gepubliceerd op 18 oktober 2023
Koninklijk besluit tot vaststelling van de inwerkingtreding van artikel 61 van de wet van 22 november 2022 tot wijziging van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het auditoraat bij de Nationale Kamer van notarissen vastgesteld door de Nationale Kamer van notarissen
12 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de inwerkingtreding van artikel 61 van de wet van 22 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/11/2022 pub. 22/12/2022 numac 2022034342 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen sluiten tot wijziging van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het auditoraat bij de Nationale Kamer van notarissen vastgesteld door de Nationale Kamer van notarissen
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, artikel 97quater, § 4, ingevoegd bij de wet van 22 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/11/2022 pub. 22/12/2022 numac 2022034342 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen sluiten;
Gelet op van de wet van 22 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/11/2022 pub. 22/12/2022 numac 2022034342 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen sluiten tot wijziging van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen, artikel 124, derde en vierde lid;
Gelet op de wetten op de Raad van State, Gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1 ;
Gelet op dringende noodzakelijkheid ;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 97quater, § 4, van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, in het huishoudelijk reglement vastgesteld door de Nationale Kamer van notarissen inzonderheid de voordracht van de kandidaten om als auditeur te worden benoemd, wordt geregeld; dat de oproep tot kandidaten en de verkiezing van de auditeurs noodzakelijke stappen zijn met het oog op de oprichting van het auditoraat; dat het in dat kader noodzakelijk is om artikel 97quater, waarbij binnen de Nationale Kamer van notarissen het auditoraat in kwestie wordt opgericht en waarbij de samenstelling en de werking ervan wordt bepaald, bij hoogdringendheid in werking te laten treden; dat overeenkomstig artikel 124, derde lid, van de wet van 22 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/11/2022 pub. 22/12/2022 numac 2022034342 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen sluiten tot wijziging van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen, de tuchtbepalingen voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders, de bepalingen inzake de tuchtorganen en de bepalingen inzake de tuchtprocedures in werking treden op 1 januari 2024; dat de hoogdringendheid is gemotiveerd;
Op de voordracht van de Minister van Justitie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het huishoudelijk reglement van het auditoraat bij de Nationale Kamer van notarissen, aangenomen door de Nationale Kamer van notarissen op 22 juni 2023, bij dit besluit gevoegd, wordt goedgekeurd.
Art. 2.Treden in werking op de dag van publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad: 1° artikel 61 van de wet van 22 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/11/2022 pub. 22/12/2022 numac 2022034342 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen sluiten tot wijziging van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen;2° dit besluit.
Art. 3.De minister bevoegd voor Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 12 oktober 2023.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE
Bijlage bij het koninklijk besluit van 12 oktober 2023 tot vaststelling van de inwerkingtreding van artikel 61 van de wet van 22 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/11/2022 pub. 22/12/2022 numac 2022034342 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen sluiten tot wijziging van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het auditoraat bij de Nationale Kamer van notarissen vastgesteld door de Nationale Kamer van notarissen Huishoudelijk reglement van het auditoraat bij de Nationale Kamer van notarissen Aangenomen door de algemene vergadering van de Nationale Kamer van notarissen op 22 juni 2023 Inleiding Dit reglement is opgesteld op grond van artikel 97quater, § 4 van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt.
Titel I. Definities
Artikel 1.In dit reglement wordt verstaan onder: 1° de wet: de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, laatstelijk gewijzigd op 22 november 2022;2° het auditoraat: het bij de wet opgerichte orgaan, bestaande uit een Nederlandstalige afdeling en een Franstalige afdeling, met telkens drie leden, zoals bepaald in artikel 97quater, § 1 van de wet;3° auditeur: lid van de Nederlandstalige of Franstalige afdeling van het auditoraat;4° klacht: een bij de bevoegde instantie tegen een notaris, kandidaat-notaris of erenotaris op geldige wijze ingediende tenlastelegging in verband met handelingen die afbreuk doen aan de waardigheid van het notariaat of een verzuim inhouden aan de plichten van notaris, kandidaat-notaris of erenotaris;5° de Nationale Kamer: de Nationale Kamer van notarissen, zoals bedoeld in afdeling III van titel III van de wet;6° de algemene vergadering: de algemene vergadering van de Nationale Kamer, zoals bedoeld in artikel 92, § 1, 1° van de wet;7° het directiecomité: het directiecomité van de Nationale Kamer, zoals bedoeld in artikel 92, § 1, 2° van de wet;8° de digitale tool: het digitaal dossierbeheersysteem en communicatieplatform van het auditoraat dat ter beschikking wordt gesteld door de Nationale Kamer. Titel II. Taken
Art. 2.Het auditoraat oefent zijn bevoegdheden en taken uit in alle onafhankelijkheid en onpartijdigheid.
Titel III. Samenstelling Algemeen
Art. 3.Het directiecomité en de algemene vergadering waken over de continuïteit van de samenstelling van het auditoraat.
Bij de samenstelling van het auditoraat wordt rekening gehouden met een zo goed mogelijke territoriale spreiding.
Art. 4.Elke afdeling bestaat uit drie effectieve leden. Voor elke afdeling worden eveneens drie reserve-auditeurs verkozen.
Een reserve-auditeur zet het mandaat verder van een auditeur die zijn mandaat niet kan voleindigen, zoals voorzien in artikel 13. De reserve-auditeur wordt opgeroepen in volgorde van rangschikking, op basis van het aantal stemmen.
Kandidaatstelling
Art. 5.Het directiecomité publiceert een oproep tot de kandidaten op het intranet van het notariaat (eNotariaat) en brengt dit ter kennis van de kamers van notarissen die dit op hun beurt overmaken aan de verkiesbare leden en erenotarissen van hun genootschap.
Art. 6.De kandidaten dienen hun kandidaatstelling binnen de maand na de publicatie op het eNotariaat schriftelijk in bij het directiecomité.
Om ontvankelijk te zijn, bevat een kandidaatstelling het volgende: - vermelding van het mandaat (effectief of reserve) waarvoor men zich kandidaat stelt; - een uittreksel uit het strafregister uitgereikt na de publicatie van de oproep tot de kandidaten; - een attest van de kamer van notarissen waaruit blijkt dat de kandidaat geen tuchtrechtelijke veroordelingen heeft opgelopen tijdens de laatste vijf jaar voorafgaand aan de kandidaatstelling; - curriculum vitae; - een verklaring op eer dat de kandidaat geen met het mandaat onverenigbare functie bekleedt op het moment van de kandidaatstelling, zoals voorzien in artikel 97quater, § 1, vierde lid van de wet.
Art. 7.Het directiecomité kan advies inwinnen bij de kamer van notarissen van het genootschap waartoe de kandidaat behoort, met het oog op de mogelijke voordracht.
Verkiezing
Art. 8.Het directiecomité draagt de kandidaten in alfabetische volgorde voor aan de algemene vergadering, uiterlijk 15 dagen voor de vergadering waarin ze verkozen worden.
Art. 9.De effectieve en reserve-auditeurs van de Nederlandstalige en Franstalige afdeling worden respectievelijk verkozen door de leden van de algemene vergadering van de Nederlandse of de Franse taalrol.
Art. 10.Voor elke stemronde bevat het stembiljet de namen van de voorgestelde kandidaten. Ze worden in alfabetische volgorde voorgesteld. Om geldig te stemmen, brengt de kiezer bij elke stembeurt evenveel stemmen uit als er mandaten te begeven zijn.
Verkozen zijn de kandidaten die in de eerste stemronde de volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen behalen. Wanneer er meer kandidaten deze meerderheid behalen dan er mandaten te begeven zijn, zijn de kandidaten met de meeste stemmen verkozen.
Indien bij een eerste stemronde niet alle mandaten toegewezen zijn, of bij staking van stemmen, wordt voor de overblijvende mandaten een tweede stemronde gehouden volgens dezelfde regels.
