gepubliceerd op 11 april 2022
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 oktober 2018 tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten. - Erratum
PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID
14 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
14/10/2018
pub.
07/11/2018
numac
2018032042
bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten
sluiten tot uitvoering van de
wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
21/07/2017
pub.
01/08/2017
numac
2017040555
bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten
sluiten tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten. - Erratum
Het Verslag aan de Koning en het advies 70.807/1 van 24 januari 2022 van de Raad van State, afdeling wetgeving, worden toegevoegd aan de Nederlandstalige tekst van het koninklijk besluit van 14 februari 2022 tot wijziging van het
koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
14/10/2018
pub.
07/11/2018
numac
2018032042
bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten
sluiten tot uitvoering van de
wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
21/07/2017
pub.
01/08/2017
numac
2017040555
bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten
sluiten tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 22 maart 2022 nr 78, bladzijde 22320.
14 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/10/2018 pub. 07/11/2018 numac 2018032042 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen, heeft enerzijds tot doel de verdeling van de laatste 50 FED-tWIN-onderzoekprofielen te bepalen voor de periode 2022-2024 tussen de federale wetenschappelijke instellingen die ressorteren onder de Minister belast met Wetenschapsbeleid (hierna de "FWI") in het kader van het programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten (hierna "FED-tWIN-programma"). Anderzijds beoogt dit ontwerp bepaalde bepalingen van het koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/10/2018 pub. 07/11/2018 numac 2018032042 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot instelling van het FED-tWIN-programma (hierna "initieel besluit" of "initieel koninklijk besluit") te verduidelijken en te vereenvoudigen om zo de moeilijkheden die in de loop van de eerste jaren van de implementatie van dit programma voorkwamen, op te lossen. De formulering van de betrokken bepalingen wordt aangevuld met de definitie van specifieke begrippen en dienovereenkomstig aangepast om een efficiënte uitvoering van het FED-tWIN-programma te garanderen.
Sinds de start van de uitvoering van dit programma, zijn via drie oproepen 75 gezamenlijke onderzoekprofielen toegekend op een totaal van 125. De infunctietreding van de eerste 50 FED-tWIN-onderzoekers bij de FWI en de universiteiten (de begunstigde instellingen) en de financiering ervan voor een periode van tien jaar zijn een feit. De indienstnemingsprocedures voor de volgende 25 FED-tWIN-onderzoekers zijn lopende en in de periode 2022-2024 zullen de resterende 50 profielen het onderwerp zijn van de volgende twee oproepen.
Tijdens de implementatie en het beheer van het FED-tWIN-programma gedurende meer dan drie jaar, zijn echter moeilijkheden naar voren gekomen bij de toepassing en interpretatie van bepaalde bepalingen van het initiële koninklijk besluit, met name wat betreft: - de toekenningsvoorwaarde m.b.t. het minimumaantal in te dienen onderzoekprofielen door elke FWI; - de modaliteiten inzake de subsidieregeling en de impact voor de FWI en/of de universiteit in geval van de tijdelijke schorsing zonder behoud van wedde van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst van de FED-tWIN-onderzoeker, alsook de vroegtijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst van de FED-tWIN onderzoeker met of zonder vervanging.
Aangezien onduidelijkheden in deze bepalingen van het initiële besluit de goede werking en het goede operationele beheer van het FED-tWIN-programma in het gedrang kunnen brengen, moeten de nodige verduidelijkingen en aanpassingen worden aangebracht vóór de lancering van de volgende oproep, in 2022.
Dit ontwerp wordt ook aangegrepen om enkele puur technische correcties aan te brengen voor typefouten.
Alle voornoemde wijzigingen worden gedetailleerd uitgewerkt in de onderstaande opsomming en kunnen als volgt worden samengevat: - de toevoeging van definities voor de volgende termen: wet, subsidie, annuïteit, arbeidsovereenkomst (art. 1), - de kalender van de toekenning van de profielen voor de periode 2022-2024 (twee laatste oproepen) (art. 2), - de verdeling van de profielen tussen de FWI (art. 4), - de indiening van de voorstellen voor profielen door de FWI (art. 6), - de modaliteiten inzake de subsidieregeling en de implicaties van de tijdelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst van de FED-tWIN-onderzoeker zonder behoud van wedde alsook in geval van vroegtijdige beëindiging van de financiering van het profiel (art. 9 tot en met 14), - de technische correcties m.b.t. de voornoemde wijzigingen en verschillende typfouten (art. 3, 5 tot en met 8).
Deze wijzigingen maken het voorwerp uit van dit ontwerp van koninklijk besluit en sluiten aan bij de algemene principes die de basis vormen van het FED-tWIN-programma, namelijk de organisatie en ontwikkeling van gezamenlijke onderzoeksactiviteiten binnen de FWI en de universiteiten, alsook de financiering ervan door de federale regering. Ze beogen de efficiëntie werking, beheer en financiering van het FED-tWIN-programma te verzekeren. 1. Definities Om de nodige verduidelijkingen aan te brengen en het gebruik van een uniforme en eenduidige terminologie in het initiële koninklijk besluit te garanderen, worden de begrippen "subsidie", "annuïteit" en "arbeidsovereenkomst" toegevoegd en gedefinieerd. Het begrip "subsidie" wordt gedefinieerd als de aan het profiel toegekende subsidie met het oog op de financiering ervan voor een periode van tien jaar, overeenkomstig artikel 21 van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten. Het betreft de subsidie in haar geheel beschouwd, d.w.z. de financiering van het onderzoekprofiel die toegekend wordt voor een periode van tien jaar. De subsidie bestaat, voor ieder profiel, in principe uit tien opeenvolgende annuïteiten.
Het begrip "annuïteit" wordt gedefinieerd als het subsidiegedeelte dat de financiering van een periode van twaalf maanden dekt. De periode gedekt door de eerste annuïteit begint van zodra de FED-tWIN-onderzoeker tegelijkertijd in functie treedt bij de instelling en bij de universiteit. De tien opeenvolgende annuïteiten dekken elk een periode van twaalf maanden, die kan verschillen van een kalenderjaar. De periode die gedekt wordt door de eerste annuïteit start vanaf de gelijktijdige infunctietreding van de FED-tWIN-onderzoeker bij de FWI en de universiteit. De toevoeging van deze definitie laat toe om de nodige verduidelijkingen te verschaffen voor het beheer van de door de financiering gedekte periode en de betaling van de opeenvolgende annuïteiten in geval van tijdelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst van de onderzoeker, zonder behoud van wedde, of in geval van vroegtijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst (zie infra punt 4).
Overeenkomstig artikel 16 van de voornoemde wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten wordt het begrip "arbeidsovereenkomst" gedefinieerd als de arbeidsovereenkomst tussen de FED-tWIN-onderzoeker en de instelling en de arbeidsovereenkomst tussen de FED-tWIN-onderzoeker en de universiteit of de aanstelling van de FED-tWIN-onderzoeker door de universiteit. Dit begrip omvat zowel de arbeidsovereenkomst die wordt afgesloten tussen de FED-tWIN-onderzoeker en elk van de twee betrokken begunstigde instellingen, als, in voorkomend geval, de aanstelling van de FED-tWIN-onderzoeker door de universiteit, in het kader van een academische functie.
De term "wet" die reeds in het initiële koninklijk besluit werd gebruikt, wordt ook gedefinieerd in het ontwerpbesluit om zo uitdrukkelijk te verwijzen naar de voornoemde wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten. 2. Kalender van de toekenning van de profielen Om puur operationele boekhoudkundige redenen, past artikel 2 de kalender van de toekenning van profielen voor de volgende twee oproepen aan.In het kader van de 50 resterende onderzoekprofielen zal de eerste perceel van 25 profielen volledig in 2022 worden toegekend en zal de tweede perceel volledig worden toegekend in 2024. Een verdeling van de 25 profielen over de betrokken boekjaren heeft geen bestaansreden meer. Het beheer van de profielen wordt hierdoor boekhoudkundig en financieel vereenvoudigd. 3. Verdeling van de profielen tussen de instellingen De eerste 75 onderzoekprofielen werden, overeenkomstig de globale verdeling voorzien in artikel 4 van het initiële koninklijk besluit voor 2019, 2020 en 2021, verdeeld over de tien FWI.Deze verdeling werd in eerste instantie gemaakt op basis van het criterium van de tewerkstellingsgegevens van het wetenschappelijk personeel binnen de FWI voor het referentiejaar 2015. Dit criterium werd vervolgens aangepast door de toepassing van de correctiefactor voorzien in artikel 3, eerste lid van het initiële besluit, in functie van de categorie waartoe de betrokken FWI behoort op basis van inzonderheid het wetenschappelijk domein waarin de FWI actief is en de opdrachten die ze vervult (drie vastgelegde types: I, II en III).
Artikel 5 van het initiële koninklijk besluit bepaalt dat voor de periode 2022-2025 de verdeling tussen de FWI zal gebeuren op basis van een nieuwe referentieperiode: de periode 2016-2020. Deze nieuwe referentieperiode maakt het mogelijk om de globale verdeling van profielen te baseren op geactualiseerde gegevens van het wetenschappelijk personeel (statutair en contractueel) dat tijdens deze periode in de FWI tewerkgesteld is.
Het aldus vastgestelde volume van het wetenschappelijke personeelbestand zorgt voor een eerste verdeling van de profielen tussen de FWI, en wordt vervolgens aangepast met de correctiefactor al naargelang de FWI tot type I, II of III behoort.
Het aldus verkregen resultaat is opgenomen in het artikel 4 voor de twee oproepen die in de periode 2022-2024 zullen plaatsvinden. Dit artikel legt per FWI de globale verdeling vast van de toe te kennen onderzoekprofielen in deze periode. Deze globale verdeling zal als basis dienen voor de bepaling van het quotum toe te kennen profielen per oproep aan elke FWI door de Minister. 4. Indiening van de profielen door de instellingen De wetenschappelijke kwaliteit wordt in de eerste plaats gegarandeerd door een principe van competitiviteit tussen de voorstellen voor onderzoekprofielen ingediend door elke FWI. Dit competitiviteitsprincipe vertaalt zich in de verplichting voor elke FWI om per oproep (minimaal) drie en (maximaal) vijf profielen meer in te dienen dan hun quotum, d.w.z. het aantal profielen dat hen tijdens iedere oproep wordt toegekend en dat is opgenomen in een ministerieel besluit. De FWI die voldoen aan deze indieningsvoorwaarden voor profielvoorstellen komen in aanmerking om daadwerkelijk profielen toegekend te verkrijgen.
Wanneer het aantal profielen dat aan een FWI moet worden toegekend tijdens een oproep erg laag is, en a fortiori in een van de twee taalregimes, blijkt dat de motivatie voor het uitwerken en indienen van een voldoende aantal blijken van belangstelling (door de universiteiten) en/of onderzoekprofielen in gedrang komt. Dit resulteert in paradoxale situaties waarin de indiening van onderzoekprofielen uitsluitend tot doel heeft het vereiste minimum te bereiken, terwijl de kans op selectie zeer laag of zelfs onbestaande is.
Bovendien heeft de ervaring van de eerste drie oproepen voor profielen (2019, 2020 en 2021) geleerd dat niet alle FWI zich in een vergelijkbare situatie bevinden om voorstellen voor onderzoekprofielen in te dienen, wegens hun potentieel aan interne promotoren of de onvoldoende antwoord van sommige universiteiten voor hun strategische wetenschappelijke domeinen. Deze problematiek treft in het bijzonder de Koninklijke Bibliotheek van België (een FWI van de pool Documentatie), de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis en het Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium (de FWI van de pool Kunst). Hieruit resulteert dat het quotum van deze FWI verminderd werd in het kader van een oproep en dat de in mindering gebrachte profielen overgedragen werden aan andere FWI. Bij de aanpassing in de volgende oproep, worden deze profielen, echter, conform artikel 6 van het initiële besluit, hertoegewezen aan deze FWI, terwijl ze zich reeds in moeilijkheden bevinden. Bovendien, overeenkomstig artikel 6, laatste lid van het initiële besluit, worden de profielen die niet toegekend kunnen worden tijdens de laatste oproep, niet gefinancierd.
Daarom past het artikel 6 voor de periode 2022-2024 de voorwaarde aan van het minimumaantal profielvoorstellen dat door elke FWI in het kader van elke oproep moet worden ingediend om zo de impact te verminderen van het competitiviteitsprincipe ingesteld door deze voorwaarde.
Enerzijds wordt voor de FWI die de capaciteit hebben om voldoende profielvoorstellen in te dienen, een relatieve vermindering van de uitwerking van de voorwaarde van het verplichte minimumaantal bepaald.
Ze zijn niet langer verplicht om, naast het quotum dat hen per oproep wordt toegekend, minimaal drie bijkomende profielen in te dienen. Ze moeten minimaal het dubbele van hun quotum per oproep indienen, maar zonder de drempel van hun quotum verhoogd met drie bijkomende profielen te overschrijden.
Anderzijds is er een afwijking voorzien voor de FWI van de pool Kunst en de Koninklijke Bibliotheek van België. Op gemotiveerd verzoek aan de Minister, kunnen deze FWI afwijken van het aan de andere FWI opgelegde minimumaantal profielvoorstellen - hun quotum vermenigvuldigd met twee zonder hun quotum verhoogd met drie te overschrijden - in te dienen.
In dit verband moet worden benadrukt dat de selectie van de onderzoekprofielen gebaseerd blijft op het resultaat van de internationale peer review die de vereiste wetenschappelijke excellentie garandeert van elk weerhouden onderzoekprofiel dat financiering ontvangt in het kader van het FED-tWIN-programma.
Ten slotte wordt de voorwaarde van het maximumaantal in te dienen profielvoorstellen - toegekend quotum per oproep verhoogd met vijf - niet gewijzigd en blijft deze van toepassing op alle FWI. 5. Subsidieregeling Overeenkomstig artikel 20, derde lid van voornoemde wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten, wordt de subsidie toegekend aan de FWI en aan de universiteit volgens een 50%/50% verdeelsleutel. Aangezien de FED-tWIN-onderzoeker de hoeksteen is van het FED-tWIN-programma en de financiering ervan, bepaalt artikel 22 van de voornoemde wet dat het grootste gedeelte van de subsidie bedoeld is om in eerste instantie de personeelskosten van deze onderzoeker te dekken. Echter, met uitzondering van het bedrag van maximaal 10 % dat bedoeld is om de overheadkosten te dekken, wordt het gedeelte dat gedekt wordt door de personeelskosten van de FED-tWIN-onderzoeker en het gedeelte dat gedekt wordt door het overschot van de andere kosten, niet gespecificeerd.
