gepubliceerd op 13 juni 2006
Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van « ACERTA Kinderbijslagfonds »
3 MEI 2006. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van « ACERTA Kinderbijslagfonds »
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, inzonderheid op artikel 26, derde lid;
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van « ACERTA Kinderbijslagfonds » van 14 december 2005;
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De wijziging van de statuten van « ACERTA Kinderbijslagfonds » zoals aangenomen bij beslissing van zijn buitengewone algemene vergadering van 14 december 2005 wordt goedgekeurd.
Art. 2.Onze Minister van Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 3 mei 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE
Bijlage ACERTA Kinderbijslagfonds, vereniging zonder winstoogmerk STATUTEN HOOFDSTUK 1. - Benaming, zetel, doel en duur Benaming
Artikel 1.De vereniging zonder winstoogmerk heeft als naam « ACERTA Kinderbijslagfonds ». De naam van de vereniging luidt in het Frans : « ACERTA Caisse d'Allocations Familiales », en in het Duits : « ACERTA Kinderzulagenkasse ».
Zetel en gerechtelijk arrondissement
Art. 2.De zetel van de vereniging is gevestigd te 2610 Antwerpen (Wilrijk), Sneeuwbeslaan 20, en ressorteert onder het gerechtelijk arrondissement Antwerpen. De algemene vergadering is bevoegd om het adres van de zetel te wijzigen binnen de grenzen van het Nederlands taalgebied van België.
Administratieve zetels of bijhuizen kunnen in andere plaatsen van het land worden opgericht, bij beslissing van de algemene vergadering.
Doel
Art. 3.De vereniging heeft als doel de uitbetaling van de kinderbijslag, het kraamgeld en de adoptiepremie te verzekeren aan de werknemers van haar leden, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving.
Om dit doel te bereiken kan de vereniging alle initiatieven nemen die rechtstreeks met dat doel te maken hebben en/of dit doel kunnen bevorderen.
Duur
Art. 4.De duur van de vereniging is onbepaald. HOOFDSTUK II. - Lidmaatschap Aantal, Klassen en Hoedanigheid
Art. 5.Het aantal leden mag niet minder zijn dan de minima bepaald bij of krachtens de gecoördineerde wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders (namelijk vijftig die samen tenminste drie duizend personen aan den arbeid bezigen).
De leden worden ingedeeld in gewone leden en leden-bestuurders.
De leden-bestuurders zijn de leden van de vereniging, al dan niet werkgever, die lid zijn van de raad van bestuur van het kinderbijslagfonds.
De leden-bestuurders van de vereniging zijn ingedeeld in twee klassen, klasse A en klasse B, met een gelijk aantal leden in elke klasse. De rechten van beide klassen worden bepaald in deze statuten.
Kan worden voorgedragen en aanvaard als lid-bestuurder van klasse A (« A-leden »), het kandidaat-lid dat gezamenlijk wordt voorgedragen door de raad van bestuur of andere beleidsorganen van VKW Synergia vzw en VKW Limburg vzw.
Kan worden voorgedragen en aanvaard als lid-bestuurder van klasse B (« B-leden »), het kandidaat-lid dat wordt voorgedragen door de raad van bestuur of andere beleidsorganen van de feitelijke vereniging Boerenbond.
In geval van ontslag, uitsluiting of verlies van lidmaatschap om welke reden dan ook van een lid-bestuurder van één van beide klassen, aanvaardt de raad van bestuur een nieuw lid uit een lijst voorgedragen door de bestuurders van de klasse waartoe het eerste lid behoorde, dat aan de in dit artikel vermelde hoedanigheidvereisten voldoet, teneinde de pariteit tussen beide klassen te vrijwaren. De raad van bestuur beslist tot aanvaarding binnen de veertien dagen na de voordracht, die per aangetekende brief wordt gericht aan de voorzitter van de raad van bestuur en bij ontstentenis aan de ondervoorzitter, die hiervoor beiden woonst kiezen op het adres van de maatschappelijke zetel van de vereniging.
Toelating
Art. 6.Tot de vereniging kan als gewoon lid toetreden, bij wege van aanvaarding door de raad van bestuur, elke werkgever, natuurlijke of rechtspersoon, die onder de toepassing valt van de gecoördineerde wetten betreffende de kinderbijslag van loonarbeiders, ongeacht de streek waartoe hij behoort. De aansluiting mag niet geweigerd worden aan een werkgever die er zich toe verbindt alle bepalingen van de statuten en reglementen na te leven, op voorwaarde dat hij bij geen ander kinderbijslagfonds uitgesloten werd wegens tekortkoming aan zijn verplichtingen. Een aanvraag tot toetreding gebeurt door een eenvoudig schriftelijk verzoek aan de raad van bestuur.
Ontslag en uitsluiting
Art. 7.Elk lid kan, bij eenvoudig schriftelijk verzoek gericht aan de raad van bestuur zijn ontslag indienen, mits inachtname van een vooropzeg van ten minste dertig dagen.
Dit ontslag heeft uitwerking op het einde van het kwartaal in de loop waarvan de termijn van vooropzeg eindigt. Een gewoon lid kan evenwel geen ontslag nemen binnen een termijn van vier jaar na aansluiting.
Elk lid kan door de algemene vergadering, beslissend met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen, uit de vereniging worden gesloten. Het geviseerde lid dient door de algemene vergadering te worden gehoord. De beslissing zal met een aangetekend schrijven aan het uitgesloten lid worden meegedeeld. De uitsluiting gaat in op het einde van het kwartaal in de loop waarvan de betekening werd ontvangen.
Uitsluiting is enkel mogelijk t.a.v. die leden die nalaten de aanvullende bijdrage te betalen zoals voorzien in artikel 38, § 2, 1ste lid, van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders.
Het lidmaatschap van een lid-bestuurder eindigt van rechtswege bij overlijden, bij verlies van de hoedanigheid op grond waarvan hij werd voorgedragen overeenkomstig artikel 5 van deze statuten, alsook op de dag van de jaarvergadering die voorafgaat aan het bereiken van de leeftijd van 65 jaar.
Rechten en plichten
Art. 8.Naast (i) de bedragen die haar toekomen bij toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid, en (ii) de toelagen, giften of alle andere bedragen die zij zou kunnen genieten, hetzij krachtens deze wetgeving, hetzij uit hoofde van om het even welke andere titel, bestaan de inkomsten van de vereniging uit (iii) de bijdragen die de vereniging, eventueel, bij beslissing van de raad van bestuur van haar leden zou kunnen vragen om de administratiekosten te dekken.
Het bedrag van de aanvullende bijdrage per lid voorzien in het 1ste lid (iii) van artikel 8 van deze statuten wordt als volgt berekend.
Het bedrag van de ontoereikendheid wordt vermenigvuldigd met het aantal rechthebbenden ingeschreven bij het aangesloten lid op 31 december van het laatst afgesloten dienstjaar. Dit product wordt gedeeld door het totaal aantal rechthebbenden ingeschreven op dezelfde datum bij het kinderbijslagfonds. HOOFDSTUK III. - Algemene Vergadering Samenstelling
Art. 9.De algemene vergadering is samengesteld uit alle leden van de vereniging.
Ieder lid mag zich laten vertegenwoordigen door een schriftelijk gevolmachtigde, die eveneens een lid moet zijn. Het aantal volmachten per aanwezig lid is beperkt tot één. De raad van bestuur mag de vorm van de volmachten bepalen en eisen dat deze op een door haar te bepalen wijze en binnen een door haar vast te leggen termijn worden neergelegd.
Bevoegdheid
Art. 10.De algemene vergadering beschikt over de volgende bevoegdheden : (i) het wijzigen van de statuten; (ii) het benoemen en ontslaan van bestuurders en vereffenaars (met inbegrip van de vastlegging van hun bezoldiging); (iii) het goedkeuren van de begrotingen en de rekeningen; (iv) het uitsluiten van de leden; (v) het benoemen en ontslaan van de commissaris (met inbegrip van de vastlegging van zijn bezoldiging); (vi) het verlenen van kwijting aan de bestuurders en commissaris; (vii) de vrijwillige ontbinding en vereffening van de vereniging; (viii) de bestemming van het vermogen; (ix) het oprichten van administratieve zetels en bijhuizen; (x) wijzigen van het adres van de zetel van de vereniging. Bijeenroeping
Art. 11.Elk jaar, zal de gewone algemene vergadering, ook jaarvergadering genoemd, gehouden worden op de derde woensdag van de maand juni om 18 uur op de zetel van de vereniging. Elk voorstel, dat ondertekend is door één twintigste van de leden moet op de agenda worden gebracht. De leden kunnen ten minste 14 dagen op voorhand de agenda bekomen op de zetel van de vereniging. Tijdens deze jaarvergadering kan niet beslist worden over een statutenwijziging en een punt dat niet op de agenda staat.
De jaarvergadering dient zich tenminste uit te spreken over de goedkeuring van de begrotingen en de rekeningen en het verlenen van kwijting aan de bestuurders en de commissarissen.
Buitengewone algemene vergaderingen worden gehouden telkens de omstandigheden dit vereisen en in elk geval wanneer één vijfde van de leden daarom verzoeken. In dit laatste geval dient de raad van bestuur binnen de maand gevolg te geven aan het verzoek.
De bijeenroeping van de buitengewone algemene vergadering gebeurt door de raad van bestuur, tenminste veertien kalenderdagen voor de datum van de algemene vergadering, door middel van het Belgisch Staatsblad en ten minste twee dagbladen die verschijnen in de provincie waar de zetel van de vereniging is gevestigd.
Over de punten die niet in de agenda vermeld werden, kan de algemene vergadering slechts geldig beraadslagen en besluiten met de eenparige instemming van de aanwezige en vertegenwoordigde leden voor zover alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
Verloop van de Algemene Vergadering
Art. 12.1. Voorzitter en bureau De algemene vergadering beraadslaagt en besluit volgens de bepalingen van de wet en de statuten en, bij ontoereikendheid van deze bepalingen, volgens de regels van de vertegenwoordigende lichamen.
Iedere algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens afwezigheid, door de ondervoorzitter, of, bij afwezigheid van beiden, door de oudste in jaren van de aanwezige bestuurders.
De voorzitter duidt een secretaris aan, die buiten de leden mag worden gekozen. De vergadering kiest twee stemopnemers indien zij dit nuttig of nodig acht. Tezamen vormen deze personen het bureau.
Art. 12.2. Beraadslagen en besluiten De gewone leden en leden-bestuurders van de algemene vergadering beschikken elk over één stem.
De besluiten van de algemene vergadering worden genomen met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden, tenzij de wet of de statuten in een strengere regeling voorzien. Onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen gerekend.
Voor de wijziging van het sociaal doel en de ontbinding van de vereniging is een meerderheid van vier vijfde van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden vereist.
De algemene vergadering kan maar geldig beraadslagen en besluiten, indien ten minste de helft van de leden-bestuurders van elke klasse aanwezig of vertegenwoordigd is. Indien dit quorum niet is bereikt, kan een nieuwe algemene vergadering worden bijeengeroepen met dezelfde agenda, die geldig zal beraadslagen en besluiten, ongeacht het aantal aanwezige en vertegenwoordigde leden.
Art. 12.3. Exclusieve bevoegdheden leden-bestuurders Voor volgende thema's kunnen besluiten slechts geldig genomen worden wanneer zij door minimum één derde van de leden-bestuurders van elke klasse worden goedgekeurd : (i) wijziging van de statuten (ii) wijziging van het maatschappelijk doel (iii) benoeming en afzetting van bestuurders en commissarissen (iv) ontbinding van het kinderbijslagfonds. Over bovenvermelde thema's kan de algemene vergadering alleen op geldige wijze beraadslagen en besluiten wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk vermeld zijn in de oproeping en wanneer ten minste twee derde van de leden-bestuurders van elke klasse aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Ingeval op de eerste vergadering minder dan twee derde van de leden-bestuurders van elke klasse aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden, die geldig kan beraadslagen en besluiten alsook de wijzigingen aannemen, in zoverre minstens drie leden van klasse A en drie leden van klasse B aanwezig of vertegenwoordigd zijn. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgende op de eerste algemene vergadering worden gehouden.
Art. 12.4. Geheime stemming Voor verkiezingen is geheime stemming verplicht, tenzij eenparig akkoord van alle aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Art. 12.5. Notulen Van het verloop van de vergadering (en in het bijzonder de daarbij getroffen beslissingen) wordt tijdens de zitting een verslag opgemaakt. Deze notulen worden na afsluiting van de vergadering ondertekend door de leden van het bureau en de leden die het vragen.
Zij worden bewaard in een speciaal daartoe op de zetel van de vereniging bewaard register.
Leden kunnen op verzoek een afschrift bekomen en derden die van een wettig belang doen blijken, een uittreksel met de punten die hen aanbelangen. Voor echt verklaarde afschriften en uittreksels worden geldig ondertekend door de voorzitter en de ondervoorzitter, gezamenlijk optredend, of, bij ontstentenis, door twee bestuurders, één van klasse A en één van klasse B, gezamenlijk optredend. HOOFDSTUK IV. - Raad van Bestuur Samenstelling van de Raad van Bestuur
Art. 13.De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur samengesteld uit ten minste 3 en maximum 16 leden, natuurlijke personen, door de algemene vergadering benoemd op de wijze zoals in dit artikel voorgeschreven. Het aantal bestuurders moet in elk geval altijd lager zijn dan het aantal leden.
Zes leden van de raad van bestuur worden door de algemene vergadering gekozen uit een lijst van kandidaten gezamenlijk voorgesteld door de raad van bestuur of andere beleidsorganen van VKW Synergia VZW en VKW Limburg vzw (« A-bestuurders »).
Zes leden van de raad van bestuur worden door de algemene vergadering gekozen uit een lijst van kandidaten voorgesteld door de raad van bestuur of andere beleidsorganen van de feitelijke vereniging Boerenbond (« B-bestuurders »).
Vier onafhankelijke bestuurder worden door de algemene vergadering gekozen uit een lijst van kandidaten in onderling overleg voorgedragen door de raad van bestuur of andere beleidsorganen van VKW Synergia VZW of VKW Limburg vzw en de feitelijke vereniging Boerenbond (« onafhankelijke bestuurders »).
Voor de toepassing van deze bepaling wordt onder een onafhankelijke bestuurder verstaan een natuurlijke persoon die : (i) geen deel uitmaakt van de bestuursorganen of directie van de vereniging, een verwante vereniging, een verwante vennootschap of een lid-rechtspersoon, noch daarvan deel heeft uitgemaakt in het voorbije jaar, tenzij eveneens als onafhankelijk bestuurder; (ii) geen band van bloed-of aanverwantschap heeft met een A- of B-bestuurder, tenminste inzoverre dergelijke band zijn onafhankelijk oordeel redelijkerwijze zou kunnen beïnvloeden; (iii) geen enkele andere band onderhoudt met de vereniging, een verwante vereniging, een verwante vennootschap, een lid-rechtspersoon of een A- of B-bestuurder, die van aard zou zijn om zijn onafhankelijk beoordelingsvermogen te beïnvloeden, tenzij eveneens als onafhankelijk bestuurder.
Onder verwante vereniging wordt verstaan elke vereniging waarvan tenminste de helft van de bestuurders dezelfde zijn als of een band vertonen met de bestuurders van de vereniging, alsook de verenigingen die over een voordrachtrecht beschikken zoals voorzien in artikel 5.
Onder verwante vennootschap wordt verstaan elke vennootschap waarvan tenminste de helft van de bestuurders dezelfde zijn als of een band vertonen met de bestuurders van de vereniging of een verwante vereniging.
De bestuurders worden benoemd voor een mandaat van zes jaar en hun mandaat verstrijkt met het afsluiten van een jaarvergadering.
Afwijkend van bovenstaande bepaling eindigt het mandaat van een bestuurder op de jaarvergadering die voorafgaat aan het bereiken van de leeftijd van 65 jaar, alsook bij verlies van de hoedanigheid op grond waarvan hij werd voorgedragen overeenkomstig dit artikel van de statuten.
De benoeming van bestuurders is op ieder moment herroepbaar.
De uittredende bestuurders zijn herbenoembaar. Ingeval zij niet tijdig herbenoemd of vervangen worden, blijven zij hun mandaat waarnemen tot zij vervangen of herbenoemd zijn.
Indien de algemene vergadering een bestuurder ontslaat, zal deze vervangen worden door een bestuurder benoemd op voordracht van de beleidsorganen van de klasse die initieel de ontslagen bestuurder voorstelde.
De algemene vergadering stelt in voorkomend geval de bezoldiging vast die aan de bestuurders wordt toegekend.
Voorzitter- en ondervoorzitterschap
Art. 14.De raad van bestuur kiest om de drie jaar onder zijn leden gelijktijdig een voorzitter en een ondervoorzitter, afwisselend onder de A-bestuurders en de B-bestuurders. Zij kunnen nooit tot dezelfde klasse behoren.
Indien om welke reden ook de voorzitter of ondervoorzitter de termijn van hun voorzitter- of ondervoorzitterschap niet kunnen voleindigen, zal de raad van bestuur onder zijn leden een vervanger kiezen die tot dezelfde klasse van bestuurders behoort als diegene waartoe de initiële bestuurder behoorde. De aldus verkozen bestuurder voleindigt het resterende mandaat van diegene die hij vervangt.
Vergaderingen van de Raad van Bestuur
Art. 15.De raad van bestuur vergadert op de zetel van de vereniging of op elke andere plaats aangeduid in de bijeenroeping.
De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter, of in geval van zijn afwezigheid, door de ondervoorzitter, telkens de belangen van de vereniging dit vereisen. De raad van bestuur kan tevens worden bijeengeroepen wanneer één derde van zijn leden daartoe verzoekt.
Behoudens dringende gevallen in de notulen te rechtvaardigen, zullen de oproepingen ten minste acht kalenderdagen voor de vergadering bij gewone brief, telegram, telefax, e-mail of op enig ander schriftelijke wijze worden verstuurd. De oproepingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.
Elke bestuurder die een vergadering van de raad van bestuur bijwoont of zich erop laat vertegenwoordigen, wordt als regelmatig opgeroepen beschouwd. Een bestuurder kan er eveneens aan verzaken zich te beroepen op het ontbreken of de onregelmatigheid van de oproeping, en dit voor of na de vergadering waarop hij niet aanwezig was.
De raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter, of, bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter, of, bij afwezigheid van beiden, door de oudste in jaren van de aanwezige bestuurders.
De raad van bestuur vormt een college dat beraadslaagt en besluit volgens de bepalingen van de wet en de statuten en, bij ontoereikendheid van deze bepalingen, volgens de regels van de vertegenwoordigende lichamen.
Daarenboven treft de raad van bestuur in voorkomend geval, met het oog op een doelmatige werking, de regelingen die hij nuttig acht, en legt deze zonodig vast in een huishoudelijk reglement.
De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en besluiten indien (i) de meerderheid van de bestuurders aanwezig of geldig vertegenwoordigd is, en (ii) minstens drie A-bestuurders en drie B-bestuurders aanwezig of geldig vertegenwoordigd zijn.
Indien dit quorum niet is bereikt, kan een nieuwe raad van bestuur worden bijeengeroepen met dezelfde agenda, die geldig zal beraadslagen en besluiten indien minstens drie A-bestuurders en drie B-bestuurders aanwezig of geldig vertegenwoordigd zijn.
Over punten die niet op de agenda vermeld werden, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen en besluiten met eenparige instemming van de aanwezige en vertegenwoordigde bestuurders voor zover alle bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
Iedere bestuurder kan per gewone brief, telegram, telefax, e-mail of op enig andere schriftelijke wijze volmacht geven aan een andere bestuurder uit zijn eigen klasse, om hem op een vergadering van de raad van bestuur te vertegenwoordigen. Geen bestuurder mag meer dan één bestuurder vertegenwoordigen.
In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging zulks vereisen, kunnen de besluiten van de raad van bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Die procedure kan echter niet worden gevolgd voor de vaststelling van de rekeningen bedoeld in artikel 20 van deze statuten.
De besluiten van de raad van bestuur worden bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.
De volgende besluiten dienen echter te worden genomen met een meerderheid van drie vierde van de uitgebrachte stemmen : - de aanvaarding van nieuwe leden-bestuurders; - het voorstel tot fusie of vereffening; - voordracht van de gedelegeerd bestuurder.
Voor verkiezingen is geheime stemming verplicht, tenzij éénparig akkoord van alle aanwezige of vertegenwoordigde leden om anders te stemmen.
De besluiten van de raad van bestuur worden met een bondig verslag van de besprekingen die eraan voorafgingen, genotuleerd in een speciaal daartoe op de zetel van de vereniging bewaard register. Deze notulen worden na goedkeuring ondertekend, door de voorzitter en minstens de meerderheid van de aanwezige of geldig vertegenwoordigde leden van de raad van bestuur.
Voor echt verklaarde afschriften en uittreksels van de notulen worden geldig ondertekend door de voorzitter en de ondervoorzitter, gezamenlijk optredend, of, bij ontstentenis door twee bestuurders, één van klasse A en één van klasse B, gezamenlijk optredend.
Bevoegdheid
Art. 16.De raad van bestuur is bevoegd om alles te doen wat nodig of dienstig kan zijn om het doel van de vereniging te realiseren, met inbegrip van daden van beschikking, met uitzondering van die verrichtingen of besluiten, waarvoor krachtens de wet of de statuten alleen de algemene vergadering bevoegd is.
De raad van bestuur kan voor bepaalde handelingen zijn bevoegdheid geheel of gedeeltelijk overdragen aan één of meer bepaalde personen.
In alle gevallen is de raad van bestuur bevoegd om de vergoeding vast te stellen, die ten laste van de algemene onkosten valt, voor alle personen aan wie delegatie wordt verleend.
Dagelijks bestuur
Art. 17.De raad van bestuur vertrouwt het dagelijks bestuur, evenals de vertegenwoordigingsmacht binnen de perken van dit bestuur, toe aan een gedelegeerd bestuurder.
De raad van bestuur benoemt de gedelegeerd bestuurder onder de onafhankelijke bestuurders op voordracht van het bureau.
Bureau
Art. 18.De raad van bestuur stelt een bureau aan, bestaande uit (i) de voorzitter, (ii) de ondervoorzitter, (iii) de gedelegeerd bestuurder, en (iv) een daartoe aangeduide onafhankelijke bestuurder.
Onverminderd bijkomende bevoegdheden die door de raad van bestuur worden toegewezen, is het bureau bevoegd voor : - de voorbereiding van de raden van bestuur; - het nemen van dringende beslissingen en rapportering ervan aan de raad van bestuur ter bekrachtiging; - de voordracht van de gedelegeerd bestuurder en directie; - het voorstel van de verdeling van de bezoldiging van de bestuurders, vastgesteld door de algemene vergadering, en het voorstel van de bezoldiging van de directie.
Vertegenwoordiging
Art. 19.Onverminderd de vertegenwoordigingsmacht toebedeeld aan bijzondere volmachtdragers en, bij gebreke van een specifieke vermelding in de notulen van de raad van bestuur wordt de vereniging in alle handelingen in en buiten rechte rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter en de ondervoorzitter, gezamenlijk optredend, of, bij ontstentenis, door twee bestuurders, één van klasse A, en één van klasse B, die gezamenlijk optreden.
De persoon of personen die overeenkomstig deze bepaling de vereniging kunnen vertegenwoordigen, kunnen gevolmachtigden van de vereniging aanstellen. De volmacht bepaalt de omvang van de bevoegdheden en de wijze waarop deze bevoegdheden worden uitgeoefend. De volmacht is op ieder ogenblik herroepbaar. HOOFDSTUK V. - Rekeningen en Controle Rekeningen
Art. 20.Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.
Met het oog op de jaarvergadering, legt de raad van bestuur de rekeningen van het afgelopen boekjaar voor aan de commissaris, die verslag doet aan de algemene vergadering. Indien de algemene vergadering de rekeningen goedkeurt, geeft zij, in voorkomend geval, een bestemming aan het batig saldo, in overeenstemming met de wettelijke en reglementaire bepalingen.
De raad van bestuur legt tevens de begroting voor het komende boekjaar ter goedkeuring aan de algemene vergadering voor.
Controle
Art. 21.De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening wordt toevertrouwd aan één commissaris dan wel aan een college van commissarissen.
De commissarissen worden benoemd door de algemene vergadering onder de leden, natuurlijke persoon of rechtspersoon, van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij worden benoemd voor een hernieuwbare periode van drie jaar.
De algemene vergadering bepaalt de bezoldiging van de commissarissen, die uit een vast bedrag dient te bestaan.
De opdracht van de commissarissen wordt mede bepaald door de wetten, besluiten en reglementen die de activiteit van de vereniging regelen. HOOFDSTUK VI. - Ontbinding en Vereffening Ontbinding
Art. 22.De vereniging kan vrijwillig worden ontbonden door een besluit van de algemene vergadering overeenkomstig de wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk.
Vereffening
Art. 23.De algemene vergadering die beslist de vereniging te ontbinden, benoemt tegelijkertijd één of meer vereffenaars, bepaalt hun bevoegdheid, hun bezoldigingen en de wijze van vereffening, met inbegrip van de bestemming van het netto-actief vermogen, welk vermogen tot een belangenloze doelstelling moet worden aangewend.
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 3 mei 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE