Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 05 februari 2024
gepubliceerd op 12 februari 2024

Koninklijk besluit betreffende het door de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij op te zetten DRFM-programma

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2024001155
pub.
12/02/2024
prom.
05/02/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 FEBRUARI 2024. - Koninklijk besluit betreffende het door de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij op te zetten DRFM-programma


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij en de Gewestelijke Investeringsmaatschappijen, artikel 2, § 2, zoals gewijzigd door de wet van 28 april 2022;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 11 december 2023 Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven 21 december 2023;

Gelet op de vrijstelling van impactanalyse op grond van artikel 8, § 1, 3°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Overwegende de Verordening (EU) 2018/1999 inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie;

Overwegende het Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021-2030 van België, goedgekeurd door het Overlegcomité op 18 december 2019;

Overwegende dat maatregelen ter verbetering van de energie-efficiëntie van openbare gebouwen tot aanzienlijke energiebesparingen zullen leiden;

Overwegende dat uit voorbereidende studies is gebleken dat het noodzakelijk is een DRFM-structuur op te zetten via de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij, met het oog op de energetische renovatie van federale gebouwen;

Op voordracht van de Minister van Financiën en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° SFPIM: de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij;2° Programma Design, Renovate, Finance and Maintain of DRFM: de gehele structuur die wordt opgezet, die doelt om de energiebesparing en de reductie in CO2 uitstoot te maximaliseren, de energetische renovatie, de financiering en het onderhoud van groepen gebouwen die door PubCo worden geselecteerd binnen het gebouwenbestand van de begunstigde entiteiten.De PubCo en Opco's hebben als taak te waken over de duurzaamheid van de projecten conform Europese Taxonomie en dit in een jaarlijkse rapportering naar de regering te brengen. In het bestuur en de organisatie van de PubCo en OpCo's wordt er daartoe gewaakt over de aanwezigheid van voldoende expertise op het vlak van duurzaamheid. 3° DRFM-raamovereenkomst voor diensten: een overeenkomst die PubCo sluit met elke begunstigde entiteit, die de rechten en plichten van elke partij bepaalt, evenals de prerogatieven van PubCo, en waarbij deze laatste verantwoordelijk is, voor rekening van de begunstigde entiteiten, voor de uitvoering van het DRFM-programma dat op hen betrekking heeft.4° PubCo of Public Company: de door SFPIM opgerichte beheersvennootschap voor DRFM-programma's dewelke beroep doet op de markt om de DRFM-facilitator(s) aan te stellen.5° DRFM-Facilitator(s): de economische operator(en) die door PubCo of SFPIM word(t)(en) belast om de OpCo('s) op te richten in partnerschap met SPIM en om aan de begunstigde entiteiten faciliterende diensten te verlenen als gedelegeerd(e) projecteigenaar(s) voor rekening van OpCo('s).6° OpCo('s) of Operational Company(ies): de vennootschap(pen) gevormd door SFPIM en de Contract Facilitator(s), die door PubCo is (worden) belast met de uitvoering van en het toezicht op de DRM-overheidsopdrachten voor diensten met de ESCO's. 7° Begunstigde entiteiten: de ontvangers van de diensten die een deel van de vergoedingen voor de DRFM-diensten moeten dragen, overeenkomstig het begrotingsschema, d.w.z. de federale overheidsdiensten, de federale openbare programmatiediensten, de instellingen van openbaar nut en de andere diensten die onder het gezag, de controle of het toezicht van de federale overheid staan. 8° ESCO's of Energy Services Companies: ondernemingen die met elkaar in concurrentie worden gebracht en door de OpCo('s) worden geselecteerd met het oog op het leveren van DRM-diensten (ontwerp, renovatie en onderhoud) en Ondersteunende diensten voor de begunstigde entiteiten.9° FinCo of Financing Company: de vennootschap die door SFPIM wordt opgericht met particuliere investeerders in de vorm van een Alternative Investment Fund (AIF) waarvan het enige investeringsbeleid erin bestaat de investeringsuitgaven te financieren die verband houden met de realisatie van werken en/of de levering van materialen die door de OpCo('s) in het kader van het DRFM-programma worden uitgevoerd.10° DRM-diensten: Diensten die betrekking hebben op het ontwerp van constructies, de uitvoering van werken en/of de levering van materiaal, hun onderhoud en/of instandhouding, alsook het onderhoud en/of instandhouding van bestaand materiaal en alle bijkomende diensten.11° DRM-overheidsopdrachten voor diensten: overheidsopdrachten met betrekking tot een of meer cluster(s) van gebouwen die door de OpCo('s) worden gesloten met een ESCO (of door de OpCo('s) gegund aan een ESCO) voor de levering van DRM-diensten voor rekening van de begunstigde entiteiten.12° DRM-dienstenovereenkomsten: overeenkomsten die door de OpCo('s) worden gesloten met de begunstigde entiteiten, die voor elke DRM-overheidsopdracht voor diensten hun dienstenbehoeften, het daaruit voortvloeiende functioneel programma en de eventuele ondersteunende diensten bepalen die van de overheidsopdracht worden verwacht.13° DRFM-servicevergoeding: periodieke vergoeding aan de OpCo('s) die betrekking heeft op de kosten voor het ter beschikking stellen van DRFM-diensten bij elk DRM-overheidsopdracht voor diensten.De vergoeding dekt de operationele kosten van de OpCo, de afschrijving van kapitaaluitgaven die door de OpCo zijn gemaakt voor de betaling van de renovatiewerkzaamheden, de rentelasten die de OpCo heeft gemaakt voor de financiering van deze kapitaaluitgaven, evenals de kosten van DRM-diensten van de ESCO's. De vergoeding voor de levering van DRFM-diensten is verschuldigd vanaf de datum van voorlopige oplevering door de OpCo van de door de ESCO uitgevoerde renovatiewerkzaamheden. De DRFM-servicevergoeding wordt bijkomend budgettair ingeschreven bij de PubCo en door de begrotingen van de begunstigde entiteiten voor het saldo, in overeenstemming met de begrotingskalender. De DRFM-servicevergoeding wordt betaald door de PubCo, die de bijdragen van de begunstigde entiteiten centraliseert. 14° Financieringsovereenkomsten: overeenkomsten gesloten door de FinCo met de OpCo('s) die de voorwaarden regelen voor de financiering van de kapitaaluitgaven van de OpCo('s) voor de betaling aan de ESCO's van de renovatiewerken.15° Energieprestatiecontract of EPC: contract voor gebouwen waarvan de ruwbouw en uitrusting moeten worden gerenoveerd en waarvan het bedrag van de investeringsuitgaven in verband met de uitvoering van werken en/of de levering van materiaal lager is dan of gelijk is aan 50% van de boekwaarde van de activa van het gebouw na renovatie.16° Publiek-privaat partnerschap op energiegebied PPPE: opdracht voor gebouwen waarvan de ruwbouw en de uitrusting moeten worden gerenoveerd, waarvan het bedrag van de investeringsuitgaven in verband met de uitvoering van werken en/of de levering van materiaal hoger is dan 50% van de boekwaarde van de activa van het gebouw na renovatie.17° Begrotingskalender: kalender opgesteld door PubCo en die de meerjarige budgettaire verplichtingen bevat die door de federale staat en de begunstigde entiteiten moeten worden aangegaan om de kosten te dekken van het gebruik van de gebouwen die deel uitmaken van het DRFM-programma, met inbegrip van de aandelen van de DRFM-servicevergoeding van de partijen bij het DRFM-programma (PubCo en begunstigde entiteiten), de energie-uitgaven en de uitgaven voor diensten aan gebouwen buiten DRFM-contracten die voor de gehele looptijd van het programma door de begunstigde entiteiten worden gedragen.De kalender wordt vanaf het jaar 2026 eenmaal per jaar herzien. 18° Ondersteunende diensten: complementaire of supplementaire diensten bij het DRFM-programma die rechtstreeks door de ESCO'S aan de begunstigde entiteiten en onder hun uitsluitende verantwoordelijkheid kunnen worden verleend zoals, bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot, onderhoudsdiensten of instandhoudingsdiensten voor materiaal, diensten of werken die gericht zijn op het in overeenstemming brengen van installaties, de ontwikkeling van ruimtes of de levering van materiaal met het oog op het verbeteren van het comfort van de inzittenden.

Art. 2.Overeenkomstig artikel 2, § 2, van de wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Investeringsmaatschappij en de Gewestelijke Investeringsmaatschappijen, zet de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij een programma voor Design, Renovate, Finance and maintain (DRFM) op ten behoeve van de begunstigde entiteiten.

Art. 3.Een exclusief recht in de zin van artikel 29 van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende overheidsopdrachten wordt aan PubCo toegekend voor de uitvoering van het DRFM-programma ten voordele van de begunstigde entiteiten, zonder beperking wat betreft de locatie of de omvang van de projecten of de modaliteiten voor de uitvoering van het programma. HOOFDSTUK II. - PubCo

Art. 4.PubCo is een publiekrechtelijke rechtspersoon die door SFPIM is opgericht als een naamloze vennootschap, met alle nodige bevoegdheden om het DRFM-programma op te zetten en te beheren, met inbegrip van de mogelijkheid om de financiën te beheren en de begrotingsplanning te centraliseren.

Art. 4/1.PubCo stelt bij haar oprichting een duurzaamheidscharter op dat van toepassing zal zijn op de projecten van het DRFM-programma.

Het charter bevat onder meer de conformiteit van de projecten met de Europese taxonomie voor duurzame activiteiten en de klimaatneutraliteit van de projecten volgens het principe "comply or explain".

Art. 5.PubCo stelt een DRFM-raamovereenkomst voor diensten op en dient deze in bij elke begunstigde entiteit. Alleen PubCo kan, binnen de vastgoedportefeuille van de begunstigde entiteiten, de beste groep(en) van gebouwen bepalen en valideren die zullen worden geselecteerd om vervolgens het voorwerp uit te maken van de overheidsopdrachten die door de OpCo('s) worden gegund.

Art. 6.Op basis van de vastgestelde groepering(en) stelt PubCo de begrotingskalender op en zorgt ervoor dat deze gedurende de looptijd van het programma wordt gevalideerd. Het rapporteert jaarlijks over de status van de uitvoering van het DRFM-programma en de status van de Begrotingskalender.

Het DRFM-programma en de begrotingskalender kunnen het voorwerp uitmaken van wijzigingen, aanvullingen of aanpassingen aan de groepen gebouwen die ressorteren onder de overheidsopdrachten en zulks in elke fase daarvan. Alleen Pubco kan deze wijzigingen, aanvullingen of aanpassingen vaststellen en valideren. Deze validatie wordt uitgevoerd met het oog op het bereiken van het beste energetische en economische resultaat, met name op basis van criteria zoals de consistentie en gelijkenis van de diensten.

Art. 7.SFPIM controleert PubCo als enige aandeelhouder.

Elke begunstigde entiteit is vertegenwoordigd binnen PubCo, volgens de voorwaarden die door SFPIM worden bepaald.

Art. 8.PubCo wijst de Contract Facilitator(s) aan, die verantwoordelijk zijn voor het creëren en beheren van de OpCo('s) met SFPIM. PubCo is de enige contractpartij van de Contract Facilitator(s) en houdt toezicht op zijn/haar werkzaamheden.

Art. 9.PubCo ontvangt middelen van de begunstigde entiteiten om een deel van de DRFM-servicevergoeding te betalen, in overeenstemming met de begrotingskalender.

