Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 15 maart 2004
gepubliceerd op 27 mei 2004

Koninklijk besluit dat de onmiddellijke inbezitneming van de percelen nodig voor de afschaffing van de privé-overwegen nrs. 49 en 53 op de spoorlijn 58 Gent - Eeklo te Evergem van openbaar nut verklaart

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2004014069
pub.
27/05/2004
prom.
15/03/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 MAART 2004. - Koninklijk besluit dat de onmiddellijke inbezitneming van de percelen nodig voor de afschaffing van de privé-overwegen nrs. 49 en 53 op de spoorlijn 58 Gent - Eeklo te Evergem van openbaar nut verklaart


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende de tolgelden en politiereglementen op de spoorwegen, inzonderheid op artikel 2;

Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende de oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis, vervangen bij de wet van 21 maart 1991;

Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Overwegende dat in het kader van de vernieuwing van de spoorlijn 58 Gent-Eeklo de referentiesnelheid van de spoorlijn wordt opgevoerd van 90 naar 120 km/uur en het aldus noodzakelijk is de beveiliging van de overwegen te herzien;

Overwegende dat hiervoor het aantal overwegen zoveel mogelijk wordt beperkt en de overblijvende overwegen worden uitgerust met een veiligheidssignalisatie van hogere categorie;

Overwegende dat er aldus oorspronkelijk werd voorgesteld de privé-overwegen nrs. 49 en 53 af te schaffen door de aanleg van nieuwe omleidende openbare wegen naar overweg nr. 50;

Overwegende dat het openbaar onderzoek waaraan bewust project werd onderworpen, wegens het uitblijven van bezwaren, bevestigd heeft dat de aanleg van een nieuwe weg tussen privé-overweg nr. 49 en overweg nr. 50 vanuit technisch, stedebouwkundig en financieel oogpunt de best passende oplossing vormt voor eventuele verkeersproblemen, tengevolge van de afschaffing van privé-overweg nr. 49;

Overwegende dat datzelfde openbaar onderzoek uitgewezen heeft dat privé-overweg nr. 53 daarentegen bij voorkeur wordt afgeschaft mits de aankoop van kadastraal perceel 1717b, waardoor deze privé-overweg zijn huidige functie verliest en aldus overbodig wordt;

Overwegende dat de met het plan nr. 32-3228-0580-018.640-003 beschreven project aldus aan het gestelde doel beantwoordt en rekening houdt met de resultaten van voornoemd openbaar onderzoek;

Overwegende dat de inbezitneming van de percelen, aangeduid op het plan nr. 32-3533-0580-018.640-003 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Evergem nodig is voor het uitvoeren van het hierboven beschreven project;

Overwegende dat voorziene kalender voor de genoemde vernieuwing van spoorlijn 58 (eind 2004 - begin 2005) aan de herziening van de overwegen en de afschaffing van de privé-overwegen nrs. 49 en 53 een dringend karakter geeft;

Overwegende dat derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van het hierboven omschreven project de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Evergem en opgenomen in het plan nr. 32-3533-0580-018.640-003, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor het project benodigde en op voormeld plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 15 maart 2004.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, B. ANCIAUX

Bijlage bij het koninklijk besluit van 15 maart 2004 - Annexe à l'arrêté royal du 15 mars 2004 Tabel der innemingen. - Tableau des emprises Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^