gepubliceerd op 09 november 2006
Koninklijk besluit tot vaststelling van de statuten van het « Fonds ter reductie van de globale energiekost »
9 MAART 2006. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de statuten van het « Fonds ter reductie van de globale energiekost »
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Investeringsmaatschappij en de gewestelijke investeringsmaatschappijen, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 20 juli 1994, inzonderheid op artikel 3 § 1;
Gelet op de Programmawet van 27 december 2005, inzonderheid op artikel 30;
Gelet op het overleg van 5 oktober 2005 en van 27 januari 2006 in de Uitgebreide Interministeriële Conferentie voor het Leefmilieu volgens het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het opstellen, het uitvoeren en het opvolgen van een Nationaal Klimaatplan, alsook het rapporteren, in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake Klimaatverandering en het Protocol van Kyoto, afgesloten te Brussel op 14 november 2002;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van 6 februari 2006;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 17 februari 2006;
Overwegende dat de hoogdringendheid gemotiveerd is door : 1° het feit dat de programmawet d.d. 27 december 2005 in artikel 28 voorschrijft dat het Fonds binnen zestig dagen na de bekendmaking van de wet moet worden opgericht en dat ingevolge artikel 30 van diezelfde wet de statuten van het Fonds slechts kunnen worden vastgesteld na overleg met de Gewesten; 2° de omstandigheid dat zo spoedig mogelijk dient te worden overgegaan tot de uitgifte van een obligatielening, gezien de opwaartse evolutie van de marktrenten, en dit met het oog op het beperken van de kosten van het Fonds; Gelet op advies 39.920/3 van de Raad van State, gegeven op 24 februari 2006, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Overwegende dat de huishoudens geconfronteerd worden met hoge interestvoeten voor leningen bestemd voor energie-efficiënte investeringen;
Overwegende dat het noodzakelijk is zo spoedig mogelijk de onvolkomenheden in de markt van de financieringen van energie-efficiënte investeringen in particuliere woningen op te vangen en aan de huishoudens een interessant instrument te bieden om de totale energiefactuur te reduceren;
Overwegende het van essentieel belang is voor de verwezenlijking van het maatschappelijke doel van de vennootschap, dat ze in de meest ideale omstandigheden de nodige financiële middelen bij het grote publiek kan ophalen;
Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, van Onze Minister van Begroting, van Onze Minister van Energie, van Onze Minister van Maatschappelijke Integratie, van Onze Minister van Leefmilieu, van Onze Staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling en van Onze Staatssecretaris van Overheidsbedrijven en op het advies van onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De statuten van « Fonds ter reductie van de globale energiekost », gespecialiseerde dochtervennootschap van de Federale Investeringsmaatschappij opgericht krachtens artikel 2, § 3 van de wet van 2 april 1962 en georganiseerd door de artikelen 28 tot 39 van de Programmawet van 27 december 2005, die in bijlage van dit besluit zijn gevoegd, worden vastgesteld.
Art. 2.In afwijking van artikel 3, § 1 van de wet van 2 april 1962 kan het bedrag van de obligaties en de leningen die de gespecialiseerde dochtermaatschappij kan uitgeven of aangaan, het bedrag van het kapitaal en de reserve overschrijden.
Art. 3.Dit besluit treedt heden in werking.
Art. 4.Onze Minister van Financiën, Onze Minister van Begroting, Onze Minister van Energie, Onze Minister van Maatschappelijke Integratie, Onze Minister van Leefmilieu, Onze Staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling en Onze Staatssecretaris van Overheidsbedrijven zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 maart 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Financiën, D. REYNDERS De Minister van Begroting Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE De Minister van Energie, M. VERWILGHEN De Minister van Maatschappelijke Integratie, Ch. DUPONT De Minister van Leefmilieu, B. TOBBACK De Staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling, Mevr. E. VAN WEERT De Staatssecretaris van Overheidsbedrijven, B. TUYBENS
Bijlage « Fonds ter reductie van de globale energiekost » naamloze vennootschap van publiek recht Zetel: 1050 Brussel, Louizalaan nummer 54, bus 1 Statuten TITEL I. - Naam, zetel, doel, duur Naam
Artikel 1.De vennootschap is een gespecialiseerde dochtervennootschap van de Federale Investeringsmaatschappij die is opgericht ter uitvoering van artikel 2, § 3 van de Organieke Wet betreffende de Federale Investeringsmaatschappij.
Ze heeft de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht en draagt de naam « Fonds ter reductie van de globale energiekost » in het Nederlands en « Fonds de réduction du coût global de l'énergie » in het Frans.
Maatschappelijke zetel
Art. 2.De zetel van de vennootschap is gevestigd te 1050 Brussel, Louizalaan nummer 54, bus 1. De zetel kan naar eender welke plaats in België verplaatst worden bij beslissing van de raad van bestuur, die over alle machten beschikt teneinde de daaruit volgende statutenwijziging op authentieke wijze te laten vaststellen.
De raad van bestuur moet elke wijziging van de zetel van de vennootschap in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad laten bekendmaken.
Doel
Art. 3.De vennootschap heeft als doel de studie en de verwezenlijking van projecten door tussenbeide te komen in de financiering van structurele maatregelen om reducties van de globale energiekost in particuliere woningen te bevorderen voor de doelgroep van de meest behoeftigen en het verstrekken van goedkope leningen voor structurele maatregelen om reducties van de globale energiekost in woningen bezet door privé-personen en dienstig als hoofdverblijfplaats te bevorderen.
Dit kan onder andere verwezenlijkt worden door gebruik te maken van derde-investeerdersmechanismen, zonder beperkingen wat betreft de in werking gestelde technologieën, de locaties van de projecten en de opdrachtgevers van deze projecten.
Zij mag alle roerende, onroerende, financiële, commerciële en industriële verrichtingen uitvoeren die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op haar maatschappelijke doel, of die bevorderlijk kunnen zijn voor dit maatschappelijke doel.
Zij mag met name op alle manieren belang stellen in ondernemingen met een zelfde, een soortgelijk of een verwant doel.
Beheerscontract
Art. 4.Een tussen de Staat en de vennootschap gesloten beheerscontract bepaalt de nadere voorwaarden waaronder de vennootschap haar opdracht uitvoert. De bewoordingen van dit contract alsook elke wijziging ervan worden goedgekeurd door de Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit.
Duur
Art. 5.De vennootschap bestaat voor onbepaalde duur. Ze kan ontbonden worden ingevolge een beslissing van de algemene vergadering die besluit zoals vereist is voor een wijziging van de statuten.
TITEL II. - Kapitaal - Aandelen
Art. 6.Het maatschappelijk kapitaal bedraagt twee miljoen vijfhonderd duizend euro ( euro 2.500.000), vertegenwoordigd door tweeduizend vijfhonderd (2 500) aandelen zonder aanduiding van de nominale waarde.
Het maatschappelijk kapitaal is volledig ingetekend door de Federale Investeringsmaatschappij.
Het kapitaal kan later in één of meer malen worden verhoogd of verlaagd bij beslissing van de buitengewone algemene vergadering der aandeelhouders, die beslist zoals vereist is voor een wijziging van de statuten.
Art. 7.In het kader van een kapitaalverhoging door inschrijving in geld worden de nieuwe aandelen bij voorkeur aangeboden aan de aandeelhouders naar verhouding van het aandelen dat zij bezitten.
De algemene vergadering kan mits inachtneming van artikel 596 Wetboek van vennootschappen dit voorkeurrecht beperken of opheffen.
Art. 8.De algemene vergadering kan met inachtneming van de voorschriften vereist voor een statutenwijziging, aan de raad van bestuur de bevoegdheid toekennen, voor een periode van vijf (5) jaar, om het maatschappelijk kapitaal in één of meer malen tot een bedrag die zij bepaalt te verhogen.
Deze toelating is hernieuwbaar.
De betrokken beslissing moet bij uittreksel gepubliceerd worden in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad en moet het bedrag van het toegestane kapitaal vermelden.
De algemene vergadering kan aan de raad van bestuur de bevoegdheid toekennen, in geval van een kapitaalverhoging in het kader van het toegestane kapitaal, in het belang van de vennootschap en mits vervulling van de voorwaarden vermeld in artikel 596 van het Wetboek van vennootschappen, om het voorkeurrecht van de aandeelhouders te beperken of op te heffen.
Art. 9.Alle aandelen zijn en blijven op naam.
In de maatschappelijke zetel wordt een aandelenregister bijgehouden.
De eigendom van een aandeel op naam wordt bewezen door de inschrijving in het betrokken register. Van die inschrijving worden certificaten, ondertekend door twee bestuurders aan de aandeelhouders afgegeven.
Voor wat betreft de uitoefening van de aan de aandeelhouders toegekende rechten erkent de vennootschap slechts één eigenaar per aandeel.
Indien verscheidene personen rechten laten gelden op een aandeel kan de vennootschap de uitoefening van de eraan verbonden rechten schorsen totdat een enkele persoon als eigenaar van die aandeel ten aanzien van de vennootschap is aangewezen.
De overdracht van de aandelen op naam geschiedt door een verklaring van overdracht ingeschreven in het register overeenkomstig artikel 504 van het Wetboek van vennootschappen.
De rechten en verplichtingen verbonden aan een aandeel, volgen dit aandeel ongeacht in wiens handen dit zich bevindt. De aandeelhouders kunnen slechts aangesproken worden voor het verlies van hun aandelen.
De eigendom van een aandeel brengt van rechtswege de onderwerping aan de onderhavige statuten en de beslissingen van de algemene vergadering met zich mee.
TITEL III. - Investeringsbeleid - Leningen Investeringsbeleid
Art. 10.Ten minste 70 procent van de middelen van de vennootschap worden geïnvesteerd in het financieren van structurele maatregelen om een financiële besparing op de globale energiekost in particuliere woningen te bevorderen voor de doelgroep van de meest behoeftigen en voor het verstrekken van goedkope leningen. De vennootschap belegt als een goed huisvader en op een correcte en niet-speculatieve wijze het deel van de middelen dat niet wordt aangewend voor het financieren van voornoemde maatregelen Gebruik van leningen of uitgifte van obligaties op naam
Art. 11.11.1. De vennootschap mag, conform artikel 3, § 1 van de wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Investeringsmaatschappij, obligaties op naam uitgeven met een minimum duur van vijf jaar en leningen aangaan. De permanente omvang van de schuldpositie wordt beperkt tot maximaal honderd miljoen euro ( euro 100.000.000).
De staatswaarborg kan verleend worden aan de leners en aan de obligatiehouders onder de voorwaarden van artikel 3, § 2 van dezelfde wet ten belope van de bedragen voor hun hoofdsom, interesten en andere kosten. De uitbetalingen die de Staat verplicht is te verrichten krachtens de door hem verleende waarborg worden hem als hoofdsom terugbetaald, vermeerderd met de renten tegen dezelfde voet als de rentevoet van de gewaarborgde obligaties en leningen, door een afhouding van de netto-winst van het volgende boekjaar, of desgevallend, van latere boekjaren. 11.2. De door de vennootschap uitgegeven obligaties op naam krijgen een gewaarborgde vergoeding die niet lager is dan de rentevoet van de lineaire obligaties (OLO's) met een termijn van vijf jaar, bekendgemaakt zeven dagen voor de uitgiftedatum. 11.3. Het uitgeven van obligaties op naam door de vennootschap moet gepaard gaan met een clausule die ze toelaat de ingeschreven obligaties af te kopen als de houder ervan sterft voor de vervaldag van de termijn van de terugbetaling. In dit geval gebeurt de afkoop via de betaling van het nominale bedrag van de obligatie verhoogd met de conventionele rente die op basis van de resterende termijn tot de afloop van de terugbetaling gekapitaliseerd is. 11.4 Deze uitgiften en leningen zijn onderworpen aan de voorafgaande toestemming van de Minister van Financiën die de betrokken voorwaarden moet goedkeuren.
Het bedrag van deze uitgiften en leningen mag het bedrag van het kapitaal en de reserves overschrijden, in afwijking van artikel 3, § 1 van voornoemde wet van 2 april 1962.
TITEL IV. - Bestuur, directie, controle I. Raad van bestuur
Art. 12.De vennootschap wordt bestuurd door een raad van bestuur bestaande uit 8 leden, benoemd voor een verlengbare termijn van zes jaar. Met uitzondering van de in lid twee bedoelde leden, zijn er evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden, met uitzondering van de voorzitter.
Elke Gewestregering wordt uitgenodigd een lid van de raad van bestuur voor te dragen. Het bestuursmandaat wordt, behoudens andersluidende beslissing van de algemene vergadering, gratis uitgeoefend.
De leden van de raad worden door de Koning benoemd bij een in Ministerraad overlegd besluit. Zij kunnen worden afgezet volgens dezelfde procedure.
Wanneer een rechtspersoon tot bestuurder wordt benoemd, is deze verplicht onder zijn aandeelhouders, bestuurders of werknemers een vaste vertegenwoordiger, zijnde een natuurlijk persoon, aan te duiden die belast wordt met de uitvoering van deze opdracht namens en voor rekening van de rechtspersoon. Deze vertegenwoordiger is onderworpen aan dezelfde voorwaarden en heeft dezelfde aansprakelijkheden, zowel op burgerlijk als op strafrechtelijk vlak, als zou hij het mandaat in eigen naam en voor eigen rekening uitgeoefend hebben, zonder evenwel afbreuk te doen aan de solidaire aansprakelijkheid van de vennootschap die hij vertegenwoordigt. Deze kan slechts zijn vaste vertegenwoordiger ontslaan indien hij tegelijkertijd een nieuwe vaste vertegenwoordiger aanduidt. De benoeming en het ontslag van de vaste vertegenwoordiger worden aan dezelfde regels inzake openbaarmaking onderworpen als zou hij zijn functie in eigen naam en voor eigen rekening uitoefenen.
De rechtspersoon die tot bestuurder wordt benoemd, wordt als Nederlandstalig of Franstalig beschouwd, naar gelang de taalrol van de vertegenwoordiger.
Derden kunnen de rechtvaardiging van de betrokken machten niet opeisen: de loutere benoeming tot vertegenwoordiger of gedelegeerde van de rechtspersoon volstaat.
Art. 13.Bij openstaan van een plaats van bestuurder door overlijden, ontslag of welke andere reden ook, kunnen de overige bestuurders voorlopig hierin voorzien. Deze aanstelling wordt op de eerstvolgende algemene vergadering ter goedkeuring voorgelegd. De op deze wijze aangestelde bestuurder beëindigt het mandaat van de bestuurder die hij vervangt.
Art. 14.De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter en een ondervoorzitter. Deze laatste is van een andere taalrol dan de voorzitter.
Art. 15.De raad van bestuur komt bijeen op uitnodiging van de voorzitter of, bij verhindering van deze laatste, van de ondervoorzitter, of indien deze laatste niet aanwezig is, van een door zijn medebestuurders aangewezen bestuurder. De raad van bestuur wordt zo dikwijls als het belang van de vennootschap het vereist en op verzoek van een bestuurder bijeengeroepen.
De raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter, of in geval van verhindering, door de ondervoorzitter en indien deze laatste niet aanwezig is, door de oudste in jaren van de aanwezige bestuurders.
De vergadering van de raad vindt plaats op de zetel van de vennootschap of op elke andere plaats die in de oproeping is vermeld.
Art. 16.De raad van bestuur mag slechts beraadslagen en beslissen indien de meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
De beslissingen worden met een gewone meerderheid genomen.
Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of, desgevallend, van zijn vervanger doorslaggevend.
In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vennootschap zulks vereisen, kunnen de besluiten van de raad van bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders.
De voormelde procedure kan niet gevolgd worden voor het vaststellen van de jaarrekening of het gebruik van het toegestane kapitaal.
Om zich op een bepaalde vergadering te laten vertegenwoordigen, mag een bestuurder per brief, telegram, fax of telex aan een van de andere leden van de raad van bestuur volmacht verlenen om hem op die vergadering te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen. Eén bestuurder mag echter slechts één medelid van de raad vertegenwoordigen.
De beslissingen van de Raad van bestuur worden vastgesteld door een proces-verbaal ondertekend door de bestuursleden die deel hebben genomen aan de beraadslagingen en worden bijgehouden in een speciaal register dat bewaard wordt op de zetel van de vennootschap.
Art. 17.§ 1. De raad van bestuur heeft de bevoegdheid om alle handelingen te stellen die nuttig of dienstig zijn teneinde het maatschappelijke doel van de vennootschap te verwezenlijken, met uitzondering van de krachtens de wet aan de algemene vergadering toegekende bevoegdheden.
De raad van bestuur kan een directiecomité en adviserende of technische comités oprichten. Hij legt de samenstelling, de bevoegdheden en eventueel de vergoeding van de leden van deze comités vast.
Een persoon gekozen door de raad van bestuur uit zijn midden of erbuiten kan worden belast met het dagelijks bestuur.
De raad van bestuur en de afgevaardigde voor het dagelijks bestuur kunnen, binnen het kader van hun bestuursbevoegdheden aan een of meer personen, bijzondere opdrachten overdragen.
De raad stelt bevoegdheden en de vergoedingen van die personen vast. § 2. De raad van bestuur richt een Raad van Wijzen op en regelt er de werking van overeenkomstig de bepalingen van het beheerscontract afgesloten tussen de Staat en de vennootschap.
De Raad van Wijzen telt maximum 20 leden en is o.m. samengesteld uit vertegenwoordigers van de energiesector, het Sociaal Stookoliefonds, het Fonds voor Gas en Elektriciteit, de representatieve organisaties van de werkgevers uit de bouwsector, de representatieve organisaties van de werknemers, de O.C.M.W.'s, de steden en gemeenten, en de financiële sector.
De Raad van wijzen verleent advies aan de raad van bestuur betreffende alle aangelegenheden die betrekking hebben op de door het Fonds verleende diensten en de voor het Fonds vastgestelde doelstellingen.
De Raad geeft zijn advies op verzoek van de raad van bestuur of op initiatief van de Raad zelf.
De Raad kan punten op de agenda van de raad van bestuur plaatsen.
Art. 18.De vennootschap wordt vertegenwoordigd, ofwel gezamenlijk door de voorzitter en de ondervoorzitter, ofwel door één van hen en een medebestuurder, ofwel door de afgevaardigde voor het dagelijks bestuur binnen de perken van het dagelijks bestuur.
Bovendien wordt de vennootschap geldig vertegenwoordigd door elke andere persoon binnen de perken van de bevoegdheden die zijn overgedragen krachtens een beslissing van de raad van bestuur.
De raad van bestuur legt de grenzen van de ondertekenbevoegdheid vast bij financiële transacties van de vennootschap.
II. Algemene vergadering der aandeelhouders
Art. 19.De algemene vergadering der aandeelhouders, indien geldig samengesteld, vertegenwoordigt alle houders van aandelen.
Haar beslissingen zijn algemeen bindend, zelfs voor de afwezige of dissidente aandeelhouders.
Zolang de Federale Investeringsmaatschappij de enige aandeelhouder is van de vennootschap, worden de bevoegdheden van de algemene vergadering uitgeoefend door de raad van bestuur van de Federale Investeringsmaatschappij.
De aandeelhouders hebben evenveel stemmen als ze aandelen hebben.
Zolang de behoorlijk opgevraagde en opeisbare stortingen niet gedaan zijn, is de uitoefening van het stemrecht dat aan de betrokken aandelen toekomt, geschorst.
Art. 20.De gewone algemene vergadering van de aandeelhouders wordt elk jaar te Brussel gehouden op de eerste woensdag van de maand mei.
Indien deze dag op een wettelijke feestdag valt, komt de algemene vergadering de eerstvolgende werkdag samen.
Zolang de Federale Investeringsmaatschappij de enige aandeelhouder van de vennootschap is, vergadert de algemene vergadering jaarlijks te Brussel op de maatschappelijke zetel van de Federale Investeringsmaatschappij in de maand mei, op dezelfde datum en hetzelfde uur als de bijeenkomst van de raad van bestuur van de Federale Investeringsmaatschappij die gedurende dezelfde maand wordt gehouden.
De raad van bestuur mag telkens het maatschappelijke belang dit eist, een buitengewone vergadering bijeenroepen. Hij moet deze tevens bijeenroepen indien de aandeelhouders die één vijfde van het kapitaal vertegenwoordigen of de commissaris erom verzoeken. Het verzoek moet schriftelijk aan de vennootschap worden gericht met vermelding van de onderwerpen die op de agenda van de algemene vergadering staan.
De bijeenroepingen worden minstens vijftien dagen voor de jaarvergadering per aangetekend schrijven aan de aandeelhouders gericht en vermelden de agenda van de vergadering.
Art. 21.Elke aandeelhouder mag zich op de algemene vergadering door een derde, al dan niet aandeelhouder, laten vertegenwoordigen en er in zijn plaats stemmen middels een geschreven volmacht.
De raad van bestuur mag de vorm van de voormelde volmachten bepalen en er de neerlegging van eisen binnen een door hem te bepalen termijn.
Indien de Raad dit nuttig oordeelt, kan hij voorschrijven dat deze per aangetekende brief moeten opgestuurd worden.
Art. 22.Vóór het openen van de vergadering, ondertekenen de aandeelhouders de aanwezigheidslijst.
Deze lijst bevat de naam van de aandeelhouders alsmede het aantal aandelen die zij bezitten.
Art. 23.De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur, door de ondervoorzitter of, bij hun afwezigheid, door de oudste in jaren van de aanwezige bestuurders.
De voorzitter benoemt de secretaris; de vergadering benoemt onder haar leden één of meer stemopnemers.
Art. 24.De algemene vergadering neemt kennis van het beheersverslag en van het verslag van de commissarissen en beraadslaagt over de jaarrekening.
De bestuurders beantwoorden de aan hen gestelde vragen over hun verslag of over de agendapunten, tenzij het in het belang van de vennootschap beter is dat zij het stilzwijgen bewaren.
De commissaris(sen) beantwoordt(en) alle vragen betreffende zijn/hun verslag.
Na goedkeuring van de balans spreekt de algemene vergadering zich in een bijzondere stemming uit over de decharge van de bestuurders en de commissarissen. Deze decharge is enkel geldig wanneer er op de balans niets is weggelaten en er geen valse vermeldingen voorkomen die de echte toestand van de vennootschap verbergen en, wat de handeling betreft die buiten de statuten zijn gesteld, wanneer deze speciaal in de oproeping zijn vermeld.
Art. 25.Behoudens tegenstrijdige wettelijke bepalingen, kan de algemene vergadering slechts geldig beraadslagen indien de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigd is.
De beslissingen worden met absolute meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen genomen, behoudens de gevallen waarin bijzondere meerderheden worden vereist door het Wetboek van vennootschappen.
De algemene vergadering kan slechts beraadslagen over punten die niet op de agenda staan wanneer alle aandeelhouders persoonlijk aanwezig zijn en zij met éénparigheid van stemmen beslissen daarover toch te beraadslagen.
De stemming gebeurt bij handopsteking of per naamoproep, tenzij de algemene vergadering bij meerderheid van stemmen anders beslist.
Bij een wijziging van de statuten is de algemene vergadering slechts geldig samengesteld wanneer de aanwezige leden minstens de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen. Is aan die voorwaarde niet voldaan, dan is een nieuwe oproeping vereist en kan de nieuwe algemene vergadering geldig beraadslagen en beslissen ongeacht het percentage kapitaal dat de aanwezige vennoten vertegenwoordigen.
Indien bij een benoeming van een bestuurder geen enkele kandidaat de volstrekte meerderheid haalt, wordt een herstemming gehouden over de kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald. Staken de stemmen bij deze herstemming dan is de oudste in jaren verkozen.
Art. 26.De notulen van de algemene vergaderingen worden ondertekend door de voorzitter, de secretaris, de stemopnemers en door elke aandeelhouder die erom verzoekt.