Indien na de tweede stemronde nog niet alle mandaten werden toegewezen, wordt een derde stemronde gehouden. Bij deze derde stemronde zijn de kandidaten die de meeste stemmen behalen verkozen en bij staking van stemmen wordt de oudste verkozen.
Duur van het mandaat
Art. 11.De algemene vergadering bepaalt de datum waarop het mandaat van auditeur een aanvang neemt.
Art. 12.Het mandaat van auditeur duurt drie jaar en is éénmaal aansluitend verlengbaar. Een gewezen auditeur kan opnieuw verkozen worden indien hij meer dan één jaar het mandaat niet heeft uitgeoefend.
Art. 13.Behoudens de wettelijke wijze van beëindiging eindigt het mandaat van auditeur door het indienen van zijn ontslag als auditeur, zijn overlijden of bij een ononderbroken ongeschiktheidsperiode van minstens drie maanden.
Het mandaat eindigt als een auditeur oneervol ontslagen wordt uit het ambt, wordt geschorst of wanneer er tegen hem een tuchtrechterlijke veroordeling wordt uitgesproken.
De algemene vergadering ontheft de auditeur uit zijn mandaat indien er zwaarwichtige redenen bestaan die de uitoefening van zijn mandaat onmogelijk maken. De stemming is geheim.
Art. 14.Bij een vervanging tijdens het mandaat, wordt het mandaat van de auditeur die wordt vervangen, voleindigd.
In dit geval roept het directiecomité de reserve-auditeur op met vermelding van de datum waarop zijn mandaat een aanvang neemt.
Art. 15.Bij gebrek aan reserve-auditeurs handelt het directiecomité overeenkomstig artikel 5.
De verkiezing van de nieuwe auditeur gebeurt op de eerstvolgende algemene vergadering of op een buitengewone algemene vergadering.
Titel IV. Werking Organisatie
Art. 16.Elke afdeling duidt een hoofdauditeur aan die instaat voor de leiding van de afdeling en de praktische samenwerking met het secretariaat en de andere afdeling.
Art. 17.Het auditoraat vergadert als college, beide afdelingen samen, en wordt voorgezeten door de oudst aanwezige hoofdauditeur.
Het auditoraat bespreekt alle dossiers gezamenlijk.
Elke afdeling beslist afzonderlijk over de tuchtzaken en klachten die aanleiding hebben gegeven tot een tuchtzaak en die tot haar bevoegdheid behoren. Hiervan wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat door de hoofdauditeur van de betrokken afdeling wordt getekend.
Indien slechts twee auditeurs aanwezig zijn of in het geval zoals voorzien in artikel 23, heeft de oudste de doorslaggevende stem.
Voor de andere onderwerpen beslist het auditoraat gezamenlijk en wordt een gezamenlijk verslag opgemaakt dat door beide hoofdauditeurs wordt getekend.
Art. 18.De vergaderingen van het auditoraat kunnen fysiek of digitaal gehouden worden, en dit op beslissing van de hoofdauditeurs.
De fysieke vergaderingen gaan door in lokalen ter beschikking gesteld door de Nationale Kamer.
Art. 19.Het auditoraat vergadert op regelmatige wijze teneinde de wettelijke termijnen te eerbiedigen, en minstens eenmaal per maand.
Art. 20.De hoofdauditeurs van beide afdelingen maken, samen met het secretariaat, de agenda op van elke vergadering en het verslag. Dit verslag wordt op de volgende vergadering goedgekeurd.
Art. 21.De vergaderingen van het auditoraat zijn besloten en niet toegankelijk voor publiek. De debatten zijn strikt vertrouwelijk.
Toebedeling van de dossiers
Art. 22.De hoofdauditeur stelt voor ieder dossier in tuchtzaken een verantwoordelijke auditeur aan. Bij het aanstellen wordt rekening gehouden met eventuele onverenigbaarheden op professioneel, territoriaal of menselijk vlak.
Art. 23.Een auditeur wordt niet aangesteld voor een dossier waarin hij rechtstreeks of onrechtstreeks, persoonlijk of vennootschapsrechtelijk, een belang heeft of betrokken is.
Een auditeur wordt niet aangesteld voor een dossier waarbij ook maar enig element aanwezig is op grond waarvan zijn onpartijdigheid in vraag kan gesteld worden.
De auditeur brengt in deze gevallen de andere auditeurs van zijn afdeling hiervan onverwijld op de hoogte. Betreffende auditeur wordt ofwel niet aangesteld ofwel vervangen.
Art. 24.De auditeur maakt per toebedeeld dossier een verslag en een advies op.
Art. 25.Als het auditoraat tot vervolging voor de tuchtraad beslist, treedt elke auditeur voor de hem toebedeelde dossiers op. Hij kan worden vervangen door een andere auditeur van de bevoegde afdeling op basis van het principe van eenheid van de vervolgende instantie.
Jaarlijks verslag
Art. 26.Het auditoraat maakt jaarlijks een verslag over aan het directiecomité over de praktische en administratieve werking, het werkvolume en de ervaringen, zonder vermelding van concrete dossiers of namen. Dit verslag wordt uiterlijk op 30 april overgemaakt voor het voorgaande jaar.
Titel V. Secretariaat
Art. 27.Het secretariaat wordt waargenomen door medewerkers aangesteld door het directiecomité, met inachtneming van de juiste kwalificaties en een voldoende aantal, en dit met het oog op het goed functioneren van het auditoraat.
Art. 28.Het secretariaat staat in voor de administratieve ondersteuning in de ruimste zin, verbonden aan de werking van het auditoraat.
Art. 29.Het secretariaat houdt in de digitale tool onder meer het volgende bij: - de ontvangen dossiers (lopende, geklasseerde en afgehandelde); - de minnelijke schikkingen van de kamers van notarissen en het auditoraat; - de uitgevaardigde preventieve maatregelen; - de tuchtvonnissen en tuchtarresten; - de archieven.
Art. 30.De communicatie tussen het secretariaat en het auditoraat en van en met de kamers van notarissen gebeurt via de digitale tool.
De communicatie met derden en de tuchtrechtelijke instanties gebeurt op papieren of digitale wijze, of via de digitale tool.
Titel VI. De kosten
Art. 31.Het jaarlijks budget van het auditoraat wordt vastgesteld door de algemene vergadering bij de begroting.
Art. 32.De auditeurs hebben recht op een vergoeding en de terugbetaling van verplaatsings- en administratiekosten, zoals bepaald door het directiecomité binnen het voormelde budget. Het directiecomité kan beslissen deze vergoeding forfaitair toe te kennen.
Art. 33.De Nationale Kamer sluit de nodige verzekering af voor de auditeurs in het kader van de uitoefening van hun mandaat.
Titel VII. Slotbepalingen Overgangsbepaling
Art. 34.Om de continuïteit van het auditoraat te verzekeren, wordt bij de eerste samenstelling van het auditoraat, in iedere afdeling, één auditeur voor één jaar verkozen, een tweede voor twee jaar en een derde voor de normale termijn van drie jaar. Daartoe bepaalt het directiecomité de duur van het mandaat van elke voorgedragen auditeur.
Inwerkingtreding
Art. 35.Dit reglement treedt in werking op de dag van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het koninklijk besluit houdende de goedkeuring ervan.
Gezien om gevoegd te worden bij Ons koninklijk besluit van 12 oktober 2023 tot vaststelling van de inwerkingtreding van artikel 61 van de wet van 22 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/11/2022 pub. 22/12/2022 numac 2022034342 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de wet van 16 maart 1803 op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen sluiten tot wijziging van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het notarisambt, tot invoering van een tuchtraad voor de notarissen en de gerechtsdeurwaarders in het Gerechtelijk Wetboek en diverse bepalingen en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het auditoraat bij de Nationale Kamer van notarissen vastgesteld door de Nationale Kamer van notarissen.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE