gepubliceerd op 02 december 2013
Koninklijk besluit betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van vaartuigen
5 NOVEMBER 2013. - Koninklijk besluit betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van vaartuigen
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Algemeen Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd heeft tot doel de voorwaarden te definiëren voor het verkrijgen en uitoefenen van de rechten voor het gebruik van de radiofrequenties gebruikt voor de mobiele elektronische-communicatiediensten aan boord van vaartuigen (hierna "MCV-diensten") in België.
MCV-diensten worden gebruikt aan boord van vracht- en passagiersvaartuigen die binnen de territoriale wateren van de Europese Unie en in internationale wateren varen.
Zij vullen de mobiele connectiviteit aan in delen van de territoriale wateren van een lidstaat van de Europese Unie die niet gedekt worden door terrestrische mobiele netwerken.
Een MCV-systeem bestaat over het algemeen uit één of meer picocelbasisstations aan boord van een vaartuig, die toegang verlenen tot een gsm-kernnetwerk via een backhaul-link (bijvoorbeeld per satelliet).
De basisstations aan boord van een vaartuig garanderen de roaming van de mobiele gsm-apparatuur van de passagiers of bemanning van het vaartuig.
Het besluit volgt op de aanneming, door de Europese Commissie van Besluit 2010/166/EU van 19 maart 2010 betreffende de harmonisatie van de voorwaarden inzake het gebruik van radiospectrum voor mobiele communicatiediensten aan boord van vaartuigen (MCV-diensten) in de Europese Unie (PB, 20 maart 2010, L 72/38). Dit Besluit harmoniseert de technische voorwaarden voor terbeschikkingstelling en doeltreffend gebruik van het radiospectrum voor de MCV-diensten.
Deze akte werd gevolgd door de aanneming van Aanbeveling 2010/167/EU van de Commissie van 19 maart 2010 inzake machtiging van systemen voor mobiele communicatiediensten aan boord van vaartuigen (MCV-diensten) (PB, 20 maart 2010, L 72/42).
De Aanbeveling nodigt de lidstaten van de Europese Unie uit om alle vereiste maatregelen aan te nemen om de verstrekking van MCV-diensten aan boord van vaartuigen ingeschreven onder hun nationaliteit te kunnen machtigen en om de MCV-diensten te machtigen conform de principes geformuleerd in deze Aanbeveling.
Waar het gaat over de exploitatie binnen de territoriale wateren van het koninkrijk van MCV-diensten die reeds is toegestaan in andere lidstaten van de Europese Unie, gelden enkel de technische voorwaarden die zijn vastgelegd in Besluit 2010/166/EU en die zijn opgenomen in het onderhavige besluit. Dezelfde bepalingen zijn van toepassing op de MCV-diensten geleverd door vaartuigen die in de territoriale wateren varen wanneer deze de nationaliteit van een derde land hebben en de MCV-diensten door het betrokken land zijn toegestaan.
Conform considerans nr. 7 van Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 7 maart 2002 betreffende de machtiging voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Machtigingsrichtlijn) moet "Een zo licht mogelijk machtigingssysteem [moet] worden gehanteerd om het aanbieden van elektronische-communicatienetwerken en -diensten mogelijk te maken, teneinde de ontwikkeling van nieuwe elektronische-communicatiediensten alsmede transnationale communicatienetwerken en -diensten te bevorderen en dienstenaanbieders en consumenten te laten profiteren van de schaalvoordelen van de interne markt." Aanbeveling 2010/167/EU moedigt de lidstaten aan om de verstrekking van MCV-diensten vrij te stellen van individuele rechten en deze enkel te onderwerpen aan algemene machtigingen.
Individuele rechten voor het gebruik van het spectrum met het oog op de verstrekking van MCV-diensten zijn niet nodig.
Een openbare raadpleging betreffende dit ontwerp van besluit werd georganiseerd van 24 april tot 27 mei 2013 op verzoek van de Minister van Economie.
Het advies 54.176/4 van de Raad van State, gegeven op 21 oktober 2013, werd integraal gevolgd.
De op Europees vlak door het ETSI geharmoniseerde normen zijn gratis beschikbaar op de internetsite van het ETSI, "http://www.etsi.org".
Artikelgewijze bespreking Artikel 1 Dit artikel bepaalt een aantal termen die voorkomen in het besluit.
Voor de rest zijn de definities van artikel 2 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie van toepassing.
Artikel 2 Het aanbieden of het doorverkopen in eigen naam en voor eigen rekening van MCV-diensten kan pas aangevat worden na een kennisgeving aan het Instituut conform artikel 9 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie.
Het is niet nodig om het aantal toe te kennen gebruiksrechten voor radiofrequenties gebruikt voor MCV-diensten te beperken om schadelijke interferentie te voorkomen of om een doeltreffend en rationeel gebruik van het spectrum te garanderen. De inachtneming van de voorwaarden van het onderhavige besluit garandeert immers het naast elkaar bestaan van de verschillende MCV-operatoren alsook van de MCV-operatoren en de landmobiele operatoren.
Elke operator die een kennisgeving heeft gedaan kan dus, zonder enige bijkomende vergunning, radiofrequenties gebruiken in de onderste frequentieband 1731,1-1733,5/1826,1-1828,5 MHz van de 1 800 MHz-band om MCV-diensten te verstrekken.
Artikel 3 Overeenkomstig de bijlage bij het voormelde Besluit 2010/166/EU, om de landmobiele netwerken te beschermen, bepaalt dit artikel de grens waaronder de MCV-diensten niet mogen worden gebruikt. Aldus mogen zij niet op minder dan twee zeemijl van de kust worden aangeboden, d.i. 3 704 meter.
Artikel 4 Dit artikel voorziet in de verplichting voor de MCV-diensten om te voldoen aan de technische voorwaarden van terbeschikkingstelling en efficiënt gebruik van het radiospectrum waarvan sprake in de bijlage.
Het komt er namelijk op aan elke storing te vermijden en het naast elkaar bestaan van de verschillende MCV-operatoren onderling alsook van de MCV-operatoren en de landmobiele operatoren te garanderen.
Artikel 5 Gelet op het onderhavige besluit is de vergunningsverplichting overeenkomstig artikel 39, § 1, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie overbodig.
Artikel 6 De inachtneming van de voorwaarden van het onderhavige besluit garandeert normaal dat de MCV-operatoren en de landmobiele operatoren naast elkaar kunnen bestaan. Indien er zich toch problemen op het vlak van co-existentie zouden voordoen, geeft dit artikel voorrang aan de landmobiele diensten ten opzichte van de MCV-diensten.
Artikel 7 tot 9 Deze artikelen behoeven geen commentaar.
BIJLAGE Besluit 2010/166/EU legt de verplichting op om minstens 2 MHz duplex spectrum in de 900 MHz-band of in de 1 800 MHz-band ter beschikking te stellen van de MCV-diensten. Omdat de onderste band van 1731,1-1733,5/1826,1-1828,5 MHz, namelijk 2,4 MHz duplex, nu in België niet aan een operator is toegewezen, is deze dus geschikt om het leveren van MCV-diensten toe te laten.
De bijlage identificeert aldus de onderste band van 1731,1-1733,5/1826,1-1828,5 MHz van de 1 800 MHz-band voor het leveren van MCV-diensten en bepaalt de technische voorwaarden voor de terbeschikkingstelling en het doeltreffende gebruik van het radiospectrum voor de MCV-diensten.
Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Economie, J. VANDE LANOTTE
Raad van State afdeling Wetgeving Advies 54.176/4 van 21 oktober 2013 over een ontwerp van koninklijk besluit "betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van vaartuigen" Op 23 september 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-Eerste Minister en Minister van Economie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit "betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van vaartuigen".
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 21 oktober 2013. De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Yves De Cordt en Christian Behrendt, assessoren, en Colette Gigot, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Anne Vagman, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 21 oktober 2013.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/04/2003 pub. 14/05/2003 numac 2003000376 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van sommige aspecten van de wetgeving met betrekking tot de inrichting en de werkwijze van de afdeling wetgeving van de Raad van State sluiten, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.
Onderzoek van het ontwerp Dispositief Artikel 3 1. In artikel 3 van het ontwerp moeten de woorden "of gelijk aan" worden ingevoegd tussen de woorden "afstand van meer dan" en de woorden "3 704 meter", overeenkomstig de bijlage bij Besluit 2010/166/EU van de Commissie van 19 maart 2010 `betreffende de harmonisatie van de voorwaarden inzake het gebruik van radiospectrum voor mobiele communicatiediensten aan boord van vaartuigen (MCV-diensten) in de Europese Unie (Kennisgeving geschied onder nummer C(2010) 1644) (Voor de EER relevante tekst)'.2. In de Franse versie moeten de woorden "au solde" worden vervangen door het woord "à". Bijlage 1. Het opschrift van de bijlage moet luiden als volgt : "Bijlage bij het koninklijk besluit van (...) betreffende de mobiele- communicatiediensten aan boord van vaartuigen". 2. In de bijlage bij het ontworpen besluit worden verschillende normen vermeld, waaronder EN-normen, "gepubliceerd door ETSI", alsook "gelijkwaardige specificaties". Op die wijze wordt gerefereerd aan normen die niet overeenkomstig artikel 190 van de Grondwet zijn bekendgemaakt en die derhalve niet bindend zijn voor iedereen. De steller van het ontwerp moet erop toezien dat de betrokken normen toegankelijk en kenbaar zijn. (1) De griffier, C. Gigot De voorzitter, P. Liénardy _______ Nota (1) Zie in deze zin advies 53.552/4, op 9 juli 2013 gegeven over een ontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan het koninklijk besluit van 15 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2013 pub. 05/08/2013 numac 2013011372 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van luchtvaartuigen sluiten "betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van luchtvaartuigen" (Belgisch Staatsblad van 5 augustus 2013).
5 NOVEMBER 2013. - Koninklijk besluit betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van vaartuigen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, artikel 18 gewijzigd door de wet van 10 juli 2012, en artikel 39, § 2;
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, gegeven op 26 juni 2013;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 28 juni 2013;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 8 juli 2013;
Gelet op de raadpleging van 19 juli 2013 tot 2 september 2013 van het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie;
Gelet op de akkoordbevinding van het Overlegcomité van 18 september 2013;
Gelet op advies 54.176/4 van de Raad van State, gegeven op 21 oktober 2013 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van Onze Minister van Economie en op het advies van onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Terminologie en definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "MCV-diensten": openbare mobiele elektronische-communicatiediensten, die door een onderneming worden aangeboden om vaartuigpassagiers in staat te stellen gebruik te maken van openbare communicatienetwerken zonder rechtstreekse verbindingen tot stand te brengen met terrestrische mobiele netwerken;2° "MCV-operator": operator die MCV-diensten aanbiedt;3° "vaartuig-BTS": één of meer radiocommunicatiestations geïnstalleerd en gebruikt aan boord van een vaartuig bedoeld om de radiodekking van het vaartuig te garanderen;4° "eindapparatuur": radioapparatuur van een eindgebruiker. HOOFDSTUK 2. - Aard en karakteristieken van de dienst
Art. 2.Iedere operator die bij het Instituut een kennisgeving heeft gedaan overeenkomstig artikel 9 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie en die MCV-diensten wenst aan te bieden, mag daartoe gebruikmaken van de radiofrequenties conform dit besluit.
Art. 3.De MCV-diensten mogen slechts worden geleverd op een afstand van meer dan of gelijk aan 3 704 meter ten opzichte van de basislijn gedefinieerd in het Verdrag inzake het recht van de zee van de Verenigde Naties. HOOFDSTUK 3. - Frequentiegebruik
Art. 4.Het gebruik van radiofrequenties teneinde MCV-diensten te verstrekken, voldoet aan de technische voorwaarden beschreven in de bijlage.
Art. 5.Het gebruik van het vaartuig-BTS en de eindapparatuur, in het kader van het MCV-dienstenaanbod, is vrijgesteld van de vergunningen vastgelegd in artikel 39, § 1, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie.
Art. 6.Het gebruik van radiofrequenties om MCV-diensten aan te bieden mag geenszins schadelijke interferentie veroorzaken voor de radiocommunicatiediensten en mag geen aanspraak maken op bescherming tegen schadelijke interferentie veroorzaakt door radiocommunicatiediensten. HOOFDSTUK 4. - Controle
Art. 7.In geval van schadelijke interferentie veroorzaakt ten opzichte van radiocommunicatiediensten, wordt de MCV-dienst onmiddellijk stopgezet op eenvoudig verzoek van het Instituut.
Art. 8.Op eenvoudig verzoek van het Instituut verstrekt de MCV-operator alle informatie betreffende de maatregelen genomen om te beantwoorden aan de voorwaarden van dit besluit. HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 9.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 5 november 2013.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, J. VANDE LANOTTE
BIJLAGE Bijlage bij het koninklijk besluit van 5 november 2013 betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van vaartuigen 1) Frequentiebanden en systemen toegestaan voor de MCV-diensten
Tableau 1 - Tabel 1
Type Type
Fréquence Frequentie
Système Systeem
GSM1800
1731,1-1733,5 MHz et 1826,1-1828,5 MHz 1731,1-1733,5 MHz en 1826,1-1828,5 MHz
Conforme aux normes GSM publiées par l'ETSI, en particulier EN 301 502, EN 301 511 et EN 302 480, ou à des spécifications équivalentes Conform de gsm-normen gepubliceerd door ETSI, in het bijzonder EN 301 502, EN 301 511 en EN 302 480, of conform gelijkwaardige specificaties
2) Technische parameters 2.1. De totale vermogensdichtheid die buiten het vaartuig wordt gemeten, voortgebracht door het vaartuig-BTS, waarbij als referentie een antennewinst wordt genomen die gemeten is bij 0 dBi, mag de waarde van -80 dBm/200 kHz niet overschrijden. 2.2. Het actieve vaartuig-BTS beperkt het transmissievermogen van alle eindapparaten die het controleert tot een nominale waarde van 0 dBm in alle stadia van de communicatie, inclusief de eerste toegang. 2.3. Er worden technieken toegepast voor de verzwakking van de storingen die minstens even performant zijn als de volgende verzwakkingsfactoren gebaseerd op de gsm-normen : a) op een afstand van minder dan 5 556 meter van de basislijn zoals bepaald door het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee, moeten de gevoeligheid van de ontvanger, het ACCMIN-niveau zoals beschreven in de gsm-norm ETSI TS 148 018, en de verbrekingsdrempel, het min RXLEV-niveau zoals beschreven in de gsm-norm ETSI TS 148 008, van een eindtoestel gebruikt aan boord van een vaartuig hoger zijn dan of gelijk aan -70 dBm/200 kHz; b) op een afstand tussen 5.556 en 22.224 meter van de basislijn zoals bepaald door het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee, moeten de gevoeligheid van de ontvanger, het ACCMIN-niveau zoals beschreven in de gsm-norm ETSI TS 148 018, en de verbrekingsdrempel, min RXLEV-niveau zoals beschreven in de gsm-norm ETSI TS 148 008, van een eindtoestel gebruikt aan boord van een vaartuig, hoger zijn dan of gelijk aan -75 dBm/200 kHz; c) de discontinue transmissie, zoals beschreven in gsm-norm ETSI TS 148 008, moet worden geactiveerd voor de transmissie van de eindapparatuur;d) de functie "time advance", zoals beschreven in gsm-norm ETSI TS 148 018, van het vaartuig-BTS moet op het minimum worden afgesteld. 2.4. Op een afstand van minder dan 22.224 meter van de basislijn zoals bepaald door het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee, mogen enkel de binnenantennes voor het vaartuig-BTS worden gebruikt.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 november 2013 betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van vaartuigen.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, J. VANDE LANOTTE