gepubliceerd op 12 februari 2018
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 oktober 1995 houdende uitvoering van artikel 1 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen
1 FEBRUARI 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 oktober 1995 houdende uitvoering van artikel 1 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Artikel 1 Artikel 1, 1°, van het koninklijk besluit van 19 oktober 1995 houdende uitvoering van artikel 1 van de
wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
21/11/1989
pub.
23/12/2009
numac
2009000839
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen bepaalt welke aanhangwagens gelijkgesteld worden met een motorrijtuig voor wat betreft de verzekeringsplicht. De verzekeringsplicht geldt voor aanhangwagens waarvan de toegelaten massa meer bedraagt dan 500 kg. De aanhangwagens waarvan de toegelaten massa niet meer dan 500 kg bedraagt, worden niet gelijkgesteld met een motorrijtuig.
De tekst van dit artikel 1, 1°, was gesteund op de toen geldende reglementering inzake technische controle. Het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, is ondertussen gewijzigd.
Bij het koninklijk besluit van 15 december 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/12/1998 pub. 24/12/1998 numac 1998014335 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen sluiten werd daarin artikel 23octies, § 1, 4°, toegevoegd waarin is bepaald dat aanhangwagens waarvan de maximaal toegelaten massa niet meer dan 750 kg bedraagt, zijn vrijgesteld van alle keuringen. Ook op vlak van de inschrijving van motorrijtuigen werd dezelfde aanpassing doorgevoerd, op grond van artikel 2, § 2, 4, van het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 08/08/2001 numac 2001014153 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen sluiten betreffende de inschrijving van voertuigen waardoor eveneens het maximaal toegelaten massa waarboven de inschrijving verplicht is, van 500 kg wordt gebracht naar 750 kg.
Het is aangewezen op overeenkomstige wijze artikel 1, 1°, van het koninklijk besluit van 19 oktober 1995 aan te passen omdat : - de grenzen gelijk getrokken worden voor al de aspecten (technische controle, inschrijving en wettelijk verplichte verzekering). Dit bevordert de gelijkvormigheid van de reglementering; - de aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa tussen 500 kg en 750 kg zijn niet aan inschrijving onderworpen waardoor het niet mogelijk is de kentekenplaat te nemen als aanknopingspunt voor de controle van de naleving van de verzekeringsplicht. Deze controlemoeilijkheid valt weg daar de verzekeringsplicht enkel geldt voor aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa vanaf 750 kg.
Deze aanpassing heeft tot gevolg dat niet aan een rijtuig gebonden aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa tussen de 500 kg en de 750 kg niet meer onder de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten vallen, op dezelfde wijze als thans geldt voor de aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa tot 500 kg.
Art. 2.
De woorden "toeristische trein" in artikel 1, 6°, worden vervangen door de woorden "vergunde toeristische miniatuurtreinsleep". Deze wijziging gebeurt om het begrip te harmoniseren met datgene in de wetgeving betreffende de inschrijving.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Economie en Consumenten, K. PEETERS
ADVIES 62.615/1 VAN 27 DECEMBER 2017 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 19 OKTOBER 1995 HOUDENDE UITVOERING VAN ARTIKEL 1 VAN DE WET VAN 21 NOVEMBER 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten BETREFFENDE DE VERPLICHTE AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING INZAKE MOTORRIJTUIGEN' Op 5 december 2017 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Economie en Consumenten verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 oktober 1995 houdende uitvoering van artikel 1 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen'.
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 27 december 2017.
De kamer was samengesteld uit Marnix VAN DAMME, kamervoorzitter, voorzitter, Jo BAERT, kamervoorzitter, Jan SMETS, staatsraad, Michel TISON, assessor, en Greet VERBERCKMOES, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Paul DEPUYDT, eerste auditeur-afdelingshoofd.
Het advies is gegeven op 27 december 2017.
Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich beperkt tot het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan.
Dat onderzoek geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
De griffier, G. VERBERCKMOES De voorzitter, M. VAN DAMME
1 FEBRUARI 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 oktober 1995 houdende uitvoering van artikel 1 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen, artikel 1;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 oktober 1995 houdende uitvoering van artikel 1 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen;
Gelet op advies nr. 62.615/1 van de Raad van State, gegeven op 27 december 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wet op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Economie en Consumenten, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In artikel 1, 1°, van het koninklijk besluit van 19 oktober 1995 houdende uitvoering van artikel 1 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen worden de woorden "500 kg" vervangen door de woorden "750 kg".
Art. 2.In artikel 1, 6°, van hetzelfde besluit worden de woorden "toeristische trein" vervangen door de woorden "vergunde toeristische miniatuurtreinsleep".
Art. 3.De minister bevoegd voor Verzekeringen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 1 februari 2018.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie en Consumenten, K. PEETERS