Etaamb.openjustice.be
Erratum van 04 februari 2021
gepubliceerd op 27 december 2021

Milieuovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgedankte fotovoltaïsche panelen. - Erratum

bron
waalse overheidsdienst
numac
2021034320
pub.
27/12/2021
prom.
04/02/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WAALSE OVERHEIDSDIENST


4 FEBRUARI 2021. - Milieuovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgedankte fotovoltaïsche panelen. - Erratum


Bovenvermelde overeenkomst, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 3 maart 20121 op bladzijde 18790, wordt vervangen door de volgende tekst: "WAALSE OVERHEIDSDIENST 4 FEBRUARI 2021. - Milieuovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgedankte fotovoltaïsche panelen Gelet op Richtlijn 2012/19/EU van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende de afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA);

Gelet op het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, zoals gewijzigd;

Gelet op het decreet van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/05/2004 pub. 09/07/2004 numac 2004027101 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende Boek I van het Milieuwetboek type decreet prom. 27/05/2004 pub. 23/09/2004 numac 2004202818 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt sluiten betreffende Boek I van het Milieuwetboek;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 23 april 2010 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan, zoals gewijzigd;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 8 juni 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 08/06/2017 pub. 03/08/2017 numac 2017204066 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende organisatie van de controle en de interne audit inzake de begroting, de boekhouding en de administratieve en begrotingscontrole van de diensten van de Waalse Regering, de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen, de instellingen en de Ombudsdienst van het Waalse Gewest sluiten houdende organisatie van de controle en de interne audit inzake de begroting, de boekhouding en de administratieve en begrotingscontrole van de Diensten van de Waalse Regering, de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen, de instellingen en de Ombudsdienst van het Waalse Gewest;

Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 4 februari 2021 tot goedkeuring van dit ontwerp van milieubeleidsovereenkomst;

Overwegende dat de terugnameplicht voor de afgedankte fotovoltaïsche panelen overeenkomstig de vigerende wetgeving moet gebeuren, dat deze terugnameplicht op een doorzichtige manier moet plaatsvinden ten opzichte van de overheid en de verschillende actoren;

Overwegende dat het in de milieubeleidsovereenkomst geboden is principes en procedures te voorzien die door het beheersorgaan nageleefd moeten worden als het zelf de opdracht inzake selectieve inzameling, sortering en/of recyclage toewijst teneinde de regels inzake doorzichtigheid, gelijkheid van behandeling en vrije concurrentie te garanderen;

Overwegende dat in elk geval en rekening houdend met de inachtneming van het algemeen belang en de wet op de concurrentie, elke monopoliepositie van de uitvoerders van de ophaling en verwerking van de bedoelde afvalstoffen enerzijds, en elk misbruik van de machtspositie door het beheersorganisme anderzijds, voorkomen moet worden;

Gelet op de investering van Wallonië in de ontwikkeling van recyclingkanalen voor fotovoltaïsche panelen, De volgende partijen: 1° het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door de heer Elio Di Rupo, Minister-President van de Waalse Regering, en door mevr.Céline Tellier, Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, hierna "het Gewest" genoemd; hierna "het Gewest" genoemd; 2° de volgende organisaties: - TECHLINK vzw, gevestigd Chantraineplantsoen 1 te 3070 Kortenberg, met het ondernemingsnummer 0407.559.851, vertegenwoordigd door de heer Karl Neyrinck, gemachtigd door zijn raad van bestuur; - FEE vzw, gevestigd Excelsiorlaan 91 te 1930 Zaventem, met het ondernemingsnummer 0409.557.754, vertegenwoordigd door de heer Alexander Dewulf, gemachtigd door zijn raad van bestuur en Eric Piers, afgevaardigd bestuurder; - NELECTRA vzw, gevestigd Stationlei 78 bus 1/1 te 1800 Vilvoorde, met het ondernemingsnummer 0410.342.662, vertegenwoordigd door de heer Dirk Van Steenlandt, gemachtigd door zijn raad van bestuur; - ELOYA asbl, Union des électriciens, gevestigd Maurice Herbettelaan 38a te 1070 Brussel, met het ondernemingsnummer 0406.485.725, vertegenwoordigd door de heer Dirk Rutten, gemachtigd door zijn raad van bestuur; - EDORA vzw, gevestigd Koningsstraat 146 te 1000 Brussel, met het ondernemingsnummer 0862.040.483, vertegenwoordigd door de heer Fawaz Al Bitar, gemachtigd door zijn raad van bestuur; hierna "de Organisaties" genoemd;

Komen hetgeen volgt overeen: HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen Artikel 1: Doelstellingen § 1. Deze milieubeleidsovereenkomst heeft tot doel de doelstellingen en toepassingsregels van de algemene en specifieke regelingen vast te leggen inzake de terugnameplicht voor de afgedankte fotovoltaïsche panelen bedoeld in het decreet van 26 juni 1996 betreffende de afvalstoffen en in het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen, zoals gewijzigd. § 2. De overeenkomst strekt ertoe het gezamenlijk beheer van de afgedankte fotovoltaïsche panelen te optimaliseren, de afvalproductie aan de bron en de hoeveelheid te verwijderen eindafval te verminderen en om de minimumdoelstellingen vastgelegd bij de reglementering te bereiken door de preventie, de selectieve inzameling en de aangepaste behandeling van bovengenoemd afval te stimuleren, door rekening te houden met organisatorische, technische, economische, ecologische en sociale aspecten met het oog op duurzame ontwikkeling. § 3. De overeenkomst strekt er eveneens toe de modaliteiten betreffende de uitvoering van de terugnameplicht tussen de drie Gewesten te harmoniseren en in lijn te brengen met de Europese regelgeving.

Art. 2: Begripsomschrijvingen § 1. De begrippen en definities bedoeld in het decreet van 26 juni 1996 betreffende de afvalstoffen en in het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen zijn van toepassing op deze overeenkomst. § 2. De volgende bijkomende definities zijn van toepassing in het kader van deze milieubeleidsovereenkomst: 1° aangeslotene: de derde die zich bij het tot stand gebrachte collectieve systeem aansluit overeenkomstig onderhavige overeenkomst.2° besluit: het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen ;3° Administratie : De administratie in de zin van artikel 2, 22° van het decreet van 26 juni 1996;4° lid: de natuurlijke of rechtspersoon, lid van een ondertekenende organisatie, die een mandaat aan deze organisatie heeft verleend om zijn terugnameplicht uit te voeren;5° decreet : het decreet van 26 juni 1996 betreffende de afvalstoffen;6° beheersorgaan: vereniging zonder winstgevend doel, opgericht door een of meerdere organisaties en/of leden van de organisaties overeenkomstig het decreet van 26 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, die tot doel heeft de doelstellingen en verbintenissen van onderhavige overeenkomst en de overeenkomst met toetredende contractanten te verwezenlijken voor een overeengekomen productenlijst.De vzw heeft uitsluitend tot statutair doel, voor rekening van de leden van de organisaties die hun federatie hiertoe een volmacht hebben gegeven en van de aangeslotenen tot het collectieve systeem, de terugnameplicht uit te voeren voor de overeengekomen productenlijst. 7° fotovoltaïsch paneel: elektrisch apparaat ontworpen om elektriciteit te produceren uit (zonne)licht voor openbare, commerciële, industriële, landelijke en residentiële toepassingen. Deze begripsomschrijving geldt niet voor apparaten met geïntegreerde fotovoltaïsche cellen die tot doel hebben de voor de werking van het apparaat benodigde elektriciteit te produceren. De volgende niet-limitatieve lijst illustreert apparaten met fotovoltaïsche cellen, die niet als fotovoltaïsche panelen moeten worden beschouwd: zonne-energie airconditioning, zonne-energie rugzak, zonne-energie mobiele telefoonoplader, zonne-energie ventilator, zonne-energie toetsenbord, zonne-energie lamp, zonne-energie notebook, zonne-energie rekenmachine, zonne-energie fontein, zonne-energie radio, zonne-energie koelkast, zonne-energie horloge, zonne-energie wegmarkering en zonne-energie tuinverlichting. Die apparaten zijn geen fotovoltaïsche panelen.

Types fotovoltaïsche panelen: - "doe het zelf" fotovoltaïsch paneel: paneel dat door de consument zelf is geïnstalleerd en dat niet op het elektriciteitsnet is aangesloten; - conventioneel fotovoltaïsch paneel: standaard paneel dat door een professionele installateur wordt geïnstalleerd, ongeacht of het al dan niet op het elektriciteitsnet aangesloten wordt; - BIPV (Building Integrated Photovoltaics) fotovoltaïsch paneel: een in een gebouw (BIPV) geïntegreerd fotovoltaïsch paneel, als architecturaal element ter vervanging van het conventionele architecturaal element, met dezelfde functie als dit laatste. De fotovoltaïsche installaties die geïntegreerd zijn in het straatmeubilair of de vervoersinfrastructuur (schuilhokjes, overkappingen voor perrons of parkings, overdekking van sportvelden...) worden ook als BIPV beschouwd. 8° vervoer: alle handelingen voor het laden, lossen en verplaatsen van de fotovoltaïsche panelen van de ene plaats naar de andere.9° behandeling: sanering, voorbereiding voor hergebruik, recycling, valorisatie en verwijdering van de fotovoltaïsche panelen.10° publiekrechtelijke rechtspersoon: de gemeente of de vereniging van gemeenten belast met afvalbeheer of het Waals Gewest. Art. 3: Toepassingsgebied § 1. Deze milieuovereenkomst heeft betrekking op fotovoltaïsche panelen, waaronder "doe-het-zelf" panelen, conventionele panelen en BIPV-panelen, waarvan de houder zich ontdoet, voornemens is of verplicht is zich te ontdoen. § 2. De administratie stelt, op voorstel van en in overleg met de betrokken organisaties, een productenlijst op die jaarlijks bijgewerkt wordt, van de fotovoltaïsche panelen waarvoor de terugnameplicht geldt. § 3. Het beheersorganisme stelt in overleg met de betrokken organisaties een lijst op van producten waarvoor het de terugnameplicht uitvoert.

De lijst wordt gebruikt om de toetreding te bepalen tot het beheersorganisme voor de fotovoltaïsche panelen.

De wijzigingen worden 6 maanden voor hun inwerkingtreding door het beheersorganisme aan de leden en de aangeslotenen, aan de distributiesector en aan de administratie meegedeeld.

Alle overeenkomstsluitende organisaties worden geraadpleegd voor het opstellen van die productenlijsten. § 4. Voor elk product waarvoor een lid van een organisatie geen aangifte kan doen bij het beheersorganisme, omdat het niet voorkomt op de in § 3 bedoelde lijsten, onderzoekt het beheersorganisme de mogelijkheid om het op te nemen, op verzoek van het betrokken lid. Bij gebrek aan opname op de lijst moet de titularis van de terugnameplicht, overeenkomstig artikel 4, § 1, 1°, van het besluit, beschikken over een goedgekeurd individueel plan inzake preventie- en afvalbeheer, of zich aansluiten bij een organisatie aangesloten bij een andere milieubeleidsovereenkomst. § 5. De officiële versie van de lijst van de in §§ 3 bedoelde producten die het beheersorganisme overneemt, is beschikbaar bij het beheersorganisme en de administratie. Het beheersorganisme stelt aan iedereen die daarom verzoekt, een afschrift van de in § 4 vermelde productenlijst ter beschikking. De administratie stelt aan iedereen die daarom verzoekt, een afschrift van de in § 3 vermelde lijst van de producten die onder het toepassingsgebied van de wetgeving vallen, ter beschikking.

Art. 4: Wettelijke kader § 1. Deze overeenkomst bindt de ondertekenende partijen overeenkomstig het decreet, evenals de leden van de organisaties die hun organisatie een mandaat hebben gegeven, in deze overeenkomst aangeduid als de "leden". Derden kunnen tot het collectieve systeem toetreden, in deze overeenkomst aangeduid als de "aangeslotenen". § 2. De lijst van de aangeslotenen en leden van de instellingen die een mandaat gegeven hebben, ligt ter inzage van de administratie. Het beheersorganisme verbindt zich ertoe deze lijst regelmatig te actualiseren in samenspraak met de organisaties en deze, in geval van wijziging, onverwijld aan de administratie mee te delen. § 3. De organisaties verbinden zich ertoe hun leden te informeren over de verplichtingen die deze overeenkomst oplegt. § 4. De administratie stelt het beheersorganisme en de organisaties op verzoek een lijst ter beschikking van de bedrijven die een individueel afvalpreventie- en -beheersplan hebben ingevoerd.

HOOFDSTUK 2. - Preventie en hergebruik van de producten Art. 5: Preventie inclusief ecodesign § 1. Het beheersorganisme en de producenten nemen de nodige initiatieven inzake kwalitatieve en kwantitatieve preventie. Daartoe voeren zij de volgende acties uit: 1° de producenten en het beheersorganisme geven, voor zover mogelijk, de nodige impulsen om het ecodesign en de recycleerbaarheid (design for recycling, design for disassembly) van de nieuwe fotovoltaïsche panelen die op de markt worden gebracht, te verbeteren.2° Om ervoor te zorgen dat producenten en consumenten goed geïnformeerd zijn over de recycleerbaarheid en het ecodesign van de verschillende fotovoltaïsche panelen die op de markt worden gebracht, moet het beheersorganisme de verschillende technologieën evalueren vanuit het perspectief van de levenscyclusanalyse.Ook bij de productie van fotovoltaïsche panelen moet zoveel mogelijk rekening gehouden worden met duurzaamheid in de milieu-, sociale en gezondheidsaspecten. De administratie is betrokken bij de onderzoeken terzake. De producenten moeten in hun aankoopbeleid zoveel mogelijk rekening houden met deze aspecten. Op het moment van aankoop moet de consument worden geïnformeerd over de duurzaamheid van het fotovoltaïsche paneel. 3° Het beheersorganisme verstrekt zijn leden, voor zover mogelijk, informatie over preventie (met het oog op het minimaliseren van de milieueffecten) en moedigt zijn leden aan en ondersteunt hen waar mogelijk bij initiatieven ter bevordering van die preventie.4° Het beheersorganisme volgt de marktontwikkelingen met betrekking tot product-servicecombinaties in België en in het buitenland op.5° Het beheersorganisme houdt bij het ontwerpen van inzamelrecipiënten rekening met aspecten in verband met duurzaam materiaalbeleid, ecodesign en het gebruik van gerecycleerde materialen. § 2. Om de in § 1 omschreven preventiedoelstellingen te halen, stelt het beheersorganisme een preventieplan op. Dit plan maakt deel uit van het beheersplan en bevat minstens de volgende elementen: - een overzicht van de door het beheersorganisme geplande acties ter bevordering van preventie; - een overzicht van de acties die door de bij het beheersorganisme aangesloten producenten afzonderlijk zijn gepland inzake preventiebevordering; - indicatoren voor de opvolging van de geplande acties met het oog op de evaluatie van de inspanningen en/of resultaten.

Zes maanden na ondertekening van deze milieubeleidsovereenkomst legt het beheersorganisme een preventieplan ter goedkeuring voor aan de administratie.

Het beheersorganisme stelt een jaarverslag op omtrent: - de acties ondernomen door het beheersorganisme; - de individuele acties van de producenten die aangesloten zijn bij het beheersorganisme. De organisaties kunnen ze verzamelen voor hun leden.

Art. 6: Hergebruik van de apparaten Tijdens de looptijd van deze overeenkomst wordt er een haalbaarheidsstudie uitgevoerd door het beheersorganisme waarin producthergebruik centraal staat. De resultaten van deze studie moeten aantonen of een selectie op herbruikbaarheid en voorbereiding voor hergebruik van afgedankte fotovoltaïsche panelen economisch, sociaal en milieutechnisch wenselijk en haalbaar is. De administratie wordt aan de vergaderingen omtrent de uitvoering van die studie uitgenodigd.

Indien het wenselijk en haalbaar blijkt, worden de resultaten van deze studie zo snel mogelijk geïmplementeerd in het inzamel- en recyclagesysteem.

HOOFDSTUK 3. - Inzameling Art. 7: Organisatie van de inzameling § 1. Het beheersorganisme zamelt de afgedankte fotovoltaïsche panelen gratis in, ongeacht of de consument al dan niet een nieuw paneel aankoopt. § 2. Het beheersorganisme streeft naar een maximale inzameling van de door de verbruiker aangeboden afgedankte fotovoltaïsche panelen via de door het beheersorganisme opgezette inzamelkanalen en werkt zo mee aan het bereiken van de inzameldoelstellingen voor AEEA zoals voorzien in de wetgeving. § 3. De inzameling van de afgedankte fotovoltaïsche panelen door de producenten wordt verwezenlijkt door de opstelling van een voldoend aantal punten van inontvangstname die op evenwichtige wijze verdeeld zijn over het grondgebied van het Gewest, zodat een voldoende dekkingsgraad in het Waalse Gewest wordt gegarandeerd. Deze graad wordt als voldoende geacht wanneer het retailersnetwerk is opgezet, en of wanneer 90% van de eindhouders hun afgedankte fotovoltaïsche panelen kunnen afleveren bij een inzamelpunt binnen een straal van 40 kilometer van hun woonplaats. Aan het einde van de looptijd van de overeenkomst wordt het aantal inzamelpunten beoordeeld en zo nodig aangepast.

De inzameling is gratis op voorwaarde dat de afgedankte fotovoltaïsche panelen geen essentiële onderdelen ontbreken en/of geen afvalstoffen bevatten, die vreemd zijn aan het afgedankte fotovoltaïsche paneel.

Anders kan het inzamelpunt hiervoor kosten aanrekenen in verhouding tot het vastgestelde gebrek.

De afgedankte fotovoltaïsche panelen die niet aan deze voorwaarden voldoen, kunnen niet worden geweigerd door het beheersorganisme, voor zover het inzamelpunt deze slechts sporadisch aanbiedt. Indien er van het afgedankte fotovoltaïsche paneel systematisch essentiële onderdelen ontbreken en/of indien ze afvalstoffen bevatten die vreemd zijn aan het afgedankte fotovoltaïsche paneel, mag het beheersorganisme kosten aanrekenen in verhouding tot het vastgestelde gebrek. § 4. Bij de aanschaffing van een nieuw fotovoltaïsch paneel nemen de eindverkopers/installateurs ieder afgedankt fotovoltaïsch paneel gratis in ontvangst. Deze terugnameplicht geldt ongeacht de verkoopsvorm en wijze van levering.

De eindverkopers/installateurs zullen het overeenstemmende afgedankt fotovoltaïsch paneel gratis in ontvangst nemen bij het transport van het nieuwe fotovoltaïsch paneel. De gratis terugname belet niet dat de eventuele demontage van fotovoltaïsche panelen ter plaatse aan de eindverbruiker gefactureerd wordt. De terugnameplicht geldt ook als het fotovoltaïsch paneel ten huize van de gebruiker wordt geleverd en geïnstalleerd.

De eindverkopers/installateurs bewaren de afgedankte fotovoltaïsche panelen in de staat waarin de verbruiker ze heeft afgestaan, tenzij om af en toe vervangstukken aan hun klanten te bezorgen in het kader van een reparatiedienst die ze aanbieden. Dit houdt onder meer in dat noch een derde, noch de eindverkoper/installateur deze apparaten mag demonteren en/of onderdelen eruit mag verwijderen, met uitzondering van de eindverkoper die er stukken uit zou halen in het kader van een reparatie.

Afgedankte fotovoltaïsche panelen waarvan essentiële onderdelen ontbreken en/of die afvalstoffen bevatten die vreemd zijn aan het afgedankte fotovoltaïsche paneel, moeten worden aanvaard door de eindverkopers/installateurs. De eindverkoper/installateur kan hiervoor kosten aanrekenen in verhouding tot het vastgestelde gebrek. Deze afgedankte fotovoltaïsche panelen kunnen niet worden geweigerd door het beheersorganisme wanneer de eindverkoper/installateur ze slechts sporadisch aanbiedt. § 5. Het beheersorganisme laat de afgedankte fotovoltaïsche panelen binnen een termijn van tien werkdagen na oproep van het inzamelpunt ophalen, voor zover voldaan is aan de volgende voorwaarden: - het inzamelpunt heeft zich als ophaalpunt geregistreerd bij het beheersorganisme; - het aantal op te halen afgedankte fotovoltaïsche panelen bedraagt minstens één transporteenheid.

Bij de inwerkingtreding van deze overeenkomst wordt één transporteenheid gedefinieerd als volgt: - twee transportpallets conform de voorschriften van het beheersorganisme; of - twee opvouwbare kunststof recipiënten conform de voorschriften van het beheersorganisme.

De termijn van 10 werkdagen en de omschrijving van één transporteenheid kunnen gewijzigd worden in onderling overleg met de inzamelpunten. Als er geen akkoord bereikt kan worden, wordt de goedkeuring van de termijn en de definitie van één transporteenheid door de administratie goedgekeurd, rekening houdend met de logistieke beperkingen van alle partijen. § 6. Het beheersorganisme haalt de ontmantelde, afgedankte fotovoltaïsche panelen op de werf op, op voorwaarde dat het aantal panelen meer dan 40 bedraagt. Dit betreft voornamelijk, doch niet uitsluitend, installaties met een vermogen > 10 KW. § 7. De inzamelaars waarop een beroep wordt gedaan voor de uitvoering van § 5 en 6, beschikken over alle nodige administratieve toelatingen in verband met de inzameling, het transport en de overdracht van afgedankte fotovoltaïsche panelen. § 8. Het beheersorganisme stelt in overleg met alle betrokken partijen, en ten minste met de installateurs van fotovoltaïsche installaties, de afvalscheidingsbedrijven, de groothandelaren in elektrische en elektronische apparatuur en de groothandelaren in fotovoltaïsche panelen, de regels vast betreffende de handelingen met de afgedankte fotovoltaïsche panelen door de verschillende operatoren met het oog op een milieuvriendelijke behandeling en eventueel hergebruik § 9. Het beheersorganisme stelt gratis voldoende inzamelmiddelen ter beschikking van alle inzamelpunten waarmee zij een overeenkomst heeft afgesloten met het oog op de terugname van afgedankte fotovoltaïsche panelen. De inzamelmiddelen worden in overleg met alle betrokken partijen gekozen. § 10. Het beheersorganisme legt de administratie jaarlijks de bijgewerkte lijst voor van de inzamelpunten. Elke weigering van een registratie als inzamelpunt moet gemotiveerd worden en de weigeringsredenen moeten door de administratie voorafgaandelijk goedgekeurd worden. § 11. De inzamelresultaten zullen door het beheersorganisme en de administratie jaarlijks opgevolgd worden en vergeleken worden met de resultaten die door gelijkaardige systemen in de andere gewesten en in het buitenland worden behaald. § 12. Het beheersorganisme vergoedt de inzamelpunten, de eindverkopers en de installateurs voor de kosten van het beheer van de afgedankte fotovoltaïsche panelen en dat minimaal conform het akkoord met de sector, en volgens dezelfde principes in de drie Gewesten. § 13. Alle producenten, eindverkopers of installateurs van fotovoltaïsche panelen die partij zijn bij de huidige overeenkomst, moeten een beroep doen op de inzamelstructuur die bij §§ 5 en 6 gedetailleerd wordt en die opgezet werd door het beheersorganisme. § 14. Het volledige inzamelnetwerk wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de administratie.

Het beheersorganisme sluit een overeenkomst met de inzamelpunten op basis van een modelovereenkomst die door het beheersorganisme werd opgesteld.

De overeenkomst bepaalt minstens de volgende bestanddelen: - de modaliteiten voor de gratis toegang en afgifte van afgedankte fotovoltaïsche panelen door de eindgebruiker; - de bereikbaarheid van de inzamelpunten; - de mogelijkheden voor de eindverkopers om bepaalde hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche panelen gratis af te leveren op bepaalde inzamelpunten; - de frequentie en de wijze van inzameling van de afgedankte fotovoltaïsche panelen bij de inzamelpunten; - de regeling rond de vergoeding van de inzamelpunten minstens in functie van de werkelijk opgehaalde hoeveelheden; - de terbeschikkingstelling door het beheersorganisme van de nodige recipiënten voor de tijdelijk opslag van de ingezamelde afgedankte fotovoltaïsche panelen; - de organisatie van de voorlichtingscampagne ten behoeve van de klanten van de eindverkopers en/of tussenhandelaars en/of producenten, waarbij de inzamelpunten gepromoot worden; - de verplichting dat het inzamelpunt alle afgedankte fotovoltaïsche panelen aan het beheersorganisme overdraagt; - de transparantie van het inzamelsysteem op het vlak van de statistische opvolging van de stromen; - de verplichting van de inzamelpunten om alle milieuverplichtingen na te leven.

Als er geen akkoord bereikt kan worden met de inzamelpunten, wordt de modelovereenkomst door de administratie goedgekeurd, rekening houdend met de logistieke beperkingen van alle partijen.

Als de beheersorganisatie een publiekrechtelijke rechtspersoon gebruikt, is zij verplicht een standaardcontract op te stellen op basis van één inzamelpunt per publiekrechtelijke rechtspersoon.

HOOFDSTUK 4. - Doelstellingen inzake verwerking en recyclage Art. 8: Doelstellingen inzake verwerking en recyclage § 1. De ingezamelde afgedankte fotovoltaïsche panelen moeten worden verwerkt overeenkomstig de wetgeving en reglementering die op het moment van de verwerking van kracht is, conform de beste beschikbare technologieën voor nuttige toepassing.

De volgende percentages moeten hierbij minimaal gehaald worden (in gewichtspercentage): - valorisatie : 80 % - voorbereiding voor hergebruik en recyclage: 70 % Vanaf 15 augustus 2018 moeten de volgende doelstellingen bereikt zijn: - valorisatie : 85 % - voorbereiding voor hergebruik en recyclage: 80 % De verwerking van afgedankte fotovoltaïsche panelen moet er bovendien toe leiden dat de volgende doelstellingen inzake hergebruik en recyclage van onderdelen, materialen en stoffen gehaald worden: - ferrometalen: 95 % - non-ferrometalen: 95 % - kunstoffen: 50 % - glas : 90 % De kunststoffen worden voor 80% nuttig toegepast. § 2. In geval van export van afgedankte fotovoltaïsche panelen worden de verwerkingsketen en de bereikte percentages inzake nuttige toepassing of verwerking gevalideerd door een onafhankelijke keuringsinstelling die geaccrediteerd is op basis van ISO17020. § 3. De ontwikkelingen met betrekking tot BIPV panelen, waaronder minstens hun marktaandeel, technische evolutie, levensduur, inzamel- en verwerkingsmogelijkheden, worden door het beheersorganisme gemonitord. § 4. Het beheersorganisme zal gedurende het eerste jaar van de looptijd van de milieubeleidsovereenkomst een onderzoek voeren om na te gaan op welke manier de inzameling en de recyclage van kritieke metalen in afgedankte fotovoltaïsche panelen geoptimaliseerd kan worden.

Op basis van dit onderzoek zal het beheersorganisme proefprojecten moeten voeren. De administratie wordt erbij betrokken. Indien hierbij blijkt dat bepaalde kritieke metalen in belangrijke mate aanwezig zijn in bepaalde types afgedankte fotovoltaïsche panelen, zal het beheersorganisme initiatieven uitwerken om de recuperatie te bevorderen, indien de meerkosten hiervan aanvaardbaar zijn.

HOOFDSTUK 5. - Sensibilisering van de verbruiker Art. 9: Sensibilisering betreffende afgedankte fotovoltaïsche panelen § 1. Het beheersorganisme verbindt zich ertoe om voorlichtingscampagnes te organiseren voor de gebruiker over de initiatieven inzake preventie, het inzamelnetwerk en de inzamelmodaliteiten die zich aandienen. Deze sensibiliseringsacties gebeuren in overleg met de organisaties die de inzamelpunten vertegenwoordigen.

De intensiteit, de vorm en de inhoud van de informatiecampagnes worden aangepast in functie van de bereikte resultaten en worden opgenomen in het jaarverslag van het beheersorganisme. Elke voorlichtingscampagne wordt minimaal jaarlijks geëvalueerd in overleg met de organisaties die de inzamelpunten vertegenwoordigen. § 2. De administratie wordt vanaf de ontwerpfase betrokken bij de informatiecampagnes met gewestelijke reikwijdte. De communicatiestrategie wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de administratie. § 3. Indien de administratie de voorgestelde voorlichtingscampagnes onvoldoende acht, kan zij, mits motivering, verzoeken om een gedeeltelijke of volledige herziening van de strategie. Indien de strategie niet in overeenstemming is met de beschikkingen van onderhavige overeenkomst is het beheersorganisme verplicht om zijn voorlichtingscampagne overeenkomstig aan te passen. De voorlichtingscampagnes kunnen indien nodig worden aangepast, hetzij op verzoek van de administratie, hetzij op initiatief van het beheersorganisme en mits motivering. § 4. De eindverkoper is ertoe gehouden om op een duidelijk zichtbare plaats van elk van zijn verkooppunten een bericht aan te brengen waarop vermeld wordt op welke wijze hij voldoet aan de bepalingen van deze overeenkomst en het besluit. Het sensibiliseringsmateriaal wordt na overleg met de organisaties die de eindverkopers vertegenwoordigen, opgemaakt en ter beschikking gesteld van de eindverkopers door het beheersorganisme.

HOOFDSTUK 6. - Beheerstaken Art. 10: Beheersorgaan § 1. De organisaties of hun leden richten een beheersorganisme op onder de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk overeenkomstig de bepalingen van de wet van 27 juni 1921Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1921 pub. 19/08/2013 numac 2013000498 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen.

In de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van het beheersorganisme is één mandaat beschikbaar voor een vertegenwoordiger van elke organisatie van producenten, invoerders, distributeurs en/of installateurs van fotovoltaïsche panelen. Alle ondertekenende organisaties worden betrokken bij het opstellen van de productenlijsten.

De administratie wordt als permanente waarnemer van het Waalse Gewest uitgenodigd op alle vergaderingen van de Raad van Bestuur en de algemene vergaderingen van het beheersorganisme, zonder evenwel te beschikken over stemrecht. Alle verslagen van deze vergaderingen worden binnen de maand verzonden naar de administratie. § 2. Het beheersorganisme streeft de optimale harmonisatie, uniformiteit en vereenvoudiging van de administratieve procedures en van de logistiek na. Alle betrokken partijen waaronder minstens de consument, inzamelaar, verwerker, eindverkoper, installateur, producenten en de administratie kunnen hun advies geven aangaande de werkingsmodaliteiten van het beheersorganisme.

Het beheersorganisme zal twee keer per jaar, naar aanleiding van het opstellen van de begroting van het volgende boekjaar en naar aanleiding van het opstellen van de jaarrekening van het voorbije boekjaar, een strategisch overleg organiseren, met enerzijds een afvaardiging van de Gewesten en anderzijds een afvaardiging van de Raad van Bestuur van het beheersorganisme.

Het beheersorganisme richt een 'overlegplatform' op met vertegenwoordigers van alle ondertekenende partijen van de huidige milieubeleidsovereenkomst alsook alle operatoren die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst. Dit platform heeft tot doel tweemaal per jaar alle inzamelaars, betrokken verwerkingsinrichtingen, producenten, eindverkopers, installateurs en het beheersorganisme overleg te laten plegen over de organisatie van de uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst inzake preventie, hergebruik, inzameling en verwerking. § 3. Het beheersorganisme verbindt zich ertoe om zijn verplichtingen in alle transparantie na te komen en daarbij de vertrouwelijkheid van de gegevens van de individuele bedrijven te respecteren. § 4. Ter uitvoering van de milieubeleidsovereenkomst wordt tussen, enerzijds, de leden en de aangeslotenen en, anderzijds, het beheersorganisme een toetredingsovereenkomst getekend.

De toetredingsovereenkomst garandeert uitsluiting van discriminatie of verstoring van de vrije mededinging tussen de contractanten, en administratieve vereenvoudiging wordt hierbij in de mate van het mogelijke nagestreefd.

Het beheersorganisme mag de toetreding van producenten niet weigeren.

Het beheersorganisme werkt vereenvoudigde aangiftemodaliteiten uit voor producenten die slechts sporadisch fotovoltaïsche panelen op de markt brengen.

De toetredingsovereenkomst garandeert de uitvoering van de terugnameplicht voor de fotovoltaïsche panelen die op de markt gebracht werden tijdens de toetredingsovereenkomst, zelfs wanneer de producent niet langer verbonden is aan het beheersorganisme op het moment dat de desbetreffende fotovoltaïsche panelen afgedankt worden.

De ondertekening van de toetredingsovereenkomst en de betaling van de door de producent verschuldigde milieubijdragen worden beschouwd als deelneming van de producent aan passende financiële regelingen voor de financiering van het beheer van afgedankte fotovoltaïsche panelen en gelden bijgevolg als waarborg voor het beheer van de desbetreffende afvalstoffen. Het model van toetredingsovereenkomst wordt minstens 2 maanden vóór ondertekening van de eerste toetredingsovereenkomst voor advies voorgelegd aan de administratie. § 5. Het beheersorganisme neemt de nodige maatregelen om de toetreding mogelijk te maken van buitenlandse producenten of hun gevolmachtigden. § 6. Het beheersorganisme moet zich verzekeren voor de contractuele en extracontractuele aansprakelijkheid die kan voortvloeien uit elk van zijn activiteiten.

Art. 11: Het beheerplan, het uitvoeringsplan en de proefprojecten § 1. Het beheersorganisme stelt een vijfjarig beheer-en preventieplan op dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de administratie, en dit uiterlijk binnen de zes maanden volgend op de publicatie van deze overeenkomst in het Belgisch Staatsblad. § 2. Het beheerplan detailleert de strategische visie van het beheersorganisme voor de duur van de overeenkomst en omvat minstens: - een raming van de hoeveelheid inzamelbare, afgedankte fotovoltaïsche panelen; - de preventiemaatregelen zoals voorzien bij artikel 5 van de huidige milieubeleidsovereenkomst; - de communicatiestrategie zoals voorzien bij artikel 9 en 10 van de huidige milieubeleidsovereenkomst; - de acties naar de houders, eindverkopers en installateurs toe betreffende de inzameling, het hergebruik en de verwerking van de fotovoltaïsche panelen overeenkomstig de artikelen 6, 7, 8 en 16 van deze overeenkomst; - het financieel plan zoals voorzien bij artikel 17 van de huidige milieubeleidsovereenkomst; - de methode van opvolging en de bereikte resultaten voor de ingezamelde en verwerkte afgedankte fotovoltaïsche panelen; - de ondernomen acties betreffende de inzameling van de afgedankte fotovoltaïsche panelen; - de ondernomen acties betreffende de verwerking van de afgedankte fotovoltaïsche panelen; - de ondernomen acties ter verzekering van de opvolging van de hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche panelen die werden ingezameld buiten het in uitvoering van deze overeenkomst opgezette systeem; - de geïmplementeerde interne en externe controlemaatregelen die ter beschikking gesteld werden ter verzekering van de betrouwbaarheid van de bezorgde cijfers. § 3. Het beheersorganisme verbindt zich ertoe om het bij § 1 hierboven vermelde beheerplan uit te voeren. Daartoe stelt het jaarlijks een uitvoeringsplan op, dat het aan de administratie ter goedkeuring voorlegt en dat uiterlijk op 1 oktober van elk jaar dat aan het jaar van de toepassing van het plan voorafgaat.

Art. 12: Beheer van gegevens § 1. Het beheersorganisme moet beschikken over een registratiesysteem voor de gegevens die verband houden met de inzameling, de sortering, het hergebruik en de verwerking van de afgedankte fotovoltaïsche panelen. Dit systeem moet het beheersorganisme in staat stellen om aan de administratie alle informatie voor te leggen, die het gehouden is mee te delen krachtens artikel 13, § 1 van deze milieubeleidsovereenkomst. § 2. Het beheersorganisme ziet erop toe dat het registratiesysteem controleerbaar en toegankelijk is voor de administratie. § 3. De door de administratie aangestelde personen die gemachtigd zijn om de controles uit te voeren met betrekking tot de terugnameplicht, kunnen vlot en bij voorkeur online toegang hebben tot de gegevens die zij nodig hebben en die zich in het bezit van het beheersorganisme bevinden. Het beheersorganisme sluit ook de nodige overeenkomsten met de administratie en de andere bevoegde gewestelijke administraties voor de automatische overdracht van bepaalde rapporten en gegevens die zij nodig hebben. Het vertrouwelijk karakter van de gegevens wordt gewaarborgd. § 4. Het beheersorganisme is verantwoordelijk voor de archivering van het hele systeem voor de registratie van de operationele informatie gedurende een periode van minimaal vijf jaar. § 5. Het gegevensbeheersysteem is gericht op administratieve vereenvoudiging.

Art. 13 : Verslag van de resultaten van de inzameling en de recyclage § 1. Het beheersorganisme deelt jaarlijks vóór 30 april aan de administratie de volgende gegevens mee ter goedkeuring: - een raming van de inzamelbare hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche panelen; - de totale hoeveelheid afgedankte fotovoltaïsche panelen, uitgedrukt in kilogram en aantallen, die in het kader van de terugnameplicht werd ingezameld, per inzamelkanaal; - de totale hoeveelheid fotovoltaïsche panelen, uitgedrukt in kilogram en aantallen, die door de leden en deelnemers op de markt werd gebracht; - de totale hoeveelheid afgedankte fotovoltaïsche panelen en onderdelen, uitgedrukt in kilogram en aantallen, die werden hergebruikt, per inzamelkanaal (eindverkopers, gemeenten, ...) alsook hun bestemming; - de totale hoeveelheid fotovoltaïsche panelen, uitgedrukt in kilogram, die aan de vergunde inrichtingen werd toevertrouwd voor hun verwerking; - de totale hoeveelheden materiaalstromen (ferro, non-ferro, kunststoffen, glas en andere) voortkomende uit de verwerking van afgedankte fotovoltaïsche panelen, uitgedrukt in kilogram en opgesplitst per categorie van apparaten, zoals bedoeld in artikel 10 van de huidige overeenkomst, die gerecycleerd, nuttig toegepast of verwijderd werden; - de totale hoeveelheid gevaarlijk afval voortkomende uit de verwerking van afgedankte fotovoltaïsche panelen, uitgedrukt in gewicht en soort; - een lijst van de inzamelpunten; - een lijst van de inzamelings- en verwerkingsoperatoren die fotovoltaïsche panelen voor rekening van het beheersorganisme hebben ingezameld; - de wijze van verwerking van de afgedankte fotovoltaïsche panelen, per verwerkingsprocedé, inclusief de kwalitatieve en kwantitatieve beschrijving van de operaties, gaande van recyclage, nuttige toepassing tot verwijdering; - de financiële situatie van het beheersorganisme in overeenstemming met de wet van 17 juli 1975Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/07/1975 pub. 30/06/2010 numac 2010000387 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op de boekhouding van de ondernemingen; - een evaluatieverslag van de controles uitgevoerd op de jaarlijkse aangiftes van de verschillende leden en een lijst van de gecontroleerde leden; - een evaluatieverslag van de controles die werden uitgevoerd bij de verschillende overbrengers en verwerkers waarmee het beheersorganisme een overeenkomst heeft gesloten; - de manier waarop de maatregelen van het beheerplan geïmplementeerd werden. § 2. Indien de eindverkoper alle fotovoltaïsche panelen beheert via het inzamelsysteem van het beheersorganisme, neemt het beheersorganisme de rapportering van de resultaten overeenkomstig artikel 106, § 2, van het besluit op zich. § 3. Het beheersorganisme verschaft aan de administratie alle andere informatie die nuttig is voor de beoordeling van de in deze milieubeleidsovereenkomst te bereiken doelstellingen en de controle op de uitvoering van de terugnameplicht. § 4. Bij de rapportering stelt het beheersorganisme zich garant voor de vertrouwelijkheid van de gegevens van de betrokken individuele ondernemingen.

Art. 14 : Validatie van de resultaten van de inzameling en de recyclage § 1. De in onderhavige overeenkomst vermelde gegevens in het jaarverslag inzake inzameling en verwerking worden gevalideerd door een onafhankelijke keuringsinstelling. § 2. Het beheersorganisme laat hiertoe door een onafhankelijke keuringsinstelling de naleving van het bestek betreffende de inzameling en de verwerking controleren. De onafhankelijke keuringsinstellingen zijn geaccrediteerd op basis van ISO17020. De controle wordt verricht op basis van een checklist opgesteld door het beheersorganisme en dat op kosten van het beheersorganisme.

Het beheersorganisme sluit binnen de zes maanden vanaf de ondertekening van de milieubeleidsovereenkomst contracten met de onafhankelijke keuringsinstellingen. Het voorwerp van de controle en de checklist worden voorafgaandelijk ter goedkeuring voorgelegd aan de administratie. § 3. De controle door een onafhankelijke keuringsinstelling moet toelaten om te controleren of de afgedankte fotovoltaïsche panelen die van het beheersorganisme werden ontvangen, op een correcte wijze beheerd werden.

De controles moeten minstens verifiëren dat de uit de verwerking resulterende materiaalfracties effectief gerecycleerd werden en dat de materiaalfracties niet voor onbepaalde tijd werden opgeslagen of verwijderd.

Voor de afgedankte fotovoltaïsche panelen die buiten de Europese Unie zijn uitgevoerd, moet de controle verifiëren dat de nuttige toepassing en/of de recyclage gebeuren in omstandigheden overeenkomstig de voorschriften van de Richtlijn 2012/19/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA).

De taak van de onafhankelijke keuringsinstelling bestaat er met name in om: - de technische capaciteiten en de menselijke middelen te controleren, die de verwerkingsinrichting toelaten om haar activiteiten op het vlak van recuperatie of recyclage te verzekeren; - een duidelijke beschrijving te geven van de toegepaste verwerkingsprocedés; - de eindbestemming van de afgedankte fotovoltaïsche panelen te verifiëren, evenals de recyclageresultaten bij deze bestemmingen die het voorwerp uitmaken van het contract tussen het beheersorganisme en de verwerkingsinrichting; - een evaluatie te maken van de behaalde percentages inzake het hergebruik en de recyclage van de producten zoals omschreven in artikel 8 van deze overeenkomst; - de waarheidsgetrouwheid te verifiëren van de financiële en technische cijfers en gegevens die door de verwerkingsinrichting worden verstrekt in verband met de in de installaties binnenkomende afvalstromen en met betrekking tot de uitgaande afval- en/of materiaalstromen. § 4. Voor elke verwerkingsinrichting voorzien de contracten minstens één aangekondigde controle om de twee jaar. Naast deze aangekondigde controles moet de onafhankelijke keuringsinstelling ook niet-aangekondigde controles kunnen uitvoeren, op vraag van het beheersorganisme of de administratie.

De verwerkingscontracten voorzien de procedure tot ontbinding in het geval dat de controleregels niet worden nageleefd of in het geval dat de onafhankelijke keuringsinstelling afwijkingen van meer dan 10 % vaststelt ten opzichte van de door de verwerkingsinrichting aan het beheersorganisme overgemaakte resultaten.

Voor het vervullen van haar taak heeft de onafhankelijke keuringsinstelling toegang tot alle, zowel vertrouwelijke als andere informatie die betrekking heeft op de uitvoering van het contract tussen het beheersorganisme en de verwerkingsinrichting. De onafhankelijke keuringsinstelling is gemachtigd om over te gaan tot elke inspectie, monstername, peiling, analyse of controle die nodig is voor de goede uitvoering van haar taak.

Het beheersorganisme ziet erop toe dat de onafhankelijke keuringsinstelling die werd aangewezen om de gegevens te valideren, de vertrouwelijkheidsregels naleeft en hiertoe een vertrouwelijkheidsovereenkomst ondertekent. § 5. Naar aanleiding van elke controle stelt de onafhankelijke keuringsinstelling een rapport op over de gehanteerde methodes van inspectie, monstername, peiling, analyse en controle, alsook over de aard van de gecontroleerde gegevens. Het rapport formuleert een gemotiveerd advies over de al dan niet correcte uitvoering van de verwerkingscontracten die met het beheersorganisme werden gesloten en over de waarheidsgetrouwheid van de gegevens die door de verwerkingsinrichting werden overgemaakt. De keuringsinstelling maakt haar rapport over aan de verwerkingsinrichting, opdat deze haar opmerkingen zou kunnen formuleren. Die bemerkingen worden bij het verslag gevoegd. Het eindrapport wordt uiterlijk drie maanden na de controle door de onafhankelijke keuringsinstelling tegelijkertijd naar het beheersorganisme en naar de administratie gestuurd. In het jaarrapport wordt een overzicht van de controles en de overtredingen opgenomen.

Art. 15: Inzameling en beheer van de gegevens § 1. Het beheersorganisme implementeert in overleg met de eindverkoper, de installateur, de inzamelaar, de verwerkingsinrichting, het hergebruikcentrum en de kennisgever een systeem voor de verzameling en het beheer van de gegevens in overeenstemming met de overmaking van de gegevens opgelegd door het decreet en het besluit.

De modaliteiten houden rekening met de vertrouwelijkheid van de informatie en omvatten onder meer de toegang tot het systeem voor de controleurs en de onafhankelijke keuringsinstelling, geaccrediteerd overeenkomstig ISO 17020 in het kader van de validatie van de gegevens en aan al diegenen die moeten rapporteren, deze laatsten voor wat betreft de eigen gegevens. § 2. Teneinde uitvoering te geven aan dit artikel sluit het beheersorganisme een overeenkomst af met de administratie of de in gemeenschappelijk overleg aangeduide derde.

Art. 16: Toewijzing van de inzamelings- en verwerkingsopdrachten § 1. Het beheersorganisme organiseert de inzameling en de verwerking van de afgedankte fotovoltaïsche panelen en sluit hiertoe met de inzamelaar(s) en de verwerkingsinrichting een overeenkomst. Dit contract bevat eveneens de verplichting in hoofde van de inzamelaar(s) en de verwerkingsinrichting(en) om de ingezamelde en verwerkte hoeveelheden afgedankte fotovoltaïsche panelen mee te delen aan het beheersorganisme, alsook de modaliteiten van de vergoeding van de inzamelaars en verwerkingsinrichtingen.

De mededeling van de verwerkte hoeveelheden bestaat uit twee afzonderlijke fasen: 3 de ingaande hoeveelheden bij de verwerkingsinstallatie; en 4. de uitgaande hoeveelheden bij de verwerkingsinstallatie. De inzamelaars en verwerkingsinrichtingen beschikken over alle nodige administratieve toelatingen in verband met de inzameling en het transport enerzijds en de verwerking anderzijds van afgedankte fotovoltaïsche panelen. § 2. De bestekken voor wat de toewijzing van contracten voor de inzameling, het transport en de verwerking van afgedankte fotovoltaïsche panelen betreft, worden na voorafgaande consultatie ter goedkeuring voorgelegd aan de administratie. § 3. Op het einde van het eerste jaar na inwerkingtreding van de milieubeleidsovereenkomst zal het beheersorganisme de markt bevragen voor het afsluiten van een contract voor de inzameling en één contract voor de verwerking aan de hand van het door de administratie goedgekeurd bestek waarbij een minimum van drie offertes moet worden ontvangen. Indien er minder dan drie offertes worden ingediend, kunnen de lastenboeken worden toegewezen indien deze ruim werden verspreid.

Het beheersorganisme is verantwoordelijk voor de evaluatie van de economische, technische en financiële bekwaamheid en de gelijke behandeling van alle kandidaten.

De algemene voorwaarden waaronder het beheersorganisme zal samenwerken met de weerhouden kandidaten en het contract worden voorafgaandelijk ter goedkeuring aan de administratie voorgelegd.

De minimumcriteria voor de gunning van de opdrachten luiden als volgt: de prijs, de technische waarde van de offerte op het vlak van milieuperformantie en de kwaliteit van de dienstverlening alsook de sociale criteria. Bij de weging van de criteria wordt de prijs voor maximum 50% en de milieuperformantie voor minimum 30% in rekening gebracht. § 4. De contracten met de operatoren bevatten de bepalingen die moeten toelaten dat het beheer van de operator kan worden doorgelicht door een onafhankelijke keuringsinstelling.

Een kopie van de contracten met de operatoren wordt ter kennisname naar de administratie verstuurd. § 5. De verwerkingsresultaten worden gevalideerd overeenkomstig artikel 14 van deze overeenkomst. In het geval van een contract met een in het buitenland gevestigde onderaannemer moet de verwerking gevalideerd worden door een onafhankelijke keuringsinstelling die geaccrediteerd is op basis van ISO17020. Iedere wijziging van onderaannemers moet minstens één maand op voorhand aan de administratie meegedeeld worden. § 6. Het beheersorgaan verbindt zich ertoe de systemen voor de terugwinning of de verwerking van fotovoltaïsche panelen in het Waalse Gewest, waarvan de ontwikkeling wordt ondersteund door de concurrentiepolen, niet te destructureren of in gevaar te brengen. Het beheersorgaan houdt rekening met de ontwikkeling van dit soort lokale, circulaire economische activiteiten met een grote sociale impact.

Art. 17: Financiering van de terugname van de afgedankte fotovoltaïsche panelen § 1. Om de activiteiten van het beheersorganisme te financieren, betalen de leden en de aangeslotenen een milieubijdrage per fotovoltaïsch paneel bij het op de markt brengen ervan. Deze milieubijdrage kan verschillen per soort en per type fotovoltaïsch paneel.

Het bedrag van deze milieubijdrage voor een bepaald jaar wordt bepaald door het beheersorganisme, rekening houdend met: - de kosten voor het beheer van de ingezamelde fotovoltaïsche panelen die ingezameld worden tijdens hetzelfde referentiejaar; - de opbouw van een reserve die voorziet in financiële middelen voor het toekomstig beheer van de afgedankte fotovoltaïsche panelen voor: o de fotovoltaïsche panelen die reeds op de markt aanwezig waren vóór de start van de activiteiten van het beheersorganisme; o het verschil tussen de hoeveelheden fotovoltaïsche panelen die gedurende het lopende jaar op de markt werden gebracht en de ingezamelde hoeveelheden.

De reserve en bij uitbreiding het financieel model moeten aan volgende voorwaarden voldoen: - het zich ontdoen van fotovoltaïsche panelen moet gratis zijn voor de houder; - er moet naar een stabiele bijdrage gedurende de looptijd van de overeenkomst gestreefd worden; - het niveau van de financiële reserves moet gebaseerd zijn op een realistische inschatting van de toekomstige financieringsbehoeftes. De reserves hebben tot primair doel om financieringsbehoeftes op te vangen die het gevolg zijn van een onevenwicht tussen de op de markt gebrachte en ingezamelde fotovoltaïsche panelen. Hierbij wordt gestreefd naar een evenwicht tussen toereikende garanties om de toekomstige afvalbeheer te kunnen dragen enerzijds en een aanvaardbaar niveau van provisies anderzijds. De opbouw of het aanhouden van overmatige reserves moet vermeden worden; - de financiële reserves worden geleidelijk opgebouwd rekening houdend met de geschatte levensduur van de afgedankte fotovoltaïsche panelen; - de schatting van de nodige omvang van de financiële reserves wordt jaarlijks in het financieel plan geëvalueerd, rekening houdend met de bepalingen van het decreet.

Het beheersorganisme zorgt ervoor dat de milieubijdrage voor fotovoltaïsche panelen enkel gebruikt wordt voor het beheer van de respectieve categorieën van fotovoltaïsche panelen die op het grondgebied worden afgedankt. § 2. Het beheersorganisme legt uiterlijk 6 maanden na de publicatie van de milieubeleidsovereenkomst een financieel plan voor dat de looptijd van de overeenkomst dekt aan de administratie voor advies.

Het financieel plan bevat de volgende informatie: - een begroting voor de duur van de milieubeleidsovereenkomst; - een raming van de reële kosten en de gehele uitvoering van de terugnameplicht voor de 5 jaar die volgen op de duur van de overeenkomst; - de bestanddelen van de berekening van de milieubijdrage evenals de voorwaarden en de modaliteiten voor een herziening ervan, worden ter goedkeuring aan de administratie voorgelegd; - de gemotiveerde schatting van de uitgaven per onderdeel van het beheer van afgedankte fotovoltaïsche panelen; - een bewijs van financiële zekerheid conform de geschatte kosten voor het overnemen door het Waalse Gewest van de terugnameplicht gedurende 6 maanden; - het nastreven van dezelfde principes inzake financierings- en bijdragemodaliteiten in de drie gewesten, behoudens verschillende wettelijke belastingen; - de toelichting bij het beleid inzake het beheer van de financiële reserves.

Alle bijkomende informatie kan op gemotiveerde grondslag opgevraagd worden door de overheid bij het beheersorganisme.

De jaarlijkse actualisering van het financieel plan voor het volgende jaar wordt voor advies voorgelegd aan de administratie vóór 1 oktober. § 3. De financiële middelen van het beheersorganisme worden op een defensieve wijze belegd. De beleggingsstrategie wordt door de Raad Van Bestuur en de Algemene Vergadering van het beheersorganisme goedgekeurd. Ze wordt voor advies voorgelegd aan de administratie. De toewijzing van eventuele overschotten op de werking van het systeem wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de administratie. § 4. Het bedrag van de milieubijdrage is jaarlijks herzienbaar. De herziene bijdragen worden zes maanden vóór hun inwerkingtreding bekendgemaakt aan de eindverkopers en installateurs. Tussen het beheersorganisme en de distributeurs en installateurs moet overeenstemming worden bereikt over de compensatie van de bijdragen op de aanwezige voorraad. § 5. Deze milieubijdragen, met vermelding van de bedragen worden steeds, per fotovoltaïsch paneel of groep van fotovoltaïsche panelen, op de factuur vermeld bij de verkoop tussen handelaars van fotovoltaïsche panelen. De milieubijdragen worden steeds netto in de commercialisatieketen doorgegeven en duidelijk gecommuniceerd en doorberekend aan de verbruikers. § 6. De leden van de organisaties en de aangeslotenen die deze milieubeleidsovereenkomst onderschrijven, verbinden zich ertoe geen fotovoltaïsche panelen op de Waalse markt te brengen, waarop geen milieubijdrage betaald werd. § 7. Jaarlijks rapporteert het beheersorganisme aan de administratie over de effectieve aanwending van de bijdragen.

Art. 18: Advies- en goedkeuringsprocedure § 1. Advies- en goedkeuringsprocedure De administratie beschikt over een termijn van 3 werkmaanden te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de aanvraag om de voorgelegde documenten al dan niet goed te keuren. Als er binnen deze periode geen beslissing wordt genomen, gelden de documenten als geweigerd. § 2. Adviesprocedure De administratie beschikt over een termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de aanvraag om een gemotiveerd advies uit te brengen. Het beheersorganisme ziet erop toe dat dit advies in overweging genomen wordt. Als er binnen deze termijn geen advies is, wordt het geacht ongunstig te zijn.

HOOFDSTU 7. - Verbintenissen van het Gewest Art. 19: Verplichtingen van het Gewest § 1. Het Waalse Gewest neemt initiatieven ten overstaan van de andere gewestelijke autoriteiten, opdat in de drie Gewesten de toepasselijke reglementering inzake de terugnameplicht voor de fotovoltaïsche panelen van zowel huishoudelijke als bedrijfsmatige oorsprong geharmoniseerd zou worden, na overleg met de betrokken sectoren. § 2. Het Waalse Gewest verbindt zich ertoe na te gaan of de terugnameplicht door alle actoren strikt wordt toegepast en de overtredingen te verbaliseren of te bestraffen. Het Waalse Gewest verbindt er zich toe bij alle actoren de nodige controles te laten uitvoeren. § 3. Teneinde de uitvoering van deze overeenkomst mogelijk te maken en de initiatieven van het beheersorganisme kracht bij te zetten, verbindt het Waalse Gewest zich ertoe om, in overleg met het beheersorganisme, hiertoe vereiste aanvullende reglementaire voorschriften aan te nemen. § 4. Het Waalse Gewest verbindt zich ertoe om de principes van de huidige milieubeleidsovereenkomst in aanmerking te nemen bij de evaluatie van de individuele afvalbeheers- en preventieplannen die het voorgelegd krijgt in het kader van de terugnameplicht van de fotovoltaïsche panelen. § 5. Het Waalse Gewest houdt een lijst bij van ondernemingen waarvan het individuele beheers- en preventieplan betreffende afgedankte fotovoltaïsche panelen is goedgekeurd. Op aanvraag wordt deze lijst aan het beheersorganisme of aan de organisaties meegedeeld.

Het Waalse Gewest weegt elke aanvraag tot openbaarmaking van producenten af die niet deelnemen aan het in deze milieubeleidsovereenkomst beschreven collectieve systeem. § 6. Het Waalse Gewest verbindt zich ertoe om een voorbeeldfunctie te vervullen bij de aankoop van diensten, werken en producten door in de overheidsopdrachten oog te hebben voor een duurzaam en ethisch verantwoord aankoopbeheer.

HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen Art. 20: Geschillencommissie § 1. Bij een geschil tussen het beheersorganisme en het Waalse Gewest over de uitvoering van de milieubeleidsovereenkomst zal een geschillencommissie samengesteld worden. Deze commissie wordt ad hoc samengesteld in functie van de aard van het geschil en bestaat altijd uit twee vertegenwoordigers van het Waalse Gewest, twee vertegenwoordigers van het beheersorganisme en een voorzitter. De voorzitter wordt na consensus aangewezen door de vier vertegenwoordigers. § 2. Indien er over een geschil geen oplossing in consensus wordt gevonden, zal er een verslag worden overgemaakt aan de Minister bevoegd voor het Leefmilieu.

Art. 21: Duur en opzegging van de overeenkomst § 1. De milieubeleidsovereenkomst wordt gesloten voor een duur van twee jaar en treedt in werking op de tiende dag na de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad. § 2. De partijen kunnen deze overeenkomst op elk moment ontbinden, mits de inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden. De opzegging wordt op straffe van nietigheid bij ter post aangetekend schrijven of bij deurwaardersexploot betekend. De opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de maand na de maand van de betekening.

Art. 22: Wijzigingen en aanhangsels § 1. De bepalingen van de huidige milieubeleidsovereenkomst worden aangepast aan elke eventuele wijziging van de Europese regelgeving ter zake of aan elke andere verplichting die voortvloeit uit het internationale recht. § 2. Tijdens de looptijd van de overeenkomst kunnen de partijen aan deze overeenkomst wijzigingen en/of toevoegingen aanbrengen, in overeenstemming met de procedure voorzien bij het besluit.

Alle toevoegingen en wijzigingen aan die overeenkomst gelden enkel indien er een schriftelijk akkoord ondertekend wordt door alle partijen waarbij uitdrukkelijk naar deze overeenkomst verwezen wordt.

Art. 23: Arbitrageprocedure en bevoegdheid Bij een geschil tussen de partijen over het bestaan, de interpretatie en de uitvoering van de overeenkomst kunnen de partijen kiezen om de geschillen te beslechten overeenkomstig de wetgeving op de arbitrage.

Indien er geen consensus is om in arbitrage te gaan, wordt het geschil voorgelegd aan de Rechtbank van Eerste Aanleg van het gerechtelijke arrondissement Brussel. Indien de partijen voor arbitrage kiezen, is het geschil definitief beslecht overeenkomstig het arbitragereglement CEPINA of elke gelijkgestelde instelling, door scheidsrechters die overeenkomstig het reglement benoemd worden. Het scheidsgerecht bestaat uit drie scheidsrechters. De zetel van de procedure is in Brussel gevestigd. De arbitrage vindt plaats in het Frans.

In afwijking van het eerste lid van deze paragraaf is de arbitrageprocedure niet van toepassing op de geschillen in verband met de facturen. In dat geval komen de partijen overeen dat zij het recht hebben iedere rechtsvordering die zij nuttig zouden achten, in te leiden voor de bevoegde rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement Brussel.

Artikel 24: Slotbepalingen De overeenkomst werd op 4 februari 2021 in Namen gesloten en ondertekend door de vertegenwoordigers van alle partijen. Elke partij bevestigt ontvangst van een exemplaar van de overeenkomst.

Voor het Waalse Gewest : De Minister-President van de Regering van het Waalse Gewest, E. DI RUPO De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER

Voor de organisaties : ? ECHLINK vzw, gevestigd Chantraineplantsoen 1 te 3070 Kortenberg, met het ondernemingsnummer 0407.559.851, vertegenwoordigd door de heer Karl Neyrinck, gemachtigd door zijn raad van bestuur; ? FEE vzw, gevestigd Excelsiorlaan 91 te 1930 Zaventem, met het ondernemingsnummer 0409.557.754, vertegenwoordigd door de heer Alexander Dewulf, gemachtigd door zijn raad van bestuur en Eric Piers, afgevaardigd bestuurder; ? NELECTRA vzw, gevestigd Stationlei 78 bus 1/1 te 1800 Vilvoorde, met het ondernemingsnummer 0410.342.662, vertegenwoordigd door de heer Dirk Van Steenlandt, gemachtigd door zijn raad van bestuur; ? ELOYA asbl, Union des électriciens, gevestigd Maurice Herbettelaan 38a te 1070 Brussel, met het ondernemingsnummer 0406.485.725, vertegenwoordigd door de heer Dirk Rutten, gemachtigd door zijn raad van bestuur; ? EDORA vzw, gevestigd Koningsstraat 146 te 1000 Brussel, met het ondernemingsnummer 0862.040.483, vertegenwoordigd door de heer Fawaz Al Bitar, gemachtigd door zijn raad van bestuur; ".

^