gepubliceerd op 18 oktober 2023
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 januari 2007 houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt
12 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Hoofstuk 1. - Doel en opzet van het besluit België wordt in toenemende mate geconfronteerd met opeenvolgende crisissituaties. De federale overheid beschikt reeds over verschillende mechanismen om crisissen het hoofd te bieden. Zo zijn er de "Special Federal Forces" en de terbeschikkingstelling tijdens een crisis, ingevoegd bij het
koninklijk besluit van 10 november 2022Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
10/11/2022
pub.
29/11/2022
numac
2022042777
bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
Koninklijk besluit houdende de deeltijdse stage, de terbeschikkingstelling tijdens een crisis en de expertise-uitwisseling
sluiten houdende de deeltijdse stage, de terbeschikkingstelling tijdens een crisis en de expertise-uitwisseling. In dat kader beoogt dit koninklijk besluit deze terbeschikkingstellingsvorm te versterken door enerzijds de inzetbaarheid van het federaal overheidspersoneel te bevorderen en anderzijds de coördinatie ervan te concretiseren. Om deze doelstellingen te verwezenlijken wordt een crisisreserve aangelegd die slagkrachtig, snel en soepel kan worden ingezet om een bepaalde crisissituatie te verhelpen.
De inzet van de crisisreserve maakt een specifieke vorm uit van de terbeschikkingstelling tijdens een crisis. Bij deze specifieke terbeschikkingstellingsvorm kunnen personeelsleden van de federale overheid worden ingezet onder bepaalde voorwaarden zonder tussenkomst van de federale dienst waar ze benoemd of in dienst zijn, hierna federale dienst van herkomst, en de federale instantie waaraan ze ter beschikking worden gesteld, hierna begunstigde federale instantie.
Hoofdstuk 2. - Bespreking van het dispositief Dit koninklijk besluit bepaalt dat in het kader van een terbeschikkingstelling tijdens een crisis de toestemming van de federale dienst van oorsprong en de begunstigde federale instantie, niet vereist is indien de volgende cumulatieve voorwaarden worden gerespecteerd: - De begunstigde federale instantie verzoekt op gemotiveerde wijze de minister van Ambtenarenzaken en in voorkomend geval de minister waarvan deze instantie afhangt om de inzet van de crisisreserve; - de ministerraad verklaart op initiatief van de minister van Ambtenarenzaken officieel dat er beroep wordt gedaan op de crisisreserve, rekening houdend met de draagkracht van de federale diensten van herkomst; - het personeelslid in kwestie is lid van de crisisreserve; - het gaat om een terbeschikkingstelling ten behoeve van een federale instantie of federale dienst; - de terbeschikkingstelling bedraagt maximum vier weken per kalenderjaar; - maximum vijf procent van het personeelsbestand van de federale dienst van oorsprong kan op hetzelfde moment worden ingezet.
Het begrip "instantie" wordt gedefinieerd in artikel 1, 14°, van het koninklijk besluit van 5 januari 2007 houdende de terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt. De federale instantie moet begrepen worden als de instantie die belast is met opdrachten van algemeen belang voor heel België.
Om enkele voorbeelden te geven: het kan gaan om federale asielcentra van Fedasil bij een toevloed aan asielzoekers, om het Rode Kruis van België bij een crisis waar intensief beroep gedaan wordt op hun diensten, de HVW bij een nieuwe noodzaak tot invoering van tijdelijke werkloosheid zoals tijdens de COVID-19-crisis, ...
Als het personeelslid zich in de crisisreserve bevindt, wordt hij verondersteld beschikbaar te zijn wanneer hij wordt opgeroepen.
Als de maximumperiode van vier weken per kalenderjaar overschreden is, kan de terbeschikkingstelling slechts worden verlengd mits toestemming van zowel de federale dienst van herkomst als de begunstigde federale instantie. In dat geval valt men terug op de algemene terbeschikkingstelling tijdens een crisis bedoeld in de artikelen 33bis en 33ter van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt. Dezelfde redenering geldt bij een terbeschikkingstelling van meer dan vijf procent van het personeelsbestand van een federale dienst.
De crisisreserve beoogt een antwoord te bieden aan een crisissituatie.
Daarom is de inzet ervan beperkt tot twee maanden. Deze termijn gaat in nadat de beslissing in de ministerraad tot vaststelling van de crisis en de inzet van de crisisreserve is genomen. Evenwel kan de inzet tweemaal met een maand verlengd worden door de ministerraad.
Deze termijnen moeten de begunstigde federale instantie in staat stellen de crisis het hoofd te bieden.
Het is aan de begunstigde federale instantie om te motiveren dat deze voldoet aan de voorwaarden bedoeld in artikel 33bis van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt, namelijk dat deze de crisis opvangt en een urgente personeelsbehoefte kent.
De bevoegde ministers kunnen dan in onderling overleg de overweging maken of de crisisreserve het meest doeltreffende middel is om tegemoet te komen aan de situatie. Indien de begunstigde federale instantie nog steeds geconfronteerd wordt met een crisis na het verstrijken van de termijn waarbinnen men beroep kan doen op de crisisreserve, dienen tevens andere oplossingen te worden gezocht. Dit betekent dat de crisisreserve niet ingezet kan worden om een structureel probleem op te lossen. Met andere woorden: het moet gaan om een crisissituatie waarbij snel extra personeel vereist is en die niet kan worden verholpen binnen de instantie zelf, maar wel binnen het federaal administratief openbaar ambt.
