Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 april 2019
gepubliceerd op 02 mei 2019

Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Wetteren, teneinde de aanleg en inrichting van een bufferbekken, de hydraulische ontsluiting ervan en de toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A te realiseren

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2019011972
pub.
02/05/2019
prom.
07/04/2019
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER

Directoraat-generaal Duurzame Mobiliteit en Spoorbeleid


7 APRIL 2019. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Wetteren, teneinde de aanleg en inrichting van een bufferbekken, de hydraulische ontsluiting ervan en de toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A te realiseren


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, artikel 1;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, de artikelen 1, § 4, 10, §§ 1 en 2, 2°, en 199;

Overwegende het koninklijk besluit van 23 april 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/04/2015 pub. 13/05/2015 numac 2015014149 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem, teneinde de aanleg van twee bufferbekkens en hun toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A te realiseren sluiten houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem, teneinde de aanleg van twee bufferbekkens en hun toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A te realiseren;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur die is aangepast aan de huidige eisen van de spoordienst en van haar omgeving;

Overwegende dat de spoorwegbedding van de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid gelegen is in een natuurlijke insnijding van het landschap en bijgevolg een deel van het regenwater van omliggend hoger gelegen gebied opvangt, naast de afwatering van de spoorbedding zelf;

Overwegende dat de toevloed van regenwater is toegenomen door het uitmonden van afwatering van wegenis, beken en grachten in de langsgrachten naast de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid, door de toenemende bebouwing en de toegenomen regenintensiteit tijdens het laatste decennium;

Overwegende dat de toegenomen toevloed van regenwater reeds tot overbelasting van de langsgrachten langs het spoor, de overstroming van de spoorwegbedding en zelfs tot verzakkingen van het spoorwegtalud heeft geleid, en bijgevolg tot verschillende onderbrekingen van het spoorverkeer aanleiding heeft gegeven;

Overwegende dat de waterhuishouding op en langsheen de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid reeds verbeterd werd door de aanleg van twee bufferbekkens op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem en dat de aanleg van een derde bufferbekken op het grondgebied van de gemeente Wetteren het sluitstuk van dit project zou zijn;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in het plan met nr. HY_208_309_-0503_040000_PLV_001, toelaat deze werken uit te voeren;

Overwegende dat bovengenoemde werken het voorwerp hebben uitgemaakt van een informatievergadering met de plaatselijke bevolking op 7 maart 2018;

Overwegende dat de omgevingsvergunning voor de aanleg en inrichting van het bufferbekken, de hydraulische ontsluiting ervan en de toegangswegenis op het grondgebied van de gemeente Wetteren, werd afgeleverd op 24 januari 2019;

Overwegende dat de aanvraag van deze omgevingsvergunning het voorwerp heeft uitgemaakt van een openbaar onderzoek te Wetteren van 19 oktober 2018 tot en met 17 november 2018, waarbij één bezwaar ingediend werd, dat ongegrond verklaard werd door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Wetteren tijdens zijn bijeenkomst van 26 november 2018;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om te beschikken over de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Wetteren en aangeduid op het plan met nr.

L50A-40.0-3;

Overwegende dat het openbaar onderzoek in Wetteren, gehouden van 19 oktober 2018 tot en met 17 november 2018, waaraan voornoemd onteigeningsplan onderworpen werd, geen aanleiding gegeven heeft tot bezwaarschriften;

Overwegende dat de uitvoering van de beoogde werken noodzakelijk is voor de veiligheid, de stiptheid en de betrouwbaarheid van het spoorverkeer op de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is en dat, ingeval van gerechtelijke onteigening, de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden wordt toegepast;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De werken in het kader van de renovatie van het aanwezige afwateringssyteem op en langs de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid, en meer bepaald de aanleg en inrichting van het bufferbekken, de hydraulische ontsluiting ervan en de toegangswegenis op het grondgebied van de gemeente Wetteren, worden van algemeen nut verklaard.

Art. 2.Het algemeen nut vordert de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gesitueerd op het grondgebied van de gemeenten Wetteren en aangeduid op het plan met nr. L50A-40.0-3, gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Machtiging wordt verleend tot onteigening van de in artikel 2 bedoelde percelen, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.De minister bevoegd voor het spoorvervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 7 april 2019.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Fr. BELLOT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^