Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 11 januari 2021
gepubliceerd op 19 januari 2021

Koninklijk besluit tot vastlegging van het tijdstip waarop de schade definitief is vastgesteld voor de toepassing van het stelsel van de achterwaartse verliesaftrek in het Waalse gewest

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2021010018
pub.
19/01/2021
prom.
11/01/2021
ELI
eli/besluit/2021/01/11/2021010018/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 JANUARI 2021. - Koninklijk besluit tot vastlegging van het tijdstip waarop de schade definitief is vastgesteld voor de toepassing van het stelsel van de achterwaartse verliesaftrek in het Waalse gewest


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Naar aanleiding van de langdurige droogte tijdens de zomer van 2018, had de regering, in uitvoering van het regeerakkoord, een stelsel uitgewerkt voor de landbouwsector waarbij de achterwaartse verliesaftrek mogelijk werd gemaakt. Dit stelsel werd geïmplementeerd bij de wet van 11 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/02/2019 pub. 22/03/2019 numac 2019040488 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende fiscale, fraudebestrijdende, financiële alsook diverse bepalingen sluiten houdende fiscale, fraudebestrijdende, financiële alsook diverse bepalingen.

Door het fiscale verlies dat landbouwers lijden door ongunstige klimatologische omstandigheden te laten aftrekken van de beroepsinkomsten van vorige in plaats van volgende belastbare tijdperken en op die manier reeds betaalde belasting terug te geven (eerder dan toekomstige belasting te verlagen), wou de wetgever de landbouwers bijkomende financiële ademruimte geven.

De wetgever voorzag echter dat deze steunregeling pas daadwerkelijk in werking treedt op het ogenblik dat er een protocol met het desbetreffende gewest is gesloten omtrent de wijze waarop de gegevensuitwisseling zal gebeuren die noodzakelijk is om aan de bepalingen te kunnen voldoen van verordening (EU) Nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard (landbouwvrijstellingsverordening).

Nadat het Vlaamse gewest op 27 mei 2019 een samenwerkingsprotocol heeft gesloten, heeft nu ook het Waalse gewest het noodzakelijke samenwerkingsprotocol gesloten.

Vervolgens kan deze maatregel pas worden toegepast nadat het desbetreffende gewest de landbouwramp overeenkomstig de gewestelijke regelgeving daadwerkelijk heeft erkend. Het Vlaamse Gewest heeft dan ook op 7 november 2018 in het Belgisch Staatsblad deze droogte als landbouwramp erkend ( besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/10/2018 pub. 07/11/2018 numac 2018032140 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende erkenning van de droogte tussen 2 juni 2018 en 6 augustus 2018 als landbouwramp en de afbakening van de geografische uitgestrektheid en de getroffen teelten van die ramp sluiten houdende erkenning van de droogte tussen 2 juni 2018 en 6 augustus 2018 als landbouwramp en de afbakening van de geografische uitgestrektheid en de getroffen teelten van die ramp).

Het Waalse Gewest daarentegen heeft de erkenning van deze landbouwramp pas op 14 mei 2020 bekend gemaakt ( besluit van de Waalse Regering van 7 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/05/2020 pub. 14/05/2020 numac 2020020908 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering waarbij de droogte van 2 juni tot 6 augustus 2018 als een landbouwramp beschouwd wordt, waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp afgebakend wordt en waarbij de schadeloosstelling bepaald wordt sluiten waarbij de droogte van 2 juni tot 6 augustus 2018 als een landbouwramp beschouwd wordt, waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp afgebakend wordt en waarbij de schadeloosstelling bepaald wordt).

Doordat het Waalse gewest pas recent tot de bekendmaking van de erkenning van deze landbouwramp is overgegaan, is het risico groot dat er rechtsonzekerheid ontstaat over de bepaling van het tijdstip waarop de schade definitief werd vastgesteld. Dit is van belang omdat het stelsel dat werd ingevoerd bij de voormelde wet van 11 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/02/2019 pub. 22/03/2019 numac 2019040488 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende fiscale, fraudebestrijdende, financiële alsook diverse bepalingen sluiten voorziet dat de achterwaartse verliesaftrek enkel kan worden toegepast op de verliezen die werden geleden in het belastbare tijdperk waarin de schade definitief werd vastgesteld.

In de memorie van toelichting bij de voormelde wet van 11 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/02/2019 pub. 22/03/2019 numac 2019040488 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende fiscale, fraudebestrijdende, financiële alsook diverse bepalingen sluiten werd dit als volgt gemotiveerd: "Bij een ramp wordt de schade aan de landbouwteelten in principe een eerste keer vastgesteld kort nadat de ongunstige weersomstandigheden zich hebben voorgedaan en nog eens kort voor de oogst. Het belastbare tijdperk waarin de schade definitief is vastgesteld, komt dan ook doorgaans overeen met het belastbare tijdperk waarin de belastingplichtige wordt geconfronteerd met een lagere omzet door de lagere oogst." Teneinde te garanderen dat de achterwaartse verliesaftrek wordt toegepast op de verliezen die werden geleden ten gevolge van de ongunstige weersomstandigheden, in dit geval de droogte van 2018, voorziet dit ontwerp dat de datum van ondertekening van het proces-verbaal bedoeld in artikel 4, § 5, van het besluit van de Waalse Regering van 31 mei 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 31/05/2017 pub. 07/07/2017 numac 2017203584 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van Titel X/1 betreffende het herstel van de schade veroorzaakt door landbouwrampen van het Waalse Landbouwwetboek sluiten tot uitvoering van Titel X/1 betreffende het herstel van de schade veroorzaakt door landbouwrampen van het Waalse Landbouwwetboek, wordt aangemerkt als het tijdstip waarop de schade van de in het Waalse gewest erkende landbouwrampen definitief is vastgesteld.

Aangezien dit proces-verbaal wordt in principe opgemaakt vlak voor de oogst, sluit dit tijdstip zeer goed aan bij hetgeen de wetgever initieel heeft beoogd.

Zowel voor de getroffen landbouwer als voor de Algemene Administratie van de Fiscaliteit van de FOD Financiën is het nuttig om over deze gegevens te beschikken. Hierdoor voorziet het tussen het Waalse Gewest en de federale overheid gesloten samenwerkingsprotocol dat het Waalse Gewest deze gegevens bezorgt aan de FOD Financiën.

Aangezien de processen-verbaal die de schade hebben vastgesteld ten gevolge van de droogte van 2018, ook in dat jaar werden ondertekend, heeft dit tot gevolg dat de achterwaartse verliesaftrek van toepassing zal zijn op inkomsten waarvoor de aangiftetermijn reeds is verstreken.

De aanslag die betrekking heeft met de aangegeven inkomsten van het jaar 2018 kan enkel nog worden herzien door middel van de indiening van een administratief beroep. De getroffen landbouwers die dus van de mogelijkheid gebruik willen maken om de door hen geleden verliezen achterwaarts te verrekenen, moeten dus een administratief beroep instellen tegen het bedrag van de aanslag die betrekking heeft op het belastbare tijdperk waarin het voormelde proces-verbaal werd getekend.

Meer informatie met betrekking tot de indiening van een administratief beroep kan worden teruggevonden op de website van de FOD Financiën: Voor particulieren: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/ bezwaar Voor vennootschappen: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/ vennootschapsbelasting/controle_en_bezwaar/bezwaar Aangezien de bekendmaking door het Waalse Gewest van de erkenning van de droogte van 2018 heeft plaatsgevonden na het verstrijken van de indieningstermijn voor de aangifte van het aanslagjaar 2019, zal deze bekendmaking worden beschouwd als een nieuw feit waarvan de laattijdige aangifte gerechtvaardigd is. Hierdoor zal de getroffen landbouwer, indien de gewone bezwaartermijn is verstreken, in aanmerking komen om een "ontheffing van ambtswege" aan te vragen.

Hiervoor heeft hij in principe de tijd tot 31 december 2023. Het is echter niet aangewezen om er zolang mee te wachten omdat deze maatregel enkel een tijdelijk financieringsvoordeel tot gevolg heeft dat in latere tijdperken wordt teruggenomen. Hierdoor heeft de aanvraag van deze ontheffing niet enkel een gevolg voor het aanslagjaar 2019, maar ook voor elke volgende aanslagjaar waarvan de aangifte reeds is ingediend.

Tot slot wordt ervoor gewaarschuwd om niet lichtzinnig gebruik te maken van deze maatregel, en deze enkel in te roepen indien blijkt dat de door de landbouwvrijstellingverordening voorziene maximale steunintensiteit niet overschreden wordt. Deze maximale steunintensiteit en het deel dat door de gewestelijke steun reeds is ingevuld zullen overeenkomstig het tussen het Waalse Gewest en de Federale Overheid gesloten samenwerkingsprotocol worden vermeld op de door het Gewest genomen beslissing.

In geval van overschrijding van de maximale steunintensiteit zal immers automatisch de teveel verleende steun krachtens artikel 168/1 of 218/1 WIB 92, worden omgezet in een belastingvermeerdering, en op deze wijze worden teruggevorderd.

In gevolge het advies van de Raad van State werd het toepassingsperiode van het ontwerpbesluit verduidelijkt zodat er geen twijfel over kan bestaan dat dit besluit van toepassing is vanaf aanslagjaar 2019 op de beroepsverliezen die toe te schrijven zijn aan schade aan landbouwteelten, veroorzaakt door ongunstige weersomstandigheden die hebben plaatsgevonden vanaf 1 januari 2018.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Vice-eersteminister en Minister van Financiën, V. VAN PETEGHEM

ADVIES 68.451/3 VAN 28 DECEMBER 2020 OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT "TOT VASTLEGGING VAN HET TIJDSTIP WAAROP DE SCHADE DEFINITIEF IS VASTGESTELD VOOR DE TOEPASSING VAN HET STELSEL VAN DE ACHTERWAARTSE VERLIESAFTREK IN HET WAALSE GEWEST" Op 9 december 2020 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Financiën verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vastlegging van het tijdstip waarop de schade definitief is vastgesteld voor de toepassing van het stelsel van de achterwaartse verliesaftrek in het Waalse gewest'.

Het ontwerp is door de derde kamer onderzocht op 22 december 2020 . De kamer was samengesteld uit Jo Baert, kamervoorzitter, Pierre Barra en Koen Muylle, staatsraden, Michel Tison en Bruno Peeters, assessoren, en Astrid Truyens, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Jonas Riemslagh, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Jo Baert, kamervoorzitter.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 28 december 2020 .

Bij het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit dienen slechts de volgende opmerkingen te worden gemaakt. 1. Tussen de federale overheid en het Waalse Gewest is nog geen protocol in de zin van artikel 78, § 2, derde lid, van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 (hierna: WIB 92) gesloten.Het sluiten van zo'n protocol is noodzakelijk alvorens toepassing kan worden gemaakt van het stelsel van de achterwaartse verliesaftrek in het Waalse Gewest.

De gemachtigde bevestigde dat een ontwerp van protocol ter ondertekening voorligt en dat het de bedoeling is dat dit gelijktijdig met het te nemen koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. 2. Ter inachtneming van het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel dient de federale overheid de verschillende gewesten in beginsel de kans te bieden om een gelijkaardig stelsel van samenwerking tot stand te brengen. Wat het Vlaamse Gewest betreft is de droogte van de zomer van 2018 nog in datzelfde jaar erkend als ramp en werd tussen de federale overheid en het Vlaamse Gewest reeds op 27 mei 2019 een samenwerkingsprotocol met het oog op de achterwaartse verliesaftrek gesloten.

De gemachtigde verklaarde hieromtrent verder nog het volgende: "Aanvullend hierbij kan ik nog meedelen dat het Brussels Hoofdstedelijk gewest, voor zover we dit hebben kunnen nagaan geen landbouwrampen erkent, waardoor het niet zinvol is om voor dat gewest te bepalen wanneer de schade ten gevolge van zo'n ramp definitief wordt vastgesteld. Met dit gewest werden dus nog geen gesprekken gestart die kunnen leiden naar het door de wet voorziene en noodzakelijke samenwerkingsprotocol.

Wat het Vlaamse gewest betreft: omwille van de omschakeling dit jaar naar een verzekeringssysteem zullen zij in tegenstelling tot het Waalse Gewest in de toekomst geen landbouwrampen meer erkennen.

Hierdoor heeft het geen zin om dergelijke verduidelijking voor het Vlaamse Gewest te voorzien." 3. Op de vraag of, gelet op de specifieke omstandigheid dat de schade die het gevolg is van de droogte tijdens de zomer van 2018 door de Waalse Regering pas bij besluit van 7 mei 2020 als ramp werd erkend, terwijl de aanvraag tot toepassing van de achterwaartse verliesaftrek dient te gebeuren in de aanvraag die betrekking heeft op het belastbare tijdperk waarin de schade definitief is vastgesteld en de aanslagen voor het aanslagjaar 2019 reeds zijn gevestigd, (1) niet moet worden voorzien in een specifieke regeling inzake het temporele toepassingsgebied van de ontworpen bepaling, antwoordde de gemachtigde het volgende: "Bij de redactie van dit ontwerp ongeveer een jaar geleden gingen we er van uit dat terugwerkende kracht niet noodzakelijk was.Omwille van verschillende redenen heeft dit ontwerp grote vertraging opgelopen, waardoor we deze vraag inderdaad best opnieuw aan een onderzoek onderwerpen. Wellicht expliciteren we best in het besluit dat dit besluit van toepassing is vanaf aanslagjaar 2019 op de beroepsverliezen die toe te schrijven zijn aan schade van landbouwteelten (cfr. Artikel 108 van de wet van 11 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/02/2019 pub. 22/03/2019 numac 2019040488 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende fiscale, fraudebestrijdende, financiële alsook diverse bepalingen sluiten houdende fiscale, fraudebestrijdende, financiële alsook diverse bepalingen)." In de gegeven omstandigheden kan met die retroactiviteit worden ingestemd.

De griffier, A. Truyens De voorzitter, J. Baert _______ Nota (1) Artikelen 78, § 2, laatste lid, en 206, § 4, laatste lid, van het WIB 92. 11 JANUARI 2021. - Koninklijk besluit tot vastlegging van het tijdstip waarop de schade definitief is vastgesteld voor de toepassing van het stelsel van de achterwaartse verliesaftrek in het Waalse gewest FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992: - artikel 78, § 2, tweede lid; - artikel 206, § 4, tweede lid;

Gelet op het KB/WIB 92;

Gelet op het advies van de Permanente Werkgroep van de Interministeriële Conferentie voor het Landbouwbeleid, gegeven op 17 september 2020;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 9 september 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 24 november 2020;

Gelet op advies 68.451/3 van de Raad van State, gegeven op 28 december 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het besluit van de Waalse Regering van 7 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/05/2020 pub. 14/05/2020 numac 2020020908 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering waarbij de droogte van 2 juni tot 6 augustus 2018 als een landbouwramp beschouwd wordt, waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp afgebakend wordt en waarbij de schadeloosstelling bepaald wordt sluiten waarbij de droogte van 2 juni tot 6 augustus 2018 als een landbouwramp beschouwd wordt, waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp afgebakend wordt en waarbij de schadeloosstelling bepaald wordt;

Op de voordracht van de Vice-eersteminister en Minister van Financiën, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In hoofdstuk 1 van het KB/WIB 92 wordt een afdeling XVI/1 ingevoegd, luidende: "Afdeling XVI/1 - Achterwaartse aftrek van beroepsverliezen

Art. 49ter.Voor de toepassing van de artikelen 78, § 2 en 206, § 4, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, wordt de datum van ondertekening van het proces-verbaal bedoeld in artikel 4, § 5, van het besluit van de Waalse Regering van 31 mei 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 31/05/2017 pub. 07/07/2017 numac 2017203584 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van Titel X/1 betreffende het herstel van de schade veroorzaakt door landbouwrampen van het Waalse Landbouwwetboek sluiten tot uitvoering van Titel X/1 betreffende het herstel van de schade veroorzaakt door landbouwrampen van het Waalse Landbouwwetboek, aangemerkt als het tijdstip waarop de schade van de in het Waalse gewest erkende landbouwrampen definitief is vastgesteld.".

Art. 2.Dit besluit is van toepassing vanaf aanslagjaar 2019 op de beroepsverliezen die toe te schrijven zijn aan schade aan landbouwteelten, veroorzaakt door ongunstige weersomstandigheden die hebben plaatsgevonden vanaf 1 januari 2018.

Art. 3.De minister die bevoegd is voor Financiën, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 11 januari 2021.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Financiën, V. VAN PETEGHEM

^