gepubliceerd op 17 maart 2001
Koninklijk besluit tot goedkeuring van de eerste wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Brussels International Airport Company
4 MAART 2001. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de eerste wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Brussels International Airport Company
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid artikelen 3 tot 6;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 februari 2001;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 15 februari 2001;
Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De eerste wijziging van het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Brussels International Airport Company, opgenomen in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit en zijn bijlage treden in werking de dag van hun publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Art. 3.Onze Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 4 maart 2001.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, R. DAEMS
Bijlage Eerste wijziging van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Brussels International Airport Company en goedgekeurd bij koninklijk besluit van 25 augustus 1998 Gelet op het koninklijk besluit van 25 augustus 1998 houdende goedkeuring van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Brussels International Airport Company;
Gelet op het overleg in het paritair comité van B.I.A.C. van 15 februari 2001;
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van B.I.A.C. van 15 februari 2001;
Wordt het volgende overeengekomen : Tussen de Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, hierna "de Staat" genoemd; en Brussels International Airport Company, naamloze vennootschap van publiek recht, met zetel Vooruitgangstraat 80, te 1030 Brussel, vertegenwoordigd door de Voorzitter van de raad van bestuur en de Gedelegeerd Bestuurder, hierna « B.I.A.C. » genoemd.
Artikel 1.Artikel 8, § 1. van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en B.I.A.C. wordt aangevuld als volgt : « Met inachtneming van de grondregelen en de grenzen bepaald door dit beheerscontract zal B.I.A.C. ten laatste voor de aanvang van het winterseizoen 2001-2002 een « service level agreement » afsluiten met Belgocontrol, na advies van het BIASCC, met als voorwerp onder andere de capaciteit, punctualiteit, informatie-uitwisseling, infrastructuur, terreinen en gebouwen en andere cruciale aspecten van dienstverlening van B.I.A.C. en Belgocontrol. Het Bestuur van de Luchtvaart kan door B.I.A.C. of Belgocontrol geroepen worden om op te treden als bemiddelaar in het kader van de onderhandelingen van dit « service level agreement. »
Art. 2.Artikel 18 van hetzelfde beheerscontract wordt vervangen door de volgende bepalingen : «
Art. 18.§ 1. B.I.A.C. heft voor elke landing en elke opstijging een vergoeding waarvan het product gelijk is aan het product van de formule U x W x E x D waarin : - U het eenheidstarief is; - W het gewicht van het luchtvaartuig is, uitgedrukt in ton; - E de milieufactor is; - D de dag/nachtfactor is.
Het eenheidstarief (U) bedraagt maximum 56 frank.
Het gewicht (W) bedraagt minimum 25 ton. Het gewicht (W) bedraagt maximum 175 ton.
De milieufactor (E) wordt bepaald volgens de hierna weergegeven tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De luchtvaartuigen worden ingedeeld in vier geluidscategorieën. De methoden tot vaststelling van deze categorieën worden uiteengezet in Bijlage 3 bij dit beheerscontract. Elk luchtvaartuig waarvan de exploitant de documenten noodzakelijk voor de indeling overmaakt aan B.I.A.C., wordt in een geluidscategorie ingedeeld. De eerste indeling in een geluidscategorie van een luchtvaartuig of de verandering van geluidscategorie van een luchtvaartuig gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de ontvangst van de vereiste documenten. Elk luchtvaartuig waarvan de exploitant de documenten noodzakelijk voor de indeling ervan niet aan B.I.A.C. heeft overgemaakt, wordt ingedeeld in categorie 1 behalve wanneer het een schroefvliegtuig van maximum 9 ton betreft, dat in voorkomend geval wordt ingedeeld in categorie 2.
De dag/nachtfactor (D) wordt bepaald volgens de hierna weergegeven tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het voor de landing in aanmerking te nemen uur is dat van het tijdstip waarop het luchtvaartuig de grond raakt. Het voor de opstijging in aanmerking te nemen te uur is dat van het tijdstip waarop het luchtvaartuig de grond verlaat. § 2. In afwijking van de vorige paragraaf wordt voor een hefschroefvliegtuig het gewicht (W) minimum 5 ton. De vergoeding voor elke landing en opstijging van een hefschroefvliegtuig bedraagt minimum 450 frank. Deze paragraaf is enkel van toepassing voor zover het hefschroefvliegtuig geen gebruik maakt van een aan- of uitvliegroute van een startbaan, tussen 06.00 en 22.59 uur landt of opstijgt en op gebied van geluid de « best practice » volgt voorgesteld door de luchthavenautoriteiten. »
Art. 3.In artikel 19 van hetzelfde beheerscontract worden de woorden « ..., zonder lager te mogen zijn dan het in artikel 18, § 1, bepaalde minimum » geschrapt.
Art. 4.In artikel 20 van hetzelfde beheerscontract wordt het bedrag « 229 frank » vervangen door « 243 frank ».
Art. 5.Artikel 21 van hetzelfde beheerscontract wordt vervangen door de volgende bepalingen : «
Art. 21.§ 1. De vergoeding voor het gebruik door de passagiers van de ten behoeve van de passagiers aangebrachte installaties en geleverde diensten (met name loopbruggen, gekoelde lucht, special assistance, bagagesortering, luchthavengebouwen, transferinstallaties) bedraagt maximum 520 frank per vertrekkende passagier, ook wanneer deze nog dezelfde dag een terugvlucht uitvoert.
Deze vergoeding wordt herleid tot maximum 250 frank per vertrekkende transferpassagier. Transferpassagiers zijn passagiers wier reisweg op één enkel vervoerbiljet vermeld is, en welke hun reisweg na een landing op de luchthaven Brussel-Nationaal op dezelfde kalenderdag met een ander luchtvaartuig verder zetten, maar niet naar het land van herkomst en dit met de eerst beschikbare verbindingsvlucht.
De veiligheidsvergoeding per vertrekkende passagier bedraagt maximum 150 frank.
De vergoedingen verschuldigd door de passagier worden door tussenkomst van de exploitant van het luchtvaartuig geheven en de bedragen ervan worden afzonderlijk op het vervoerbewijs vermeld. § 2. De in § 1 bedoelde vergoedingen zijn niet verschuldigd voor : 1° kinderen onder de twee jaar;2° de transitpassagiers die hun reis voortzetten met hetzelfde luchtvaartuig (of met een vervangluchtvaartuig dat ingezet is wegens een technisch defect van het eerste luchtvaartuig) of met een vlucht die hetzelfde nummer draagt als de vlucht van aankomst;3° de bemanningsleden die verantwoordelijk zijn voor het luchtvaartuig;4° de passagiers die zich niet naar het buitenland begeven;5° de passagiers van de luchtvaartuigen bedoeld in artikel 24.»
Art. 6.Artikel 22 van hetzelfde beheerscontract wordt vervangen door de volgende bepalingen : « Art. 22 § 1. Indien een luchtvaartuig tussen 6 uur en 23 uur (lokale tijd) langer dan zes uur wordt gestationeerd op een standplaats die is uitgerust met een loopbrug, zodat BIAC deze niet kan aanwenden voor het inschepen of ontschepen van passagiers, is de exploitant van het luchtvaartuig een bedrag verschuldigd van 500 frank per uur vanaf het begin van de stationering. § 2. De vergoeding voor het gebruik van gekoelde lucht zit voor de helft vervat in de vergoeding voor vertrekkende passagiers. Voor de bevoorrading van luchtvaartuigen met elektriciteit en voor het niet door de passagier vergoede gedeelte van het gebruik van gekoelde lucht, wordt een vergoeding vastgesteld waarvan het samengestelde bedrag afhangt van de maximum capaciteit van het luchtvaartuig in passagiers, volgens de hierna weergegeven tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Art. 7.In artikel 26, § 2, van hetzelfde beheerscontract worden de woorden « artikelen 18, 20 en 22 » vervangen door « artikelen 18 en 20 ».
Art. 8.In artikel 27 van hetzelfde beheerscontract wordt « 1996 » vervangen door « 2000 ».
Art. 9, § 1. In artikel 28, § 2, van hetzelfde beheerscontract worden de woorden « ... volgens het volume van transacties . » geschrapt. § 2.
Artikel 28.§ 3, van hetzelfde beheerscontract wordt vervangen door de volgende bepaling : « Deze tarieven zullen herzien worden indien de uitvoering van de belangrijkste investeringsprojecten die een impact hebben op de kostenbasis van de luchtvaartactiviteiten significant afwijkt van de vooropgestelde planning. »
Art. 10.In Bijlage 3 bij hetzelfde beheerscontract wordt punt « 2.
Bepaling van de geluidscategorieën » vervangen door de volgende tekst : « 2. Bepaling van de geluidscategorieën Ten opzichte van de vastgestelde theoretische referentiekromme, worden de vier categorieën als volgt bepaald : Categorie 1 : TOTNOISE g PRED - 4 dB Categorie 2 : PRED - 12 dB < TOTNOISE H PRED - 4 dB Categorie 3 : PRED - 20 dB < TOTNOISE H PRED - 12 dB Categorie 4 : PRED - 20 dB H TOTNOISE »
Art. 11.De artikelen 2 tot 10 van de huidige wijziging zijn toepasselijk vanaf 1 april 2001.
Gedaan te Brussel op 15 februari 2001 in twee originele exemplaren en waarvan elke parij erkent een exemplaar te hebben ontvangen.
Namens B.I.A.C. : De Voorzitter, E. WYMEERSCH De Gedelegeerd Bestuurder, P. KLEES De Belgische Staat De Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, R. DAEMS