Het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning is belast met de coördinatie van de inzet van de crisisreserve. Deze doet dit in nauw overleg met de begunstigde federale instantie. De praktische organisatie hiervan is geregeld in de omzendbrief nr. 724 houdende de organisatie en inzet van de crisisreserve.
De directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning bepaalt welke specifieke opleidingen de leden van de crisisreserve dienen te volgen.
De kosten verbonden aan de organisatie ervan worden gedragen door de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.
Het personeelslid behoudt zijn bezoldiging ten laste van de federale dienst waar hij is tewerkgesteld overeenkomstig artikel 33ter, § 1, derde lid, van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt.
Bij de inzet van de crisisreserve worden de kosten van de terbeschikkingstelling gedragen door de federale dienst van herkomst, tenzij anders overeengekomen, overeenkomstig artikel 33ter, § 1, vierde lid, van hetzelfde koninklijk besluit. Dit betekent dat hij instaat voor eventuele vergoedingen ten behoeve van het personeelslid en de andere bijhorende lasten verbonden aan de terbeschikkingstelling. Hierbij kan gedacht worden aan de vergoeding voor verplaatsingen, maaltijden of andere extra onkosten waarmee het personeelslid geconfronteerd wordt.
Het personeelslid blijft tijdens de terbeschikkingstelling of de verlenging ervan voor zijn loopbaan deel uitmaken van zijn federale dienst van herkomst. Het personeelslid behoudt bijgevolg zijn rechten op bevordering, op verandering van graad en op mutatie overeenkomstig artikel 33ter, § 3, van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt.
Bijgevolg kan het verslag aan de Koning van het koninklijk besluit van 10 november 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/11/2022 pub. 29/11/2022 numac 2022042777 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Koninklijk besluit houdende de deeltijdse stage, de terbeschikkingstelling tijdens een crisis en de expertise-uitwisseling sluiten houdende de deeltijdse stage, de terbeschikkingstelling tijdens een crisis en de expertise-uitwisseling, met betrekking tot artikel 33ter, § 3, van bovenvermeld koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten in extenso worden overgenomen: "Het personeelslid blijft gedurende het hele proces voor zijn loopbaan deel uitmaken van zijn federale dienst en behoud daarbij de hieraan gekoppelde rechten. Dit betekent ook dat de evaluatie en eventueel tuchtdossier wordt verzorgd door de federale dienst." Voor de duidelijkheid wordt aan artikel 33ter, § 3, toegevoegd dat het personeelslid dat ter beschikking wordt gesteld in het kader van een crisis onderworpen blijft aan de regels inzake beoordeling en aan de tuchtregeling die op hem van toepassing is in zijn dienst van herkomst. Dit houdt met name in dat de evaluatiecyclus niet wordt beïnvloed door deze aan een crisis gekoppelde ter beschikkingstelling en wordt geneutraliseerd, hetgeen wordt vastgelegd in een functioneringsgesprek. De periode van inzet maakt geen onderdeel uit van de lopende evaluatiecyclus.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER
12 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikelen 37 en 107, tweede lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën van 9 februari 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 1 maart 2023;
Gelet op het advies van het College van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid, gegeven op 25 mei 2023;
Gelet op de vrijstelling van een impactanalyse op basis van artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het protocol nr. 811 van 8 mei 2023 van het Comité voor de federale, gemeenschaps- en de gewestelijke overheidsdiensten;
Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, van rechtswege verlengd met vijftien dagen, die op 22 juni 2023 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;
Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Artikel 33 ter, § 3, van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt, wordt aangevuld met de volgende zin: "Hij blijft onderworpen aan de regels betreffende evaluatie en aan de tuchtregeling die op hem van toepassing zijn in zijn dienst van herkomst."
Art. 2.In hetzelfde besluit, wordt een artikel 33ter/1 ingevoegd, luidende: "Art. 33ter/1. § 1. In afwijking van artikel 33ter, § 1, eerste lid, is alleen de toestemming van het personeelslid vereist gedurende een periode van vier weken per jaar bij een terbeschikkingstelling aan een federale dienst of federale instantie indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden worden voldaan: 1° het personeelslid bevindt zich in de crisisreserve;2° het gebruik van de crisisreserve is vastgesteld in een beslissing van de ministerraad genomen op voorstel van de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken en in voorkomend geval de minister bevoegd voor de federale instantie;3° de federale dienst van het personeelslid stelt niet meer dan vijf procent van zijn personeelsbestand gelijktijdig ter beschikking. De crisisreserve bedoeld in het eerste lid, 1°, bestaat uit personeelsleden van federale diensten die zich op vrijwillige basis hebben aangeboden, en is samengesteld en beheerd door het directoraat-generaal.
Het directoraat-generaal coördineert de organisatie van de terbeschikkingstellingen tijdens een crisis bedoeld in het eerste lid.
De directeur-generaal rapporteert jaarlijks over de crisisreserve aan de minister die bevoegd is voor Ambtenarenzaken.
Het personeelslid bedoeld in het eerste lid, 1°, volgt jaarlijks minstens twee dagen opleidingen die zijn vastgelegd door de directeur-generaal. § 2. De beslissing van de ministerraad bepaalt minstens: 1° de duur van het gebruik van de crisisreserve;2° het aantal personeelsleden uit de crisisreserve dat nodig is;3° de federale instanties waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt. De duur bedoeld in het eerste lid, 1°, bedraagt maximum twee maanden.
In voorkomend geval kan de ministerraad de duur van twee maanden tweemaal verlengen voor een periode van één maand."
Art. 3.De minister bevoegd voor Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 12 oktober 2023.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER