Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 11 mei 2023
gepubliceerd op 17 augustus 2023

Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 1993 tot bepaling van de bijkomende of specifieke opdrachten in de federale overheidsdiensten, de programmatorische overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen, alsook in sommige instellingen van openbaar nut

bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
numac
2023020079
pub.
17/08/2023
prom.
11/05/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 MEI 2023. - Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 1993 tot bepaling van de bijkomende of specifieke opdrachten in de federale overheidsdiensten, de programmatorische overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen, alsook in sommige instellingen van openbaar nut


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen, wijzigt en vult de personeelscategorieën van het artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 februari 1993 tot bepaling van de bijkomende of specifieke opdrachten in de federale overheidsdiensten, de programmatorische overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen, alsook in sommige instellingen van openbaar nut aan.

De aangebrachte wijzigingen beogen enerzijds de betrokken categorieën te verduidelijken, te harmoniseren, te vereenvoudigen, te specifiëren en anderzijds bepaalde nieuwe categorieën in te voegen. Deze wijzigingen worden hieronder besproken.

Artikel 1 a) Ten eerste verduidelijkt dit ontwerp van koninklijk besluit in zijn artikel 1, a), de weergave van de huidige bepaling rond de personeelsleden die belast zijn met de uitvoering van de activiteiten met betrekking tot de door de Ministerraad goedgekeurde onderzoeksprogramma's, -acties en met het uitvoeren van de niet-permanente activiteiten inzake onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening van de federale wetenschappelijke instellingen en die hun door de betrokken minister opgedragen worden.De inhoud van deze bepaling blijft ongewijzigd. Alleen de weergave is verbeterd om de leesbaarheid te verhogen. b) De bepaling onder 5° wordt vervangen, omdat deze categorie zonder voorwerp is, door de categorie van personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning belast met de uitvoering en ondersteuning van selecties en certificeringen voor diensten die niet onder het federaal administratief openbaar ambt vallen. Deze categorie bestaat onder andere uit consultants of assistenten die de organisatie en de afname van psychotechnisch onderzoek in de bewakingssector op zich nemen. Verder kan het gaan om selectieconsultants en selectieassistenten die selectieopdrachten van contractuele personeelsleden bij het directoraat generaal Rechterlijke Organisatie of bij Fedasil uitvoeren. Ten slotte kunnen taalconsultants die taalcertificaten afnemen in het kader van "CLIL-onderwijs" onder deze categorie vallen. c) De bepaling onder 7° wordt vervangen, omdat ze niet meer actueel is, rekening houdend met de nieuwe wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op het Paleis voor Schone Kunsten en de Koninklijke Muntschouwburg, door de categorie van personeelsleden belast met audit- en inspectieopdrachten in het kader van luchtvaartveiligheid . Deze categorie van personen dient vanwege de Europese reglementering voor enkele specifieke taken van luchtvaartinspecteur te beschikken over een ATPL- of CPL-vliegbrevet en over operationele ervaring. Om hun kwalificatie ook tijdens hun tewerkstelling te behouden, wensen ze hun functie vaak te combineren met de job van piloot. d) Deze bepaling wordt vervangen, omdat ze niet meer relevant is, door de categorie van bepaalde personeelsleden van het directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen van de Federale Overheidsdienst Justitie. Deze nieuwe bepaling dient tegemoet te komen aan de tijdelijke behoefte van deze personeelscategorie. De contractuele aanwerving van deze categorie is mogelijk tot 1 januari 2025.

De Federale overheidsdienst Justitie moet snel een groot aantal penitentiaire bewakingsassistent aanwerven, ongeveer 1200 personen in totaal, en dit op korte termijn vanwege de volgende redenen : 1° Het niet-invullen van de personeelskaders op het niveau van de penitentiaire inrichtingen en dit in het bijzonder op het niveau van de penitentiaire bewakingsassistenten.Dit personeelstekort houdt al jaren aan, ondanks de voortdurende inspanningen om personeel aan te werven. 2° Er zijn bijkomende personeelsbehoeften ontstaan vanwege de opening van de gevangenissen van Haren en Dendermonde in 2022 en de opening van detentiehuizen.3° De penitentiaire inrichtingen worden geconfronteerd met een hoge overbevolking.4° Deze situatie van personeelstekorten is nog verergerd door de COVID-19-pandemie, aangezien veel personeelsleden in quarantaine moeten of ziek worden. De statutaire en contractuele aanwervingsprocedures in hun huidige vorm nemen veel tijd in beslag en maken het niet mogelijk om snel een job aan te bieden.

Deze chronische onderbezetting van de gevangenissen, die nog wordt verergerd door de gezondheidscontext, brengt de veiligheid van het personeel en de inrichting in gevaar, maar ook de dienstverlening aan de gedetineerden, waardoor hun grondrechten in het gedrang komen.

Momenteel is de enige selectieprocedure die een snelle aanwerving mogelijk maakt de selectieprocedure voor de indienstneming van jongeren onder de zessentwintig jaar. Het gebruik van contracten voor jongeren onder de zessentwintig jaar biedt slechts een korte en beperkte oplossing. Bovendien brengt deze oplossing een aanzienlijke administratieve last met zich mee, aangezien deze contracten elk jaar vernieuwd moeten worden. Ze hebben ook een hoog uitstroompercentage omdat ze eindigen op zessentwintigjarige leeftijd. Momenteel werken tweehonderdzessenzeventig mensen met zogenaamde Rosetta-contracten in de gevangenissen en wij zijn op zoek naar nog eens honderd.

Verschillende gevangenissen werken met tien procent "Rosetta"-banen en in één gevangenis loopt dit cijfer op tot vijftien procent. e) De bepaling onder 10° wordt hersteld door een bepaling die verwijst naar de personeelsleden die belast zijn met de uitvoering van activiteiten met betrekking tot het "Fonds voor Europees Onderzoek" dat het administratief en financieel beheer van Europese onderzoeksprojecten voor het Federaal Wetenschapsbeleid sinds 1 januari 2019 heeft overgenomen.f) De bepaling onder 12° wordt vervangen, omdat ze niet meer actueel is rekening houdend met de nieuwe wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op het Paleis voor Schone Kunsten en de Koninklijke Muntschouwburg door de categorie van personeelsleden die België ter beschikking stelt aan SHAPE (Supreme Headquarters Allied Powers Europe).Deze personeelsleden zijn administratief toegewezen aan de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, maar worden betaald via het budgettaire programma voor het zetelbeleid beheerd door de Kanselarij van de Eerste Minister. g) In de bepaling onder 13° vindt een actualisatie plaats wat betreft de verwijzing naar het nieuw organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale Samenwerking.h) De bepaling onder 16° wordt hersteld door de invoeging van de categorie van personeelsleden van niveau C van de Federale Overheidsdienst Financiën die werken in een callcenter en hoofdzakelijk belast zijn met de taken van een callcentermedewerker of een telefonisch contactcentermedewerker van de Federale Overheidsdienst Financiën.Dit betekent dat louter de functies van callcentermedewerker of telefonisch contactcentermedewerker onder het toepassingsgebied van deze bepaling vallen.

Deze categorie wordt ingeschreven omdat telefonie een belangrijke rol speelt in het beleid inzake klantenrelaties van de Federale Overheidsdienst Financiën. Het vervangt steeds meer de communicatie per e-mail en maakt deel uit van het beleid vooraf afspraken te maken om de wachttijd van de klanten in de plaatselijke informatiecentra te beperken. Het gaat hier om personeelsleden die na een korte opleiding worden ingezet om de informatiecentra te versterken. i) In navolging van de wijzigingen aangebracht door het koninklijk besluit van 15 april 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 2000 tot vaststelling van de organieke voorschriften voor het financieel en materieel beheer van de wetenschappelijke instellingen van de Staat die ressorteren onder de Minister tot wiens bevoegdheid het Wetenschapsbeleid behoort, als Staatsdiensten met afzonderlijk beheer, wordt aan de titel van het koninklijk besluit en aan het artikelnummer waarnaar de bepaling onder 18° verwijst ter vereenvoudiging een meer generieke formulering ingeschreven.j) In de bepaling onder 19°, wordt de terminologie geactualiseerd.k) De bepaling onder 21° wordt opgeheven omdat ze zonder voorwerp is. l), m) en n) In de bepalingen onder 23° en 24° wordt de terminologie geactualiseerd. o) Deze categorie wordt uitgebreid naar personeel dat wordt ingezet voor de bewaking van de federale wetenschappelijke instellingen.p) In de bepaling onder 27° wordt de terminologie geactualiseerd.q) De bepaling onder 28° wordt vervangen door een nieuwe categorie, omdat de huidige zonder voorwerp is. Deze bepaling verplaats de categorie die zich momenteel in de bepaling onder 45° bevindt en gebruikt ter vereenvoudiging een meer generieke formulering. r) De bepaling onder 29° wordt vervangen door een nieuwe categorie, omdat sinds het koninklijk besluit van 13 augustus 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/08/2004 pub. 18/08/2004 numac 2004003330 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende oprichting van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » bij de Federale Overheidsdienst Financiën type koninklijk besluit prom. 13/08/2004 pub. 24/08/2004 numac 2004003333 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende goedkeuring van de oprichting van de N.V. Paleis voor Congressen als gespecialiseerde dochteronderneming van de Federale Investeringsmaatschappij sluiten houdende goedkeuring van de oprichting van de N.V. Paleis voor Congressen als gespecialiseerde dochteronderneming van de Federale Investeringsmaatschappij de Nationale Dienst voor Congressen niet langer een Staatsdienst met afzonderlijk beheer is waarvan het beheer berust bij de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid.

De categorie betreft personeel van CDSKA dat zich in de vakantiesector bevinden. Deze personeelsleden worden in dienst genomen onder arbeidscontracten die langer duren dan alleen het toeristenseizoen. Er zijn verschillende redenen om voor deze personeelscategorie te werken met arbeidscontracten.

Ten eerste is de vrijetijdsbesteding doorheen de jaren sterk geëvolueerd en is er een algemene tendens om verschillende keren per jaar op vakantie te gaan. De vakantiecentra van CDSKA zijn natuurlijk niet aan deze trend ontsnapt en hebben zich moeten aanpassen. Terwijl de centra in het verleden met Pasen en tijdens de zomervakantie open waren, moeten zij nu ook tijdens de carnavals- en Allerheiligenvakantie open zijn.

Ten tweede blijven sommige vakantiecentra gesloten tijdens het winterseizoen. Daarnaast schommelt het werkvolume naargelang de schoolvakanties.

Bovendien bestaat er een permanente rechtsonzekerheid over de verdere exploitatie van de vakantiekampen (die bijna allemaal gebouwd zijn op gronden die door het Ministerie van Defensie zijn toegekend), omdat: - bepaalde regionale rechtsregels niet samenvallen met de wetgeving die het militaire domein regelt; - het door de taakomschrijving vereiste financiële evenwicht niet meer wordt bereikt; - de exploitatiecontracten niet worden verlengd.

Verder is het moeilijk om de ontwikkeling van de vrijetijdssector in de context van een crisis te voorspellen. Bijgevolg houdt een goed personeelsbeheer in dat personeel moet kunnen worden aangenomen wanneer nodig. s), t), en u) In de bepalingen onder 31° en 36° wordt de terminologie geactualiseerd. v) De bepaling onder 38° wordt opgeheven, omdat deze categorie zonder voorwerp is.w) De bepaling onder 40° wordt geactualiseerd wat betreft de instantie die deze categorie tewerkstelt.Het Hertoginnedal wordt momenteel beheerd door de Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eerste Minister. Bijgevolg maakt dit personeel geen deel meer uit van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. x) De categorieën in de bepalingen onder 45° en 46° worden opgeheven.y) De terminologie in de bepaling onder 47° betreffende de federale wetenschappelijke instellingen wordt geactualiseerd overeenkomstig hun organieke regelgeving. Artikelen 2 en 3 Deze artikelen behoeven geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER

11 MEI 2023. - Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 1993 tot bepaling van de bijkomende of specifieke opdrachten in de federale overheidsdiensten, de programmatorische overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen, alsook in sommige instellingen van openbaar nut FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikelen 37 en 107, tweede lid;

Gelet op de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken, artikel 4, § 1, 3°, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 24 december 2002;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 februari 1993 tot bepaling van de bijkomende of specifieke opdrachten in de federale overheidsdiensten, de programmatorische overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen, alsook in sommige instellingen van openbaar nut ;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën van 6 juli 2022;

Gelet op het advies van het College van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid, gegeven op 15 juli 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 19 juli 2022;

Gelet op de vrijstelling van een impactanalyse op basis van artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op het protocol nr. 802 van 15 februari 2023 van het Comité voor de federale, gemeenschaps- en de gewestelijke overheidsdiensten;

Gelet op de adviesaanvraag binnen 30 dagen, die op 27 maart 2022 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In Artikel 1, eerste lid, van het koninklijk besluit van 1 februari 1993 tot bepaling van de bijkomende of specifieke opdrachten in de federale overheidsdiensten, de programmatorische overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen, alsook in sommige instellingen van openbaar nut, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 september 2021, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) de bepaling onder 4° wordt vervangen als volgt: "4° aan de personeelsleden die noodzakelijk zijn: - voor het uitvoeren van activiteiten met betrekking tot de door de Ministerraad goedgekeurde onderzoeksprogramma's en -acties; - voor het uitvoeren van de niet permanente activiteiten inzake onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening van de federale wetenschappelijke instellingen en die hun door de betrokken minister opgedragen worden;"; b) de bepaling onder 5° wordt vervangen als volgt: "aan de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning belast met de uitvoering en ondersteuning van selecties en certificeringen voor diensten die niet onder het toepassingsgebied van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken vallen en voor de veiligheidssector, bewakingssector en gemeenschapswachten;"; c) de bepaling onder 7° wordt vervangen als volgt: "aan de personeelsleden belast met audit- en inspectieopdrachten in het kader van luchtvaartveiligheid van de Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;"; d) de bepaling onder 8° wordt vervangen als volgt: "8° aan de personeelsleden van het directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen van de Federale Overheidsdienst Justitie, in dienst genomen voor 1 januari 2025 en voor zover dat maximaal vijftien procent van het personeelsbestand wordt tewerkgesteld onder een arbeidsovereenkomst, belast met taken van een penitentiair bewakingsassistent, een penitentiair administratief deskundige, een penitentiair financieel deskundige, een penitentiair administratief assistent, een verpleegkundige en psychiatrisch verpleegkundige, een psycholoog expertise en een maatschappelijk assistent expertise ;"; e) de bepaling onder 10° wordt hersteld als volgt: "10° aan de personeelsleden die belast zijn met uitvoeringstaken van activiteiten met betrekking tot het 46-2 Fonds voor Europees Onderzoek;"; f) de bepaling onder 12° wordt vervangen als volgt: "aan de personeelsleden die België ter beschikking stelt aan het registratiekantoor van het Algemeen Hoofdkwartier van de Geallieerde Strijdkrachten in Europa van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie;"; g) de bepaling onder 13° wordt vervangen als volgt: "13° aan de personeelsleden bedoeld in artikel 8 van het koninklijk besluit van 5 maart 2015 houdende de organisatie van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;"; h) de bepaling onder 16° wordt hersteld als volgt: "aan de personeelsleden van niveau C tewerkgesteld in een callcenter die hoofdzakelijk belast zijn met de taken van een callcentermedewerker of een telefonisch contactcentermedewerker van de Federale Overheidsdienst Financiën;"; i) de bepaling onder 18° wordt vervangen als volgt: "18° aan de personeelsleden van de federale wetenschappelijke instellingen die ressorteren onder de Minister tot wie de bevoegdheid van het Wetenschapsbeleid behoort, die deel uitmaken van een Staatsdienst met afzonderlijk beheer en die belast zijn met de uitvoering van de aan de federale wetenschappelijke instellingen opgedragen opdrachten;"; j) in de bepaling onder 19° worden de woorden "Rijksdienst voor Pensioenen" vervangen door de woorden "Federale Pensioendienst";k) de bepaling onder 21 wordt opgeheven;l) in de bepaling onder 23° worden de woorden "de Medische Dienst van het Fonds voor de beroepsziekten" vervangen door het woord "Fedris";m) in de bepaling onder 24° wordt het woord "vakklassen" vervangen door het woord "klasse";n) in de bepaling onder 24° worden de woorden "gouverneur en de vicegouverneur van het administratieve arrondissement Brussel-Hoofdstad" vervangen door de woorden "Hoge ambtenaar en vice-gouverneur voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest"; o) de bepaling onder 25° wordt vervangen als volgt: "25° aan de personeelsleden die worden ingezet voor de bewaking van de collecties en het patrimonium die de federale wetenschappelijke instellingen beheren;"; p) in de bepaling onder 27° worden de woorden "het Nationaal Instituut voor de statistiek" vervangen door de woorden "de algemene directie statistiek - statistics Belgium van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie"; q) de bepaling onder 28° wordt vervangen als volgt: "28° aan de personeelsleden van het Belgisch telematica-onderzoeksnetwerk, Belnet, dat is belast met de uitvoering van de aan de staatsdienst met afzonderlijk beheer opgedragen opdrachten;"; r) de bepaling onder 29° wordt vervangen als volgt: "29° aan de personeelsleden van de vakantiesector georganiseerd en beheerd door de Centrale Dienst voor sociale en culturele actie van het Ministerie van Landsverdediging;"; s) in de bepaling onder 31°, tweede streepje, worden de woorden "het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu" vervangen door de woorden "de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu";t) In de bepaling onder 31°, derde streepje, worden de woorden "het Ministerie van" vervangen door de woorden "de Federale Overheidsdienst"; u) de bepaling onder 36° wordt vervangen als volgt: "36° aan het personeel belast met taken omtrent het toezicht op de uitvoering van het samenwerkingsakkoord van 15 september 1993 tussen de Federale Staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;"; v) de bepaling onder 38° wordt opgeheven; w) de bepaling onder 40° wordt vervangen als volgt: "40° aan de personeelsleden belast met de intendance van het Hertoginnedal, beheerd door de Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eerste Minister, en het Egmontpaleis, beheerd door de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;"; x) de bepalingen onder 45° en 46° worden opgeheven;y) in de bepaling onder 47° worden de woorden "wetenschappelijke instellingen van de Staat" vervangen door de woorden "federale wetenschappelijke instellingen".

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2023.

Art. 3.De minister bevoegd voor Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 11 mei 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER

^