gepubliceerd op 07 oktober 2020
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 30 september 2019, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de tegemoetkoming in de reiskosten
6 SEPTEMBER 2020. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeids overeenkomst van 30 september 2019Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 30/09/2019 pub. 04/10/2019 numac 2019042088 bron rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 type overeenkomst prom. 30/09/2019 pub. 13/11/2019 numac 2019042323 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 16 juni 2014 tot vastlegging van de formulieren met betrekking tot de aanvraagprocedures inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van implantaten en invasieve medische hulpmiddelen, opgenomen in de lijst van verstrekkingen van vergoedbare implantaten en invasieve medische hulpmiddelen sluiten, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de tegemoetkoming in de reiskosten (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het bouwbedrijf;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeids overeenkomst van 30 september 2019Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 30/09/2019 pub. 04/10/2019 numac 2019042088 bron rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 type overeenkomst prom. 30/09/2019 pub. 13/11/2019 numac 2019042323 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 16 juni 2014 tot vastlegging van de formulieren met betrekking tot de aanvraagprocedures inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van implantaten en invasieve medische hulpmiddelen, opgenomen in de lijst van verstrekkingen van vergoedbare implantaten en invasieve medische hulpmiddelen sluiten, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de tegemoetkoming in de reiskosten.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 6 september 2020.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, N. MUYLLE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het bouwbedrijf Collectieve arbeids overeenkomst van 30 september 2019Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 30/09/2019 pub. 04/10/2019 numac 2019042088 bron rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 type overeenkomst prom. 30/09/2019 pub. 13/11/2019 numac 2019042323 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 16 juni 2014 tot vastlegging van de formulieren met betrekking tot de aanvraagprocedures inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van implantaten en invasieve medische hulpmiddelen, opgenomen in de lijst van verstrekkingen van vergoedbare implantaten en invasieve medische hulpmiddelen sluiten Tegemoetkoming in de reiskosten (Overeenkomst geregistreerd op 16 januari 2020 onder het nummer 156421/CO/124)
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers van de ondernemingen die onder het Paritair Comité voor het bouwbedrijf ressorteren en op de arbeiders die zij tewerkstellen.
Onder "arbeiders" verstaat men : de arbeiders en arbeidsters tewerkgesteld krachtens een arbeidsovereenkomst voor werklieden, bedoeld in artikel 2 van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten.
De bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de toekenning van een mobiliteitsvergoeding zijn eveneens van toepassing op de jongeren tewerkgesteld met een overeenkomst in een stelsel van duaal leren.
Art. 2.§ 1. De verplaatsingen die de arbeiders moeten doen tussen hun woonplaats en de sociale zetel of de plaats van tewerkstelling, dienen te gebeuren op eigen kracht, uitgezonderd indien de werkgever voor deze verplaatsingen een voertuig ter beschikking stelt. § 2. De werkgever moet tussenkomen in de kosten die de arbeider daarvoor maakt. Deze tussenkomst omvat een terugbetaling van de reiskosten berekend op basis van de tarieven van het spoorwegvervoer wanneer de arbeider zich op eigen kracht verplaatst. Ze wordt aangevuld met een mobiliteitsvergoeding die de arbeider eveneens geniet wanneer hij zich verplaatst met een voertuig dat de werkgever ter beschikking stelt.
De arbeider die zich met de fiets verplaatst, ontvangt een fietsvergoeding in plaats van een terugbetaling van de reiskosten en de mobiliteitsvergoeding.
Wanneer de werkgever voor de verplaatsingen een voertuig ter beschikking stelt, genieten de arbeiders van een terugbetaling van de reiskosten zoals hierna bepaald voor de eventuele verplaatsing tussen hun woonplaats en de opstapplaats en van de mobiliteitsvergoeding over het ganse traject. Onder "opstapplaat"s wordt verstaan : de op ondernemingsniveau afgesproken plaats van waaruit en tot waar de arbeider gebruik maakt van het voertuig dat de werkgever ter beschikking stelt.
Art. 3.Het bedrag van de tussenkomsten van de werkgever wordt bepaald op basis van het aantal werkelijk afgelegde kilometers. De wijze en de modaliteiten van de berekening van de werkelijk afgelegde afstand worden in overleg op ondernemingsniveau vastgesteld. Voor verplaatsingen met de trein geldt als werkelijk afgelegde afstand steeds het aantal kilometer vermeld op de treinkaart of op de website van de NMBS (afstand te raadplegen via de module "Welk biljet of abonnement past bij mij?" onder "Biljetten en abonnementen" op www.belgiantrain.be).
Indien de berekeningswijze niet is vastgelegd op ondernemingsniveau of bij betwisting, wordt het aantal te vergoeden kilometers bepaald met toepassing van de routeplanner Google Maps beschikbaar op het internet (https://www.google.be/maps). Bij het gebruik van deze routeplanner moet rekening gehouden worden met het reëel afgelegde traject.
Art. 4.De terugbetaling van de reiskosten gebeurt vanaf de eerste kilometer.
Voor de arbeiders die zich met de trein verplaatsten, is het bedrag van de terugbetaling van de reiskosten opgenomen in barema A. Dit barema bepaalt het wekelijks verschuldigd bedrag per afstand in kilometer, zoals vermeld op de treinkaart of op de website van de NMBS. Voor de arbeiders die zich op eigen kracht met een ander vervoermiddel dan de trein verplaatsen, is het bedrag van de terugbetaling van de reiskosten opgenomen in barema B. Dit barema bepaalt het wekelijks verschuldigd bedrag voor de werkelijke totale afstand die per dag wordt afgelegd.
Bij elke wijziging van de tarieven van het spoorwegvervoer wordt het bedrag van de terugbetaling van de reiskosten vermeld in de barema's A en B aangepast. De nieuwe barema's maken telkens het voorwerp uit van een document dat, na akkoord van de ondertekenende partijen van deze collectieve arbeidsovereenkomst, wordt neergelegd op de Griffie van de Administratie van de Collectieve Arbeidsbetrekkingen van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Ingeval de arbeider voor zijn verplaatsing gebruik maakt van meerdere vervoermiddelen (trein, autobus, persoonlijk vervoermiddel, enz.), moet de tegemoetkoming afzonderlijk berekend worden voor het traject dat de arbeider per trein aflegt (barema A) en voor het traject dat hij met andere vervoermiddelen aflegt (barema B), en worden de aldus bekomen bedragen opgeteld.
Art. 5.§ 1. Voor zover de werkelijke totale afstand die per dag wordt afgelegd minstens 10 kilometers bedraagt, is de mobiliteitsvergoeding verschuldigd voor alle werkelijk afgelegde kilometers. § 2. Voor de arbeiders die zich met de trein verplaatsen, is het dagbedrag van de mobiliteitsvergoeding gelijk aan 0,0870 EUR vermenigvuldigd met het aantal kilometers vermeld op de treinkaart of op de website van de NMBS. § 3. Voor de arbeiders die zich op eigen kracht met een ander vervoermiddel dan de trein verplaatsen, is het basisbedrag van de mobiliteitsvergoeding vastgesteld in functie van de werkelijke totale afstand die per dag wordt afgelegd, overeenkomstig de hieronder vermelde tabel. Het per dag verschuldigde bedrag van de mobiliteitsvergoeding wordt bekomen door het basisbedrag te vermenigvuldigen met het totaal aantal werkelijk afgelegde kilometers.
Werkelijke totale afgelegde afstand per dag
Mobiliteitsvergoeding per km heen en terug
Distance totale réellement parcourue par jour
Indemnité de mobilité par km aller et retour
0 tot 59 km
0,0619 EUR
0 à 59 km
0,0619 EUR
60 tot 77 km
0,0676 EUR
60 à 77 km
0,0676 EUR
78 tot 103 km
0,0700 EUR
78 à 103 km
0,0700 EUR
104 tot 129 km
0,0724 EUR
104 à 129 km
0,0724 EUR
130 tot 155 km
0,0773 EUR
130 à 155 km
0,0773 EUR
156 tot 207 km
0,0818 EUR
156 à 207 km
0,0818 EUR
208 tot 259 km
0,0844 EUR
208 à 259 km
0,0844 EUR
260 km en meer
0,0868 EUR
260 km et plus
0,0868 EUR
§ 4. In afwijking op § 3 zijn de basisbedragen van de mobiliteitsvergoeding voor de arbeiders die op vraag van de werkgever met een bedrijfsvoertuig zich alleen verplaatsen naar de werf en voor wie geen collectief vervoer mogelijk is, als volgt vastgesteld :
Werkelijke totale afgelegde afstand per dag
Mobiliteitsvergoeding per km heen en terug
Distance totale réellement parcourue par jour
Indemnité de mobilité par km aller et retour
0 tot 59 km
0,0650 EUR
0 à 59 km
0,0650 EUR
60 tot 77 km
0,0710 EUR
60 à 77 km
0,0710 EUR
78 tot 103 km
0,0735 EUR
78 à 103 km
0,0735 EUR
104 tot 129 km
0,0760 EUR
104 à 129 km
0,0760 EUR
130 tot 155 km
0,0812 EUR
130 à 155 km
0,0812 EUR
156 tot 207 km
0,0859 EUR
156 à 207 km
0,0859 EUR
208 tot 259 km
0,0886 EUR
208 à 259 km
0,0886 EUR
260 km en meer
0,0911 EUR
260 km et plus
0,0911 EUR
§ 5. In afwijking op §§ 3 en 4 heeft de arbeider die personeel naar en van de werkplaats vervoert, buiten de werkuren met een voertuig ter beschikking gesteld door de werkgever, gelet op de afstanden die moeten worden afgelegd en de bijzondere onkosten eigen aan de werkgever, recht ten titel van forfaitaire compensatie op een gecorrigeerde mobiliteitsvergoeding. Deze is gelijk aan 0,1579 EUR per werkelijk afgelegde kilometer vanaf de eerste kilometer. Bestaande onkostenvergoedingen die minstens gelijkwaardig zijn blijven van kracht.
Indien de reistijd per rit de 2 uur overschrijdt, zijn er twee chauffeurs.
De chauffeur die in opdracht van de werkgever personeel naar de plaats van tewerkstelling vervoert en/of terug met een voertuig van de werkgever, ontvangt de mobiliteitsvergoeding "chauffeur" voor de volledige rit, dus ook voor het traject dat hij alleen rijdt. § 6. De bestuurder die geen personeel vervoert en niet voldoet aan de voorwaarden bepaald in § 4, ontvangt de mobiliteitsvergoeding "passagier" zoals bepaald in § 3.
Art. 6.De arbeider die zich met de fiets verplaatst, ontvangt een fietsvergoeding in plaats van de terugbetaling van de reiskosten en de mobiliteitsvergoeding bedoeld in de artikelen 4 en 5 van deze collectieve arbeidsovereenkomst. De fietsvergoeding bedraagt 0,24 EUR per werkelijk afgelegde kilometer.
Art. 7.De patronale tussenkomst wordt, voor wat betreft zijn berekeningswijze, in twee delen gesplitst. Het eerste deel betreft de normale verplaatsing tussen de woonplaats en de sociale zetel of de opstapplaats. Het tweede deel betreft de ex-sedentaire verplaatsing tot aan de werf.
Art. 8.Het betalen van de mobiliteitsvergoeding gebeurt tezelfdertijd als de terugbetaling van de prijs van de reiskosten, die op die wijze wordt aangevuld.
Art. 9.Op de loonfiche staat het bedrag vermeld van de mobiliteitsvergoeding.
De werkgever is verplicht om per maand een schriftelijk detail af te geven aan de arbeider.
Het detail vermeldt per dag het aantal werkelijk afgelegde kilometers volgens de berekeningswijze die de werkgever toepast conform artikel 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, en het toegekende bedrag.
Het wordt samen met de loonfiche afgegeven.
De arbeider individueel of de syndicale afvaardiging collectief kunnen de werkgever vrijstellen van deze verplichting.
Er wordt geen afbreuk gedaan aan de bestaande regelingen op ondernemingsniveau met betrekking tot de wijze en de modaliteiten van de berekening van de werkelijk afgelegde afstand.
Art. 10.De arbeider die op jaarbasis (januari-december) een mobiliteitsvergoeding ontvangt voor in totaa1 43 000 kilometers of meer, heeft recht op een "mobiliteitsdag", op te nemen in onderling akkoord met de werkgever.
De werkgever betaalt voor de "mobiliteitsdag" het normaal loon, berekend conform het koninklijk besluit van 18 april 1974 tot bepaling van de algemene wijze van uitvoering van de wet van 4 januari 1974 betreffende de feestdagen.
De "mobiliteitsdag" wordt in onderling akkoord met de werkgever opgenomen uiterlijk op 31 maart volgend op het jaar waarop de "mobiliteitsdag" betrekking heeft.
De werkgever is het normaal loon enkel verschuldigd indien de "mobiliteitsdag" effectief wordt opgenomen. Hij moet het loon voor die dag niet uitbetalen indien de arbeider de "mobiliteitsdag" niet opneemt of niet heeft kunnen opnemen ingevolge schorsing of beëindiging van de overeenkomst.
Art. 11.De ondernemingen werken op bedrijfsniveau een mobiliteitsplan uit in overleg met de syndicale delegatie en de werknemers.
De werkgever zal de principes opstellen voor het vervoer van de arbeiders naar de bouwplaatsen, waarbij zal rekening gehouden worden met volgende elementen : de plaats van de bouwplaats, de woonplaats van de arbeiders en de competenties nodig op de bouwplaats.
Art. 12.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 december 2019 en wordt gesloten voor onbepaalde duur, met dien verstande dat deze ten allen tijde kan worden aangepast aan de bepalingen van andere collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf.
Zij kan door één der ondertekenende partijen worden opgezegd met in achtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden. De opzegging wordt betekend bij aangetekend schrijven, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het bouwbedrijf. § 2. Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 juni 2014 betreffende de tegemoetkoming in de reiskosten (registratienummer : 123377/CO/124). § 3. In afwijking van § 1 hebben de bepalingen van artikelen 1 en 10 uitwerking vanaf 1 januari 2019 en worden gesloten voor dezelfde geldigheidsduur en onder dezelfde voorwaarde als deze bepaald in § 1. § 4. In afwijking van § 1 heeft de bepaling van artikel 5, § 5 slechts uitwerking op het ogenblik van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit waarbij het grensbedrag van de mobiliteitsvergoeding, bepaald in het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, minimaal wordt verhoogd tot 0,1579 EUR. Tot het ogenblik van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit waarbij het grensbedrag van de mobiliteitsvergoeding, bepaald in het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, minimaal wordt verhoogd tot 0,1579 EUR, blijven de volgende bepalingen van kracht : 1. De arbeider die personeel naar en van de werkplaats vervoert, buiten de werkuren met een voertuig ter beschikking gesteld door de werkgever, heeft, gelet op de afstanden die moeten worden afgelegd en de bijzondere onkosten eigen aan de werkgever, recht ten titel van forfaitaire compensatie op een gecorrigeerde mobiliteitsvergoeding. Deze is gelijk aan 0,1316 EUR per werkelijk afgelegde kilometer vanaf de eerste kilometer. Bestaande onkostenvergoedingen die minstens gelijkwaardig zijn blijven van kracht; 2. Indien de reistijd per rit de 2 uur overschrijdt, zijn er twee chauffeurs;3. De chauffeur die in opdracht van de werkgever personeel naar de plaats van tewerkstelling vervoert en/of terug met een voertuig van de werkgever, ontvangt de mobiliteitsvergoeding "chauffeur" voor de volledige rit, dus ook voor het traject dat hij alleen rijdt. Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 6 september 2020.
De Minister van Werk, N. MUYLLE