Art. 10.De benodigde kredieten, in vastlegging en in vereffening, zullen jaarlijks worden ingeschreven bij de PubCo in hoofde van de lopende en nieuw aan te gane verbintenissen zoals opgenomen in de meerjarenbegrotingskalender. HOOFDSTUK III. - OpCo's

Art. 11.OpCo' s zijn naamloze vennootschappen die zijn opgericht door, en eigendom zijn van, de Contract Facilitator(s) en SFPIM met als belangrijkste missies: a) samen met de begunstigde entiteiten hun behoeften op het gebied van DRM-diensten formaliseren door hen alle nuttige bijstand te verlenen voor de uitvoering van het DRFM-programma;b) DRM-overheidsopdrachten voor diensten in concurrentie brengen ten aanzien van de ESCO's;c) toezicht houden op de werkzaamheden en diensten van de ESCO's;d) de kosten van renovatiewerkzaamheden te financieren;e) de DRM-servicevergoeding betalen aan de ESCO's f) financieringskosten en dividenden aan FinCo te betalen;g) PubCo voorzien van alle benodigde rapporten in het kader van hun contractuele relatie met PubCo.

Art. 12.De OpCo's zijn door PubCo belast met de implementatie van het DRFM-programma. Zij moeten voldoen aan de wetgeving inzake overheidsopdrachten bij de gunning van DRM-contracten aan ESCO's.

Art. 13.De OpCo's leveren de gerenoveerde infrastructuur aan de begunstigde entiteiten in het kader van Service Level Agreements (SLA's), in ruil voor de betaling door de PubCo van de DRFM-servicevergoeding.

Art. 14.De OpCo's dragen de kapitaaluitgaven in verband met de uitvoering van de werken en/of de levering van materiaal in het kader van het DRFM-programma, alsmede de kosten van de DRM-diensten van de ESCO's gedurende de looptijd van het programma. HOOFDSTUK 4. - FinCo

Art. 15.FinCo is een publiek-privaat Alternative Investment Fund (AIF) dat wordt gevormd door SFPIM en private partners. SFPIM neemt deel aan het kapitaal van FinCo als mede-investeerder, met een beperkte participatie en beperkte zeggenschapsrechten, in overeenstemming met de vereisten van Eurostat voor statistische verwerking buiten de balans om.

Art. 16.FinCo verstrekt de nodige financiering (eigen vermogen en vreemd vermogen) voor de kapitaalinvesteringen van de ESCO in verband met de uitvoering van werken en/of de levering van uitrusting van het DRFM-programma, in het kader van een Financieringsovereenkomst.

Art. 17.FinCo kan na oprichting de zeggenschap over de OpCo('s) overnemen door middel van een aandelenverwerving en/of een kapitaalverhoging.

Art. 18.FinCo maakt gebruik van een door de toezichthouder op de financiële markten erkende AIFM-vermogensbeheerder om het fonds te beheren. De fondsbeheerder houdt toezicht op investeringsbeslissingen in overeenstemming met het investeringsbeleid en verstrekt de OpCo('s) de middelen om kapitaalinvesteringen te financieren die verband houden met de uitvoering van werken en/of de levering van materiaal in het kader van het DRFM-programma. HOOFDSTUK V. - Begunstigde entiteiten

Art. 19.De bevoegdheden en verplichtingen van de begunstigde entiteiten zijn, onder meer,als volgt: a) samen te werken met de Opco('s) en in het bijzonder alle gedetailleerde informatie over de gebouwen te verstrekken;b) een resourceteam aanwijzen om samen te werken met de Opco('s);c) In voorkomend geval zijn zij als enige verantwoordelijk voor de opvolging en betaling van de ondersteunende diensten.

Art. 20.De begunstigde entiteiten sluiten met PubCo de DRFM-raamovereenkomsten voor diensten. De begunstigde entiteiten sluiten DRM-dienstenovereenkomsten met de OpCo('s) voor elke DRM-overheidsopdracht voor diensten. HOOFDSTUK VI. - Energiecontracten

Art. 21.Voor de plaatsing van DRM-overheidsopdrachten voor diensten kunnen de OpCo('s) werken met verschillende soorten contracten; waaronder minstens het energieprestatiecontract (EPC) en het publiek-private energiepartnerschap (PPEP). De OpCo('s) bepalen de voorwaarden die van toepassing zijn op elk contract, op basis van de verzoeken van de begunstigde entiteiten.

