Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 14 januari 2022
gepubliceerd op 10 maart 2022

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2022020045
pub.
10/03/2022
prom.
14/01/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 JANUARI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 5, § 3, derde lid;

Gelet op de verordening (EU) 2020/1429 van het Europees Parlement en de Raad van 7 oktober 2020 tot vaststelling van maatregelen voor een duurzame spoorwegmarkt naar aanleiding van de COVID-19-uitbraak;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden;

Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging type wet prom. 15/12/2013 pub. 24/12/2013 numac 2013024436 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende diverse bepalingen inzake landbouw sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse, gezien de hoogdringendheid gemotiveerd ten gevolge van de COVID-19-pandemie wegens het bijdragen aan het voortbestaan van de activiteiten van kandidaten in het kader van het goederenvervoer die strategisch zijn voor de Belgische economie en met het oog op het mogelijk maken van de energie- en klimaattransitie die door de regering besloten is;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 6 februari 2021;

Gelet op de weigering van akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, d.d. 11 maart 2021;

Gelet op het besluit van de Ministerraad van 12 maart 2021 om voorbij te gaan aan de weigering van akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1, eerste lid;

Gelet op de hoogdringendheid;

Overwegende dat het nodig is om ten gevolge van de COVID-19-pandemie bij te dragen aan het voortbestaan van de activiteiten van kandidaten in het kader van het goederenvervoer die strategisch zijn voor de Belgische economie en met het oog op het mogelijk maken van de energie- en klimaattransitie die door de regering besloten is;

Op de voordracht van de Minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen en bevoegd voor Infrabel, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden, wordt een artikel 9 ingevoegd, luidende: «

Art. 9.§ 1. Met toepassing van de verordening (EU) 2020/1429 van het Europees Parlement en de Raad van 7 oktober 2020 tot vaststelling van maatregelen voor een duurzame spoorwegmarkt naar aanleiding van de COVID-19-uitbraak, publiceert Infrabel onverwijld, in afwijking van de termijnen voorzien in artikel 8 van het koninklijk besluit van 19 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2019 pub. 30/08/2019 numac 2019041878 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden sluiten betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuurcapaciteiten en de gebruiksheffing voor de spoorweginfrastructuur, in zijn netverklaring als bedoeld in artikel 3, 22°, van de Spoorcodex, het verminderingsmechanisme van de gebruiksheffing voor de spoorweginfrastructuur als bedoeld in huidig artikel ten voordele van de kandidaten die beantwoorden aan de voorwaarden opgenomen in paragraaf 2.

Dit verminderingsmechanisme van de gebruiksheffing voor de spoorweginfrastructuur heeft tot voorwerp het ondersteunen van kandidaten bedoeld in het eerste lid gelet op de negatieve financiële impact ondergaan ten gevolge van de COVID-19-crisis en het versnellen van het herstel van de trafieken.

Dit mechanisme bestaat enerzijds uit de neutralisering van annulerings- en reservatiekosten van rijpaden en anderzijds een lineaire vermindering van 0,75 euro per daadwerkelijk afgelegde trein/km voor de circulatieperiode gaande van 1 januari 2021 tot 30 juni 2021, en dit ten voordele van kandidaten die beantwoorden aan de voorwaarden van paragraaf 2.

Dit verminderingsmechanisme van de gebruiksheffing voor de spoorweginfrastructuur is verwant aan een indirecte subsidie toegekend aan kandidaten die beantwoorden aan de voorwaarden als bedoeld in paragraaf 2. Met toepassing van artikel 10, wordt een compensatiebetaling overgemaakt door de Staat aan Infrabel, met als gevolg het verminderen van de factuur van kandidaten die beantwoorden aan de voorwaarden van paragraaf 2.

In de netverklaring worden de beginselen opgenomen beschreven in paragrafen 2 en 3 die het verminderingsmechanisme bedoeld in het eerste lid regelen. § 2. De activiteiten van kandidaten begunstigd met de vermindering bedoeld in paragraaf 1 vallen onder een overeenkomst gesloten met Infrabel. § 3. Het verminderingsmechanisme bedoeld in paragraaf 1 is conform de volgende beginselen: 1° het treedt in werking vanaf 1 januari 2021 en eindigt op 30 juni 2021;2° het is van toepassing met het oog op goederenvervoer".

Art. 2.In het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden, wordt een artikel 10 ingevoegd, luidende: «

Art. 10.Infrabel verkrijgt een financiële compensatie ten gevolge van de lineaire vermindering bedoeld in artikel 9. De betaling van deze compensatie is onderhevig aan de volgende voorwaarden: 1° Infrabel bezorgt ten laatste 30 september 2021 aan de bevoegde Minister en aan de FOD Mobiliteit en Vervoer de verantwoordingsstukken voor de goede tenuitvoerlegging van dit verminderingsmechanisme.Deze verantwoordingsstukken bevatten met name: a) Een gedetailleerd rapport van de facturen betaald door de betrokken kandidaten;b) De werkelijk afgelegde kilometers van betrokken kandidaten;2° Infrabel bezorgt elke bijkomende informatie die de bevoegde Minister of de FOD Mobiliteit en Vervoer eist binnen een termijn van 15 werkdagen; 3° de betaling van de Staat van een provisie van 6.800 k euro gebeurt ten laatste drie maanden na de inwerkingtreding van de huidige bepalingen; 4° het verschil tussen de provisie bedoeld in het vorig punt en de verantwoorde werkelijke kost van de beide maatregelen van artikel 9, wordt definitief vastgesteld door de Minister.Het positieve verschil door Infrabel terugbetaald in 2022. Het negatieve verschil wordt aan Infrabel in 2022.

Art. 3.De Minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen en bevoegd voor Infrabel is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 14 januari 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van mobiliteit, G. GILKINET .

^