gepubliceerd op 23 augustus 2002
Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de stad Leuven en de gemeente Holsbeek van algemeen nut wordt verklaard
15 JULI 2002. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de stad Leuven en de gemeente Holsbeek van algemeen nut wordt verklaard
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis , vervangen door de wet van 21 maart 1991;
Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;
Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;
Gelet op het meerjarig investeringsplan 2001-2012 van de NMBS gehecht aan de wet van 22 maart 2002 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de Federale Staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat de aanleg van een verbindingsbocht tussen de spoorlijn 35 en de spoorlijn 36 ten noordoosten van Leuven nodig is teneinde een rechtstreekse spoorverbinding te bekomen tussen Brussel en Hasselt;
Overwegende dat een rechtstreekse spoorverbinding een gunstig gevolg heeft voor de reistijd tussen de stations op de lijn 35 en Brussel;
Overwegende dat een snelle IC-verbinding over de verbindingsbocht te Leuven de bediening van de Luchthaven Brussel-Nationaal ten goede komt;
Overwegende dat de inbezitneming van de op de plannen nrs. L35/2-104.8 en L35/2-105.8 aangeduide percelen, gelegen op het grondgebied van de stad Leuven (Wilsele en Kessel-Lo) en de gemeente Holsbeek nodig is voor de aanleg van bewuste verbindingsbocht;
Overwegende dat het technisch aangewezen is deze verbindingsbocht te realiseren tegelijkertijd met de werken op de spoorlijn 36 waar voor het ogenblik de verbinding tussen Brussel en Leuven op vier sporen wordt gebracht;
Overwegende dat wegens de vooropstaande duurtijd van de vereiste werkzaamheden derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;
Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de aanleg van een verbindingsbocht tussen de spoorlijn 35 en de spoorlijn 36, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de stad Leuven en de gemeente Holsbeek en opgenomen in de plannen nrs. L35/2-104.8 en L35/2-105.8, gevoegd bij dit besluit.
Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.
Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel 15 juli 2002.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld