gepubliceerd op 16 februari 2009
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis
15 DECEMBER 2008. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikel 108;
Gelet op de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008, artikel 97, § 3, artikel 98, en artikel 152, § 8;
Gelet op het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis;
Gelet op het advies van de Nationale Paritaire Commissie geneesheren-ziekenhuizen van 25 april 2008;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 31 juli 2008;
Gelet op het advies 45.185/3 van de Raad van State, gegeven op 30 september 2008, met toepassing van artikel 84, §1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Artikel 2 van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis wordt vervangen als volgt : «
Art. 2.§ 1. Uiterlijk bij de aanvang van een opname dient aan de patiënt, of aan de persoon die overeenkomstig de artikelen 12 tot en met 14 van de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt een patiënt kan vertegenwoordigen, hierna « vertegenwoordiger » genoemd, een bundel documenten ter ondertekening worden aangeboden.
Deze bundel bestaat uit drie documenten : 1° een opnameverklaring opgemaakt overeenkomstig het model in bijlage 1, bijlage 2 of bijlage 3 bij dit besluit, al naargelang het gaat om een klassieke opname in een algemeen ziekenhuis, een daghospitalisatie in een algemeen ziekenhuis of een opname in een psychiatrisch ziekenhuis;2° een document met de nodige toelichting bij bovenvermelde opnameverklaring volgens het model in bijlage 4 of bijlage 5 bij dit besluit, al naargelang het gaat om enerzijds een opname in een algemeen ziekenhuis of anderzijds een opname in een psychiatrisch ziekenhuis;3° een overzichtslijst met de actuele prijzen van de in het ziekenhuis meest gevraagde goederen en diensten, opgemaakt volgens de bepalingen van artikel 2/1 en volgens een model eigen aan het ziekenhuis. § 2. Indien de patiënt een kind met begeleidende ouder betreft, zoals bedoeld in artikel 97, § 2, eerste lid, d), van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, dient er, in afwijking van § 1, een bundel van vier documenten ter ondertekening worden aangeboden.
Deze bundel bestaat uit : 1° de drie documenten bedoeld in punten 1° tot en met 3° van § 1;2° het document, bedoeld in artikel 152, § 8, van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, waarin de mogelijkheid wordt geboden te kiezen tussen enerzijds een opname aan verbintenistarieven of, indien er geen akkoord van kracht is, de tarieven die als grondslag dienen voor de berekening van de verzekeringstegemoetkoming, of anderzijds te verzaken aan het verbintenistarief en uitdrukkelijk te kiezen voor een individuele kamer.Dit document dient opgesteld te worden volgens het model in bijlage 6 bij dit besluit. Indien van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt, is het document « Opnameverklaring », bedoeld in punt 1° van § 1, enkel ter kennisgeving en niet ter ondertekening. § 3. Onder daghospitalisatie wordt verstaan het geheel van geplande diagnostische of therapeutische verrichtingen in de verschillende medische disciplines, waarbij de patiënt op dezelfde dag als die waarop hij werd opgenomen uit het ziekenhuis ontslagen wordt. Bedoelde verrichtingen vereisen de daadwerkelijke inzet van medisch, verpleegkundig en/of paramedisch personeel van het ziekenhuis omwille van de medische toestand van de patiënt met nood aan een verlengd medisch/verpleegkundig toezicht en/of omwille van de medisch-technische complexiteit van de procedure en de veiligheid van de patiënt. § 4. De cursief gedrukte tekst in de modellen die als bijlage bij dit besluit zijn gevoegd, duiden de passages aan die door het ziekenhuis in de documenten kunnen weggelaten worden indien deze niet van toepassing zijn in het betrokken ziekenhuis.
De ziekenhuisbeheerder dient er in het bijzonder op toe te zien dat alle in de opnameverklaring in euro of in percent uitgedrukte elementen behoorlijk zijn ingevuld en geactualiseerd en dat alle andere gevraagde informatie wordt verstrekt. § 5. De opnameverklaring of, in het geval het een opname van een kind met begeleidende ouder betreft, het document bedoeld in § 2, 2°, moet volledig ingevuld worden.
De opnameverklaring of, in het geval het een opname van een kind met begeleidende ouder betreft, het document bedoeld in § 2, 2°, wordt in twee exemplaren ondertekend, waarvan de beheerder en de patiënt of zijn vertegenwoordiger ieder 1 exemplaar ontvangen. Het gebruik van doorslagpapier is hierbij toegestaan.
In afwijking van § 1, in het geval van een spoedopname, ondertekent de patiënt (of zijn vertegenwoordiger) de opnameverklaring van zodra hij hiertoe fysiek en mentaal in staat is, tenzij dit al is gebeurd bij de opname door zijn vertegenwoordiger. »
Art. 2.In hetzelfde besluit wordt een artikel 2/1 ingevoegd, luidende : «
Art. 2/1.Het ziekenhuis overhandigt aan de patiënt een overzichtslijst met de actuele prijzen van de door het ziekenhuis aangeboden goederen en diensten, waarbij onderscheid gemaakt moet worden tussen de kosten verbonden aan het comfort van de kamer, de kosten voor eten en drinken, de kosten voor hygiënische producten, de kosten voor de was, de kosten voor de begeleider van de patiënt en de kosten voor andere diverse goederen en diensten.
Voor zover ze door het ziekenhuis te koop of te huur worden aangeboden, moeten minstens de volgende goederen en diensten in de lijst opgenomen worden : 1° kamercomfort : telefoon, ijskast, televisie en internetaansluiting;2° eten en drinken : bijkomende maaltijden, tussendoortjes, snacks en basisdranken; 3° hygiënische producten : basistoiletproducten (zeep, tandpasta, eau de cologne,...) en basistoiletgerief (kam, tandenborstel, scheergerei, papieren zakdoekjes,...); 4° was (persoonlijk wasgoed);5° begeleider : bezetting van een kamer of bed, maaltijden en basisdranken; 6° andere diverse goederen en diensten : andere veel gevraagde goederen (papflessen, spenen, borstpomp, krukken, oordopjes, kleine bureaubenodigdheden,...) en veel gevraagde diensten (manicure, pedicure, kapper,...).
Indien een forfaitair bedrag wordt toegepast om het gebruik van verscheidene voormelde goederen en diensten te dekken, dan moeten de goederen en diensten die door dit forfait worden gedekt, ook gespecificeerd worden. »
Art. 3.In artikel 4 van hetzelfde besluit wordt het tweede lid vervangen als volgt : « Elk ziekenhuis moet, op eenvoudige vraag van hetzij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hetzij het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, een exemplaar van de in het ziekenhuis gebruikte opnameverklaringen, ingevuld met de in het ziekenhuis geldende tarieven en, indien van toepassing, aangepast volgens de mogelijkheden bepaald in artikel 2, § 4, alsook de overzichtslijst met de actuele prijzen van de in het ziekenhuis meest gevraagde goederen en diensten, zoals bedoeld in artikel 2, § 1, 3°, kunnen meedelen. »
Art. 4.Bijlage 1, bijlage 2 en bijlage 3 bij hetzelfde besluit worden vervangen door de bijlagen 1 tot en met 6 bij dit besluit.
Art. 5.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de derde maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
Art. 6.De Minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 15 december 2008.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 15 december 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 15 december 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 15 december 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 15 december 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 15 december 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 15 december 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 juni 2004 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX