpen ; - Oostende ; - Zeebrugge ; - Nieuwpoort ; - Gent ; - Blankenberge.

C) De volgende spoorweginfrastructuur : - De internationale treinverbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en het Belgisch grondgebied ; - Het station van Brussel-Zuid.

Onder infrastructuur verstaan we de ruimtes die toegankelijk moeten zijn voor de leden van het permanent korps om hun taken uit te voeren.

Het gaat hier bijvoorbeeld om de grenscontroleboxen, de gebouwen, gevoelige zones zoals de landingsbanen en tarmacs van luchthavens, de transithallen, de spoorweg- en havenperrons, evenals elke andere locatie die nodig is voor de uitvoering van hun taken.

Artikel 2 legt het kader vast voor de betrokkenheid van deze Frontex-functionarissen bij gedwongen terugkeeroperaties, onder verstaan de terugkeer van onderdanen van derde landen ten aanzien van wie een Europese lidstaat een terugkeerbesluit heeft genomen.

Om de rechtszekerheid, duidelijkheid en samenhang van gedwongen terugkeeroperaties te garanderen, zijn de plaatsen die essentieel zijn voor het uitvoeren van de taak gedefinieerd op basis van hun specifieke rol bij het uitvoeren van deze operaties, zonder een uitputtende lijst op te stellen.

Om dit te kunnen doen, moeten de functionarissen namelijk het hele traject kunnen afleggen, van de plaats waar de uit te zetten personen zich bevinden, zoals gesloten centra of penitentiaire instellingen, tot de plaats van verwijdering.

In functie van de modaliteiten van de gedwongen repatriëring, kan die plaats van verwijdering een buitengrens zijn zoals gedefinieerd in artikel 1. In dit geval is de gekozen benadering natuurlijk niet beperkt tot repatriëring per vliegtuig, maar geldt deze voor alle vormen van terugkeer waarin dit artikel voorziet, inclusief bijvoorbeeld terugkeer per trein. Het kan ook gaan om een grenszone met de buurlanden, waar de overgave en overname van de betrokken persoon zich voltrekken in overeenstemming met de bepalingen van de toepasselijke bilaterale of multilaterale verdragen. Om de verdeling van de bevoegdheden te respecteren en elke dubbelzinnigheid over de territoriale gelding van het besluit te vermijden, vallen plaatsen buiten het Belgische grondgebied, zoals luchthavens van andere lidstaten van het Schengengebied, niet onder het besluit.

Grensoverschrijdende operaties blijven echter mogelijk, op voorwaarde dat ze binnen het kader vallen van de geldende bilaterale of multilaterale instrumenten, die met name de modaliteiten voor overgave en overname aan de grens regelen.

Als voorbeeld van toepasselijke bilaterale en multilaterale verdragen is er het Benelux-verdrag, en meer specifiek diens artikel 25 betreffende het "Grensoverschrijdend vervoer en begeleiding van personen en goederen", dat van toepassing is op gedwongen terugkeerprocedures tussen België, Nederland en Luxemburg.

Daarnaast is, artikel 13 van het Akkoord van Doornik II (Akkoord tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van politie en douane) van toepassing op verwijderingsoperaties van betrokken personen tussen België en Frankrijk.

In de context van gedwongen terugkeer is samenwerking tussen EU-lidstaten essentieel om naleving van de Europese normen te waarborgen en tegelijkertijd de rechten van de betrokken personen te beschermen.

De Richtlijn 2008/115/EG (de terugkeerrichtlijn) gemeenschappelijke normen en procedures vastgesteld voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die onrechtmatig in de EU-lidstaten verblijven. In deze richtlijn worden de voorwaarden vastgesteld waaronder een gedwongen terugkeer kan worden uitgevoerd, waarbij procedurele waarborgen worden geboden om de rechten van de betrokken personen te beschermen en wordt gezorgd voor een soepele samenwerking tussen de lidstaten.

Brussel, 15 mei 2025.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Binnenlandse Zaken, B. QUINTIN De Minister van Justitie, A. VERLINDEN


15 MEI 2025. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 4 § 3 van de wet van 16 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2024 pub. 10/06/2024 numac 2024005535 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht sluiten betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 16 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2024 pub. 10/06/2024 numac 2024005535 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht sluiten betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht, artikel 4, § 3;

Gelet op het advies van de Inspecteur-generaal van Financiën, gegeven op 12 maart 2024;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting, gegeven op 14 maart 2024;

Gelet op advies 76.399/2 van de Raad van State, gegeven op 17 juni 2024 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en van de Minister van Justitie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De geografische zones van het nationale grondgebied waar de leden van het permanent korps de opdrachten bedoeld in artikel 4, § 1, lid 2, 1° en 2 van de wet van 16 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2024 pub. 10/06/2024 numac 2024005535 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bevoegdheden op het nationale grondgebied van de leden van de Europese grens- en kustwacht sluiten over de bevoegdheden van de leden van de Europese grenswacht en de kustwacht op het nationale grondgebied, mogen uitoefenen, zijn onze buitengrenzen van het Schengengebied en meer bepaald de infrastructuren waarin onze officieel door de Europese Unie erkende grensdoorlaatposten zich bevinden, namelijk : a) de infrastructuur van de luchthavens van: - Brussel-Nationaal (Zaventem); - Oostende; - Deurne; - Bierset; - Gosselies; - Wevelgem. b) de infrastructuur van de havens van : - Antwerpen; - Oostende; - Zeebrugge; - Nieuwpoort; - Gent; - Blankenberge. c) de volgende spoorweginfrastructuur : - de internationale treinverbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en het Belgisch grondgebied ; - het station van Brussel-Zuid.

Art. 2.Voor de uitvoering van de opdracht bedoeld in artikel 4, § 1, lid 2, 3°, mogen de leden van het permanent korps hun bevoegdheden uitoefenen op elke locatie die nodig is voor de operationele uitvoering van gedwongen terugkeeroperaties, namelijk: a) de locaties waar onderdanen van derde landen die zich onregelmatig op het grondgebied bevinden, worden vastgehouden of in hechtenis genomen in afwachting van hun verwijdering;b) de routes die worden gevolgd ter uitvoering van deze maatregel, vanaf de in punt a) bedoelde locatie tot de plaats van verwijdering, zijnde: - een locatie vermeld in artikel 1;of - een grenszone met een buurland, waar de overdracht en overname van de in punt a) bedoelde persoon plaatsvinden overeenkomstig de bepalingen van de toepasselijke bilaterale of multilaterale verdragen.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Art. 4.De ministers bevoegd voor Binnenlandse Zaken en Justitie zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 15 mei 2025.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, B. QUINTIN De Minister van Justitie, A. VERLINDEN


^