De kopieën of uittreksels bestemd voor gerechtelijke of andere doeleinden worden ondertekend door de voorzitter, door twee bestuurders of door enige andere persoon die belast is met het dagelijks beheer van de vennootschap III. Controle
Art. 27.Het toezicht op de financiële toestand, de jaarrekeningen en de regelmatigheid van de transacties die in de jaarrekeningen moeten worden opgenomen, wordt toevertrouwd aan één of meer commissarissen benoemd door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren.
De algemene vergadering bepaalt het aantal commissarissen en legt een vergoeding vast met inachtneming van de controlenormen van het I.B.R. De commissarissen hebben collectief of individueel het recht onbeperkt controle en toezicht te houden op alle verrichtingen van de vennootschap. Hiertoe hebben zij in de ruimten van de vennootschap inzage van de boeken, de briefwisseling, de notulen en in het algemeen alle geschreven documenten van de vennootschap.
Art. 28.§ 1. Het « Fonds ter reductie van de globale energiekost » staat onder het toezicht van de minister tot wiens bevoegdheid het Leefmilieu behoort, de minister tot wiens bevoegdheid de Duurzame Ontwikkeling behoort, de minister tot wiens bevoegdheid de Energie behoort en de minister tot wiens bevoegdheid de Maatschappelijke Integratie, onverminderd de bevoegdheden van de Minister van Financiën en de minister bevoegd voor de Federale Investeringsmaatschappij in de materies die hen betreffen. Dit toezicht wordt uitgevoerd door een regeringscommissaris die op de naleving van de wet, de statuten en het beheerscontract toeziet. § 2. Bij een in de Ministerraad overlegd besluit, benoemt de Koning een regeringscommissaris bij de vennootschap. De regeringscommissaris brengt aan de in § 1 bedoelde ministers verslag uit. § 3. De regeringscommissaris wordt op alle vergaderingen van de bestuursorganen uitgenodigd, waarin hij met raadgevende stem zetelt.
Op elk moment kan hij, zonder verplaatsing, kennis nemen van alle boeken en documenten van de vennootschap. Hij kan alle inlichtingen aan haar beheerders, agenten en beambten vragen en kan ook alle verificaties uitvoeren die hij noodzakelijk acht. Elk trimester geeft de raad van bestuur hem een stand van het vermogen opgemaakt volgens het schema van de balans en de resultatenrekeningen. § 4. De regeringscommissaris kan elke beslissing van de bestuursorganen die volgens hem in strijd is met de wet, de statuten of het beheerscontract schorsen en voorleggen aan de minister tot wiens bevoegdheid het Leefmilieu en de minister tot wiens bevoegdheid de Duurzame Ontwikkeling behoort. Hiervoor beschikt hij over een termijn van vier volle dagen vanaf de datum van de vergadering waarop de beslissing werd genomen voor zover hij er regelmatig voor opgeroepen is geweest en, indien dit niet het geval is, vanaf de dag waarop hij er kennis van heeft genomen. De beslissing kan slechts worden uitgevoerd indien de betrokken minister er zich binnen acht volle dagen, te rekenen vanaf het einde van de schorsingstermijn, niet tegen verzet heeft. De regeringscommissaris brengt de andere ministers bedoeld in paragraaf 1 op de hoogte over elke aangelegenheid die onder hun bevoegdheid valt. § 5. De regeringscommissaris zal vóór 31 maart van elk jaar een rapport opmaken ten behoeve van de federale regering waarin hij verslag uitbrengt over de aanwending en de verdeling van de middelen van het Fonds ter reductie van de globale energiekost in het afgelopen kalenderjaar, waarbij in het bijzonder aandacht wordt besteed aan de vraag van het publiek naar dergelijke structurele maatregelen met het oog op het bevorderen van reducties van de globale energiekost en naar de verstrekking van goedkope leningen alsook aan de kwaliteit van de projecten die aan het Fonds ter reductie van de globale energiekost zijn voorgelegd.
Art. 29.De minister tot wiens bevoegdheid het Leefmilieu behoort, de minister tot wiens bevoegdheid de Duurzame Ontwikkeling behoort, de minister tot wiens bevoegdheid de Energie behoort en de minister tot wiens bevoegdheid de Maatschappelijke Integratie behoort kunnen het bestuursorgaan van de vennootschap vragen te beraadslagen over alle materies die hij vaststelt en dit binnen de termijn die hij bepaalt.
TITEL V Inventaris - Jaarrekeningen - Verdeling - Winst - Reserves
Art. 30.Het maatschappelijk boekjaar loopt van één januari tot éénendertig december.
Na het afsluiten van het maatschappelijk boekjaar, stelt de raad van bestuur een inventaris op, alsmede een jaarrekening en een verslag over zijn beleid, overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen.
De jaarrekening, het verslag van de raad van bestuur en, desgevallend, het verslag van de commissaris(sen) worden samen met de oproeping van de jaarvergadering aan de aandeelhouders bezorgd.
Art. 31.Het batig saldo, na aftrek van de lasten, algemene kosten, provisies en nodige afschrijvingen, vormt de nettowinst die mag worden verdeeld.
Jaarlijks wordt van de nettowinst een bedrag van tenminste vijf procent (5%) afgenomen voor de vorming van een wettelijk reservefonds.
De verplichting tot deze afneming houdt op wanneer het wettelijk reservefonds tien procent (10 %) van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt.
De algemene vergadering bepaalt de bestemming van het saldo op voorstel van de Raad van Bestuur.
De algemene vergadering kan beslissen het saldo, geheel of gedeeltelijk, te reserveren.
De raad van bestuur kan overeenkomstig artikel 618 Wetboek van vennootschappen beslissen op het resultaat van het boekjaar interim-dividenden uit te keren.
TITEL VI. - Ontbinding - Vereffening
Art. 32.In geval van ontbinding van de vennootschap, beschikt de Algemene vergadering over de meest uitgebreide bevoegdheden in het kader van de vereffening van de vennootschap, de keuze van de vereffenaars en de bepaling van hun bevoegdheden.
Na betaling van alle schulden, lasten en kosten verbonden aan de vereffening, of een eventuele consignatie van de betrokken sommen, wordt het netto-actief verdeeld over de aandeelhouders naar verhouding van de aandelen die zij bezitten.
TITEL VII. - Diverse bepalingen
Art. 33.De vennootschap is onderworpen aan de bepalingen van de Wet van twee april negentienhonderdtweeënzestig betreffende de Federale Investeringsmaatschappij en de Gewestelijke Investeringsmaatschappijen en/of aan elke wettelijke bepalingen die de voormelde wet aanvult.
Voor alles wat niet in de wet of in de onderhavige statuten is bepaald, is het Wetboek van vennootschappen van toepassing.
Bijgevolg worden de bepalingen waarvan niet op een wettige wijze wordt afgeweken, geacht te zijn geschreven in onderhavige akte en de bedingen die in strijd zijn met de dwingende wettelijke bepalingen worden geacht niet te zijn geschreven.
Art. 34.Elke aandeelhouder, bestuurder, commissaris of vereffenaar die in het buitenland is gedomicilieerd, wordt voor al hetgeen verbonden is aan de uitvoering van de onderhavige statuten, geacht zijn woonplaats in België te kiezen.
Bij gebreke aan een woonstkeuze, wordt deze geacht zijn woonstplaats te kiezen in de zetel van de onderhavige vennootschap, waar alle betekeningen, oproepingen en dagvaardingen rechtsgeldig zullen worden gedaan.
Art. 35.Voor alle geschillen tussen de vennootschap, de aandeelhouders, de bestuurders, de commissarissen en de vereffenaars met betrekking tot de vennootschap en de uitvoering van de huidige statuten, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waarbinnen de zetel van de vennootschap is gelegen, bevoegd, tenzij de vennootschap er uitdrukkelijk van afziet.
TITEL VIII. - Overgangsbepaling
Art. 36.Het eerste boekjaar eindigt op eenendertig december tweeduizend en zes.
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 9 maart 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Financiën, D . REYNDERS De Minister van Begroting, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE De Minister van Energie, M. VERWILGHEN De Minister van Maatschappelijke Integratie, Ch. DUPONT De Minister van Leefmilieu, B. TOBBACK De Staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling, Mevr. E. VAN WEERT De Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, B. TUYBENS