Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 11 november 2016
gepubliceerd op 05 december 2016

Koninklijk besluit tot oprichting van een Overlegcomité van de gebruikers van het Rijksregister van de natuurlijke personen en tot opheffing van het koninklijk besluit van 12 augustus 1994 tot oprichting van een Comité van de gebruikers van het Rijksregister van de natuurlijke personen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2016000733
pub.
05/12/2016
prom.
11/11/2016
ELI
eli/besluit/2016/11/11/2016000733/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 NOVEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot oprichting van een Overlegcomité van de gebruikers van het Rijksregister van de natuurlijke personen en tot opheffing van het koninklijk besluit van 12 augustus 1994 tot oprichting van een Comité van de gebruikers van het Rijksregister van de natuurlijke personen


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het koninklijk besluit van 12 augustus 1994 tot oprichting van een Comité van de gebruikers van het Rijksregister van de natuurlijke personen;

Overwegende dat het belangrijk is om te zorgen voor veilige, doeltreffende en gebruiksvriendelijke relaties tussen de dienst van het Rijksregister van de natuurlijke personen en zijn gebruikers;

Overwegende dat het Comité van de gebruikers van het Rijksregister, zoals ingesteld bij koninklijk besluit van 12 augustus 1994, niet voldoende meer beantwoord aan de verwachtingen, noch van het Rijksregister van de natuurlijke personen, noch van zijn gebruikers, zowel wat de uitwisseling van ideeën als wat het overleg betreft;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 6 januari 2015;

Gelet op het advies nr. 59.607/2 van de Raad van State, gegeven op 11 juli 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken en op advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Bij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt een Overlegcomité van de gebruikers van het Rijksregister van de natuurlijke personen opgericht, hierna "Overlegcomité" genoemd.

Sectie 1. - Opdrachten

Art. 2.Het Overlegcomité kan : 1° aan de Minister van Binnenlandse Zaken, hetzij op diens verzoek, hetzij op eigen initiatief, adviezen en voorstellen richten over de beleidslijnen op lange termijn, die, op niet-limitatieve wijze, betrekking hebben op de werking van het Rijksregister van de natuurlijke personen, het juridisch kader tot regeling van het Rijksregister van de natuurlijke personen als authentieke bron, het netwerk, de structuur van de informatiegegevens, de kwaliteit en de veiligheid van de informatiegegevens, alsook de tarifering van de producten en diensten van het Rijksregister van de natuurlijke personen. De in 1° bedoelde adviezen en voorstellen worden meegedeeld in de vorm van een jaarverslag waarin de verschillende zienswijzen van het Overlegcomité uiteengezet worden. 2° de diensten van het Rijksregister ondersteunen bij de uitvoering van hun opdrachten door de ontwikkeling van de diensten voor te bereiden door middel van overleg tussen alle gebruikers en door oplossingen te zoeken voor concrete problemen. In dit opzicht richt het Overlegcomité aan de Minister van Binnenlandse Zaken adviezen en voorstellen die, op niet-limitatieve wijze, betrekking hebben op de verbeteropportuniteiten en -projecten van de diensten en producten van het Rijksregister van de natuurlijke personen, de ontwikkeling van nieuwe toepassingen en functies, de verbetering van de gebruiksvriendelijkheid, de vereenvoudiging van het gebruik van de diensten, de integratie van nieuwe technologieën, de veiligheid van de informatiegegevens.

Sectie 2. - Werking

Art. 3.Het Overlegcomité is als volgt gestructureerd : 1° een Algemene Vergadering die fungeert als denk- en overlegorgaan van de gebruikers van het Rijksregister van de natuurlijke personen, waarbinnen de adviezen, voorstellen en verslagen uitgebracht in het kader van de opdrachten van het Overlegcomité, besproken worden.2° een Stuurgroep die fungeert als uitvoerend orgaan en instaat voor het dagelijks beheer van de werkzaamheden van het Overlegcomité.3° werkgroepen voor de opvolging van bepaalde bijzondere projecten of ontwikkelingen.

Art. 4.De Algemene Vergadering valideert de verslagen en adviezen uitgebracht in naam van het Overlegcomité. In geval van hoogdringendheid echter kunnen deze verslagen en adviezen voorlopig door de Stuurgroep bezorgd worden aan de Minister van Binnenlandse Zaken, in afwachting van een goedkeuring door de Algemene Vergadering.

De werkzaamheden van de Algemene Vergadering worden voorgezeten door de Directeur-generaal van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken of door zijn afgevaardigde; het secretariaat van deze vergadering wordt verzekerd door een lid van deze Algemene Directie.

De Algemene Vergadering vergadert minstens één keer per jaar op uitnodiging van de Stuurgroep, of vaker als deze laatste dat opportuun acht. Het organiseren van een samenkomst van de Algemene Vergadering kan eveneens aan de Stuurgroep aangevraagd worden; de Stuurgroep moet dan oordelen of het al dan niet opportuun is om de Algemene Vergadering bijeen te roepen. De vergaderingen van de Algemene Vergadering mogen, indien nodig, elektronisch verlopen.

De Algemene Vergadering beslist bij meerderheid van de aanwezige leden.

Art. 5.De Stuurgroep moet de werkzaamheden van het Overlegcomité dagelijks en op dynamische wijze beheren. In dat opzicht start deze groep alle acties, ontwikkelingen en denkoefeningen op, die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de in artikel 2 bedoelde opdrachten van het Overlegcomité.

De Stuurgroep wordt voorgezeten door de Directeur-generaal van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken of door zijn afgevaardigde; het secretariaat van de Stuurgroep wordt verzekerd door een lid van deze Algemene Directie.

De Stuurgroep vergadert ofwel op initiatief van de Voorzitter ofwel op verzoek van minstens drie van zijn leden. De vergaderingen van de Stuurgroep mogen elektronisch verlopen..

De Stuurgroep beslist bij meerderheid van de aanwezige leden.

Art. 6.De Stuurgroep kan binnen het Overlegcomité de volgende werkgroepen oprichten : - werkgroepen die, op niet-limitatieve wijze, belast zijn met de kwaliteit van de gegevens, de veiligheid van de informatie, de technologische evoluties, de verbetering van de toepassingen en van de gebruiksvriendelijkheid ervan, de juridische opvolging, de administratieve vereenvoudiging, de statistieken; - werkgroepen die belast zijn met de opvolging van projecten.

De werkgroepen worden geleid door ambtenaren van de diensten van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken of door een lid van de Stuurgroep wanneer deze dat beslist.

Elke werkgroep vergadert minstens één keer per jaar, op initiatief van de ambtenaar of van het lid van de Stuurgroep belast met het leiden van die groep.

Na elke vergadering bezorgen de werkgroepen aan de Stuurgroep een verslag betreffende de stand van zaken van de werkzaamheden en/of de gerealiseerde ontwikkelingen.

Sectie 3. - Samenstelling

Art. 7.§ 1. Maken deel uit van de Algemene Vergadering van het Overlegcomité de Directeur-generaal en de verschillende operationele verantwoordelijken van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken § 2. Kunnen eveneens deel uitmaken van de Algemene Vergadering van het Overlegcomité : 1° een vertegenwoordiger van de dienstenintegratoren van elke Gemeenschap en elk Gewest;2° een vertegenwoordiger van elke overheid, instelling en instantie, met uitzondering van steden en gemeenten, die gemachtigd is om toegang te hebben tot de gegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen overeenkomstig artikel 5 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en die gemiddeld meer dan één miljoen transacties per jaar uitvoert, evenals, ongeacht het aantal transacties, een vertegenwoordiger van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid en een vertegenwoordiger van de Kruispuntbank van de Ondernemingen;mogen daarentegen geen deel uitmaken van de Algemene Vergadering van het Overlegcomité, de natuurlijke en rechtspersonen die handelen als onderaannemer zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, 3°, van de voormelde wet van 8 augustus 1983; 3° een vertegenwoordiger van elke overheid, instelling en instantie, met uitzondering van steden en gemeenten, die gemachtigd is om mededeling te krijgen van gegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen overeenkomstig de voormelde wet van 8 augustus 1983, en die dagelijks geregistreerde mutaties ontvangt voor de informatiegegevens waarvoor de desbetreffende machtiging verkregen werd;mogen daarentegen geen deel uitmaken van de Algemene Vergadering, de natuurlijke en rechtspersonen die handelen als onderaannemer zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, 3°, van de voormelde wet van 8 augustus 1983; 4° per gewest, drie vertegenwoordigers van de steden en gemeenten, onder wie één vertegenwoordiger van een gemeente met minder dan 10.000 inwoners, één vertegenwoordiger van een gemeente met tussen 10.000 en 50.000 inwoners en één vertegenwoordiger van een gemeente met meer dan 50.000 inwoners; deze leden worden voorgedragen door de representatieve verenigingen van steden en gemeenten; 5° een vertegenwoordiger van het Sectoraal comité van het Rijksregister;6° een vertegenwoordiger van de Dienst Administratieve Vereenvoudiging. § 3. Op initiatief van de diensten van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking wordt de lijst van de in § 2, punten 2° en 3°, bedoelde overheden, instellingen en instanties jaarlijks bekendgemaakt op de internetsite van die Algemene Directie; dit gebeurt in de loop van de maand januari op basis van de consultaties en/of communicaties van het afgelopen jaar.

De in § 2, punten 2° en 3°, bedoelde vertegenwoordigers van de gebruikers worden aangewezen door de bevoegde overheden, instellingen of instanties.

Art. 8.De Stuurgroep van het Overlegcomité bestaat uit maximaal 14 leden, onder wie de Directeur-generaal van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken of zijn afgevaardigde.

Kunnen eveneens deel uitmaken van de Stuurgroep van het Overlegcomité : 1° een vertegenwoordiger van de Dienst Vreemdelingenzaken van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;2° een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie;3° een vertegenwoordiger van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;4° een vertegenwoordiger van de Kruispuntbank van Ondernemingen;5° een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit;6° een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken;7° een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Financiën;8° een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Justitie;9° per Gewest, een vertegenwoordiger van de steden en gemeenten;10° een vertegenwoordiger van het Sectoraal Comité van het Rijksregister;11° een vertegenwoordiger van de Federale Politie.

Art. 9.Leden van de Algemene Vergadering en van de Stuurgroep, maar tevens leden van instellingen of personen buiten de Algemene vergadering of de Stuurgroep kunnen, op basis van hun specifieke bevoegdheden ten opzichte van de doelstellingen van elke werkgroep, deel uitmaken van de door de Stuurgroep opgerichte werkgroepen.

Sectie 4. - Slotbepaling

Art. 10.Het koninklijk besluit van 12 augustus 1994 tot oprichting van een Comité van de gebruikers van het Rijksregister van de natuurlijke personen wordt opgeheven.

Art. 11.Onze Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 11 november 2016.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, J. JAMBON

^