Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 14 mei 2000
gepubliceerd op 15 juni 2000

Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling der luchtvaart

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2000014138
pub.
15/06/2000
prom.
14/05/2000
ELI
eli/besluit/2000/05/14/2000014138/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 MEI 2000. - Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling der luchtvaart


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op de artikelen 5 en 8;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling der luchtvaart, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 18 mei 1962, 30 april 1964, 12 maart 1965, 20 augustus 1968, 31 augustus 1970, 15 april 1971, 14 mei 1973, 12 juni 1974, 3 mei 1976, 15 februari 1978, 31 augustus 1979, 19 november 1986, 6 december 1989, 12 juni 1990, 18 februari 1991, 7 december 1992 en 19 oktober 1998;

Overwegende dat de J.A.A. (Joint Aviation Authorities), een organisatie geassocieerd met de Europese Burgerluchtvaartconferentie ECAC, regelingen hebben opgesteld voor samenwerking bij de uitwerking en tenuitvoerlegging van gezamenlijke regels (JAR-codes), inzonderheid op het gebied van de vergunningen voor het stuurpersoneel (code JAR-FCL);

Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op het advies van de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling der luchtvaart, waarvan de paragrafen 2 en 3, evenals de punten 1° en 2° van paragraaf 2 van dit artikel werden vernummerd bij het koninklijk besluit van 31 augustus 1979, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2, 1° en 2°, wordt het woord "Belgen" vervangen door de woorden "onderdanen van een Lidstaat van de Europese Gemeenschap of van een Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte";2° in paragraaf 3, 1°, a) wordt het woord "Belgen" vervangen door de woorden "onderdanen van een Lidstaat van de Europese Gemeenschap of van een Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte";3° in paragraaf 3, 2°, worden de punten c) en d) vervangen door de volgende bepalingen : « c) aan rechtspersonen vallend onder het recht van een Lidstaat van de Europese Gemeenschap of van een Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte die in België een bedrijfszetel, een agentschap of een bureau hebben;d) aan vreemdelingen die geen onderdaan zijn van de Europese Gemeenschap of van een Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte en die gemachtigd zijn hun woonplaats in België te vestigen of in België mogen verblijven, en die er sedert ten minste één jaar ononderbroken verblijf houden »;4° de paragraaf 3, 2° wordt met een punt e) aangevuld, luidend als volgt : « e) aan vreemde rechtspersonen die niet vallen onder het recht van een Lidstaat van de Europese Gemeenschap of van een Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte en die in België sedert ten minste één jaar ononderbroken een bedrijfszetel, een agentschap of een bureau hebben.».

Art. 2.In artikel 15 van hetzelfde besluit, wordt het punt 2° vervangen door volgende tekst : « 2° Het inschrijvingskenmerk wordt bepaald door de Minister belast met het bestuur van de luchtvaart, en bestaat uit een groep van drie tekens bestaande uit hetzij letters, hetzij cijfers, hetzij een combinatie van letters en cijfers. ».

Art. 3.In artikel 30 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° na het woord "vergunning", worden de woorden "en bevoegdverklaringen" toegevoegd;2° er wordt een tweede lid toegevoegd, luidend als volgt : « Deze bepaling is niet van toepassing op leerlingvliegtuigbestuurders die alleen oefenvluchten met dubbele besturing uitvoeren teneinde voor het eerst de vergunning van privaatvliegtuigbestuurder te behalen ».

Art. 4.In artikel 36 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2, wordt het woord "Belg" vervangen door de woorden "onderdaan van een Lidstaat van de Europese Gemeenschap of van een Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte";2° in paragraaf 3, worden de woorden "een vreemdeling" vervangen door de woorden "een persoon die geen onderdaan is van een Lidstaat van de Europese Gemeenschap of van een Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte"; 3° er wordt een paragraaf 4 toegevoegd, luidend als volgt : « § 4.- De Minister belast met het bestuur van de luchtvaart of zijn gemachtigde kan op ieder ogenblik aan Belgen het uitoefenen van de voorrechten verbonden aan hun vergunningen of bevoegdver-klaringen, afgeleverd door een andere Staat, verbieden boven het grondgebied van het Rijk ».

Art. 5.Artikel 38 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 19 oktober 1998, wordt aangevuld met een paragraaf 3, luidend als volgt : « § 3. De Minister belast met het bestuur van de luchtvaart of zijn gemachtigde kan een vergunning, een bevoegdverklaring, een toelating of een goedkeuring door hem afgeleverd intrekken, schorsen of beperken indien vaststaat dat de houder niet voldoet of niet langer voldoet aan de voorwaarden ervan ».

Art. 6.In artikel 39 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijk besluiten van 12 juni 1974 en 7 december 1992, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de eerste paragraaf wordt vervangen door de volgende bepaling : « § 1.Het is enkel toegelaten deel uit te maken van het stuurpersoneel van een in België ingeschreven luchtvaartuig en de in artikel 32 genoemde functies uit te oefenen met vergunningen die : 1° afgeleverd zijn door de Minister die met het bestuur van de luchtvaart belast is of zijn gemachtigde; 2° afgeleverd zijn door een J.A.A.-Lidstaat (Joint Aviation Authorities), overeenkomstig de JAR-FCL-regels; 3° geldig gemaakt zijn.»; 2° in paragraaf 2, worden de woorden "in het buitenland" vervangen door de volgende tekst : « - hetzij door een niet JAA-Lidstaat, - hetzij door een JAA-Lidstaat, doch niet in overeenstemming met de JAR-FCL regels.».

Art. 7.In artikel 52 van hetzelfde besluit vernummerd bij het koninklijk besluit van 31 augustus 1979 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 19 november 1986, worden de woorden "of zijn gemachtigde" ingelast tussen de woorden "bestuur van de luchtvaart is belast" en de woorden "stelt vast".

Art. 8.Onze Minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 14 mei 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

^