Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 april 2000
gepubliceerd op 14 april 2000

Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het eerste bijvoegsel bij het tweede beheerscontract van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2000014102
pub.
14/04/2000
prom.
07/04/2000
ELI
eli/besluit/2000/04/07/2000014102/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

7 APRIL 2000. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het eerste bijvoegsel bij het tweede beheerscontract van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 juli 1926 tot oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 14 januari 1927 en 15 januari 1954, de wetten van 2 augustus 1955, 1 augustus 1960, 4 juli 1962, 21 april 1965, 10 oktober 1967 en 24 juni 1970, het koninklijk besluit nr 89 van 11 november 1967, het koninklijk besluit nr 452 van 28 augustus 1988, de programmawet van 30 december 1988 en de wet van 21 maart 1991;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikelen 4 en 5;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 september 1997 houdende goedkeuring van het tweede beheerscontract van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 april 2000;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 4 april 2000;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De wijziging aan het tweede beheerscontract in de vorm van een eerste bijvoegsel, bekendgemaakt als bijlage bij dit besluit en overeengekomen tussen de Belgische Staat en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, en wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 31 december 1999.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 7 april 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

EERSTE BIJVOEGSEL BIJ HET TWEEDE BEHEERSCONTRACT TUSSEN DE STAAT EN DE N.M.B.S. De volgende bepalingen worden ingelast in het tweede beheerscontract tussen de Staat en de N.M.B.S. goedgekeurd bij koninklijk besluit van 25 september 1997. 1. Artikel 20 wordt door de volgende bepaling vervangen : Artikel 20 « De NMBS houdt afzonderlijke rekeningen die het mogelijk maken de beheersresultaten-rekening op te stellen van de activiteit met betrekking tot het binnenlands vervoer van reizigers met de treinen van de gewone dienst. De NMBS zal vóór 30 april van ieder jaar de beheersresultatenrekening van het voorgaande jaar opmaken, evenals een tabel van bronnen en aanwendingen, voorgesteld volgens het model in bijlage 5 en overeenkomstig artikelen 69 tot 69 ter van het onderhavige bijvoegsel.

De eerste tabel van bronnen en aanwendingen zal betrekking hebben op het boekjaar 1998. De tabel van bronnen en aanwendingen toont de thesauriestromen op basis van de balans en de resultatenrekening, herwerkt zoals gespecificeerd in bijlage 5. Ze duidt de financiële middelen aan die toegekend zijn aan het binnenlands vervoer van reizigers met de treinen van de gewone dienst, alsook de aanwending van deze financiële middelen ». 2. Artikel 29 wordt door de volgende bepaling vervangen : Artikel 29 « De NMBS houdt afzonderlijke rekeningen die het mogelijk maken de beheersresultaten-rekening op te stellen van de activiteit met betrekking tot het onderhoud, het beheer en de exploitatie van de infrastructuur. De NMBS zal vóór 30 april van ieder jaar de beheersresultatenrekening van het voorgaande jaar opmaken, evenals een tabel van bronnen en aanwendingen, voorgesteld volgens het model in bijlage 9 en overeenkomstig artikelen 69 tot 69 ter van het onderhavige bijvoegsel.

De eerste tabel van bronnen en aanwendingen zal betrekking hebben op het boekjaar 1998. De tabel van bronnen en aanwendingen toont de thesauriestromen op basis van de balans en de resultatenrekening, herwerkt zoals gespecificeerd in bijlage 9. Ze duidt de financiële middelen aan die toegekend zijn aan het onderhoud, het beheer en de exploitatie van de infrastructuur, alsook de aanwending van deze financiële middelen ». 3. Artikel 69 wordt opgeheven en vervangen door de volgende bepaling : Artikel 69 « De onderliggende waarderingsregelen voor het opmaken van de resultatenrekeningen en tabellen van bronnen en aanwendingen opgenomen in bijlagen 5 en 9 bij het onderhavige bijvoegsel, zijn onder meer de volgende : 1.Beheersresultatenrekeningen : De beheersresultatenrekeningen van de activiteiten bedoeld in artikelen 20 en 29 van het onderhavige bijvoegsel zullen opgemaakt worden op basis van het door de Raad van Bestuur goedgekeurd systeem van interne facturaties.

Het bedrag van de vergoeding en de verdeling ervan zullen jaarlijks door de Raad van Bestuur worden herzien. 2. Tabellen van bronnen en aanwendingen : De rentelast die ten laste van de activiteiten zou vallen, wordt berekend volgens het principe van de « cash pooling », overeenkomstig de huidige technieken van thesauriebeheer tussen eenheden van eenzelfde groep. Deze techniek vergt geen effectieve overheveling van de geldmiddelen.

De saldi van de tabellen van bronnen en aanwendingen van elk van de eenheden worden gehandhaafd.

Verder, in de tabellen van bronnen en aanwendingen bedoeld in artikelen 20 en 29 van het onderhavige bijvoegsel, worden de werkelijk uitgegeven netto financiële kosten tussen de verschillende eenheden en activiteiten van de NMBS verdeeld op basis van de boekwaarde van de activa van elke eenheid, vastgelegd per 31 december 1997, aangepast met de vanaf die datum door dezelfde eenheden gegenereerde reële cashflows en cashdrains. Voor de opdrachten van openbare dienst moet deze aanpassing pas vanaf 1 april 1999 gebeuren, aangezien de infrastructuurvergoeding wettelijk pas vanaf die datum van toepassing is ». 4. Een artikel 69bis, luidend als volgt, wordt ingelast : Artikel 69bis « In de toelichting bij de wettelijke publicatie van de jaarrekening zal bij de beheersresultatenrekeningen en de tabellen van bronnen en aanwendingen bedoeld in artikelen 20 en 29 van het onderhavige bijvoegsel een uitvoerige commentaar gevoegd worden over de resultaten en netto-stromen bekomen door enerzijds de activiteit met betrekking tot het binnenlands vervoer van reizigers met de treinen van de gewone dienst en anderzijds de activiteit met betrekking tot het onderhoud, het beheer en de exploitatie van de infrastructuur. Wat de tabellen van bronnen en aanwendingen met betrekking tot het boekjaar 1999 betreft, zal in die commentaar gespecificeerd worden dat de infrastructuurvergoeding pas vanaf 1 april 1999 van toepassing was; de impact van deze toepassing zal becijferd worden.

De weerhouden waarderingsregelen en verdeelsleutels voor het opmaken van de tabellen van bronnen en aanwendingen zullen eveneens bij die commentaar gevoegd worden.

Indien er zich wijzigingen mochten voordoen in de activiteiten, de structuur van het vermogen of de economische, technologische of juridische omstandigheden, zullen de waarderingsregelen en verdeelsleutels dienovereenkomstig aangepast worden. Dergelijke wijzigingen zullen geëxpliciteerd worden in de hoger vermelde commentaar ». 5. Een artikel 69ter, luidend als volgt, wordt ingelast : Artikel 69ter « De NMBS antwoordt op de vragen naar inlichtingen vanwege de Minister tot wiens bevoegdheid het spoorwegvervoer behoort of vanwege het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur en, voor dit laatste, via zijn Bestuur van het Vervoer te Land. In het raam van dit beheerscontract mogen die vragen geen betrekking hebben op de commerciële verbintenissen met derden buiten de opdrachten van openbare dienst ». 6. Bijlage 5 wordt door de volgende bepaling vervangen : Bijlage 5 Eerste opdracht van openbare dienst RESULTATEN Het resultaat van de eerste opdracht van openbare dienst is gebaseerd op de methode "mark to market", methode die gebruikt wordt in de beheersboekhouding van de NMBS. Voorbeeld : de huurkost van de terreinen is gelijk aan de geherwaardeerde waarde ervan, overeenkomstig de methode aangewend voor de inventaris van het patrimonium van de Staat per 31/12/95 (uitgezonderd de terreinen aangekocht in het raam van de HST-werken), vermenigvuldigd met de rentevoet van de langetermijnschuld van de NMBS, alternatieve financiële verrichtingen buiten beschouwing gelaten, dit alles vermeerderd met een fee die bestemd is om de kosten van de BE Patrimonium te dekken.

Het resultaat van de eerste opdracht van openbare dienst wordt afgeleid uit het resultaat van de BE Reizigers Nationaal zoals dit voortvloeit uit de toepassing van de transfert- en contractuele prijzen en uit de toepassing van de "algemene principes voor de boekhouding van de verschillende eenheden" zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de NMBS. De resultatenrekening bevat alle kosten en opbrengsten, met inbegrip van de technische en menselijke middelen die overtallig zijn ingevolge de economische omgeving.

