gepubliceerd op 21 december 2018
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 juni 2018, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de continue dienstverlening
12 DECEMBER 2018. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 juni 2018, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de continue dienstverlening (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 26 juni 2018, gesloten in het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap, betreffende de continue dienstverlening.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 12 december 2018.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap Collectieve arbeidsovereenkomst van 26 juni 2018 Continue dienstverlening (Overeenkomst geregistreerd op 6 juli 2018 onder het nummer 146660/CO/318.02)
Artikel 1.Toepassingsgebied Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werknemers en de werkgevers van de diensten voor gezinszorg (gezins- en bejaardenhulp) van de Vlaamse Gemeenschap.
Onder "werknemers" wordt verstaan : de mannelijke en vrouwelijke werknemers die worden tewerkgesteld als verzorgenden of als begeleidend personeel, inbegrepen de werknemers betaald uit de middelen Sociale Maribel en de werknemers tewerkgesteld in een GESCO-statuut.
Art. 2.Continuïteit De noodzaak van thuiszorg veronderstelt een bepaalde vorm van continuïteit in de dienstverlening. Daartoe kan, onder de hierna vermelde voorwaarden, gewerkt worden buiten de normale arbeidsuren, met uitsluiting van iedere vorm van onderbroken dienst.
Onder "normale arbeidsuren" wordt verstaan : - Verzorgenden : de prestaties tussen 7 uur en 20 uur van maandag tot en met vrijdag; - Begeleidend personeel : de prestaties tussen 8 uur en 18 uur van maandag tot en met vrijdag. Arbeidsroosters waarin gewerkt wordt vóór 8 uur en na 18 uur zijn slechts mogelijk indien opgenomen in het arbeidsreglement.
Overschrijdingen van de bij collectieve arbeidsovereenkomst voorziene wekelijkse arbeidsduur vallen onder toepassing van de arbeids wet van 16 maart 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1971 pub. 28/10/1998 numac 1998000346 bron ministerie van binnenlandse zaken Arbeidswet - Duitse vertaling sluiten.
Art. 3.Nieuwe werktijden § 1. Partijen komen overeen dat de werknemers/werkneemsters kunnen worden tewerkgesteld op zaterdag, zondag, feestdag, 's avonds tussen 20 uur en 22 uur en 's nachts na 22 uur, met inachtname van de bij wet voorziene rusttijden. § 2. Voor verzorgenden mag de werkperiode op zaterdag, zondag of feestdag niet korter zijn dan twee opeenvolgende uren.
Indien de werkperiode korter zou zijn dan twee uren, heeft de verzorgende recht op een vergoeding alsof hij/zij twee uren prestaties geleverd heeft op die betreffende dag. § 3. De nachtprestaties zijn prestaties tussen 22 uur 's avonds en 7 uur 's morgens. Voor elke prestatie door de verzorgende tussen 22 uur en 7 uur wordt minstens 8 uur arbeid betaald.
Art. 4.Opdracht § 1. De opdrachten die op zaterdag, zondag, feestdag en 's avonds tussen 20 uur en 22 uur worden uitgevoerd door verzorgenden omhelzen de ADL-functies (Activiteit Dagelijks Leven, zoals bijvoorbeeld warme maaltijden bereiden, ontbijt maken, wassen, kleden, verplaatsen, toiletbezoek, continentie, eten), waarbij de klemtoon ligt op verzorgende activiteiten. § 2. De opdrachten voor nachtwerk na 22 uur zijn deze ADL-taken zoals omschreven in artikel 3, § 5 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 4 juli 2013 (registratienummer : 116512/CO/318.02) betreffende de omkadering bij nachtarbeid. § 3. De opdrachten, die op zaterdag, zondag, feestdag, 's avonds en 's nachts worden uitgevoerd door begeleidende medewerkers omhelzen alle activiteiten die direct of indirect verband houden met de planning, organisatie en opvolging van opdrachten van verzorgenden of medewerkers van aanvullende thuiszorg.
Art. 5.Vergoeding § 1. De werknemer/werkneemster zoals bepaald in artikel 1 heeft bovenop het basisloon recht op volgende vergoeding : - Voor werk op zaterdag : 30 pct.; - Voor werk op zondag : 100 pct.; - Voor werk op feestdag : 100 pct.; - Voor werk 's avonds en 's nachts : 30 pct..
Voormelde vergoedingen kunnen niet worden gecumuleerd. Hiervan kan per onderneming worden afgeweken bij collectieve arbeidsovereenkomst en voor zover de vergoeding minstens evenwaardig is. § 2. Deze toeslag zal worden uitbetaald in geld, maar de werknemer/werkneemster kan er tevens voor kiezen de toeslag via inhaalrust te compenseren. Procedures hiervoor worden op bedrijfsniveau uitgewerkt.
De verzorgende zal zijn/haar inhaalrust in blokken van minimum 4 uren opnemen, voor zover hij/zij er vragende partij voor is. De inhaalrust zal worden genomen op verzoek van de verzorgende, zonder dat hierdoor de goede werking van de dienst wordt verstoord.
Art. 6.Bereikbaarheid § 1. De werkgevers verbinden zich ertoe dat de dienst bereikbaar zal zijn voor dringende problemen gedurende alle uren tijdens dewelke prestaties worden verricht door de verzorgenden. § 2. Om de bereikbaarheid zoals bepaald in § 1 te organiseren, kan de werkgever een wachtsysteem organiseren buiten de in de organisatie gebruikelijke normale werkuren van het begeleidend personeel, waaronder wordt verstaan : - telefonische bereikbaarheid voor de verzorgenden die aan het werk zijn; - buiten het uurrooster van het begeleidend personeelslid; - waarbij deze medewerker zich niet op de werkplaats bevindt en zich vrij kan verplaatsen voor privédoeleinden. § 3. Indien in dit kader op bedrijfsniveau afspraken bestaan of worden gemaakt, wordt hierover minimaal volgende compensatieregeling afgesproken : - Wie de hierboven beschreven wacht opneemt, ontvangt een forfaitaire vergoeding. Deze vergoeding is vastgesteld op een vaste vergoeding van 55 EUR bruto voor een wachtperiode van 24 uur aan 100 pct.. Voor wachtperiodes van minder of meer dan 24 uur wordt de vergoeding pro rata toegekend; - Voor de periodes in het wachtsysteem die vallen op zaterdag, zondag, feestdag, 's avonds of 's nachts worden de vergoedingen vermeld in artikel 5, § 1 toegepast op de forfaitaire vergoeding; - Een telefonische oproep alsook de eruit volgende prestaties buiten de werkuren, tellen als werktijd met een minimum van een kwartier. Op het basisloon worden de vergoedingen vermeld in artikel 5, § 1 toegepast. § 4. De operationele uitwerking van het wachtsysteem en berekeningsmodaliteiten van de bijhorende vergoeding gebeurt op niveau van de dienst en wordt besproken in de ondernemingsraad, bij ontstentenis het CPBW, bij ontstentenis met de syndicale afvaardiging.
Bij ontstentenis van syndicale overlegorganen wordt het wachtsysteem vastgelegd in een ondernemings-collectieve arbeidsovereenkomst.
De operationele uitwerking bevat minimaal volgende elementen : - Vastleggen van de wachtperiodes; - Het systeem van toewijzing van het wachtsysteem; - Inbouwen van voorrang voor medewerkers die de wachtperiode vrijwillig wensen op te nemen; - Ter beschikking stellen door de werkgever van noodzakelijke hulpmiddelen (GSM, computer/tablet, data-abonnement,...).
Art. 7.Wacht voor verzorgenden § 1. Bij het organiseren van wachtbeurten voor verzorgenden dient het principe van vrijwilligheid gegarandeerd te worden en de regeling in verband met de vergoeding dient op ondernemingsniveau te worden vastgelegd. § 2. Vanaf de inwerkingtreding van deze sectorale collectieve arbeidsovereenkomst hebben de ondernemingen negen maanden de tijd om hieromtrent een collectieve arbeidsovereenkomst op ondernemingsniveau uit te werken.
Art. 8.Inspraak en opvolging § 1. De onregelmatige prestaties zoals voorzien in artikel 3 worden voor de verzorgenden beperkt tot het percentage zoals bepaald in de regelgeving en mits overleg tussen de sociale partners. § 2. De organisatie van de prestaties buiten de normale arbeidsuren zullen worden besproken en geëvalueerd in de ondernemingsraad of, bij ontstentenis, met de syndicale afgevaardigden. § 3. Het opvolgen van de continuïteit van het hulpverlenen is de taak van de verantwoordelijke. Hij/zij overlegt met de werknemer/werkneemster over de praktische organisatie. Hij/zij doet hiervoor in eerste instantie beroep op vrijwilligers. Andere werknemers/werkneemsters worden zo nodig ingeschakeld. § 4. Partijen evalueren deze collectieve arbeidsovereenkomst tussen 1 januari 2021 en 30 september 2021, met inbegrip van een evaluatie van het bedrag van de vergoeding vermeld in het artikel 6, § 3.
Art. 9.Inwerkingtreding § 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst voorziet in de uitvoering van de sectorale maatregelen kwaliteit en uitbreidingsbeleid, zoals afgesproken binnen het 5de Vlaams intersectoraal akkoord. § 2. De hierboven vermelde bepalingen kunnen enkel toegepast worden onder voorbehoud dat de financiering ervan is opgenomen in de betoelagingsreglementering van de subsidiërende overheid. § 3. Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 oktober 2018 en is geldig voor onbepaalde tijd. Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 januari 2013 (geregistreerd onder nr. 114985, koninklijk besluit van 3 februari 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/02/2014 pub. 05/06/2014 numac 2014200162 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 juni 2013, gesloten in het Paritair Comité voor de maatschappijen voor hypothecaire leningen, sparen en kapitalisatie, betreffende de aanwending van de bijdragen voor de risicogroepen voor 2013 en 2014 type koninklijk besluit prom. 03/02/2014 pub. 05/06/2014 numac 2013207209 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 mei 2013, gesloten in het Paritair Comité voor de banken, betreffende de vaststelling van de banksluitingsdagen voor de periode van 1 januari 2014 tot 31 december 2016 type koninklijk besluit prom. 03/02/2014 pub. 05/06/2014 numac 2014200173 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 juni 2013, gesloten in het Paritair Comité voor de maatschappijen voor hypothecaire leningen, sparen en kapitalisatie, betreffende de vaststelling van de brugdagen voor 2014, 2015 en 2016 type koninklijk besluit prom. 03/02/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014200081 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 2013, gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden uit de voedingsnijverheid, betreffende de werkloosheid met bedrijfstoeslag voor de bedienden uit de voedingsindustrie sluiten - Belgisch Staatsblad van 16 juli 2014). § 4. Deze collectieve arbeidsovereenkomst kan opgezegd worden door elk der partijen, mits een opzegging van drie maanden, betekend door middel van een aangetekend schrijven gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de diensten voor gezins- en bejaardenhulp van de Vlaamse Gemeenschap.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 12 december 2018.
De Minister van Werk, K. PEETERS