Art. 22.De energetische renovatie maakt het voorwerp uit van een EPC-contract wanneer het bedrag van de kapitaalinvesteringen in verband met de uitvoering van werken en/of de levering van materiaal lager is dan of gelijk is aan 50% van de boekwaarde van de activa van het gebouw na renovatie.

Art. 23.Om te voldoen aan de regels van Eurostat, waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waaronder investeringsuitgaven in verband met de uitvoering van werken en/of de levering van materiaal als EPC-activa kunnen worden aangemerkt, wordt in EPC-contracten een onderscheid gemaakt tussen EPC activa en niet-EPC activa voor investeringsuitgaven in verband met de uitvoering van werken en/of de levering van materiaal. Evenzo wordt in EPC-contracten een onderscheid gemaakt tussen energie infrastructuur en niet-energie infrastructuur om aan alle behoeften van de begunstigde entiteiten te voldoen. Alleen investeringsuitgaven die als EPC-activa zijn geclassificeerd, komen in aanmerking voor statistische verwerking buiten de balans om.

Art. 24.De energierenovatie wordt gedekt door een PPEP-contract wanneer het bedrag van de investeringsuitgaven in verband met de uitvoering van werken en/of de levering van materiaal hoger is dan 50% van de boekwaarde van de activa van het gebouw na renovatie. Alle investeringsuitgaven met betrekking tot PPEP-activa kunnen worden onderworpen aan statistische verwerking buiten de balans om.

Art. 25.De DRFM-contracten bepalen dat aan het einde van hun looptijd alle verrichte diensten automatisch worden overgedragen aan de begunstigde entiteiten, op voorwaarde dat deze aan al hun verplichtingen hebben voldaan. PubCo is verantwoordelijk voor de toepassing van dit principe, onverminderd het opstellen van aanvullende voorwaarden. HOOFDSTUK VII. - De begrotingskalender

Art. 26.De begrotingskalender wordt opgesteld op basis van de analysegegevens van het gebouwenbestand dat is opgenomen in het DRFM-programma, het toezeggingsprogramma voor DRM-overheidsopdrachten voor diensten gedurende de uitvoeringsperiode van het programma, de hypotheses en parameters die worden gebruikt om de voorlopige meerjarenbegrotingen vast te stellen die door de overheid en de begunstigde entiteiten moeten worden ingevoerd.

De kalender wordt één keer per jaar herzien voor de duur van het programma, te beginnen vanaf het jaar 2026.

Art. 27.De kalender omvat ten minste volgende voorlopige meerjarige vastleggingen in de begroting: a) voor het budget DRFM-servicevergoeding, inclusief: i) de meerjarige opneming in de begroting van de DRFM-servicevergoeding voor de PubCo; ii) de meerjarige opneming in de begroting van de DRFM-servicevergoeding voor inzittende begunstigde entiteiten; iii) de meerjarige opneming in de begroting van DRFM-servicevergoeding voor begunstigde entiteiten die de gebouwen beheren; b) Voor het energiebudget: i) de meerjarige opneming in de begroting van de kosten voor de aankoop van de energie van de inzittende begunstigde entiteiten;c) Voor het budget voor diensten aan de gebouwen exclusief DRFM;i) de meerjarige opneming in de begroting van de niet onder DRFM vallende servicekosten van de inzittende begunstigde entiteiten; ii) de meerjarige opneming in de begroting van de niet onder DRFM vallende servicekosten van de begunstigde entiteiten die de gebouwen beheren. HOOFDSTUK VIII. - Slotbepaling

Art. 28.De Minister bevoegd voor Financiën is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 5 februari 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Financiën, V. VAN PETEGHEM

^