Het analytisch boekhoudplan van de BE Reizigers Nationaal is derwijze opgemaakt dat de kosten en opbrengsten van de activiteiten die niet onder de opdracht van openbare dienst vallen, geïsoleerd worden. Het resultaat van deze activiteiten wordt niet in aanmerking genomen bij de vaststelling van het resultaat van de opdracht van openbare dienst, behalve indien deze activiteiten worden uitgevoerd tijdens de onrendabele en onvermijdbare uren die gesitueerd zijn tijdens de uitvoering van onontbeerlijke prestaties voor het vervullen van de opdracht van openbare dienst en indien deze prestaties het voorwerp zijn van een facturatie tegen marktprijs.

Door dit mechanisme vormt het tegen marktprijs gefactureerd bedrag voor de complementaire activiteiten die worden uitgevoerd met gebruikmaking van de middelen die nodig zijn voor de opdracht van openbare dienst, een opbrengst die bij het resultaat van de opdracht van openbare dienst wordt geboekt.

Bedrijfsopbrengsten (1) Tariefopbrengsten biljetten en gelijkgestelde vervoerbewijzen (GO Pass,...) treinkaarten nevenopbrengsten en andere Staatsbijdragen Andere opbrengsten interne opbrengsten : diensttreinen voor het personeel, treinen ICA, ICB,... andere diverse opbrengsten Onttrekking aan het kapitaal Onttrekking overeenstemmend met de normale en uitzonderlijke afschrijving berekend op de geherwaardeerde waarde (interne herwaardering) van de vaste activa van RN en van de andere BE's en SE's die gebruikt worden voor de eerste opdracht van openbare dienst (met inbegrip van de afschrijving van de vaste activa - naar rata van het gebruik ervan - die het voorwerp zijn van Sale Rent Back-verrichtingen, om de impact van die verrichtingen te neutraliseren) Bedrijfskosten (2) Treinbegeleiding en controle in de treinen Waardering van de door het begeleidingspersoneel van RN gepresteerde uren - gewone treinen van de binnenlandse dienst Aanmaak en verkoop van vervoerbewijzen Commissie door RN aan RI betaald voor de distributie van de vervoerbewijzen van de gewone treinen van de binnenlandse dienst Vervoermaterieel (terbeschikkingstelling, besturing en energie) elektriciteit (tractie en verwarming van de treinen) Aandeel van de totale elektriciteitskosten voor de tractie en de verwarming van de treinen, met betrekking tot de gewone treinen van de binnenlandse dienst rollend materieel : terbeschikkingstelling, besturing en dieselbrandstof Bedrag gefactureerd door de BE Treinen voor het rollend materieel ingezet voor de gewone treinen van de binnenlandse dienst Vorming en rangering van het materieel Bedrag door BE Netwerk gefactureerd voor de gewone treinen van de binnenlandse reizigersdienst Infrastructuurvergoeding Diverse (te specificeren), onder meer communicatie - publiciteit - promotie - sponsoring beheerskosten van RN, rechtstreeks toegerekend aan de sector "gewone treinen van de binnenlandse dienst" aandeel van de gemeenschappelijke kosten van RN, verdeeld naar de sector "gewone treinen van de binnenlandse dienst" diverse facturaties van de BE Netwerk diverse facturaties van de BE TR Bruto-exploitatieoverschot (3) = (1) - (2) Dotaties (4) Afschrijving Het gaat om de afschrijving van de geherwaardeerde waarde (interne herwaardering) van de vaste activa van de BE RN die zijn toegewezen aan de eerste opdracht van openbare dienst Voorzieningen (dotaties - bestedingen - terugnemingen) Verzekeringsfonds Andere Waardeverminderingen (dotaties - terugnemingen) Financieel resultaat (5) Financiële opbrengsten afschrijving van de subsidies (ingevolge jaarlijkse afschrijving van de vaste activa van de BE RN) afschrijving van de subsidies (ingevolge de uitzonderlijke afschrijving van de vaste activa van de BE RN) Financiële kosten intern : op vaste activa (boekwaarde voortvloeiend uit de interne herwaardering per 31/12 van het vorige jaar) op voorraden (nettowaarde per 31/12 van het vorige jaar) op gecumuleerde cashflow of cashdrain per 31/12 van het vorige jaar terugneming van afschrijving van de subsidies Resultaat gewone bedrijfsuitoefening (6) = (3) - (4) + (5) Uitzonderlijk resultaat (7) Uitzonderlijke opbrengsten Uitzonderlijke kosten Nettoresultaat (8) = (6) + (7) Eerste opdracht van openbare dienst BRONNEN EN AANWENDINGEN (Zonder schommeling van de vorderingen, de schulden, de geldbeleggingen en de jaarlijkse positieve of negatieve verschillen - stortingen min investeringen - voortkomend van HST-Fin en van de Staat in het raam van de tussenkomst van Nederland). 1. BRUTO-AUTOFINANCIERINGSMARGE NA VERGOEDING VAN HET KAPITAAL (uitgaande van de resultaten van RN en van het resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening van de andere eenheden) Netto-resultaat Resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening van de andere eenheden dan RN en Netwerk Afschrijvingen, terugnemingen van afschrijvingen, waardeverminderingen en terugnemingen van waardeverminderingen op materiële en immateriële activa, op kapitaalsubsidies en op tussenkomsten van derden voor investeringen Onttrekking aan het kapitaal Dotaties, bestedingen en terugnemingen van voorzieningen Meerwaarden en minderwaarden bij realisatie van vaste en vlottende activa Infrastructuurvergoeding (indien niet van toepassing op privé-operatoren : eerste 3 maanden van 1999) Financiële kosten (verschil, met inbegrip van het gedeelte van het dividend van HST-Fin met betrekking tot de stortingsoverschotten) Niet uitgegeven kosten en niet geïnde opbrengsten Diverse waardeverminderingen op voorraden, vorderingen en bestellingen in uitvoering : inventarisoverschotten : Bruto-autofinancieringsmarge vóór vergoeding van het kapitaal Vergoeding van het kapitaal Bruto-autofinancieringsmarge na vergoeding van het kapitaal 2.STROMEN MET BETREKKING TOT DE IMMATERIELE EN MATERIELE INVESTERINGEN EN DE VOORRAADWIJZIGINGEN Investeringskrediet van de Staat Tussenkomsten van HST-Fin en de Staat (tussenkomst van Nederland) ten belope van de tijdens de periode uitgevoerde investeringen Kapitaalsubsidies en tussenkomsten van derden Afstanden van activa Totaal bronnen Uitgevoerde investeringen Voorraadwijzigingen Totaal aanwendingen Netto-stromen 3. STROMEN MET BETREKKING TOT DE FINANCIELE VASTE ACTIVA Afstanden en ontvangen borgtochten Aanschaffingen en gestorte borgtochten Netto-stromen 4.SAMENVATTING VAN DE NETTO-STROMEN Bruto-autofinancieringsmarge na vergoeding van het kapitaal Stromen met betrekking tot de immateriële en materiële investeringen en de voorraadwijzigingen Stromen met betrekking tot de financiële vaste activa Totale netto-stromen 7. Bijlage 9 wordt door de volgende bepaling vervangen : Bijlage 9 Tweede opdracht van openbare dienst RESULTATEN Het resultaat van de tweede opdracht van openbare dienst is gebaseerd op de methode "mark to market", methode die gebruikt wordt in de beheersboekhouding van de NMBS. Voorbeeld : de huurkost van de terreinen is gelijk aan de geherwaardeerde waarde ervan, overeenkomstig de methode aangewend voor de inventaris van het patrimonium van de Staat per 31/12/95 (uitgezonderd de terreinen aangekocht in het raam van de HST-werken), vermenigvuldigd met de rentevoet van de langetermijnschuld van de NMBS, alternatieve financiële verrichtingen buiten beschouwing gelaten, dit alles vermeerderd met een fee die bestemd is om de kosten van de BE Patrimonium te dekken.

Het resultaat van de tweede opdracht van openbare dienst wordt afgeleid uit het resultaat van de BE Netwerk zoals dit voortvloeit uit de toepassing van de transfert- en contractuele prijzen en uit de toepassing van de "algemene principes voor de boekhouding van de verschillende eenheden" zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de NMBS. De resultatenrekening bevat alle kosten en opbrengsten, met inbegrip van de technische en menselijke middelen die overtallig zijn ingevolge de economische omgeving.

Het analytisch boekhoudplan van de BE Netwerk is derwijze opgemaakt dat de kosten en opbrengsten van de activiteiten die niet onder de opdracht van openbare dienst vallen, geïsoleerd worden. Het resultaat van deze activiteiten wordt niet in aanmerking genomen bij de vaststelling van het resultaat van de opdracht van openbare dienst, behalve indien deze activiteiten worden uitgevoerd tijdens de onrendabele en onvermijdbare uren die gesitueerd zijn tijdens de uitvoering van onontbeerlijke prestaties voor het vervullen van de opdracht van openbare dienst en indien deze prestaties het voorwerp zijn van een facturatie tegen marktprijs.

Door dit mechanisme vormt het tegen marktprijs gefactureerd bedrag voor de complementaire activiteiten die worden uitgevoerd met gebruikmaking van de middelen die nodig zijn voor de opdracht van openbare dienst, een opbrengst die bij het resultaat van de opdracht van openbare dienst wordt geboekt.

Momenteel zijn de betrokken activiteiten de volgende : "reiniging van de installaties", "smering van de wissels", "distributie voor rekening van RI/RN" en "reiniging van de treinen", uitgevoerd door het personeel van de BE Netwerk. Iedere wijziging aan deze lijst zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan het Bestuur van het Vervoer te Land.

Bedrijfsopbrengsten (1) Staatsbijdragen Infrastructuurvergoeding Verhuringen en diverse opbrengsten Onttrekking aan het kapitaal Onttrekking overeenstemmend met de normale en uitzonderlijke afschrijving Berekend op de geherwaardeerde waarde (interne herwaardering tegen marktprijs) van de vaste activa van de BE Netwerk en de andere BE's en SE's, gebruikt voor de tweede opdracht van openbare dienst (met inbegrip van de afschrijving van de vaste activa - naar rata van het gebruik ervan - die het voorwerp zijn van Sale Rent Back-verrichtingen, om de impact van die verrichtingen te neutraliseren).

Bedrijfskosten (2) Bediening van de installatie door het personeel van de BE Netwerk, onproductieve tijden inbegrepen seininstallaties andere installaties Onderhoud van de installaties Facturen van de BE II voor het onderhoud van de installaties Sporen Installaties voor verlichting, verwarming en drijfkracht Onderstations en bovenleidingen Seininstallaties Infrastructuurbeheer Prestaties van het directiepersoneel van de BE Netwerk voor het infrastructuurbeheer Energie Gebruiksvergoeding voor de infrastructuur voor transport van elektrische energie Elektriciteitsverbruik voor : wisselverwarming verlichting van de sporen verlichting en drijfkracht van de overwegen bediening van de mobiele bruggen verlichting van de reizigers- en goederenkoeren seininrichting verdeelstations en tractie-onderstations werk van de spoorremmen Planning en regeling van het verkeer Alle kosten met betrekking tot de prestaties van het personeel van de BE Netwerk voor : uitwerking van de dienstregelingen beheer van het verkeer omkadering in de stations politie beveiliging treinverkeer informatie over het treinverkeer nevenprestaties Aandeel van de gemeenschappelijke kosten van de BE Netwerk Alle kosten met betrekking tot de prestaties van het personeel van de BE Netwerk voor : directie (centrale diensten) directie van de stations algemene dienst van de stations Kosten gefactureerd aan de BE Netwerk door : de Centrale Coördinatie-eenheden de SE Personeel en Sociale Diensten de SE Telecom de SE Facility Management de SE Informatica de BE's OK, OL en WMS ABX de BE Reizigers Nationaal de Be B-Cargo Gronden en gebouwen Facturen van de BE Patrimonium voor de bezetting door de BE Netwerk van : dienstgebouwen gehuurde gebouwen directie- en districtsgebouwen stationsgebouwen werkplaatsen gronden Resultaat van de activiteit : "reiniging van de installaties door het personeel van Netwerk" Opbrengsten (marktprijzen) Kosten Resultaat Resultaat van de activiteit : "smering van de wissels door het personeel van Netwerk" Opbrengsten (marktprijzen) Kosten Resultaat Resultaat van de activiteit : "prestaties voor rekening van RI/RN" Opbrengsten (marktprijzen) Kosten Resultaat Resultaat van de activiteit : "Reiniging van de treinen voor rekening van TR" Opbrengsten (marktprijzen) Kosten Resultaat Diverse (te specificeren), onder meer : Integratieverschil in de analytische boekhouding van de BE Netwerk Bruto-exploitatieoverschot (3) = (1) - (2) Dotaties (4) Afschrijvingen Het gaat om de afschrijving van de geherwaardeerde waarde (interne herwaardering) van de vaste activa van de BE Netwerk toegewezen aan de tweede opdracht van openbare dienst Voorzieningen (dotaties - bestedingen - terugnemingen) Verzekeringsfonds Andere Waardeverminderingen (dotaties - terugnemingen) Financieel resultaat (5) Financiële opbrengsten afschrijving van de subsidies (ingevolge jaarlijkse afschrijving van de vaste activa van de BE Netwerk) afschrijving van de subsidies (ingevolge uitzonderlijke afschrijving van de vaste activa van de BE Netwerk) Financiële kosten intern : op vaste activa (boekwaarde voortvloeiend uit de interne herwaardering per 31/12 van het vorige jaar) op voorraden (nettowaarde per 31/12 van het vorige jaar) op gecumuleerde cashflow of cashdrain per 31/12 van het vorige jaar terugneming van afschrijving van de subsidies Resultaat gewone bedrijfsuitoefening (6) = (3) - (4) + (5) Uitzonderlijk resultaat (7) Uitzonderlijke opbrengsten Uitzonderlijke kosten Nettoresultaat (8) = (6) + (7) TWEEDE OPDRACHT VAN OPENBARE DIENST BRONNEN EN AANWENDINGEN (Zonder schommeling van de vorderingen, de schulden - behalve nog niet besteed saldo van de tussenkomst van Nederland -, de geldbeleggingen en de jaarlijkse positieve of negatieve verschillen - stortingen min investeringen - voortkomend van HST-Fin en van de Staat in het raam van de tussenkomst van Nederland). 1. BRUTO-AUTOFINANCIERINGSMARGE NA VERGOEDING VAN HET KAPITAAL (uitgaande van de resultaten van rekening van Netwerk van het resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening van de andere eenheden) Nettoresultaat Resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening van de andere eenheden dan RN en Netwerk Afschrijvingen, terugnemingen van afschrijvingen, waardeverminderingen en terugnemingen van waardeverminderingen op materiële en immateriële activa, op kapitaalsubsidies en op tussenkomsten van derden voor investeringen Onttrekking aan het kapitaal Dotaties, bestedingen en terugnemingen van voorzieningen Meerwaarden en minderwaarden bij realisatie van vaste en vlottende activa Infrastructuurvergoeding Financiële kosten (verschil, met inbegrip van het gedeelte van het dividend van HST-Fin met betrekking tot de stortingsoverschotten) Niet uitgegeven kosten en niet geïnde opbrengsten Diverse waardeverminderingen op voorraden, bestellingen in uitvoering en vordezingen : inventarisoverschotten : Bruto-autofinancieringsmarge vóór vergoeding van het kapitaal Vergoeding van het kapitaal Bruto-autofinancieringsmarge na vergoeding van het kapitaal 2.STROMEN MET BETREKKING TOT DE IMMATERIELE EN MATERIELE INVESTERINGEN EN DE VOORRAADWIJZIGINGEN Investeringskrediet van de Staat Tussenkomsten van HST-Fin en de Staat (tussenkomst van Nederland) ten belope van de tijdens de periode uitgevoerde investeringen Kapitaalsubsidies en tussenkomsten van derden Afstanden van activa Totaal bronnen Uitgevoerde investeringen Voorraadwijzigingen Totaal aanwendingen Netto-stromen 3. STROMEN MET BETREKKING TOT DE FINANCIELE VASTE ACTIVA Afstanden en ontvangen borgtochten Aanschaffingen en gestorte borgtochten Netto-stromen 4.STROMEN MET BETREKKING TOT DE FINANCIERING Nog niet besteed bedrag van de tussenkomst van Nederland (stortingen + interesten op tijdelijke overschotten - Uitgevoerde gecumuleerde investeringen) 5. SAMENVATTING VAN DE NETTO-STROMEN Bruto-autofinancieringsmarge na vergoeding van het kapitaal Stromen met betrekking tot de immateriële en materiële investeringen en de voorraadwijzigingen Stromen met betrekking tot de financiële vaste activa Stromen met betrekking tot de financiering Totale netto-stromen In naam van de Belgische Staat : In naam van de N.M.B.S. : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT De voorzitter van de raad van bestuur M. DAMAR De gedelegeerd bestuurder, E. SCHOUPPE

^