gepubliceerd op 07 juni 2006
Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het « Kinderbijslagfonds van Limburg »
3 MEI 2006. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het « Kinderbijslagfonds van Limburg »
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, inzonderheid op artikel 26, derde lid;
Gelet op de beslissing van de algemene vergadering van 22 december 2005 van het « Kinderbijslagfonds van Limburg »;
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De wijziging van de statuten van het « Kinderbijslagfonds van Limburg » zoals aangenomen bij beslissing van zijn algemene vergadering van 22 december 2005 wordt goedgekeurd.
Art. 2.Onze Minister van Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 3 mei 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE
Bijlage ENCARE KINDERBIJSLAG VZW STATUTEN HOOFDSTUK I. - Benaming - Zetel - Doel - Duur
Artikel 1.De vereniging, opgericht onder de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk, draagt de benaming « ENCARE KINDERBIJSLAG vzw » in het Frans : « ENCARE ALLOCATIONS FAMILIALES asbl » De maatschappelijke zetel is gevestigd te 3500 Hasselt, Kunstlaan 20, in het gerechtelijke arrondissement Hasselt.
Indien het belang van de leden en de rechthebbenden het vereist kan de algemene vergadering beslissen plaatselijke of gewestelijke bureaus op te richten.
Art. 2.De vereniging heeft tot doel de gezinsbijslag overeenkomstig de kinderbijslagwet uit te keren ten behoeve van het door haar leden tewerkgesteld of laatstelijk tewerkgesteld personeel over heel België.
Art. 3.De duur van de vereniging is onbepaald. HOOFDSTUK II. - De leden - Aansluiting - Uitsluiting - Ontslag - Aanvullende bijdrage
Art. 4.De stichtende leden zijn de volgende : De heer Camille Legrand namens de VZW Federatie van de Belgische Steenkolenmijnen te Brussel;
De heer Alexandre Dufrasne namens de NV Steenkolenmijnen van Winterslag te Brussel;
De heer Franz Allard namens de NV John Cockerille te Seraing;
De heer Oscar Seutin namens de NV Steenkolenmijnen van Limburg-Maas te Brussel;
De heer Joseph Van Houche namens de NV Steenkoolenmijnen van Helchteren en Zolder De heer Marcel Brun namens de NV Steenkolenmijnen van Beringen;
De heer Nestor Fontaine namens de NV Steenkolenmijnen André Dumont van Genk, Waterschei.
Het aantal leden is onbeperkt, evenwel met een minimum van 50 aangesloten werkgevers die samen ten minste 3000 personen tewerkstellen. De bijdrage van de leden is nihil onverminderd hetgeen voorzien is in de laatste alinea van dit artikel.
Elke werkgever, natuurlijke persoon of rechtspersoon, die onder toepassing van de gecoördineerde wetten betreffende kinderbijslag voor werknemers valt, kan als lid aanvaard worden. De aansluiting mag niet geweigerd worden aan een werkgever die er zich toe verbindt alle bepalingen van de statuten en reglementen na te leven, op voorwaarde dat hij behoort tot de hierboven genoemde categorie van werkgevers en hij bij geen ander kinderbijslagfonds werd uitgesloten wegens tekortkoming aan zijn verplichtingen.
Nieuwe leden worden aanvaard door de raad van bestuur die beslist bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend. De werkgever aangesloten bij een kinderbijslagfonds kan geen ontslag indienen binnen de vier jaar na de aansluiting. Indien het een werkgever betreft die verzekeringsplichtig wordt, begint deze termijn van vier jaar te lopen op de eerste dag van het kwartaal in de loop waarvan de werkgever verzekeringsplichtig werd.
De werkgever die zijn ontslag indient is verplicht een opzeggingstermijn van ten minste dertig dagen in acht te nemen. Het ontslag heeft uitwerking op het einde van het kwartaal in de loop waarvan de opzeggingstermijn eindigt. Het ontslag dient steeds te gebeuren door het verzenden van een aangetekend schrijven aan de vereniging.
Elk lid kan uitgesloten worden wegens het niet naleven van de statuten of de reglementen of wanneer het door zijn handelwijze nadeel berokkent aan de vereniging. De uitsluiting van een lid kan slechts door de algemene vergadering worden uitgesproken ingevolge een beslissing genomen met een tweederde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Het betrokken lid dient voorafgaandelijk uitgenodigd te worden om gehoord te worden.
De raad van bestuur betekent bij aangetekend schrijven, binnen de veertien dagen na de algemene vergadering, de genomen beslissing aan het betreffende lid. De uitsluiting wordt van kracht op het einde van het kwartaal in de loop waarvan de kennisgeving ontvangen werd. Zij doet geen afbreuk aan het recht van de vereniging om het uitgesloten lid tot het nakomen van zijn verplichtingen te dwingen.
Alle beslissingen van de raad van bestuur betreffende toetreding of uittreding en of deze van de algemene vergadering inzake uitsluiting van leden, moeten door toedoen van de raad van bestuur in het register van de leden worden ingeschreven binnen dertig dagen na de datum van de inwerkingtreding van de toetreding, uittreding of uitsluiting.
De ontslagnemende of uitgesloten leden, gewezen leden en hun erfgenamen kunnen noch een deel van het maatschappelijk vermogen, noch de terugbetaling van de eventueel betaalde bijdrage eisen.
De aanvullende bijdrage zoals bepaald in artikel 94, § 8 S.W. wordt vastgesteld volgens het totale bedrag van het te dekken deficit en treft alle werkgevers rekening houdend met het aantal rechthebbende werknemers. HOOFDSTUK III. - Het bestuur
Art. 5.Het bestuur van de vereniging wordt toevertrouwd aan een raad van bestuur, samengesteld uit tenminste drie leden die door de algemene vergadering benoemd en, eventueel afgezet worden. Het aantal bestuurders dient steeds kleiner te zijn dan het aantal leden.
De leden van de raad van bestuur worden gekozen uit kandidaten voorgedragen door Dienstencentrum voor Ondernemers en Openbare Besturen, afgekort D.W.Z. NV, Kunstlaan 20, 3500 HASSELT, en/of door APY Consulting NV, Kruisstraat 39, 3294 DIEST.
Art. 6.Het mandaat van de leden van de raad van bestuur is onbezoldigd. Zij hebben evenwel recht op de terugbetaling van hun reiskosten evenals op presentiegeld waarvan het bedrag door de algemene vergadering wordt vastgesteld.
Art. 7.De leden van de raad van bestuur worden voor een termijn van vijf jaar benoemd. Evenwel wordt één vijfde der leden jaarlijks hernieuwd.
Wanneer het aantal bestuurders niet deelbaar is door vijf, zal men de minst talrijke reeksen doen uittreden in het begin en de meest talrijke reeksen op het einde van de vijfjaarlijkse periode. De uittreding wordt de eerste maal bij loting geregeld.
De uittredende leden zijn herkiesbaar. Ingeval een lid van de raad van bestuur tijdens zijn mandaat overlijdt of zijn functie stopzet kan de raad van bestuur in zijn vervanging voorzien door de voorlopige aanstelling, overeenkomstig hetgeen is voorzien in artikel 5, van een nieuw lid, wiens benoeming tijdens de eerstvolgende algemene vergadering ter bekrachtiging voorgelegd wordt; dit lid voltooit het mandaat van zijn voorganger.
Ingeval aan een bestuurder de voordracht door zijn voordragende rechtspersoon wordt ontnomen, verliest hij de hoedanigheid van bestuurder. In dat geval zullen de overige bestuurders een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen teneinde de beëindiging van het mandaat van bestuurder vast te stellen en een nieuwe bestuurder te benoemen op voordracht van de rechtspersoon die de te vervangen bestuurder had voorgedragen.
Art. 8.De raad van bestuur kiest in zijn midden een voorzitter en een ondervoorzitter en een afgevaardigd bestuurder.
De raad van bestuur wordt in geval van afwezigheid van de voorzitter door de ondervoorzitter of door het langst in functie zijnde lid voorgezeten.
Art. 9.De raad van bestuur wordt door de voorzitter samengeroepen zo dikwijls als de belangen van de vereniging het vereisen, met een minimum van eenmaal per jaar. Hij moet samengeroepen worden wanneer twee bestuurders of één vijfde van de leden hierom vraagt.
De raad kan slechts geldig beraadslagen indien minstens de helft van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Hij besluit bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
De raad van bestuur oefent zijn bevoegdheden uit als college.
Ten aanzien van derden is de raad van bestuur slechts geldig verbonden door de gezamenlijke handtekening van twee bestuurders. Bestuurders die namens de raad van bestuur optreden, moeten ten aanzien van derden niet doen blijken van enig besluit of enige machtiging.
Art. 10.De notulen van de vergadering van de raad van bestuur worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.
De uittreksels uit of afschriften van deze notulen worden door de voorzitter of ingeval hij belet is, door de secretaris waarachtig en eensluidend verklaard.
Art. 11.De raad van bestuur beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden die voor het bestuur van de vereniging noodzakelijk zijn, behoudens deze die uitdrukkelijk aan de algemene vergadering voorbehouden zijn. Die bevoegdheden omvatten het opstellen van de reglementen bepaald bij artikel 24 van de kinderbijslagwet, met uitzondering van dit betreffende de sancties waarvoor een opdracht van de algemene vergadering vereist is. De raad van bestuur kan de bevoegdheden van het dagelijks bestuur, die hij omschrijft, toevertrouwen aan derden door hem aangewezen.
Art. 12.Het maatschappelijk boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar. De raad van bestuur bereidt de rekeningen en de begrotingen voor en legt ze ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering ten laatst zes maanden na afsluiting van het boekjaar. Na goedkeuring van de jaarrekening en de begroting spreekt de algemene vergadering zich uit over de kwijting aan bestuurders, dit gebeurt bij afzonderlijke stemming.
Art. 13.De bevoegdheden van het dagelijks bestuur worden bepaald als die welke al de handelingen behelzen die gewoonlijk nodig zijn tot het vervullen van de opdrachten waarmede de vereniging door de wet of de reglementen is belast overeenkomstig de door de algemene vergadering gegeven richtlijnen en die welke de handelingen omvatten die normaal vereist zijn voor de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen beslissingen of voor de goede gang van diensten en namelijk : - de betaalorders opmaken en ondertekenen en in het algemeen alle financiële verrichtingen tot stand brengen en afhandelen, alle gestorte bedragen in ontvangst nemen en hiervoor ontlasting geven en alle nuttige maatregelen treffen, ingeval van belegging, binnen de gestelde grenzen, van geldmiddelen. Voor deze verrichtingen is de medeondertekening van een door de raad van bestuur aangestelde verantwoordelijke tweede persoon onontbeerlijk; - aan de bevoegde overheden alle mededelingen of alle door de wetgeving geëiste inlichtingen doorzenden; - alle handelingen, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, verrichten met het oog op de verdediging van de belangen van de vereniging en op de inning en de invordering van de aan de vereniging verschuldigde sommen en inzonderheid in naam van de vereniging in rechte op te treden zowel in hoedanigheid van eiser als van verweerder. De raad van bestuur wordt door zijn voorzitter of door de afgevaardigde van deze laatste vertegenwoordigd; - met de schuldenaars van de vereniging alle akkoorden sluiten met het oog op de uitvoering van de in haar voordeel gewezen vonnissen of arresten; - met alle rechtsmiddelen de in haar voordeel gewezen vonnissen en arresten uitvoeren, verschijnen in akten van rechtspleging, opheffing verlenen van deze uitvoeringen; - de schuldvorderingen van de vereniging indienen in geval van faillissement van haar schuldenaars; - de gerechtelijke beslissingen, waarbij de vereniging veroordeeld wordt, uitvoeren. Mag in geen geval of op generlei wijze voorkomen in het dagelijks bestuur het onderzoek van de opmerkingen van de Rijksdienst gericht tot de vereniging betreffende haar administratief en financieel bestuur, alsmede het antwoord op die opmerkingen; - bij hoogdringendheid en bewarend, om het even welke maatregel treffen met het oog op de goede werking en het vrijwaren der rechten en belangen van de vereniging of van de openbare dienst die ze vervult; - het benoemen en ontslaan van leden van het personeel van de vereniging.
Art. 14.De verrichtingen van de vereniging staan onder toezicht van één of meer commissarissen, welke lid is/zijn van het Instituut van Bedrijfsrevisoren, aangesteld voor drie jaar door de algemene vergadering en door haar altijd afzetbaar. De algemene vergadering bepaalt het honorarium van de commissaris(sen)revisor.
De commissaris(sen)revisor is/zijn belast met het nazicht van de door de raad van bestuur opgestelde rekeningen. De commissaris(sen)revisor mag/mogen buiten de leden gekozen worden.
Zij mogen ter zetel van de vereniging kennis nemen van alle boeken, de briefwisseling, de notulen en, in het algemeen, van alle geschriften van de vereniging zonder deze te verplaatsen.
Zij brengen verslag uit over hun opdracht bij de algemene vergadering.
Indien geen commissaris moet aangesteld worden die lid is van het Instituut van bedrijfsrevisoren moet aan de leden van de vereniging inzagerecht verleend worden met betrekking tot voornoemde documenten.
Art. 15.Het ambt der uittredende commissarisrevisor houdt onmiddellijk op na de jaarlijkse algemene vergadering. De commissarisrevisor is herkiesbaar. Indien hun aantal vermindert met meer dan de helft ten gevolge van overlijden of om elke andere reden, moet de raad van bestuur onmiddellijk de algemene vergadering samenroepen om in de vervanging der ontbrekende commissarisrevisor te voorzien.
Art. 16.Bij gebreke van bijzondere bepaling in de notulen van de raad van bestuur, tekenen twee bestuurders geldig de stukken houdende regelmatig genomen beslissingen van de raad.
De bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan uit hoofde van hun mandaat. Zij hebben zich slechts voor de uitvoering van hun mandaat en voor de fouten begaan in hun bestuur te verantwoorden. HOOFDSTUK IV. - De algemene vergadering
Art. 17.De algemene vergadering is samengesteld uit alle leden.
Art. 18.Er vindt jaarlijks minstens één algemene vergadering plaats.
De jaarlijks gewone algemene vergadering heeft plaats op de maatschappelijke zetel de voorlaatste donderdag van de maand juni, om 11 uur. De leden kunnen de agenda van deze jaarlijkse algemene vergadering veertien dagen op voorhand opvragen. De raad van bestuur brengt er verslag uit over de verrichtingen van de vereniging en legt er de rekening van het voorbije dienstjaar en de begroting van het volgend dienstjaar voor.
Om te kunnen deelnemen aan de algemene vergadering moeten de leden zich acht dagen vóór het tijdstip van de algemene vergadering per brief aanmelden.
Op deze gewone algemene vergadering kan niet beslist worden over een statutenwijziging en evenmin over de ontbinding.
Art. 19.Benevens de jaarlijkse gewone algemene vergadering wordt de algemene vergadering samengeroepen door de voorzitter na beslissing van de raad van bestuur of indien één vijfde van de leden het vraagt.
Art. 20.De oproepingen, voor de andere dan de jaarlijkse gewone algemene vergadering, die de agenda bevatten worden aan de leden toegestuurd per gewone brief of per e-mail die tenminste veertien dagen voor de vergadering wordt verzonden. Er is geen verplichting al de leden individueel voor de algemene vergadering op te roepen indien hun aantal meer dan tweeduizend bedraagt. Wanneer van deze vrijstelling gebruikt gemaakt wordt, gebeurt de oproeping tenminste veertien dagen op voorhand via het Belgisch Staatsblad, en met inachtneming van de andere wettelijke publicatievoorschriften terzake.
De uitnodiging wordt ondertekend door de voorzitter of zijn plaatsvervanger en vermeldt dag, plaats en uur. Elk punt dat door één twintigste van de leden wordt voorgesteld moet op de agenda geplaatst worden.
Ook voor algemene vergaderingen andere dan de gewone jaarlijkse algemene vergadering moeten de leden zich acht dagen vóór de vergadering per brief aanmelden.
Art. 21.Zowel op de gewone algemene vergadering, als op de buitengewone algemene vergadering bezit elk lid één stem. De leden kunnen zich laten vertegenwoordigen door een ander, schriftelijk gemandateerd, lid.
Een mandataris mag nooit meer dan één lid vertegenwoordigen.
De raad van bestuur kan de vorm van de volmachten bepalen en eisen dat deze ten laatste acht dagen voor de dag van de algemene vergadering ter controle op de maatschappelijke zetel ingediend worden.
Art. 22.De algemene vergadering is geldig samengesteld welk ook het aantal aanwezige en vertegenwoordigde leden is. Beslissingen worden genomen met gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter beslissend.
Over verkiezingen kan, op aanvraag, een geheime stemming plaatsvinden.
Art. 23.De algemene vergadering heeft volgende bevoegdheden : - wijziging van de statuten; - benoeming en afzetting van bestuurders; - kwijting aan bestuurders; - benoeming en afzetting van commissarissenrevisors en het bepalen van het honorarium; - kwijting aan de commissarissen; - goedkeuring van de begrotingen en de rekeningen; - vrijwillige ontbinding van de vereniging en samensmelting met een andere vereniging; - benoemen van één of meer vereffenaars, vaststellen van hun bevoegdheid en hun eventuele bezoldigingen; - de uitsluiting van leden; - vaststellen van het bedrag van het presentiegeld en de reiskosten van de leden van de raad van bestuur; - oprichten van administratieve zetels en bijhuizen.
Art. 24.De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur. Bij afwezigheid van de voorzitter van de raad, wordt het voorzitterschap waargenomen door de ondervoorzitter of het langst in functie zijnde lid.
Art. 25.De algemene vergadering beraadslaagt over de voorstellen die haar door de raad van bestuur of door de leden gedaan worden en die op de agenda ingeschreven zijn.
Art. 26.Van elke vergadering worden notulen opgemaakt die ondertekend worden door de voorzitter en de leden. De notulen worden opgetekend in een register dat bewaard wordt in de maatschappelijke zetel, waar al de leden er inzage van hebben.
Uittreksels daarvan worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. HOOFDSTUK V. - Wijziging van de statuten
Art. 27.Inzake statutenwijziging en de ontbinding van de vereniging is de aanwezigheid of vertegenwoordiging van minstens twee derde van de leden vereist. Indien de twee derde aanwezigheid niet wordt bereikt wordt er ten vroegste vijftien dagen na de eerste algemene vergadering een nieuwe vergadering samengeroepen die beslist met twee derde van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen, ongeacht het aantal aanwezigen of vertegenwoordigden. Voor de beslissing tot ontbinding is evenwel een meerderheid van vier vijfde van de stemmen van de aanwezigen of vertegenwoordigde leden vereist.
Art. 28.Wat betreft de publicatie van de statutenwijzigingen zal de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad geschieden als bijlage bij het koninklijk besluit houdende goedkeuring van de aangebrachte wijzigingen. HOOFDSTUK VI. - Financiële bepalingen
Art. 29.De inkomsten van de vereniging bestaan uit : 1. bedragen die haar toekomen bij toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid (o.a werkingstoelage en responsabilisering); 2. toelagen, giften of alle andere bedragen die zij zou kunnen genieten hetzij ingevolge de wetgeving hetzij uit hoofde van om het even welke andere titel;3. de aanvullende bijdrage die het kinderbijslagfonds eventueel onder zijn leden vordert overeenkomstig artikel 94 § 2, e) en § 8 van de kinderbijslagwet.
Art. 30.De vereniging stelt een reservefonds voor de betaling van de gezinsbijslag, een fonds voor administratiekosten en een administratieve reserve samen, overeenkomstig de kinderbijslagwet en haar uitvoeringsbesluiten en wendt die volgens de bij deze wetten en besluiten vastgestelde regels aan.
Art. 31.Elk lid is verplicht aan de vereniging de inlichtingen te verstrekken die zij nodig heeft om haar opdracht te vervullen en eventueel al de rechtvaardigende en al de boekhoudkundige stukken die het mogelijk maken de juistheid van zijn verklaringen vast te stellen, ter beschikking van haar afgevaardigden te houden.
Indien het lid de nodige inlichtingen niet verstrekt, kan de vereniging deze ter plaatse inwinnen op kosten van het in gebreke zijnde lid.
Elke bedrieglijke verklaring geeft aanleiding tot de toepassing van de sancties bepaald door het reglement bedoeld in artikel 24 van de kinderbijslagwet.
Bovendien kan de persoon die bedrog pleegt uit de vereniging gesloten worden, onverminderd de onbetaald gebleven bijdragen en boeten te betalen.
Art. 32.De boeten en burgerlijke sancties waartoe de toepassing van de wet, de statuten en de eraan toegevoegde reglementen aanleiding zouden kunnen geven, zijn ten laste van de aangesloten leden of van de personen aan wie de vergoedingen uitbetaald werden.
Art. 33.De aanvullende bijdragen zijn betaalbaar overeenkomstig de wet en binnen de door haar en de reglementen bepaalde termijnen.
Zo het lid nalaat binnen de gestelde termijnen de voor de berekening van zijn aanvullende bijdrage nodige inlichtingen te verstrekken, kan de vereniging van ambtswege, op kosten van het in gebreke zijnde lid, de nodige inlichtingenstaat doen opmaken.
Het in gebreke gebleven lid moet de bij de kinderbijslagwet en de reglementen bepaalde verhogingen, verwijlintresten en boeten betalen. HOOFDSTUK VII. - Ontbinding - Vereffening
Art. 34.De algemene vergadering die de ontbinding uitspreekt bepaalt tegelijk de wijze van vereffening die onder controle van de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers moet gebeuren. Zij benoemt één of meer vereffenaars die hun opdracht in bestendige samenwerking met genoemde Rijksdienst uitvoeren; zij stelt hun bevoegdheid vast en bepaalt eventueel hun bezoldigingen.
Art. 35.In geval van vrijwillige ontbinding van de vereniging geeft de algemene vergadering die ze uitgesproken heeft, de bestemming aan der goederen, en die zoveel mogelijk het doel benadert waartoe de ontbonden vereniging opgericht werd. Bij ontstentenis van dergelijke bestemming zullen de goederen aan de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers toekomen.
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 3 mei 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE