Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 13 september 2021
gepubliceerd op 16 september 2021

Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2021032029
pub.
16/09/2021
prom.
13/09/2021
ELI
eli/besluit/2021/09/13/2021032029/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 SEPTEMBER 2021. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, inzonderheid op de artikelen 14, 15, 16 en 17;

Gelet op de beraadslaging van het directiecomité van de Nationale Loterij, van 14 juli 2021 en 20 juli 2021;

Gelet op de goedkeuring van de raad van bestuur van de Nationale Loterij, gegeven op 6 juli 2021;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 juli 2021;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor begroting, gegeven op 22 juli 2021;

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing, en van de Staatssecretaris van Asiel en Migratie, belast met de Nationale Loterij, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het beheerscontract gesloten tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht, opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit en de bijlage eraan treden in werking de dag waarop ze in het Belgische Staatsblad worden bekendgemaakt.

Art. 3.De minister bevoegd voor de Nationale Loterij is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 13 september 2021.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing, A.VERLINDEN De Staatssecretaris van Asiel en Migratie, belast met de Nationale Loterij, S. MAHDI

Bijlage bij het koninklijk besluit van 13 september 2021 houdende goedkeuring van het beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht Beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht Gelet op het beheerscontract dat op 26 juli 2016 werd gesloten tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht, en dat werd goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 30 augustus 2016 voor een duur van 5 jaar;

Gelet op de beraadslaging van het Directiecomité van de Nationale Loterij op 14 juli 2021 en 20 juli 2021;

Gelet op de goedkeuring door de Raad van Bestuur van de Nationale Loterij, gegeven op 6 juli 2021;

Werd het volgende overeengekomen: Tussen : de Belgische Staat, hier vertegenwoordigd door de Staatssecretaris van Asiel en Migratie, belast met de Nationale Loterij, in overeenstemming met artikel 15, § 1, van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, hierna « de Staat » genoemd, en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht, hier vertegenwoordigd door haar Directiecomité, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 15, § 2, van dezelfde wet, en in overeenstemming met de handtekening van de Voorzitster van de Raad van Bestuur en van de Gedelegeerd Bestuurder, hierna « de Nationale Loterij » genoemd: HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit beheerscontract wordt verstaan onder: 1° De minister: de minister tot wiens bevoegdheden de Nationale Loterij behoort;2° De wet: de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij;3° Loterijen: de spelen die door de naamloze vennootschap van publiek recht Nationale Loterij worden georganiseerd krachtens artikel 3, § 1, eerste lid van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij;4° Subsidies van de Nationale Loterij: zo genoemd in artikel 22 van de wet, zijnde de bijzondere bijdragen en het percentage van de winst vóór belastingen dat jaarlijks wordt ingehouden welke bestemd zijn voor de doeleinden omschreven in artikel 22, eerste lid, van de wet;5° Bijzondere bijdragen: de subsidies die worden toegekend aan de verenigingen en instellingen die de Koning aanwijst;6° Ondernemingsplan: plan dat de doelstellingen en de strategie op middellange termijn vastlegt;7° Markt van de Nationale Loterij: het geheel van kansspelen, loterijen, weddenschappen en wedstrijden, aangeboden door de Nationale Loterij of iedere andere marktdeelnemer die rechtstreeks met haar in concurrentie treedt;8° WLA (World Lottery Association): mondiale vereniging van staatsloterijen en spelorganisatoren uit meer dan 80 landen, opgericht in augustus 1999.Deze organisatie streeft duidelijke standaardiseringsdoelstellingen na op het vlak van maatschappelijke verantwoordelijkheid, verantwoord spel, integriteit, veiligheid en risicobeheersing. De ambitie van de organisatie is erkend te worden als wereldwijde autoriteit op het vlak van loterijgerelateerde kwesties en ethische principes; 9° EL : European Lotteries is een in 1983 opgerichte organisatie (huidige naam pas vanaf 1999) die bestaat uit nationale loterijen en over exclusieve rechten beschikkende privéoperatoren.De voornaamste werkterreinen zijn het duurzaam spel en de voordelen voor de maatschappij, gebaseerd op waarden als subsidiariteit, voorzorg, integriteit en solidariteit; 10° Sponsoring : een commerciële activiteit van de Nationale Loterij die het voorwerp uitmaakt van een overeenkomst tussen de Loterij en de partners, die de promotie van de Nationale Loterij, van de goede faam van het bedrijf, haar imago, haar producten en haar merken beoogt, evenals het versterken van de band met het publiek;11° Business continuity : het niet-onderbreken van de openbare dienst;12° Subsidiecharter: het subsidiecharter, voorgesteld en goedgekeurd door de minister, dat de relatie bepaalt tussen de Nationale Loterij en de begunstigden in het kader van het beleid rond erkenning en zichtbaarheid van de subsidies;13° Uitdiepingsovereenkomst: overeenkomst gesloten tussen de Nationale Loterij en een entiteit of overheid met het oog op de bepaling van de uitbatingsvoorwaarden van bepaalde taken die aan de Nationale Loterij zijn toevertrouwd. HOOFDSTUK II. - Taken van openbare dienst van de Nationale Loterij Afdeling 1. - Opdracht

Art. 2.De Nationale Loterij wordt belast met de volgende taken van openbare dienst: (1) In het algemeen belang en volgens handelsmethodes, de openbare loterijen, weddenschappen, wedstrijden en kansspelen organiseren, overeenkomstig de bepalingen van de wet.Bij de uitvoering van deze taak handelt de Nationale Loterij als een maatschappelijk verantwoordelijke en professionele aanbieder van spelplezier. (2) Het administratief beheer van de verrichtingen betreffende de verdeling en de bestemming van subsidies van de Nationale Loterij.(3) Het administratief beheer van de toelatingen die worden gegeven door de Regering in het kader van artikel 7 van de wet van 31 december 1851 op de loterijen.De wijze waarop dit administratief beheer wordt georganiseerd maakt het voorwerp uit van een protocol dat daartoe zal worden afgesloten tussen de daartoe bevoegde minister en de Nationale Loterij.

Art. 3.De Nationale Loterij voert een duurzaam beleid gebaseerd op een economische en ondernemingsgerichte solide bedrijfsvoering, die erop gericht is in het kader van haar kanalisatieopdracht het aandeel van loterijproducten in de totale kansspelmarkt te laten groeien en dit in een snel evoluerende nationale en internationale concurrentiële context.

De Nationale Loterij dient het spelgedrag in België doelgericht te kanaliseren en spelplezier te verschaffen aan een brede groep mensen door recreatieve spelen aan te bieden. Om die reden dient de Nationale Loterij het marktleiderschap inzake aantal spelers te behouden. Veel spelers die spelen voor kleine bedragen dient het ethisch uitgangspunt voor de Nationale Loterij te zijn.

De Nationale Loterij verbindt zich ertoe actief en autonoom bij te dragen tot de preventie en bestrijding van gokverslaving en tot de behandeling van gokverslaving door middel van de volgende handelingen : 1° Op een concurrentiële markt blijft de Nationale Loterij haar loterijproducten met laag verslavingsrisico promoten.Voor haar weddenschapsproducten zal de Nationale Loterij er altijd op letten te handelen volgens de strikte principes van verantwoord spel; 2° De Nationale Loterij is er daarenboven mee belast om een strikte en wetenschappelijke methode uit te werken die de oorzakelijke verbanden bepaalt tussen spelkenmerken en verslavingsrisico.In dit kader ontwikkelt de Nationale Loterij doeltreffende praktijken met inachtneming van relevant onderzoek dat met name toelaat om de maatschappelijke impact van het spel te begrijpen; 3° De Nationale Loterij zorgt er ook voor dat ze de toepassing van praktijken inzake verantwoord spel inbouwt in alle aspecten van haar bedrijfsvoering en in de activiteiten van haar verkooppunten. Ze dient via al haar activiteiten bij te dragen aan de realisatie van een strategie voor verantwoord spelgedrag. Afdeling 2. - Beschikbaarheid van de openbare dienst

Art. 4.De Nationale Loterij verbindt zich ertoe het hele jaar door de in artikel 6, § 1, 1° tot en met 4°, van de wet voorziene taken van openbare dienst aan te bieden op het volledige Belgische grondgebied aan alle rijksinwoners, en conform de afgekondigde spelregels, en wendt hiervoor de recentste technologische middelen aan.

De Nationale Loterij bepaalt in alle vrijheid haar distributiemethodes en -kanalen en is vrij om die te wijzigen en uit te breiden of om van nieuwe distributiemethodes en -kanalen gebruik te maken, met inbegrip van de directe kanalen en de nieuwe technologische kanalen, met als doel haar aanbod dichter bij de spelers te brengen.

De Nationale Loterij zal de relatie met haar bestaande verkooppunten blijven koesteren zoals uiteengezet in artikel 20 en 21.

Deze verbintenis houdt evenwel niet in dat de Nationale Loterij verplicht is om al haar producten in elk verkooppunt of via elk distributiekanaal aan te bieden.

De Nationale Loterij dient te zoeken naar kanalen en instrumenten om haar marktpenetratie op peil te houden. De uitdaging is het marktaandeel te laten stijgen - zonder marktverruimend te zijn - daar waar de Nationale Loterij wedijvert met de aanbieders van kansspelen die gekenmerkt worden door een hoog risiconiveau om spelers te kanaliseren naar haar spelen met een laag risiconiveau. Afdeling 3. - Kanalisatieplicht

Art. 5.De Nationale Loterij heeft de verplichting om, door middel van een modern en attractief aanbod, de bestaande spelers van loterijen, weddenschappen, wedstrijden en kansspelen aan te trekken tot spelen met laag risico, zonder marktverruimend op te treden. Het laag risico van een spel (verslaving, aantrekkingskracht, verliezen, enz.) wordt geëvalueerd door middel van een objectieve methode.

Om aan voornoemde verplichting te voldoen, stelt de Nationale Loterij de volgende handelingen: 1° ze evalueert regelmatig het marktaandeel van haar spelen binnen de totale kansspelmarkt, alsook haar marktaandeel inzake aantal spelers;2° ze richt zich tot alle spelers;3° ze ontwikkelt nieuwe producten en past zo nodig haar producten aan - zowel loterijspelen als weddenschappen - volgens de ontwikkelingen op de markt om deze voldoende attractief te houden om haar algemeen marktaandeel en marktleiderschap te bevestigen;4° ze maakt gebruik van de recentste technieken om moderne producten aan te bieden en de kwaliteit ervan te verbeteren;5° ze maakt haar producten kenbaar aan het publiek door middel van adequate reclamecampagnes;6° ze verzekert zich te allen tijde van haar positief imago;7° ze waakt erover dat de naambekendheid van haar producten te allen tijde optimaal blijft;8° ze zorgt ervoor dat haar producten steeds herkenbaar zijn voor het grote publiek als spelen van de Nationale Loterij, die garant staat voor kwaliteit, veiligheid en verantwoord spel;9° ze is transparant omtrent de bestemming van de opbrengsten van haar activiteiten. Afdeling 4. - Plicht van verantwoord spelgedrag

Art. 6.Als maatschappelijk verantwoordelijke en professionele aanbieder van spelplezier is de Nationale Loterij zich ervan bewust dat overdadig en/of onbeheerst spelen risico's en gevaren kan inhouden. De opdracht van de Nationale Loterij is niet alleen om de spelers recreatieve spelen aan te bieden, maar ook om de kwetsbare groepen te beschermen.

De Nationale Loterij verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om de Verantwoord spelcertificering van European Lotteries (EL-normen) te behouden.

Art. 7.Kansspelen in het algemeen zijn activiteiten van een bijzondere aard die onderworpen zijn aan specifieke regulering die zowel de maatschappij als het individu dient te beschermen. Die regulering is gebaseerd op brede overwegingen van o.a. ethische, sociologische, criminologische, economische en psychologische aard.

Gelet op de kanalisatieopdracht van de Nationale Loterij is het belangrijk om de activiteiten van de Nationale Loterij steeds goed af te wegen aan de bredere maatschappelijke tendensen inzake kansspelen en de evoluties op de legale markt, en zelfs indien die er zouden zijn de tendensen en evoluties die zich in de illegaliteit bevinden.

Om de Nationale Loterij en de Staat bij te staan bij het opvolgen van deze tendensen en evoluties teneinde op een ethische en duurzame wijze met de nodige zorg en terughoudendheid, en met respect voor het voorzichtigheidsbeginsel de Nationale Loterij toe te laten haar ethisch en verantwoord spel-beleid, aanbod en de ontwikkeling van nieuwe spelen hierop af te stemmen, wordt een onafhankelijk orgaan opgericht, genaamd de Hoge Raad voor de Ethiek van de loterij- en kansspelen. De Hoge Raad zal: - in alle onafhankelijkheid, op eigen initiatief of op verzoek, adviezen verstrekken op het vlak van verantwoord spel aan de raad van bestuur van de Nationale Loterij en aan de minister rekening houdend met de bredere maatschappelijke tendensen en evoluties die ten allen tijde van nabij dienen te worden opgevolgd; - nagaan of de strategie van de Nationale Loterij overeenstemt met de algemeen door EL (European Lotteries) aanvaarde regels op het vlak van verantwoord spel en hierover adviezen verstrekken aan de raad van bestuur; - als referentieorgaan en kenniscentrum deelnemen aan elk publiek debat over verantwoord spel en bescherming van spelers binnen de ruimere kansspelmarkt; - geraadpleegd worden voorafgaand aan elke wijziging aan regelgeving of wetgeving die een incidentie heeft op de organisatie of de reglementering van loterijspelen en kansspelen en die de coherentie van het kansspel- en loterijbeleid dreigt aan te tasten; - studies op het vlak van verantwoord spel, bescherming van spelers en ethiek in de sector van loterijspelen en kansspelen uitvoeren en verspreiden; - de problematiek van illegale kansspelen en illegale loterijspelen monitoren en onder de publieke aandacht brengen.

De regels met betrekking tot het onderzoek door de Hoge Raad van de nieuwe spelen en van de wijzigingen aan bestaande spelen, vóór ze op de markt gebracht worden, worden opgenomen in een protocol gesloten tussen het directiecomité en de Hoge Raad.

De Hoge Raad bestaat voor de helft uit interne specialisten van de Nationale Loterij en voor de helft+1 uit externe onafhankelijke experten. De voorzitter wordt aangeduid uit de groep van externe onafhankelijke experten.

De Nationale Loterij wordt ermee belast om de nodige administratieve ondersteuning te leveren voor de functionering van de Hoge Raad. De Nationale Loterij zal jaarlijks in gemeenschappelijk overleg een bedrag ter beschikking stellen om de werking van de Hoge Raad te financieren in functie van de behoeften die de Hoge Raad worden kenbaar gemaakt. Bij gebreke aan een akkoord tussen de Nationale Loterij en de Hoge Raad omtrent de financiering van de werking, kan de minister door beiden verzocht worden om te bemiddelen.

Overeenkomstig artikel 24/1, § 1 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, zal de Hoge Raad deelnemen aan de ontmoetingen die door de Kansspelcommissie worden georganiseerd.

Art. 8.De Nationale Loterij waakt erover dat haar beleid inzake reclame ten allen tijde in lijn is met de rechtspraak die daaromtrent ontwikkeld is door het EU Hof van Justitie, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen spelen naargelang hun inherente risiconiveau.

Gelet op haar opdracht om spelers te kanaliseren van spelen met een hoog risiconiveau naar spelen met een laag risiconiveau is het in het kader van een gecontroleerd expansiebeleid gerechtvaardigd en zelfs noodzakelijk om reclame te maken van een zekere omvang.

De Nationale Loterij blijft in die zin haar Code voor ethische en verantwoorde reclame regelmatig verbeteren en voorziet strengere bepalingen in functie van het hoger risiconiveau van de spelen waarvoor reclame wordt gemaakt. Elke wijziging van de Code wordt voor advies voorgelegd aan de Hoge Raad voor de Ethiek van de loterij- en kansspelen. De Code vormt een referentiekader voor de ontwikkeling van reclamecampagnes en voldoet aan de internationale richtlijnen ter zake, waaronder deze uitgevaardigd door de World Lottery Association en European Lotteries (The European Lotteries Antwerp Resolution on the societal role of lotteries, The need to channel gambling desire and to advertise lottery products, May 29th 2019).

Deze code is de verbintenis die de Nationale Loterij aangaat en die ze ook van haar partners op dit gebied eist.

Deze verbintenissen hebben betrekking op de creatie, realisatie en verspreiding van boodschappen en acties die haar spelen bij een publiek van volwassen gebruikers willen bekendmaken, uitleggen en promoten.

De Nationale Loterij richt zich in haar reclame niet rechtstreeks tot kwetsbare groepen.

Met de code wordt in het bijzonder verzekerd dat reclame en marketing de kans op winst als een loutere kwestie van toeval voorstellen, de winstkansen correct voorstellen en niet vermelden of de indruk wekken dat spelen een alternatief zou zijn voor werken of een manier om uit financiële moeilijkheden te geraken.

Art. 9.Aangezien de regulering van de geldspelen onder meer tot doel heeft minderjarigen te beschermen, wil de Nationale Loterij zeker geen spelen ontwikkelen of op de markt brengen die rechtstreeks op minderjarigen gericht zijn, maar waakt ze er ook over dat ze in haar reclame geen minderjarigen toont die met de praktijk van geldspelen worden geassocieerd. Daartoe onthoudt ze zich er ook van haar spelen te promoten door reclameruimte aan te kopen in de media die specifiek voor kinderen en adolescenten bestemd zijn.

Art. 10.De Nationale Loterij verstrekt haar werknemers en verkoopnetwerken via een geschikt communicatiekanaal alle gegevens over verantwoord spelgedrag.

Op die manier vergewist de Nationale Loterij zich ervan dat de leden van haar organisatie en verkoopnetwerk zich voldoende bewust zijn van verantwoord spelgedrag zodat dit integraal deel gaat uitmaken van hun dagelijkse handelingen.

Art. 11.De Nationale Loterij past een procedure toe voor de ontzegging van de toegang van een speler, die een spelersrekening op e-lotto heeft, tot een deel of het geheel aan voorgestelde spelen op e-lotto op vraag van de speler, een belanghebbende derde of een derde in rechte aangeduid. De procedure voor de ontzegging van de toegang op vraag van een belanghebbende derde of een derde in rechte aangeduid en de procedure voor de opheffing van de ontzegging van de toegang worden geregeld bij koninklijk besluit. Afdeling 5. - Transparantiebeleid

Art. 12.In het kader van het transparantiebeleid dat de Nationale Loterij wil voeren, wordt jaarlijks een verslag opgesteld en aan de minister bezorgd over de volgende aangelegenheden: - haar plicht inzake verantwoord spelgedrag; - de klachten bedoeld in artikel 14; - haar ontmoetingen met de Kansspelcommissie bedoeld in artikel 49; - de gedetailleerde analyse van de toestand op de kansspelmarkt bedoeld in artikel 50; - de resultaten van de jaarlijkse kwaliteitscontroles bedoeld in artikel 56; - de wijze waarop de uitvoering van de verbintenissen bedoeld in artikel 64 bijdragen aan de realisatie van haar maatschappelijke opdracht.

Ieder jaar legt de Hoge Raad voor de Ethiek van de loterij- en kansspelen een verslag voor aan de raad van bestuur betreffende zijn activiteiten. Het verslag wordt vervolgens aan de minister overgemaakt. Afdeling 6. - Gedragsregels ten opzichte van de gebruikers van de

openbare dienst

Art. 13.De reglementen van de door de Nationale Loterij georganiseerde loterijspelen die bij koninklijk besluit zijn vastgesteld, bevatten gedragsregels ten opzichte van de spelers.

De Nationale Loterij zal zo nodig alle bijkomende of aanvullende gedragsregels vaststellen of openbaar maken teneinde de gebruiker correcte, transparante en volledige informatie te verstrekken.

Art. 14.De Nationale Loterij voert een beleid in van informatie en begeleiding van de spelers (players' care) en het brede publiek dat minstens volgende activiteiten betreft: - volledige informatie over de producten (verkrijgbaarheid, reglementen, lotenplannen, winstkansen, enz.); - volledige informatie over de maatschappelijke rol van de Nationale Loterij (kanalisering, goede doelen, enz.); - informatie over verantwoord spel en hulpverlening aan de spelers; - informatie over de verschillende verkoopkanalen; - oprichting van een contactpunt voor alle klachten of vragen. De Nationale Loterij verbindt zich ertoe elke klacht te beantwoorden binnen een termijn van één maand.

Art. 15.De Nationale Loterij waakt ervoor dat de winnaars van grote bedragen in de maanden na de winstontvangst een beroep kunnen doen op een cel die enerzijds begeleiding aanbiedt aan de grote winnaars en anderzijds in volledige neutraliteit een eerste basisadvies kan verstrekken om onverantwoord en riskant gebruik van de gewonnen bedragen te vermijden.

Overeenkomstig de code voor ethische en verantwoorde reclame van de Nationale Loterij, en behalve bij voorafgaand schriftelijk akkoord van de betrokkene, verbindt de Nationale Loterij zich ertoe alles in het werk te stellen om de vertrouwelijkheid van de gegevens met betrekking tot de identiteit van de winnaars en tot de uitbetaling van loten te waarborgen. Mits voorafgaande schriftelijke goedkeuring door de winnaar overeenkomstig de Code voor Ethische en Verantwoorde Reclame mag de Nationale Loterij dus de gegevens in haar bezit gebruiken voor reclame-, communicatie- en promotiedoeleinden, onverminderd de bescherming van de persoonlijke gegevens en met respect voor de regels van de concurrentie. Afdeling 7. - Rechten en plichten ten opzichte van de verkooppunten

Art. 16.De Nationale Loterij dient de spelreglementen ter beschikking van de verkopers te stellen zodat die in staat zijn de spelers duidelijke informatie te verstrekken over alle spelconcepten, lotenplannen en alle andere reglementaire bepalingen ter zake.

Art. 17.Teneinde een duurzame versterking van de omzet van de verkooppunten te garanderen, ontwikkelt de Nationale Loterij een centraal communicatie-instrument (bv. onder de vorm van de Nationale Loterij Club) dat - in het belang van en dankzij de medewerking van diezelfde verkooppunten voor de registratie van leden - enerzijds spelers informeert en sensibiliseert over de maatschappelijke opdracht van de Nationale Loterij en anderzijds de betrokkenheid én de communicatie tussen de spelers en hun favoriete verkooppunten ondersteunt.

Art. 18.De Nationale Loterij moet een beleid voeren dat toelaat om: - hulp en bijstand te bieden aan de verkopers via de meest passende communicatiemiddelen; - verkooppunten op te leiden en te vormen over de producten (met inbegrip van hun risico's), de principes van verantwoord spelgedrag en het verbod op verkoop aan minderjarigen; - de verkooppunten te waarschuwen in geval van problemen bij het drukken; - aan de verkooppunten een billijke, door de raad van bestuur goedgekeurde vergoeding te geven, na overleg met de stakeholders in de sector. De Nationale Loterij zal hiertoe op basis van objectieve criteria inzake representativiteit in een correct consultatieproces van haar verkooppunten voorzien.

De Nationale Loterij organiseert tweejaarlijks een steekproef bij de verkooppunten om de noden en de opportuniteiten van het verkoopnetwerk beter te kunnen inschatten. Zij peilt o.a. naar de tevredenheid van de verkooppunten en laat de mogelijkheid tot het geven van suggesties. De resultaten van deze bevraging worden, samen met eventuele voorstellen tot wijziging, voorgelegd aan de Raad van bestuur.

Art. 19.De Nationale Loterij optimaliseert de attractiviteit van haar aanbod en de identificatie van het verkooppunt als verkooppunt van de Nationale Loterij, in verhouding tot de toegevoegde waarde van elk individueel verkooppunt.

Art. 20.Gelet op het uitgangspunt van een loterijspel dat erin bestaat om veel deelnemers te kunnen bereiken die met kleine inzetten spelen, is het essentieel voor de Nationale Loterij om de spelers een laagdrempelige toegang te verschaffen tot haar spelen die bovendien voldoende divers is om alle spelers te kunnen bereiken. De Nationale Loterij engageert zich om bijzondere aandacht te besteden aan haar bevoorrecht en krachtigste distributiekanaal dat nog steeds gevormd wordt door haar historisch net van buurtverkooppunten. Het is voor de Nationale Loterij belangrijk deze nabijheids- en vertrouwensrelatie zowel met haar partners van het distributienet als met haar spelers te vrijwaren.

Krantenwinkels in het bijzonder vormen een belangrijk onderdeel van dit net van buurtverkooppunten. Krantenwinkels zijn immers bij uitstek de ambassadeurs van de Nationale Loterij. Zij staan garant voor een kwalitatieve verkoop van loterijproducten en vervullen daarnaast ook een belangrijke sociale en lokale verankering in de maatschappij.

Tegelijkertijd wil de Loterij een antwoord bieden op het stijgend belang in de omzet van krantenwinkels die privé-operatoren innemen. De Nationale Loterij zal zich dan ook sterk/maximaal inzetten om krantenwinkels te ondersteunen bij de verkoop van haar producten.

Gezien het teruglopend aantal krantenwinkels en het lagere bezoekersaantal bij de resterende krantenwinkels dient de Nationale Loterij, naast aandacht voor de krantenwinkels, ook voldoende aandacht te hebben voor de diversificatie van haar netwerk. Als basisinsteek daarvoor geldt dat het niet de bedoeling is een commercieel beleid te voeren dat concurrentie verhogend is maar wel één dat complementair en versterkend werkt zodat de speler ten allen tijde kan beroep doen op een kwalitatief en nabij gelegen verkooppunt. Belangrijk daarbij is dat eventuele nieuwe verkooppunten voldoende aansluiten bij nieuwe consumptietendensen (De Nationale Loterij moet daar zijn waar de speler haar verwacht).

Concreet betekent dit dat de selectie en opstart van nieuwe verkooppunten vooral wordt ingegeven vanuit twee invalshoeken.

Een eerste is dat er zal gestreefd worden naar een beperkte netto-groei. Nieuwe verkooppunten zullen voornamelijk sluitingen van bestaande verkooppunten compenseren.

Een tweede aandachtspunt bij de opstart van nieuwe verkooppunten is het grote(re) belang van kwaliteit van het verkooppunt. Kwaliteit zal bij selectie van eventuele nieuwe verkooppunten een primair selectiecriterium worden. Deze aanpak zal zowel gelden voor onafhankelijke verkooppunten als voor verkooppunten behorend tot een netwerk.

Deze aanpak garandeert een duurzame groei binnen het kader van de kanalisatie-opdracht van de Nationale Loterij.

Art. 21.De Nationale Loterij sluit met haar verkooppunten overeenkomsten af voor de verkoop van haar producten.

Deze overeenkomsten, die zijn afgesloten hetzij met individuele verkooppunten, hetzij met verkooppunten behorend tot een netwerk (key accounts), berusten op algemene voorwaarden en bijzondere voorwaarden.

De key account-verkooppunten kunnen bijzondere overeenkomsten voorgelegd krijgen.

De algemene voorwaarden worden goedgekeurd door de raad van bestuur na raadpleging van de stakeholders.

De Nationale Loterij bepaalt in alle vrijheid de producten die een verkooppunt mag verkopen.

De Nationale Loterij sluit elke overeenkomst na een gedetailleerde analyse van de kandidatuur te hebben uitgevoerd.

Rekening houdend met het feit dat een optimaal verkoopnet bij voorkeur één verkooppunt per 1.200 meerderjarige potentiële spelers telt, zal deze analyse onder meer betrekking hebben op: - de moraliteit van de verkoper; - het nakomen van de vereisten qua vorming door de Nationale Loterij; - het voldoen aan objectieve economische criteria naargelang het marktpotentieel (evaluatie onder meer aan de hand van een geomarketingstudie); - de kwaliteit van de verkoper; - de plaats van de producten van de Nationale Loterij in het assortiment van het kandidaat-verkooppunt; - de visibiliteit die voor de Nationale Loterij beschikbaar is in het kandidaat-verkooppunt; - de bekwaamheid van het verkooppunt om t.a.v. het publiek op te treden als ambassadeur van de Nationale Loterij teneinde, onder meer, de Club van de Nationale Loterij te promoten; - de bestaande diversiteit van productaanbod in het verkooppunt.

De Nationale Loterij gaat door met het op een rendabele manier onderhouden en uitbreiden van haar distributienet teneinde in te spelen op de nieuwe consumptietendensen en te zorgen voor de grootst mogelijke nabijheid tot al haar spelers.

De Nationale Loterij blijft bijzondere aandacht besteden aan haar bevoorrecht en krachtigste distributiekanaal dat nog steeds gevormd wordt door haar historisch net van buurtverkooppunten. Het is voor de Nationale Loterij belangrijk deze nabijheids- en vertrouwensrelatie zowel met haar partners van het distributienet als met haar spelers te vrijwaren.

Art. 22.De Nationale Loterij bepaalt in de algemene contractuele voorwaarden de gevallen waarin ze een einde kan stellen aan alle samenwerking, financiële sancties kan opleggen, alsook de procedures die de verkooppunten kunnen aanwenden om de leeftijd van een speler te controleren als daarover twijfel bestaat.

De Nationale Loterij kan onder meer in de volgende gevallen een einde stellen aan de overeenkomst: - wanneer een of meer hoger gedefinieerde criteria om een overeenkomst af te sluiten niet langer vervuld zijn; - in geval van aantasting van het imago en de goede faam van de Nationale Loterij; - als de spelers in gevaar worden gebracht door het aanbod van meer verslavende producten; - wanneer een verkooppunt een inbreuk begaat tegen de openbare trouw of wanneer het de wetgeving niet meer respecteert.

De Nationale Loterij stelt autonoom alle procedures vast die nodig zijn om deze doelstellingen te bereiken. Afdeling 8. - Organisatie van de trekkingen, bepaling van de winnende

nummers en uitbetaling aan de winnaars

Art. 23.Voor elke loterij waarvan de toewijzing van de loten geheel of deels op een trekking berust, wordt deze trekkingswijze op voorhand vastgelegd in het desbetreffende spelreglement, dat de concrete spelvoorwaarden beschrijft. De Nationale Loterij beschrijft de trekkingsprocedure uitvoerig. Dankzij deze procedure wordt erover gewaakt dat de trekkingsverrichtingen altijd uniform, transparant en correct verlopen, conform de WLA-richtlijnen inzake trekkingen, zodat onregelmatigheden altijd worden vermeden.

De trekkingen uitgevoerd door de Nationale Loterij vinden plaats onder toezicht of met certificatie van een gerechtsdeurwaarder of een onafhankelijke auditor en onder leiding van de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij of zijn afgevaardigde.

Indien echter in het kader van een multilaterale samenwerking voor de inrichting van een loterij, een trekking door derden wordt uitgevoerd, eist de Nationale Loterij van die derden dat deze trekkingen aan dezelfde hoge kwaliteitsvoorwaarden voldoen als deze die gelden voor de trekkingen die ze zelf uitvoert. De Nationale Loterij waakt erover dat de derden aan deze vereiste voldoen.

Art. 24.De Nationale Loterij stelt de trekkingsresultaten ter beschikking op het internet en via de communicatiemiddelen die ze adequaat acht, onder meer digitale communicatiemiddelen. Behalve bij uitzondering zijn de resultaten gratis beschikbaar in de verkooppunten.

Hoe dan ook zijn de resultaten van alle trekkingen te raadplegen op de internetsite van de Nationale Loterij, net als de beelden van de trekkingen wanneer die beschikbaar zijn.

De fysieke trekkingen van de Nationale Loterij zijn openbaar en zijn, uit zorg voor transparantie, live zichtbaar voor eenieder die het wenst, en dit onder meer aan de buitenkant van de plaats waar de trekking plaatsvindt.

Art. 25.De Nationale Loterij moet een beleid voeren dat volgende waarborgen biedt: - dat de toewijzing van de loten zonder trekking uitsluitend door het toeval wordt bepaald; - dat elke vorm van stelselmatigheid wordt vermeden bij het drukken van de vermeldingen over die loten; - dat de biljetten uiterlijk geen enkel verschil vertonen waarmee eender welk element kan worden onthuld; - dat het onmogelijk is om te weten waar er zich in het verkoopnet biljetten bevinden die grote loten toewijzen; - dat ze niettemin een procedé kan toepassen waarmee er wordt gezorgd voor een evenwichtige verdeling van de biljetten die kleine loten toewijzen over alle originele verpakkingseenheden van gedrukte biljetten; - dat er zich in elke originele verpakkingseenheid van biljetten een aantal winnende biljetten bevinden en dat alle winnende biljetten van het lotenplan in de gedrukte reeks zitten.

Art. 26.Onverminderd de bepalingen van het koninklijk besluit van 24 november 2009 tot bepaling van de algemene deelnemingsvoorschriften aan de openbare loterijen en wedstrijden georganiseerd door de Nationale Loterij met behulp van de instrumenten van de informatiemaatschappij, zijn de spelers verantwoordelijk voor de veiligheid van hun deelnemingstitel aan de spelen en weddenschappen van de Nationale Loterij.

De drager van een deelnemingstitel wordt geacht er de eigenaar en in voorkomend geval de rechtmatige winnaar van te zijn.

Zowel voor de loterijen waarvan de toewijzing van de loten geheel of ten dele op een trekking berust als voor de instantloterijen, moet de Nationale Loterij de drager van een deelnemingstitel als eigenaar erkennen. Ze mag evenwel naar een bewijs van de identiteit van de drager vragen in de gevallen bepaald in de spelreglementen.

Voor de spelen en weddenschappen die door de Nationale Loterij zijn verkocht via een fysiek distributiekanaal, zal het bezit van een fysiek deelnemingstitel worden geëist en vormt dit laatste de voorwaarde voor de betaling van elke winst die eraan verbonden zou zijn.

Art. 27.Wanneer de uitbetaling niet rechtstreeks door het verkooppunt wordt verricht, gaat de Nationale Loterij over tot uitbetaling van de loten binnen een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de dag waarop de rechtmatige winnaar zich kenbaar heeft gemaakt, overeenkomstig de bij koninklijk besluit bepaalde voorwaarden, behoudens andersluidende bepalingen.

Art. 28.De uitbetalingen door de Nationale Loterij staan op naam en gebeuren via een elektronische storting op een bankrekening of de spelersrekening, tenzij ze door de verkooppunten worden verricht. Afdeling 9. - De subsidies van de Nationale Loterij

Art. 29.§ 1. De Nationale Loterij is belast, op haar kosten, met het administratief beheer van de verrichtingen betreffende de verdeling en de bestemming van de subsidies bedoeld in artikel 6, § 1, 4°, van de wet en volgens de hieronder beschreven modaliteiten. § 2. De budgetten voor de subsidies van de Nationale Loterij worden, logischerwijze, gecreëerd door de Nationale Loterij. De Nationale Loterij bestaat in de eerste plaats als instrument binnen het bredere Belgische kansspelbeleid. Het biedt relatief veilige en gecontroleerde spelen aan en kan mensen op die manier afhouden van gevaarlijker alternatieven. In ondergeschikte orde - steeds in functie van haar primaire beleidsdoelstellingen - creëert de Nationale Loterij inkomsten voor goede doelen.

De financiële stromen naar goede doelen kunnen aldus worden ingedeeld als volgt: 1) Monopolierente (eerste luik);2) Bijzondere bijdragen aan verenigingen en instellingen (tweede luik);3) Percentage van de winst voor belastingen voor de financiering van interventies voor hulpverlening aan en voedselzekerheid in ontwikkelingslanden en voor de doeleinden van openbaar nut (derde luik). Het tweede en derde luik vormen samen de "subsidies van de Nationale Loterij". § 3. Zowel het derde luik van de subsidies (het deel van de winst voor belastingen) als het tweede luik (de bijzondere bijdragen) worden bepaald door de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Het tweede luik specifiek wordt bepaald op voorstel van de bevoegde minister. De minister zorgt conform het verdelingsplan voor de bestemming van de subsidies. Voor dit verdelingsplan wordt vastgesteld, bepaalt de Koning de bijzondere bijdragen. § 4. De subsidies worden toegekend eerst in een voorlopig verdelingsplan dat betrekking heeft op het lopende jaar, en vervolgens in een definitief verdelingsplan, dat betrekking heeft op het vorige jaar.

Door te werken met een voorlopig en definitief budget, kunnen subsidies beginnen uitbetaald worden in de loop van het dienstjaar waarbinnen de Nationale Loterij de inkomsten voor deze budgetten genereert.

Het definitieve verdelingsplan van een bepaald jaar wordt opgemaakt voordat de Nationale Loterij haar jaarrekeningen m.b.t. dat jaar afsluit.

Onderafdeling 1. - Subsidiecomité van de Nationale Loterij

Art. 30.Er wordt een subsidiecomité van de Nationale Loterij opgericht bestaande uit: - een vertegenwoordiger van de voor de Nationale Loterij bevoegde minister, aangewezen als voorzitter; - de voorzitter van de raad van bestuur van de Nationale Loterij; - de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij; - vier Franstalige en vier Nederlandstalige leden van de raad van bestuur, aangewezen door deze laatste.

Het subsidiecomité vergadert minstens 5 keer per jaar.

De regeringscommissarissen wonen de vergaderingen van het subsidiecomité bij en oefenen hun bevoegdheden uit overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk V van de wet.

De mandaten als lid van het subsidiecomité zijn onbezoldigd.

Art. 31.Het Subsidiecomité van de Nationale Loterij heeft de hierna opgesomde bevoegdheden : 1° het beraadslaagt over de in artikel 6, § 1, 4°, van de wet bedoelde subsidieaanvragen die bij de Nationale Loterij zijn ingediend;2° het geeft advies aan de minister over de ingediende aanvragen en over de verdeling van de subsidies van de Nationale Loterij op basis van hun gewichtigheid, belang, opportuniteit en intrinsieke waarde, overeenkomstig de door de minister bepaalde regels;3° het beslist, krachtens de door deze bepaling verleende delegatie, over de verwerping van de subsidieaanvragen, op basis van de door de minister bepaalde criteria;4° het doet voorstellen aan de minister omtrent de aard en de grootte van de tegenprestaties voor de Nationale Loterij die eventueel moeten worden gevraagd aan de organisaties die worden begunstigd met subsidies van de Nationale Loterij;5° het wordt geïnformeerd over de degelijke uitvoering van de verbintenissen die door de begunstigden zijn aangegaan in het kader van het Subsidiecharter. Onderafdeling 2. - Behandeling van de aanvragen

Art. 32.Alle subsidieaanvragen worden ingediend bij de Nationale Loterij, via elektronische weg.

De Nationale Loterij publiceert op haar internetsite de voorwaarden voor de indiening van een subsidieaanvraag.

Art. 33.De toekenning van subsidies van de Nationale Loterij impliceert een vorm van partnership tussen de Nationale Loterij en de begunstigde, waarbij die laatste zich verbindt tot erkenning van de Nationale Loterij.

Op voorstel van de Nationale Loterij kan de minister beslissen een subsidiecharter goed te keuren dat de relatie tussen de Nationale Loterij en de begunstigden zal bepalen in het kader van het beleid rond erkenning en zichtbaarheid van de subsidies.

Het charter wordt toegelicht en besproken in het subsidiecomité en bekendgemaakt op de website van de Nationale Loterij.

Het subsidiecharter, dat van toepassing is op alle subsidies van de Nationale Loterij bedoeld in art. 1, 4°, maakt het mogelijk om tegenover de bevolking, de spelers van de Nationale Loterij, de begunstigden en hun leden te communiceren over het mecenaatsbeleid van de Nationale Loterij en om de spelers en het publiek te betrekken bij, evenals ze te overtuigen van hun bijdrage tot deze goede doelen.

De begunstigde stemt in met het subsidiecharter op het ogenblik van indiening van zijn aanvraag bij de Nationale Loterij.

Als er geen akkoord is tussen de Nationale Loterij en de begunstigde in het kader van de toepassing van het charter, wordt de kwestie voorgelegd aan het binnen de Nationale Loterij opgericht Subsidiecomité. Dit laatste verstrekt een advies aan de minister.

Wat de subsidies betreft die bij naam zijn vermeld in het koninklijk besluit betreffende de verdeling bedoeld in artikel 23 van de wet, kan de minister, in een overeenkomst met de begunstigde, bijzondere toekenningsvoorwaarden vastleggen, bovenop de bepalingen opgenomen in het besluit.

Wat de subsidies betreft die niet nominatief vermeld zijn, beslist de minister over de verdeling en over de bijzondere toekenningsvoorwaarden, ook per overeenkomst, na voorafgaand advies van een jury waarvan hij de samenstelling heeft bepaald wanneer een oproep tot projecten werd georganiseerd, en van het Subsidiecomité van de Nationale Loterij wanneer de aanvragen betrekking hebben op acties die de nationale of internationale uitstraling opwaarderen in sectoren met maatschappelijke, culturele, sportieve of wetenschappelijke roeping. De overige ministers worden eventueel betrokken bij de toepassing van het voorgaande.

De subsidies worden als volgt verdeeld, afhankelijk van de aard van de begunstigden: - de begunstigden aangewezen door de wet; - de overige begunstigden, die steeds bewijsstukken zullen moeten bezorgen en onderworpen zijn aan controle van de Nationale Loterij.

Bij de bestemming van de subsidies rekening houden met de wensen en verwachtingen van de spelers, en daarover transparant communiceren, is belangrijk om de legitimiteit van de activiteiten van de Nationale Loterij te bestendigen.

Gelet op de oeroude driehoek van het loterijmodel "de spelers", "de goede doelen" en de "Nationale Loterij", dient de Nationale Loterij de mogelijkheden na te gaan om ook de spelers in enige mate te betrekken of hen een inbreng te geven bij de bestemming van een deel van de subsidies. De Nationale Loterij zal dienaangaande een aantal proefprojecten opzetten.

Onderafdeling 3. - Uitkering van de subsidies van de Nationale Loterij

Art. 34.Onverminderd de bepalingen van artikel 23 van de wet, mag de Nationale Loterij niet overgaan tot de volledige of gedeeltelijke uitkering van een subsidie van de Nationale Loterij zolang er geen wettelijke maatregel werd getroffen of een koninklijk of ministerieel besluit werd genomen ter bekrachtiging van de betrokken subsidietoekenning.

Art. 35.Onder voorbehoud van de in artikel 34 bedoelde voorwaarden en onverminderd de bevoegdheden inzake controle zoals vermeld in de artikelen 36 en 37, kunnen de betalingsvoorwaarden verschillen naargelang het doel van de subsidie: 1° onverminderd artikel 26 van de wet zijn de werkingssubsidies onmiddellijk betaalbaar; 2° de overige subsidies, de zogenaamde "investeringssubsidies" (waaronder : aankoop van uitrusting, voertuigen, busjes, roerende en onroerende goederen, kunstwerken, divers materieel - bouw-, verbouwings- en brandbeveiligingswerken - organisatie van tentoonstellingen, studiedagen, enz.), zijn betaalbaar op voorlegging van bewijsstukken. Voor dit soort van subsidie komen loonkosten niet in aanmerking.

Deze bewijsstukken kunnen onder andere volgende documenten zijn : 1° de vereffende originele facturen of eensluidende afschriften ervan, met betalingsbewijs (rekeninguittreksel);2° voor de subsidies van de Nationale Loterij die worden toegekend als aanvulling op overheidstoelagen : het bewijs van de eerste betaling van de toelage door deze overheid;3° voor de aankoop van onroerende goederen (behalve voor toekenningen ter aanvulling van subsidies vanwege een overheid) : de authentieke aankoopakte met hypotheekname ten gunste van de Nationale Loterij.In dit geval wordt de subsidie van de Nationale Loterij uitbetaald door middel van een cheque bij de ondertekening van de akte; 4° een attest afgeleverd door de brandweerdiensten waaruit blijkt dat de werken in overeenstemming werden gebracht met de brandveiligheidsnormen;5° de rekeningen van tentoonstellingen, studiedagen en andere manifestaties;6° moreel en financieel verslag van de verrichte activiteiten en met betrekking tot de toegekende subsidies. Onderafdeling 4. - Controles

Art. 36.Aangezien de bestemming van de subsidies ten laste van de winst van de Nationale Loterij juridisch bekrachtigd wordt door expliciete wettelijke bepalingen en door de koninklijke en ministeriële besluiten genomen ter uitvoering daarvan en aangezien dit derhalve behoort tot de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid van de Staat, is deze bestemming onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 121 tot 124 van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat.

Aldus zijn alle begunstigden, behoudens diegenen die door de wet aangeduid worden, aan elke controle inzake de aanwending van de subsidies van de Nationale Loterij onderworpen.

Bijgevolg wordt het volgende onderscheid gemaakt: * Categorie begunstigden die wettelijk is bepaald (categorie A); * Categorie overige begunstigden, die steeds bewijsstukken zullen moeten voorzien en onderworpen zijn aan controle door de Nationale Loterij, met daarbij: o zij ten aanzien van wie de verkregen subsidies op 30 juni van het jaar geen 50% en op 31 december van het jaar geen 80% overschrijden (categorie B); o zij ten aanzien van wie projectsubsidies zijn toegekend die worden uitbetaald op voorlegging van betaalde facturen (categorie C).

Art. 37.Onverminderd de controle die de Staat uitvoert in toepassing van de bepalingen geciteerd in artikel 36, mag de Nationale Loterij eveneens alle controles ter plekke uitvoeren die ze nodig acht met betrekking tot ieder door haar behandeld dossier van subsidie.

Deze controles worden willekeurig en steekproefsgewijs uitgevoerd.

Naargelang van de omstandigheden kunnen ze evenwel ook systematisch en periodiek zijn.

Concreet kunnen deze controles plaatshebben vóór of na de toekenning van een subsidie en, in geval van toekenning, vóór en na de uitkering van die subsidie.

Van iedere controle wordt systematisch een uitvoerig schriftelijk verslag opgesteld, dat bij het betrokken dossier wordt gevoegd.

In een uitvoerig schriftelijk verslag maakt de Nationale Loterij onverwijld melding aan de minister van alle onwettigheden, onregelmatigheden, tekortkomingen en vermoede onjuistheden die ze vóór of na de toekenning van subsidies zou vaststellen in hoofde van de aanvragers van subsidies of van de begunstigden.

De niet uitputtende lijst hieronder geeft een opsomming van de verschillende aspecten waarop de controles betrekking kunnen hebben: 1° controle van het juridisch statuut van de aanvragers van subsidies van de Nationale Loterij;2° gegrondheid van de aanvraag (onder andere: hoogte van het gevraagd subsidiebedrag);3° controle van de toekenning van een primaire toelage vanwege een overheid, indien complementariteit vereist is voor de toekenning van een subsidie van de Nationale Loterij;4° controle van de boekhouding van de aanvragers van subsidies van de Nationale Loterij;5° controle of de subsidie van de Nationale Loterij correct is gebruikt voor de doeleinden waarvoor ze werd toegekend;6° controle of de afgesproken voorwaarden inzake de erkenning van de maatschappelijke rol van de Nationale Loterij werden nageleefd. Onderafdeling 5. - Verantwoordelijkheid

Art. 38.Aangezien de Staat volgens de bepalingen van de wet de rechtspersoon is die, vanuit juridisch oogpunt, subsidies van de Nationale Loterij ten laste van de winst van de Nationale Loterij toekent overeenkomstig de wettelijke bepalingen en de koninklijke en ministeriële besluiten ter uitvoering daarvan, draagt de Staat de gehele en volle verantwoordelijkheid voor de verdeling en de bestemming van de winst vóór belastingen van de Nationale Loterij.

De Staat vrijwaart de Nationale Loterij tegen elke vordering die tegen haar aanhangig zou worden gemaakt in het kader van de uitvoering van de taken die haar krachtens dit hoofdstuk worden toevertrouwd. HOOFDSTUK III. - Gebruik van de infrastructuur en systemen, en samenwerking met derden

Art. 39.Het is de Nationale Loterij toegelaten haar infrastructuur en systemen ter beschikking te stellen van derden, zowel privébedrijven en -organisaties als overheidsinstellingen (bijv. voor de verkoop van andere producten dan loterijen via het netwerk van terminals). Die eventuele terbeschikkingstelling en/of samenwerking moet steeds gebeuren tegen marktconforme voorwaarden en voor zover ze verzoenbaar is met de strategische, openbare dienst-, financiële en operationele voorschriften van de Nationale Loterij.

Art. 40.Ter uitvoering van artikel 6 van de wet kan de Nationale Loterij dochtervennootschappen of andere organisaties al dan niet met winstgevend doel oprichten en benutten en partnerships aangaan met andere openbare loterijen, privéorganisaties en privévennootschappen om haar activiteiten efficiënter te maken, beter de verplichtingen te vervullen die haar door de wet of door het beheerscontract zijn opgelegd, beter haar kanaliseringsrol te vervullen, beter de strijd aan te gaan tegen spelverslaving of op nieuwe technologieën en marktevoluties in te spelen.

De praktische voorwaarden van de uitvoering van de taken die zijn toevertrouwd aan de dochtervennootschappen of de partnerships worden vastgelegd in een uitdiepingsovereenkomst.

De Nationale Loterij waakt erover dat de filialen de verplichtingen van de huidige beheersovereenkomst mutatis mutandis naleven, van zodra zij belast zijn met een (deel)taak van openbare dienst van de Nationale Loterij.

Wanneer een filiaal diensten van algemeen economisch belang aanbiedt op de concurrentiële markt is een compensatie voor deze diensten enkel toegelaten onder de voorwaarden zoals nader bepaald in het Besluit van de Europese Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen (met inbegrip van de eventuele toekomstige wijzigingen aan dit Besluit).

Het toekennen van een jaarlijks compensatiebedrag aan een filiaal is toegelaten in het domein van de kansspelen en weddenschappen, in zoverre dat de desbetreffende filialen naast het loutere feit van hun aanwezigheid op de markt ook een actief beleid van kanalisatie helpen voeren, waarover jaarlijks wordt gerapporteerd aan de raad van bestuur van de Nationale Loterij en aan haar voogdijminister.

Bij het onderhandelen van een compensatiebedrag voor filialen in het domein van de kansspelen of/en weddenschappen kan in dat geval onder meer rekening gehouden worden met het doel om gangbare marktpraktijken in deze sectoren bewust minder of meer te volgen, met een lagere rentabiliteit voor gevolg, ter bevordering van de duurzame maatschappelijke opdracht van de Nationale Loterij, rekening houdende met deze beheersovereenkomst in het algemeen en het artikel 5 in het bijzonder. HOOFDSTUK IV. - Financiële verplichtingen

Art. 41.Het bedrag van de monopolierente en subsidies wordt jaarlijks bepaald bij een in ministerraad overlegd besluit, overeenkomstig de nadere regels bepaald in de artikelen 42, 43 en 44.

Art. 42.De jaarlijkse monopolierente, die de Nationale Loterij aan de Staat verschuldigd is, bedraagt 135 miljoen euro, inclusief roerende voorheffing. Het bedrag wordt niet geïndexeerd.

Art. 43.Het jaarlijks bedrag van de subsidies van de Nationale Loterij bedraagt 200 miljoen euro. Het bedrag wordt niet geïndexeerd.

In afwijking van het eerste lid, wordt voor het jaar 2020 het bedrag van de subsidies van de Nationale Loterij vastgesteld op 200 miljoen euro op voorwaarde dat het koninklijk besluit tot bepaling van het definitief verdelingsplan van de subsidies van de Nationale Loterij voor het dienstjaar 2020, in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd uiterlijk op 31 maart 2021.

Art. 44.De Staat verbindt zich ertoe om aan de Nationale Loterij geen andere bijzondere financiële lasten, in eender welke vorm, op te leggen dan de monopolierente en de subsidies, behalve de lasten die gewoonlijk voor vennootschappen gelden.

De raad van bestuur van de Nationale Loterij kan, als ze dat nodig acht in het belang van de onderneming, elk jaar aan de Staat een verlaging verzoeken van de monopolierente of de subsidies bepaald in de artikelen 43 en 43.

De raad van bestuur van de Nationale Loterij kan ten belope van de winst voor belasting van een boekjaar ten laste van dat boekjaar een verhoging verzoeken van de subsidies bepaald in het artikel 43, op voorwaarde dat het koninklijk besluit tot bepaling van het definitief verdelingsplan van de subsidies van de Nationale Loterij voor dat boekjaar, in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd uiterlijk op 31 maart van het daaropvolgende boekjaar.

Een verzoek van de Staat naar bijkomende subsidies of een bijkomende monopolierente is enkel mogelijk als er een winst overblijft na belasting, na betaling van de monopolierente, zoals bepaald in artikel 42, en van de subsidies, bedoeld in artikel 43, en na dekking van de gecumuleerde verliezen en de opbouw van de wettelijke reserves.

Een dividend ten bedrage van maximum 75% van het te bestemmen resultaat van het betrokken boekjaar zal het daaropvolgende jaar worden uitgekeerd na goedkeuring van de rekeningen door de algemene aandeelhoudersvergadering, op voorwaarde dat het eigen vermogen van de Nationale Loterij niet lager ligt dan 200 miljoen euro.

Art. 45.De Nationale Loterij verbindt zich ertoe om de monopolierente in één keer te betalen in de loop van de maand december van het boekjaar waarvoor de rente verschuldigd is, op voorwaarde dat het koninklijk besluit dat het bedrag en de betalingsmodaliteiten van de monopolierente die de Nationale Loterij verschuldigd is aan de Rijksbegroting vastlegt, in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd.

Art. 46.De bijzondere voorziening die door de Nationale Loterij ten laste van het resultaat 2019 werd aangelegd om te anticiperen op het risico inzake de verspreiding van het COVID-19 virus, zal gradueel verspreid over de komende vijf jaar teruggenomen worden teneinde te voldoen aan de financiële verplichtingen bedoeld in de artikelen 42 en 43.

Art. 47.De Nationale Loterij mag gebruik maken van de normale financiële instrumenten die elke onderneming ter beschikking heeft, zoals de kapitaalsverhoging, de leningen aan marktcondities, de uitgifte van converteerbare obligaties, de kapitaalparticipaties. In die context verbindt de Nationale Loterij zich ertoe om op lange termijn een ratio van schulden op lange termijn (inclusief provisies) op eigen vermogen van maximum 0,5/1 te beperken.

Art. 48.Zolang en voor zover de bij de statuten toegestane kapitaalsverhogingen (zie artikel 9 van de statuten) niet volledig zijn uitgevoerd, wordt het kapitaal telkens verhoogd als de beschikbare reserves van de Nationale Loterij meer dan 60 miljoen euro bedragen, door inlijving van die beschikbare reserves voor het deel hoger dan 30 miljoen euro. HOOFDSTUK V. - Samenwerking met de Kansspelcommissie

Art. 49.Overeenkomstig artikel 21, § 4, van de wet ontmoeten de voorzitter van de Kansspelcommissie en de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij elkaar minstens tweemaal per jaar.

Bedoeling is dat de Nationale Loterij en de Kansspelcommissie deze vergaderingen te baat nemen om de strategie van de Staat op het stuk van kansspelen en die op het stuk van de Nationale Loterij op elkaar af te stemmen. HOOFDSTUK VI. - Bedrijfseconomische en sociale verplichtingen Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 50.Gelet op het belang van haar kanalisatierol en van haar rol in de strijd tegen gokverslaving wordt de Nationale Loterij ermee belast het aandeel van loterijproducten in de totale kansspelmarkt te laten groeien rekening houdend met het ethisch uitgangspunt dat de loterijspelen steeds recreatief van aard moeten zijn en dat de Nationale Loterij een beleid voert dat gebaseerd is op veel spelers die spelen voor kleine bedragen.

Daartoe voert de Nationale Loterij een permanent actieplan uit teneinde haar positie als verantwoordelijke modeloperator te bestendigen.

Dit actieplan, dat door het directiecomité is opgesteld en aan de Raad van bestuur werd voorgelegd, betreft minstens de volgende aspecten: - het wetgevend en regelgevend kader; - de samenwerking met andere loterijen; - de samenwerking met leveranciers in de sector; - de interne procedures en processen; - het beheer/de creatie van dochtervennootschappen die nodig/nuttig zijn voor het actieplan.

De raad van bestuur en de minister worden geïnformeerd over de gedetailleerde analyse van de toestand op de markt die jaarlijks wordt uitgevoerd. Afdeling 2. - Productontwikkeling en procedures met betrekking tot de

spelen

Art. 51.De Nationale Loterij onderwerpt haar productstrategie permanent aan een grondig onderzoek en past haar productenportefeuille aan de voorkeuren van de gebruikers en aan de nieuwe tendensen en mogelijkheden aan, om te voldoen aan de eisen die volgen uit haar plicht om de spelbehoeften naar zich toe te kanaliseren en de eisen op het vlak van verantwoord spelgedrag na te leven.

De Nationale Loterij legt de resultaten van dit onderzoek jaarlijks voor aan de raad van bestuur.

Art. 52.§ 1 In geval van de organisatie van een nieuw type spel (loterij, weddenschap), overeenkomstig artikel 3, § 1, leden 1 en 2 van de wet, gebeurt dit op basis van een stappenplan uitgewerkt door de Nationale Loterij, die o.a. volgende stappen inhoudt: opportuniteitsanalyse, gokeffectenadvies van de Hoge Raad voor de Ethiek van de loterij- en kansspelen, financiële prognoses over de nodige investeringen en verkoopcijfers.

Indien de besluiten die nodig zijn om het spel te lanceren, niet worden goedgekeurd binnen een termijn die de lancering van het nieuwe spel op de vooropgestelde datum mogelijk moet maken, wordt daarmee rekening gehouden bij de jaarlijkse evaluatie van het beheerscontract en kunnen de in de artikelen 41 en 43 bepaalde subsidies eventueel worden aangepast. § 2. De in § 1 bedoelde gevallen zijn onder meer: 1° Wanneer, in het geval van een loterij met trekking, de frequentie van de trekkingen hoger is dan een per dag;2° Wanneer het gebruik van nieuwe technologieën een element is van de speldeelname;3° Als het nieuwe spel een weddenschap of kansspel is;4° Als het gaat om een internationaal gecoördineerde loterij;5° Als de aard of de deelnemingsvoorwaarden van die aard zijn dat ze, rekening houdend met de op dat ogenblik gekende wetenschappelijke kennis, tendensen en algemene vaststellingen op dat vlak, een duidelijk hoger risico van onverantwoord spelgedrag impliceren dan de loterijen die de Nationale Loterij momenteel aanbiedt. Afdeling 3. - De activiteiten van de Nationale Loterij

Art. 53.De Nationale Loterij moet de door haar aangeboden producten promoten om haar opdracht met betrekking tot de kanalisatie van de spelers naar een maatschappelijk verantwoord spelaanbod toe te vervullen. De producten (trekkings- en krasproducten, weddenschappen, ...) worden ontwikkeld op basis van de behoeften en motieven van de spelers en worden aangeboden en gepromoot op ethische en redelijke wijze.

Hiertoe gebruikt de Nationale Loterij alle promotionele en commerciële instrumenten die haar ter beschikking staan, met inbegrip van sponsoring, teneinde zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van haar spelers.

Art. 54.Jaarlijks stelt de Nationale Loterij een sponsoringplan voor dat gebaseerd is op de markttendensen om zo goed mogelijk in te spelen op de verwachtingen van de spelers. De sponsoringactiviteit dient 3 belangrijke ambities : 1° een sterke band met de spelers ter aanvulling van de spelervaring;2° betere kennis van de spelers dankzij informatiegaring;3° ondersteuning van de handelsactiviteit (zowel digitaal als in retail). Sponsoring werkt volgens een rendabiliteitlogica, zowel financieel als in termen van positieve impact op de naambekendheid en het imago van de Nationale Loterij en/of de zichtbaarheid van de producten die de Nationale Loterij aanbiedt.

In dit verband waakt de Nationale Loterij bij de verdeling van de sponsoringbudgetten over een voldoende evenwicht op geografisch vlak en op het niveau van de doelgroepen, afhankelijk van het commercieel potentieel.

Dit plan wordt bekrachtigd door het directiecomité en goedgekeurd door de raad van bestuur.

Het sponsoringplan past in het strategisch plan en in de commerciële politiek van de producten van de Nationale Loterij.

Dit plan zal minstens het volgende bepalen : 1° de principes van de sponsoringstrategie;2° de doelstellingen;3° de beoogde doelgroepen;4° de evaluatiemethode. De verbintenissen die uit het plan voortvloeien, zullen worden uitgevoerd in overeenstemming met het Corporate Governance Charter, met inbegrip van de delegatieregels.

Elke beslissing over sponsoring maakt het voorwerp uit van een sponsoringsovereenkomst tussen de Nationale Loterij en de organisator van de gesponsorde activiteit, waarin de wederzijdse verplichtingen worden opgenomen zoals de aanwending, de tegenprestatie, de door de Nationale Loterij uitgevoerde controles dienaangaande.

Elk jaar wordt er aan de raad van bestuur een balans voorgelegd.

Art. 55.De Nationale Loterij garandeert een dynamisch en marktconform personeelsbeleid, waarbij diversiteit op de werkvloer verzekerd wordt en met de doelstelling dat haar imago van aantrekkelijk werkgever versterkt wordt voor profielen die haar in staat stellen haar opdrachten te vervullen.

Art. 56.De Nationale Loterij zorgt er voortdurend voor de strengste en internationaal erkende certificeringen te behalen die nodig zijn voor de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel.

De Nationale Loterij werkt volgens operationele praktijken en methodes die in overeenstemming zijn met de loterijnormen en die het waarborgen van een hoog kwaliteits- en veiligheidsniveau van al haar activiteiten beogen.

De Nationale Loterij bepaalt autonoom alle procedures die noodzakelijk zijn om deze doelstellingen te bereiken.

Teneinde te beschikken over de dienstverlening en systemen die gelijke tred houden met de technologische ontwikkelingen, neemt de Nationale Loterij o.m. deel aan nationale en internationale forums en neemt ze alle maatregelen die noodzakelijk zijn om geïnformeerd te blijven over de recentste technologische innovaties en ontwikkelingen.

De Nationale Loterij bepaalt de domeinen waarin ze jaarlijks kwaliteitscontroles op haar activiteiten laat uitvoeren door een onafhankelijke instantie en legt jaarlijks een verslag voor aan de minister over de resultaten ervan, uit zorg voor een constante verbetering.

Art. 57.De Nationale Loterij voert een systeem in van interne controle dat garantie biedt voor: - een geactualiseerde risicostrategie met het oog op de bescherming van de bedrijfsmiddelen, met garantie van de uitvoering van interne audits; - een structureel proces van continue verbetering, alsook de permanente optimalisering van de kwaliteits- en veiligheidsprocessen.

De Nationale Loterij voert een procedure in die het volgende garandeert : - de continuïteit van haar activiteiten in alle omstandigheden dankzij een doeltreffende strategie van business continuity, die ze aan al haar werknemers heeft uiteengezet en die jaarlijks wordt getest; in het specifieke geval van een drukfout waardoor de producten fouten vertonen: de ogenblikkelijke terugtrekking ervan uit de handel en de zo snel mogelijke vervanging ervan door nieuwe producten. Deze procedure steunt op zeer strikte kwaliteitsnormen en op een nultolerantieprincipe.

Art. 58.Parallel met het systeem voor interne controle behoudt de raad van bestuur van de Nationale Loterij een intern auditcomité en een interne auditor.

De verantwoordelijke voor de interne audit brengt rechtstreeks verslag uit bij de voorzitter van het auditcomité.

De interne auditor functioneert volledig onafhankelijk van de directie. Daartoe wordt binnen de Nationale Loterij een charter voor de interne auditor afgesloten.

Art. 59.Gelet op het belang en de gevoeligheid van de openbare dienstopdracht van de Nationale Loterij en gelet op de omvang van de financiële bijdrage aan de Staat en aan de goede doelen zet de Nationale Loterij een voorbeeldig governance-beleid voort.

In dat kader onderwerpt de Nationale Loterij haar huidig Governance Charter aan een grondige evaluatie en zal in de raad van bestuur een Charter worden goedgekeurd dat minstens volgende elementen zal bepalen/hernemen : 1° de waarden van de Nationale Loterij;2° de verbintenissen van de Nationale Loterij ten aanzien van haar spelers en andere actoren;3° de bevoegdheden, werking en samenstelling van al haar bestuursorganen, met inbegrip van de Hoge Raad voor de Ethiek van de Loterij- en Kansspelen;4° een transparante inventaris van alle bevoegdheidsdelegaties binnen het bedrijf, waarbij voorzien wordt in delegaties die ruim en flexibel genoeg zijn om op alle niveaus zware en complexe administratieve procedures te vermijden, waarbij een absolute transparantie wordt gewaarborgd wat de eerbiediging van de delegaties betreft en er regelmatig wordt gerapporteerd aan de bevoegde persoon of het bevoegde orgaan en waarbij erover wordt gewaakt dat de beslissingen die het dagelijks beheer overstijgen of die strategische repercussies hebben, steeds aan de raad van bestuur worden voorgelegd;5° de gedragscodes eigen aan het personeel, de directeurs en de leden van de raad van bestuur; 6° de methodologie die, bovenop het door het Auditcomité verzekerde compliance management, de doeltreffendheid en doelmatigheid van haar uitgaven en investeringen op alle niveaus binnen de Nationale Loterij garandeert, onder meer d.m.v. financiële analyses en verwijzingen naar de best practices; 7° het beheer van de filialen van de Nationale Loterij, waarbij transparantie en geregelde reporting aan de raad van bestuur evenals evaluatie van de bijdrage aan het maatschappelijk doel van de Nationale Loterij worden gegarandeerd. Aan dit geheel aan principes zullen prestatie-indicatoren worden gekoppeld zodat de bedrijfsactiviteit geëvalueerd kan worden in termen van investeringen en rendabiliteit.

Art. 60.De Nationale Loterij voert een performante analytische boekhouding die een efficiënte controle en een geïntegreerd kostenbeleid mogelijk maakt.

Art. 61.De Nationale Loterij beslist vrij, binnen de perken van de wet, over het beheer van haar liquiditeiten en over haar beleggingsstrategie.

De Nationale Loterij eerbiedigt nauwgezet de principes van voorzichtigheid, eenvoud en diversificatie en past hierbij de richtlijnen toe van het Auditcomité. Over het beheer van beleggingen en liquiditeiten wordt gerapporteerd aan het Auditcomité en aan de raad van bestuur en de toepassing van de richtlijnen wordt jaarlijks gecontroleerd door het College van Commissarissen van de Nationale Loterij. Afdeling 4. - Ondernemingsplan

Art. 62.De Nationale Loterij wordt ermee belast een ondernemingsplan op te stellen waarin haar strategie wordt bepaald. Dit door het directiecomité voorgesteld en door de raad van bestuur van de Nationale Loterij goedgekeurd jaarlijks plan heeft tot doel de Nationale Loterij te helpen bij het vervullen van haar opdracht, het bereiken van haar doelstellingen en het identificeren van de ontwikkelingsassen en succesvoorwaarden.

Het ondernemingsplan omvat minstens de volgende algemene en strategische onderdelen : 1° de beschrijving en evaluatie van de algemene context waarin de Nationale Loterij zich bevindt, evenals de ontwikkeling van de nationale en internationale markt van loterijen en kansspelen;2° de algemene strategie van de Nationale Loterij, meer bepaald in de zin van haar opdrachten van openbare dienst, bepaald in artikel 5;3° een a posteriori rendabiliteitsanalyse van de voornaamste initiatieven van het afgelopen jaar;4° een beschrijving van de voornaamste initiatieven en investeringen die verband houden met die strategie die de Nationale Loterij het volgende jaar zal uitvoeren;5° het financieel plan (waaronder een meerjarenplan) en het investeringsplan. In de loop van de maand november van elk boekjaar legt het directiecomité aan de raad van bestuur het ondernemingsplan ter goedkeuring voor. Dit document moet een synthese zijn en bevat de voornaamste elementen die moeten toelaten het budget te ondersteunen.

Het ondernemingsplan wordt meegedeeld aan de minister. Voor de elementen van het ondernemingsplan die de uitvoering van de taken van openbare dienst betreffen, moet de minister zijn goedkeuring verlenen binnen de 30 dagen. Na die termijn wordt de goedkeuring geacht te zijn gegeven. HOOFDSTUK VII. - Uitdiepingsovereenkomsten

Art. 63.De Nationale Loterij mag overeenkomstig artikel 40 een of meer taken van openbare dienst bedoeld in artikel 6, § 1, 1° tot en met 4° van de wet toevertrouwen aan een dochtervennootschap mits afsluiting van een uitdiepingsovereenkomst.

De uitdiepingsovereenkomst die in het kader van artikel 6, § 1, 2° van de wet wordt afgesloten, zal minstens de bepalingen moeten omvatten betreffende de verkrijgbaarheid van de kansspelen en weddenschappen op het Belgisch grondgebied, de strijd tegen spelverslaving, de strijd tegen vervalsing van sportwedstrijden, de strijd tegen criminaliteit, het handels- en sponsoringsbeleid, de governance-regels, de financiële compensatie van de verplichtingen die haar zijn opgelegd. HOOFDSTUK VIII. - Verplichtingen van de Staat

Art. 64.De Staat verbindt zich ertoe : 1° de belangrijke maatschappelijke rol van de Nationale Loterij te vrijwaren door op Europees niveau het behoud van de huidige specifieke positie van de staatsloterijen te ondersteunen en een reglementair en wetgevend kader tot stand te brengen waarmee de Nationale Loterij, vanuit haar specifieke positie en rol, soepel kan reageren op de snelle ontwikkelingen binnen de spelsectoren, teneinde de in dit beheerscontract en in het ondernemingsplan vooropgestelde doelstellingen niet te belemmeren;2° een coherent beleid te voeren op de kansspelenmarkt;3° de Nationale Loterij te ondersteunen, binnen de wettelijke en reglementaire bepalingen en in de mate van het mogelijke bij het vervullen van haar verplichtingen ten aanzien van de Staat; 4° door te gaan met het voeren van een coherent en efficiënt beleid tegen illegale operatoren en onregelmatige praktijken, m.i.v. o.a. valse wedkantoren; 5° alhoewel de Nationale Loterij zichzelf strikte en specifieke regels oplegt, ervoor te zorgen dat een "level playing field" bestaat op de markt van kansspelen, weddenschappen, ... zodat de Nationale Loterij haar maatschappelijke opdracht kan vervullen; 6° de Nationale Loterij, via de bevoegde minister, aan de rechtstreekse controle van de federale regering te blijven onderwerpen;7° de Nationale Loterij te verzekeren van het behoud van haar monopolie op het vlak van openbare loterijen.

Art. 65.Zowel op sociaal als op economisch vlak moet de Nationale Loterij over de nodige vrijheid beschikken om haar doelstellingen te bereiken. De Staat onthoudt zich van enige inmenging in het dagelijks bestuur en in de maatschappelijke en economische realiteit van de Nationale Loterij.

Krachtens artikel 6, § 1, 5° van de wet staat de Staat alle activiteiten, van welke aard ook, toe die bestemd zijn om rechtstreeks of onrechtstreeks de diensten van de Nationale Loterij te bevorderen of om het meest efficiënt mogelijke gebruik van haar infrastructuur mogelijk te maken.

Art. 66.Wat de personen betreft die overeenkomstig de wet of de statuten door de Staat moeten worden voorgedragen om bepaalde functies binnen de raad van bestuur uit te oefenen, moet de Staat erover waken dat de voorgedragen personen voldoen aan de voorwaarden die door de wet of de statuten worden gesteld en over de nodige competenties beschikken om die functies behoorlijk uit te kunnen oefenen. HOOFDSTUK IX. - Duur van de overeenkomst, sancties, evaluatie

Art. 67.Dit beheerscontract wordt afgesloten voor een duur van 5 jaar.

Het treedt in werking de dag waarop het in Ministerraad overlegd koninklijk besluit houdende goedkeuring van dit contract in het Belgische Staatsblad verschijnt.

Als bij het verstrijken van dit beheerscontract geen nieuw beheerscontract in werking treedt, wordt dit beheerscontract van rechtswege verlengd tot de inwerkingtreding van een nieuw beheerscontract.

De verplichtingen die in dit contract zijn opgenomen en die voortvloeien uit een wettelijke of reglementaire bepaling, blijven geldig voor zover die wettelijke of reglementaire bepaling van kracht blijft.

De verplichtingen van de Nationale Loterij die uit dit beheerscontract voortvloeien zullen worden aangepast in geval van substantiële wijziging van de Belgische wetgeving inzake het monopolie van de Nationale Loterij, de nationale wetgeving op de kansspelen of de goedkeuring van Europese wetgeving betreffende een liberalisering van de kansspelactiviteiten.

De verplichtingen van de Nationale Loterij die uit dit beheerscontract voortvloeien zullen kunnen worden aangepast als de omzet van de Nationale Loterij aanzienlijk zou dalen ingevolge de toepassing van een verregaande verantwoordspelstrategie of om andere redenen dan inefficiëntie van de strategie van de Nationale Loterij.

Art. 68.Wanneer een van beide partijen bij dit contract de clausules niet respecteert, dan is de andere partij gerechtigd de uitvoering te vorderen van de verbintenis waarover het gaat.

Deze laatste partij meldt aan de andere de niet-naleving van de clausules van het contract per aangetekende brief.

Deze formaliteit geldt als ingebrekestelling. De ingebrekestelling bevat een redelijke termijn om de niet-naleving te verhelpen.

Als, tenzij overmacht, de niet-naleving door een van de partijen van diens verbintenissen jegens de andere na de vermelde redelijke termijn nog steeds wordt vastgesteld, dan zullen de partijen overleggen over te nemen corrigerende maatregelen, en dit onder voorbehoud van de mogelijkheid tot het eisen van een schadevergoeding.

Art. 69.Als de termijnen voor de betaling van de monopolierente worden overschreden, heeft de Staat van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op verwijlinteresten. Die rente wordt pro rata temporis berekend tegen de wettelijke interestvoet.

Art. 70.Wanneer uitzonderlijke gebeurtenissen of gebeurtenissen onafhankelijk van de wil van de partijen, waaronder overmacht, bepaalde verbintenissen van dit contract onuitvoerbaar maken of verhinderen dat bepaalde geplande doelstellingen worden gehaald, dan zal geen van beide partijen geacht worden in gebreke te zijn voor de uitvoering van zijn verplichtingen of voor het bereiken van de overeengekomen doelstellingen en zullen de partijen tot overeenstemming komen over de te nemen bijsturingmaatregelen.

Als bij het afsluiten van het volgend boekjaar wordt vastgesteld dat deze maatregelen geen resultaat hebben opgeleverd, zullen beide partijen door middel van een bijvoegsel bij dit contract tot een overeenkomst komen aangaande de bijkomend te treffen maatregelen. HOOFDSTUK X. - Slotbepaling

Art. 71.De bepalingen van dit beheerscontract zijn aanvullend. Geen enkele bepaling van dit beheerscontract doet echter afbreuk aan de rechten en plichten die voortvloeien uit de wet, de besluiten en de statuten, die zonder verandering blijven gelden.

Opgemaakt te Brussel op 13 september 2021.

In naam van de Belgische Staat: De Staatssecretaris van Asiel en Migratie, belast met de Nationale Loterij, S. MAHDI In naam van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht: De Voorzitster van de Raad van Bestuur, G. DEMARET De Gedelegeerd Bestuurder, J. HAEK Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 13 september 2021.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing, A.VERLINDEN De Staatssecretaris van Asiel en Migratie, belast met de Nationale Loterij, S. MAHDI

^