Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 18 april 2024

Beslissing D-2024-02-LA betreffende de naleving door Brussels Airport Company van sommige van haar verplichtingen tegenover de Ombudsdienst voor de luchthaven Brussel-Nationaal met betrekking tot de radartracks opgenomen in de tool "Trackbox& In een serie van e-mails, verzonden tussen 29 oktober 2022 en 2 juni 2023, verwijt de Ombudsdienst (...)

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2024003591
pub.
18/04/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER

Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal


Beslissing D-2024-02-LA betreffende de naleving door Brussels Airport Company van sommige van haar verplichtingen tegenover de Ombudsdienst voor de luchthaven Brussel-Nationaal met betrekking tot de radartracks opgenomen in de tool "Trackbox" In een serie van e-mails, verzonden tussen 29 oktober 2022 en 2 juni 2023, verwijt de Ombudsdienst voor de luchthaven Brussel-Nationaal (hierna de "Ombudsdienst" genoemd) Brussels Airport Company, houder van de exploitatielicentie voor de luchthaven Brussel-Nationaal (hierna de "BAC" genoemd) de radartracks van bepaalde vliegtuigen op hoogten tot 9.000 voet niet in de tool "Trackbox" op te nemen en aldus artikel 4, § 2, van de milieuvergunning die op 8 juli 2004 door de Bestendige Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant aan BAC werd afgeleverd, niet na te leven. De Ombudsdienst vraagt BAC dan ook om aan deze verplichting te voldoen en baseert zich hiervoor op artikel 36 van het Koninklijk Besluit van 21 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/06/2004 pub. 15/07/2004 numac 2004014133 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de toekenning van de exploitatielicentie van de luchthaven Brussel-Nationaal aan de naamloze vennootschap B.I.A.C. sluiten tot toekenning van de exploitatielicentie voor de luchthaven Brussel-Nationaal (hierna "het licentiebesluit"), dat de verplichtingen van BAC tot samenwerking met de Ombudsdienst vastlegt.

Onderhavige beslissing heeft tot doel na te gaan of BAC voormeld artikel 36 van het Licentiebesluit heeft nageleefd met betrekking tot het verzoek van de Ombudsdienst om de radartracks van opstijgende en landende vliegtuigen op de luchthaven Brussel-Nationaal tot op een hoogte van 9.000 voet op te nemen in de tool "Trackbox". [...] Gelet op de verplichting van BAC om de informatie waarover zij beschikt aan de Ombudsdienst te verstrekken (artikel 36 van de licentie) en op het voorgaande, stelt de Dienst Regulering vast: - dat de inhoud van deze informatie beschreven is in de SSLA die gesloten is tussen BAC en Skeyes ; - dat deze informatie wordt gedeeld door middel van de tool "Trackbox" die radartracks geeft van vliegbewegingen tot 9.000 voet hoogte binnen een vierkant van 40 zeemijl; - dat de radartracks die worden meegedeeld aan de Vlaamse Regering dezelfde kenmerken hebben, namelijk een hoogte van 9.000 voet binnen een gebied van 40 zeemijl; - dat de Vlaamse Regering van oordeel is dat deze informatie voldoet aan de eisen van de milieuvergunning.

De Dienst Regulering beslist, rekening houdend met deze vaststellingen, dat de aan de Ombudsdienst meegedeelde informatie voldoet aan de verplichting tot samenwerking tussen de BAC en deze laatste overeenkomstig artikel 36 van de licentie.

De volledige publicatie van deze beslissing kan worden geraadpleegd op de website van de Dienst Regulering (http://www.regul.be).

^