Zodra de FED-tWIN-onderzoeker tegelijkertijd in functie treedt bij de twee betrokken begunstigde instellingen, wordt de toegekende en de tussen deze instellingen in gelijke delen verdeelde subsidie, in principe opgesplitst in tien opeenvolgende annuïteiten, die uitbetaald zullen worden in twee forfaitaire schijven (70 % en 30 %). De eerste schijf wordt uitbetaald als voorschot en de tweede op basis van verantwoordingstukken die voornamelijk betrekking hebben op de personeelskosten van de FED-tWIN-onderzoeker.
Wanneer echter de arbeidsovereenkomst van de FED-tWIN-onderzoeker bij de FWI en/of de universiteit ofwel tijdelijk geschorst wordt zonder behoud van wedde, ofwel vroegtijdig wordt beëindigd, met de mogelijkheid om de FED-tWIN-onderzoeker al dan niet te vervangen, dienden er zich verschillende interpretatievragen aan m.b.t. de toepassing van de bepalingen inzake de subsidieregeling, voorzien in hoofdstuk IV van het initiële koninklijk besluit, in de artikelen 19 tot 24.
In de voornoemde situaties hebben deze vragen betrekking op: - het bepalen van de periode die daadwerkelijk door de annuïteit wordt gedekt voor de twee betrokken begunstigde instellingen; - de verdeling tussen de personeelskosten van de FED-tWIN-onderzoeker en de andere kosten die moeten worden gedekt door en binnen de grenzen van de toegekende annuïteit; - het in acht nemen van het feit dat de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst of het einde hiervan al dan niet gelijktijdig kan gebeuren in de FWI en de universiteit.
De gevolgen van de onduidelijkheden vermeld in de voornoemde bepalingen van het initiële besluit hebben een rechtstreekse operationele impact op het beheer van de periode die gedekt wordt door de financiering en op de effectieve betaling van de opeenvolgende annuïteiten. Daarom passen, op grond van onderstaande redenen, naast de toevoeging van de definitie van het begrip annuïteit (cf. supra punt 1), de artikelen 9 tot 14 van dit ontwerp dienovereenkomstig de bepalingen van artikelen 19 tot 24 van het voornoemd hoofdstuk IV van het initiële besluit aan.
Overeenkomstig het artikel 9 worden de subsidie en dus de opeenvolgende annuïteiten verdeeld in twee forfaitaire delen, afhankelijk van het soort gedekte kosten.
De verdeling van de twee forfaitaire delen is als volgt vastgelegd: het eerste gedeelte is op 60 % vastgelegd en dekt de personeelskosten van de FED-tWIN-onderzoeker, het tweede gedeelte is op 40 % vastgelegd en dekt de andere kosten, waarvan maximaal 10 % is bedoeld om, overeenkomstig artikel 22 van de voornoemde wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten, de overheadkosten te dekken.
Deze 60 %/40 % verdeling weerspiegelt de situatie in de praktijk. Een forfaitair bedrag van 60 % van de subsidie volstaat namelijk ruimschoots om de personeelskosten van de FED-tWIN-onderzoeker binnen de twee betrokken begunstigde instellingen te dekken en komt overeen met de norm die algemeen wordt toegepast in het kader van andere onderzoeksprogramma's gefinancierd door de Federale Programmatorische Overheidsdienst Wetenschapsbeleid.
Het artikel 10 preciseert vervolgens dat de annuïteit wordt betaald aan de FWI en aan de universiteit op basis van de daar daadwerkelijk verrichte activiteiten in het kader van het FED-tWIN-profiel. Het zijn immers de wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten die gezamenlijk binnen de FWI en de universiteit worden georganiseerd en ontwikkeld in het kader van dit profiel, die de toegekende jaarlijkse financiering rechtvaardigen, zelfs al vinden deze activiteiten op verschillende tijdstippen plaats.
In dit artikel wordt ook uitdrukkelijk verwezen naar de periode van twaalf maanden gedekt door de annuïteit om precies het moment te bepalen van de uitbetaling van de twee schijven van de annuïteit, namelijk: - aan het begin van elke periode van 12 maanden die wordt gedekt door de annuïteit voor de schijf van 70 % die onder de vorm van een voorschot wordt betaald, - na afloop van dezelfde periode van twaalf maanden, voor de schijf van 30 % die wordt betaald op voorlegging van de vereiste verantwoordingstukken.
Wanneer de FED-tWIN-onderzoeker afwezig was tijdens de periode van twaalf maanden (in de gevallen bedoeld in artikel 13) zonder behoud van wedde, wordt na afloop van deze periode van twaalf maanden het gedeelte dat overeenkomt met de duur van deze afwezigheidsperiode pro rata in mindering gebracht van de tweede schijf van 30%. De vermindering betreft enkel het forfaitaire gedeelte dat de personeelskosten van de FED-tWIN-onderzoeker dekt.
Indien de vermindering die overeenstemt met de afwezigheidsperiode van de FED-tWIN-onderzoeker deze schijf van 30 % overschrijdt, wordt het te veel betaalde gedeelte pro rata in mindering gebracht van de schijf van 70% van de volgende annuïteit. Deze situatie doet zich alleen voor wanneer gedurende de periode van twaalf maanden de afwezigheid van de onderzoeker langer duurt dan zes maanden.
Voor een betere coherentie van de aangebrachte wijzigingen, verplaatst artikel 12 allereerst de bepalingen betreffende de verantwoordingstukken die aan de administratie moeten worden overgedragen om de uitbetaling van de tweede schijf van 30 % mogelijk te maken, naar boven in de tekst van het initiële besluit. Vervolgens verwijst het artikel expliciet naar de verantwoordingstukken voor de periode gedekt door de annuïteit, om zo elke interpretatie te voorkomen van de periode die door deze stukken gedekt wordt. Ten slotte, in de gevallen van onbezoldigde afwezigheden van de FED-tWIN-onderzoeker, vermeldt het verslag van de activiteiten verricht tijdens de door de subsidie gedekte periode vanaf nu expliciet deze afwezigheidsperiodes om zo de gegevens die aan de administratie doorgegeven moeten worden, aan te vullen.
Artikel 11 verduidelijkt en vereenvoudigt de formulering van artikel 21 van het initiële besluit, door de nadruk te leggen op de bepalende voorwaarde voor de financiering van het FED-tWIN-profiel, namelijk de gelijktijdige infunctietreding van de FED-tWIN-onderzoeker bij de FWI en de universiteit.
Voor de eerste annuïteit wordt gepreciseerd dat de betaling van de schijf van 70 % dient te gebeuren met inachtneming van de volgende twee voorwaarden: enerzijds de overdracht aan administratie van de kopie van beide getekende arbeidsovereenkomsten van de FED-tWIN-onderzoeker en anderzijds de gelijktijdige infunctietreding van de onderzoeker bij de FWI en de universiteit. Bovendien wordt, om elke betwisting te voorkomen over de datum waarop de termijn van drie maanden voor de betaling van de eerste schijf van 70 % begint te lopen, gepreciseerd dat dit de datum is van ontvangst door de administratie van de kopie van de twee getekende arbeidsovereenkomsten van de onderzoeker. De twee partnerinstellingen dienen dus zorgvuldig te werk te gaan en hun kopie van de getekende arbeidsovereenkomst zo snel mogelijk aan de administratie over te dragen.
De formulering van de bepalingen betreffende de vermindering of het vervallen van de subsidie in het geval dat de infunctietreding van de FED-tWIN-onderzoeker niet tijdig na de toekenning van de subsidie gebeurt, is vereenvoudigd. Vanaf nu worden twee situaties voorzien.
Als een termijn van 15 maanden verstrijkt tussen de toekenning van de subsidie en de infunctietreding van de FED-tWIN-onderzoeker, wordt de subsidie verminderd met het bedrag van de eerste annuïteit. Als een termijn van 24 maanden verstrijkt na de toekenning van de subsidie en er geen FED-tWIN-onderzoeker in functie is getreden tijdens deze periode, vervalt de subsidie.
Overeenkomstig artikel 24 van de voornoemde wet bepaalt het artikel 13 de voorwaarden voor de verlenging van de financiering van elk van de initiële financieringsperiodes van het profiel, wanneer de uitvoering van de arbeidsovereenkomst van de FED-tWIN-onderzoeker werd geschorst zonder behoud van wedde.
De opsomming van de gevallen van schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst binnen de FWI en de universiteit die de verlenging van de financiering van het profiel mogelijk maken, wordt vereenvoudigd en uitgebreid naar nieuwe gevallen zoals adoptieverlof.
In de eerste paragraaf van het artikel 13 luiden de gevallen van schorsing vanaf heden als volgt: - de afwezigheden ten gevolge van een door de wetgever aan de FED-tWIN-onderzoeker verleend recht; - de afwezigheden ten gevolge van een door het arbeidsstatuut van de FWI of de universiteit aan de FED-tWIN-onderzoeker toegekend recht; - de afwezigheden ten gevolge van een wetenschappelijke opdracht van de FED-tWIN-onderzoeker die enkel kan plaatsvinden vanaf het zesde financieringsjaar en die niet langer mag duren dan een jaar.
In de voornoemde gevallen van schorsing voorziet het tweede lid van het artikel 13 dat het gedeelte van de annuïteit dat de personeelskosten van de FED-tWIN-onderzoeker dekt dat, door deze afwezigheden niet kon worden aangewend na afloop van elk van de initiële financieringsperiodes bedoeld in artikel 21 van de voornoemde wet - d.w.z. na afloop van het vijfde financieringsjaar of na afloop van het tiende financieringsjaar - kan worden aangewend om deze personeelskosten te dekken aan het begin van de volgende financieringsperiode. De betreffende initiële financieringsperiode wordt derhalve verlengd door de aanwending van het niet-gebruikte gedeelte van de annuïteit ten gevolge van afwezigheden zonder behoud van wedde van de FED-tWIN-onderzoeker, zonder dat de start van de volgende periode wordt uitgesteld. Zo kan, wanneer de FED-tWIN-onderzoeker aan het einde van het vijfde financieringsjaar nog steeds in functie is, het gedeelte van de subsidie dat tijdens de eerste financieringsperiode niet is aangewend, in het zesde jaar worden aangewend om de personeelskosten te dekken van de FED-tWIN-onderzoeker, bovenop de 50 % financiering van het profiel door de federale overheid.
Wanneer de FED-tWIN-onderzoeker aan het einde van het tiende jaar nog steeds in functie is, kan het gedeelte van de subsidie dat tijdens de tweede financieringsperiode niet is aangewend in het elfde jaar worden aangewend om de personeelskosten van de FED-tWIN-onderzoeker te dekken bovenop de financiering van het profiel door de FWI en de universiteit.
Echter, overeenkomstig artikel 20, eerste lid van de voornoemde wet mag de jaarlijkse kost aan 100 % van het profiel niet worden overschreden. Als gevolg hiervan, zal, indien de aanwending van dit niet-gebruikte gedeelte van de subsidie de jaarlijkse kostprijs aan 100 % van het profiel zou overschrijden, het overschot het daaropvolgend jaar onder dezelfde voorwaarden worden aangewend.
Door de invoering van dit systeem van verlenging van de financiering wegens de voornoemde afwezigheidsperiodes van de FED-tWIN-onderzoeker, van hun vermindering van de forfaitaire schijven van de betrokken annuïteit en van de bepaling van de periode gedekt door de annuïteit, is de bepaling die vermeld werd in artikel 23, § 3 van het initiële besluit overbodig geworden en dus geschrapt.
Ten slotte vereenvoudigt en verduidelijkt het artikel 14 de bepalingen die van toepassing zijn op de vroegtijdige beëindiging van ten minste één van de arbeidsovereenkomsten van de FED-tWIN-onderzoeker.
Allereerst wordt het principe dat bij vroegtijdige beëindiging van een of beide arbeidsovereenkomsten van de FED-tWIN-onderzoeker de financiering van het profiel stopt, duidelijk vermeld.
De financiering van het profiel kan pas worden hervat zodra een nieuwe FED-tWIN-onderzoeker tegelijkertijd in functie treedt bij de FWI en de universiteit, en enkel indien zijn infunctietreding ten laatste plaatsvindt binnen de twaalf maanden volgend op de einddatum van de arbeidsovereenkomst van de FED-tWIN-onderzoeker die wordt vervangen, overeenkomstig artikel 26, § 1, laatste lid van de voornoemde wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten. In geval van vervanging, wordt de financiering van het profiel door de annuïteit voortgezet voor de resterende duur van de periode van twaalf maanden.
Ingeval de FED-tWIN-onderzoeker niet wordt vervangen, eindigt de periode die gedekt wordt door de annuïteit aan het einde van de arbeidsovereenkomst.
Wanneer de FWI en de universiteit de arbeidsovereenkomsten van de FED-tWIN-onderzoeker in onderling overleg beëindigen, omvat de lopende annuïteit de opzegvergoeding. Het bedrag van deze vergoeding is echter beperkt tot het gedeelte van de vergoeding dat overeenstemt met de door de FED-tWIN-onderzoeker gepresteerde periode in het kader van het profiel.
Ten slotte maakt de administratie, nadat ze in kennis is gesteld van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst(en) of na afloop van de voornoemde termijn van twaalf maanden voor de infunctietreding van een vervanger, een definitieve afrekening van de subsidie op en vordert ze het te veel betaalde bedrag terug of stort ze het nog verschuldigde bedrag door. 6. Technische correcties Het artikel 6 integreert in artikel 7 van het initiële koninklijk besluit de bepaling m.b.t. de indiening van profielen bedoeld in artikel 3, tweede lid van het initiële besluit. Deze bepaling hoort inderdaad thuis in hoofdstuk III van het initiële koninklijk besluit betreffende de indiening en inhoud van de onderzoekprofielen.
Het artikel 4 zorgt voor een terminologie in analogie met het artikel 4 van het initiële besluit door met name de verwijzing naar de twee laatste oproepen over te nemen.
Het artikel 5 corrigeert twee typefouten in de Franse tekst in de tweed en derde leden van artikel 6 van het initiële besluit.
Het artikel 7 past artikel 17 van het initiële besluit aan ten gevolge van de wijzigingen die door dit ontwerp aan artikel 7 van het initiële besluit zijn aangebracht en waarbij tegelijkertijd ook een typefout wordt verbeterd.
Het artikel 8 specifieert in de eerste plaats dat de herindiening van een niet-geselecteerd profiel tijdens de volgende oproep in overleg gebeurt met de universiteit, aangezien het de FWI is die, overeenkomstig artikel 10 van de wet, de profielen indient bij de administratie en niet de universiteit.
Vervolgens wordt een correctie aangebracht in de Franse tekst van het tweede lid van artikel 18 van het initiële besluit, waardoor verduidelijkt wordt dat deze bepaling inderdaad betrekking heeft op de volgende oproep en niet op om het even welke latere oproep.
Ten slotte schrapt dit artikel het derde lid van artikel 18 van het initiële besluit, daar deze bepaling in de praktijk nutteloos was.
Indien een profiel bij de tweede selectie niet weerhouden wordt en de FWI en de universiteit het profiel opnieuw wensen in te dienen, dient de gehele selectieprocedure opnieuw te worden doorgelopen.
Het artikel 10 vereenvoudigt artikel 20 van het initiële besluit en maakt gebruik van het enkelvoud in het eerste lid.
Het artikel 12 past de terminologie aan van artikel 22 van het initiële koninklijk besluit vanwege het gebruik van het begrip "annuïteit" en vervangt de term "jaarlijkse dotatie" door die van "annuïteit". 6. Inwerkingtreding Om de goede werking van het FED-tWIN-programma en de continuïteit van het beheer van zowel de 75 reeds toegekende FED-tWIN-onderzoekprofielen als de tijdens de laatste twee oproepen nieuw toe te kennen en te beheren profielen voor de periode 2022-2024 te garanderen, dienen de wijzigingen die in dit ontwerp zijn aangebracht, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 in werking te treden. Deze terugwerkende kracht is noodzakelijk voor de continuïteit van het FED-tWIN-programma en bijgevolg de wetenschappelijke dienstverlening.
Daarenboven respecteert de voorziene terugwerkende kracht de vereisten inzake rechtszekerheid daar alle FED-tWIN-onderzoekers op dezelfde manier worden behandeld. Bovendien werden, door de raadpleging van het begeleidingscomité op 10 november, 2 december en 13 december 2021, de aanpassingen die door dit ontwerp zijn aangebracht wat betreft de werking, het beheer en de financiering van het FED-tWIN-programma voorgesteld en is hun operationele impact voorspelbaar.
Deze terugwerkende kracht heeft geen invloed op de individuele verworven rechten van de in functie getreden FED-tWIN-onderzoekers.
Ten slotte werd er rekening gehouden met alle opmerkingen van de Raad van State. De betrokken artikelen werden aangepast.
Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Economie en Werk, P.-Y. DERMAGNE De Staatssecretaris belast met Wetenschapsbeleid, Th. DERMINE
RAAD VAN STATE Afdeling Wetgeving Advies 70.807/1 van 24 januari 2022 over een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/10/2018 pub. 07/11/2018 numac 2018032042 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten.
Op 24 december 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Staatssecretaris belast met Wetenschapsbeleid verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/10/2018 pub. 07/11/2018 numac 2018032042 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten'.
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 18 januari 2022. De kamer was samengesteld uit Marnix VAN DAMME, kamervoorzitter, Wouter PAS en Inge VOS, staatsraden, Michel TISON, assessor, en Wim GEURTS, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Cedric JENART, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Inge VOS, staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 24 januari 2022. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. STREKKING EN RECHTSGROND VAN HET ONTWERP 2. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel de verdeling van de laatste 50 FED-tWIN-onderzoekprofielen te bepalen voor de periode 2022 2024. Tevens beoogt het ontwerp een aantal bepalingen van het koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/10/2018 pub. 07/11/2018 numac 2018032042 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten `tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten' te verduidelijken en te vereenvoudigen. 3. Het ontwerp vindt rechtsgrond in verscheidene bepalingen van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten `tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten'. Artikel 4, tweede lid, van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten vormt de rechtsgrond voor de artikelen 2 tot en met 5 van het ontwerp voor zover het jaarlijkse aantal van de voormelde profielen en de verdeling ervan tussen de instellingen worden vastgesteld.
Artikel 13 van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten, dat de Koning machtigt de samenstelling van de profielen, de ontvankelijkheidsvoorwaarden en de criteria en de modaliteiten (lees: nadere regels) voor de rangschikking en de selectie van de te weerhouden profielen te bepalen, biedt rechtsgrond voor de artikelen 6 tot en met 8 van het ontwerp.
Artikel 25 van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten vormt de rechtsgrond voor de artikelen 9 tot en met 12 en artikel 14 van het ontwerp die betrekking hebben op een regeling van de wijze waarop de desbetreffende subsidie wordt toegekend.
Artikel 24, eerste lid, van de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/2017 pub. 01/08/2017 numac 2017040555 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoeksvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten biedt rechtsgrond voor artikel 23 van het ontwerp voor zover wordt bepaald in welke gevallen en onder welke voorwaarden de initiële financieringsperiode van een profiel voor het niet-uitbetaalde gedeelte van de subsidie kan worden verlengd met de duurtijd van de schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst met een FED-tWIN-onderzoeker zonder behoud van wedde.
ONDERZOEK VAN DE TEKST Artikel 5 4. Men vervange artikel 5, 2°, van het ontwerp door: "In de Franse tekst van het derde lid worden de woorden `cet année' vervangen door de woorden `cette année'".1 Artikel 7 5. Men schrijve in artikel 7, 1°, van het ontwerp "vijfde" in plaats van "laatste" lid.2 6. Men vervange artikel 7, 2°, als volgt: "in de Franse tekst worden de woorden `puisse avoir' vervangen door de woorden `puissent avoir'".3 Artikel 8 7. In de Nederlandse tekst van artikel 8, 2°, van het ontwerp moet "de" in plaats van "het" geschreven worden. Artikel 10 8. De Nederlandse tekst van het ontworpen artikel 20, vierde lid, van het koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/10/2018 pub. 07/11/2018 numac 2018032042 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten is incorrect. De gemachtigde bezorgde de volgende, verbeterde, versie: "Van deze schijf wordt, overeenkomstig het zesde lid, in voorkomend geval, het gedeelte van de annuïteit afgetrokken, dat overeenstemt met de onbezoldigde afwezigheden van de FED-tWIN-onderzoeker die de schijf van 30 % van de vorige annuïteit overschrijdt." Hiermee kan worden ingestemd.
Artikel 14 9. In de Nederlandse tekst van het ontworpen artikel 24, vierde lid, van het koninklijk besluit van 14 oktober 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/10/2018 pub. 07/11/2018 numac 2018032042 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 21 juli 2017 tot instelling van een programma voor duurzame samenwerking op onderzoekvlak tussen de federale wetenschappelijke instellingen en de universiteiten sluiten schrijve men "inbegrepen in" in de plaats van "inbegrepen aan". Artikel 15 10. Luidens artikel 15 van het ontwerp heeft de ontworpen regeling uitwerking met ingang van 1 januari 2022. Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is enkel toelaatbaar ingeval voor de retroactiviteit een wettelijke grondslag bestaat, de retroactiviteit betrekking heeft op een regeling waarbij, met inachtneming van het gelijkheidsbeginsel, voordelen worden toegekend of in zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de continuïteit of de goede werking van het bestuur en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden aangetast.
Enkel indien de retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van de opgesomde gevallen valt in te passen, kan deze worden gebillijkt.
Hierover ondervraagd, stelt de gemachtigde: "De selectieprocedure voor de te subsidiëren profielen is complex en verloopt in verschillende etappes. In een eerste fase moeten onderzoeksdomeinen worden opgesteld door de wetenschappelijke instellingen, die vervolgens worden meegedeeld aan de universiteiten.
Op basis van de respons van de universiteiten, worden voor de weerhouden kandidaatstell[ingen] door de instellingen en universiteiten profielen uitgewerkt die ter evaluatie worden voorgelegd aan internationale experten en wordt er tenslotte door het begeleidingscomité van het programma een voorstel van te financieren projecten aan de politieke overheid overgemaakt. Deze procedure vraagt zeer veel tijd en om ze af te ronden en de [25] in het ontwerp voor 2022 voorziene profielen voor het einde van het jaar te kunnen toekennen, moet de procedure in het begin van het jaar aangevat worden. Vandaar dat ervoor geopteerd is het besluit op 1 januari 202[2] in werking te laten treden.
De retroactiviteit heeft geen enkel negatief gevolg [...] voor de reeds toegekende profielen. Er worden door het ontwerp geen bijkomende lasten voor de verdere looptijd ervan opgelegd. Het ontwerp van besluit verbetert daarentegen de rechtszekerheid bij de aanwending van de subsidie, doordat het een veel grotere duidelijkheid schept over de wijze waarop de annuïteiten toegekend en vereffend zullen worden en de manier waarop eventuele niet gebruikte saldi ten gevolge van onbezoldigde schorsingen van de arbeidsovereenkomsten van de FED-tWin-onderzoekers verder kunnen worden aangewend. Bovendien worden ook voor de reeds bestaande geselecteerde profielen de in aanmerking komende schorsingsgronden van de arbeidsovereenkomsten verruimd." 11. Hoewel de - allicht beperkte - terugwerkende kracht van de ontworpen regeling tot 1 januari 2022 niet enkel voordelen toekent4, kan worden aanvaard dat de retroactiviteit noodzakelijk is voor de continuïteit of de goede werking van het bestuur en dat daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden aangetast. DE GRIFFIER, Wim GEURTS DE VOORZITTER, Marnix VAN DAMME _______ Nota's 1 Er is immers geen reden om "cet établissement" te wijzigen. 2 Zie Beginselen van de wetgevingstechniek. Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, nr. 72, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst consetat.be). 3 De ontworpen wijziging beoogt immers enkel de tweede `puisse' in de zin te vervangen. 4 Zie bijvoorbeeld artikel 4 van het ontwerp.