Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 09 februari 2017
gepubliceerd op 23 februari 2017

Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling, de werkwijze en de bevoegdheden van het beheerscomité van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
2017010813
pub.
23/02/2017
prom.
09/02/2017
ELI
eli/besluit/2017/02/09/2017010813/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

9 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling, de werkwijze en de bevoegdheden van het beheerscomité van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Dit koninklijk besluit beschrijft : - de samenstelling, - de werkwijze, - en de bevoegdheden van het beheerscomité van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten ».

Inzake de samenstelling van het beheerscomité dient te worden opgemerkt dat in het beheerscomité niet enkel de FOD Buitenlandse Zaken participeert, maar ook een vertegenwoordiger van de FOD Budget en Beheerscontrole, aangesteld voor een periode van vier jaar. De Inspecteur van Financiën en een vertegenwoordiger van elk van de vakbonden geaccrediteerd bij de FOD Buitenlandse Zaken, alsook de hoofden van het restaurant en het kinderdagverblijf wonen de vergaderingen van het beheerscomité met raadgevende stem bij.

Het beheerscomité komt minstens viermaal per jaar samen.

Wat betreft de bevoegdheden van het beheerscomité, is het comité onder andere belast met: de goedkeuring van het begrotingsontwerp en eventuele aanpassingen, het opmaken van de rekeningen (de jaarrekening, de rekening van uitvoering van de begroting, de beheersrekeningen en de vermogensrekeningen), de bepaling van het tariefbeleid, de goedkeuring van de opstart van elke overheidsopdracht groter dan 5.500 euro exclusief btw en de goedkeuring van de verdeelsleutel van de kosten tussen de FOD Buitenlandse Zaken en de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten ».

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Buitenlandse Zaken, D. REYNDERS De Minister van Begroting, S. WILMES

9 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling, de werkwijze en de bevoegdheden van het beheerscomité van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 18 december 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/12/2015 pub. 29/12/2015 numac 2015003464 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen, houdende de oprichting van een administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie "Sociale activiteiten", en houdende een bepaling inzake de gelijkheid van vrouwen en mannen type wet prom. 18/12/2015 pub. 13/04/2016 numac 2016000226 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende diverse financiële bepalingen, houdende de oprichting van een administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie "Sociale activiteiten", houdende wijziging van de wet van 11 mei 1995 inzake de tenuitvoerlegging van de besluiten van de Veiligheidsraad van de Organisatie van de Verenigde Naties en houdende een bepaling inzake de gelijkheid van vrouwen en mannen. - Duitse vertaling van uittreksels inzake de gelijkheid van vrouwen en mannen sluiten houdende diverse financiële bepalingen, houdende de oprichting van een administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », houdende wijziging van de wet van 11 mei 1995 inzake de tenuitvoerlegging van de besluiten van de Veiligheidsraad van de Organisatie van de Verenigde Naties en houdende een bepaling inzake de gelijkheid van vrouwen en mannen, artikel 72;

Gelet op de Grondwet, de artikelen 37 en 107, tweede lid;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30 maart 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, verleend op 26 juli 2016;

Gelet op het advies 60.177/4 van de Raad van State, gegeven op 24 oktober 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Begroting, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Er wordt een beheerscomité opgericht met als taak de aansturing en de follow-up van de werking van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », die onder het gezag staat van de minister onder wie hij ressorteert, hierna « de Dienst » genoemd. De stemgerechtigde leden van het beheerscomité zijn : 1° de voorzitter van het Directiecomité van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, die de voorzitter van het beheerscomité is;2° de stafdirecteur Budget en Beheerscontrole van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;3° de stafdirecteur Personeel en Organisatie van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;4° de stafdirecteur Informatie- en Communicatietechnologie van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;5° een vertegenwoordiger van de FOD Budget en Beheerscontrole;6° het hoofd van de Dienst. Een secretaris is aangeduid door de voorzitter.

Een vertegenwoordiger van elk van de vakbonden geaccrediteerd bij de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, het hoofd van het kinderdagverblijf, het hoofd van het restaurant en de Inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de Minister van Buitenlandse Zaken, wonen de vergaderingen van het beheerscomité met raadgevende stem bij.

Art. 2.Het lid bedoeld onder artikel 1, 5° wordt aangesteld voor een periode van vier jaar door de minister bevoegd voor Begroting, na overleg met de minister van Buitenlandse zaken. Bij ontslag of overlijden wordt het lid onmiddellijk vervangen. Het nieuwe lid voltooit het mandaat van zijn voorganger.

Het lid bedoeld onder artikel 1, 6° wordt aangesteld door de minister van Buitenlandse zaken onder de personeelsleden van de FOD Buitenlandse zaken, Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking van het niveau A.

Art. 3.Het beheerscomité beraadslaagt onder het voorzitterschap van de voorzitter. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend.

Het beheerscomité komt minstens viermaal per jaar samen, rekening houdend met de vereiste goedkeuringskalender binnen de begrotingscyclus. De voorzitter roept schriftelijk minstens acht werkdagen vooraf de leden samen en dit ambtshalve of op verzoek en met vermelding van de agendapunten. De uitnodiging op verzoek geschiedt op initiatief van één of meerdere leden.

Het beheerscomité kan slechts geldig beraadslagen indien de meerderheid van zijn leden aanwezig is. Indien dit quorum niet wordt bereikt, kan het beheerscomité, na een tweede bijeenroeping, geldig beraadslagen over dezelfde agenda en dit ongeacht het aantal aanwezige leden. Voor dringende zaken kan het beheerscomité tevens geldig beraadslagen via een schriftelijke beslissingsprocedure.

Van de beraadslagingen van het beheerscomité worden notulen opgemaakt die door de voorzitter en de secretaris worden ondertekend.

Art. 4.Het beheerscomité is inzonderheid belast met : 1° de goedkeuring van het begrotingsontwerp en een eventuele begrotingsaanpassing evenals het personeels- en investeringsplan van de Dienst;2° de aanduiding van en het toezicht op de rekenplichtige van de Dienst;3° het opmaken van de jaarrekening, de rekening van uitvoering van de begroting, de beheersrekeningen, de vermogensrekeningen van het afgelopen begrotingsjaar en het jaarlijkse activiteitenverslag;4° de tussentijdse opvolging van het operationele en financiële beheer van de Dienst;5° de bepaling van het tariefbeleid; 6° de goedkeuring van de opstart van elke overheidsopdracht groter dan 5.500 euro exclusief btw; 7° het waken over de toepassing van de veiligheids- en hygiënenormen van toepassing binnen de betreffende domeinen (horeca en kinderdagverblijf);8° de goedkeuring van de verdeelsleutel van de kosten tussen de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de Dienst;9° de bespreking van elke strategische beslissing inzake de Dienst;10° de opvolging van de kwaliteit van het intern controlesysteem en de bijsturingen op basis van aanbevelingen van de bevoegde auditinstanties, waaronder het Rekenhof.

Art. 5.De minister bevoegd voor Buitenlandse Zaken en de minister bevoegd voor Begroting zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 9 februari 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Buitenlandse Zaken, D. REYNDERS De Minister van Begroting, S. WILMES

^