Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 18 september 2023

Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal. - Beslissing D-2023-01-S over de bevoegdheden en de werking van het Beheersorgaan Prestatieregeling Op 19 juli 2023 besliste de Dienst Regulerin Het beschikkend gedeelte van deze beslissing luidt als volgt: "Beslist de Dienst Regulering(...)

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2023044540
pub.
18/09/2023
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER


Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal. - Beslissing D-2023-01-S over de bevoegdheden en de werking van het Beheersorgaan Prestatieregeling Op 19 juli 2023 besliste de Dienst Regulering om Infrabel, in uitvoering van een controleopdracht over de werking van het Beheersorgaan Prestatieregeling (hierna: BOPR genoemd), corrigerende maatregelen op te leggen.

Het beschikkend gedeelte van deze beslissing luidt als volgt: "Beslist de Dienst Regulering als volgt: A. De bepalingen uit de Netverklaring over de werking en de organisatie van het BOPR zijn strijdig met artikel 49, § 1 van de Spoorcodex;

B. De bepalingen uit de Netverklaring over de werking en de organisatie van het BOPR zijn strijdig met artikel 4/2, § 1, 2° van de Spoorcodex;

C. Uit A en B volgt dat Infrabel op grond van artikel 63, § 3 van de Spoorcodex het verbod wordt opgelegd om het BOPR tarifaire beslissingen te laten nemen vanaf de datum van deze beslissing. Dit verbod omvat eveneens beslissingen over de voorstellen die op 10 maart 2022 (voorstel van financiële neutralisatie voor de prestatieregelingen 2022 en 2023) en op 27 januari 2023 (voorstel validatie nieuw PAS-document) in het BOPR gedaan werden;

D. De Netverklaring wordt in het licht van A tot en met C binnen de maand na de kennisgeving van deze beslissing aangepast om de spoorwegondernemingen hiervan te informeren;

E. Uit A en B volgt eveneens dat de volgende reeds genomen tariefbeslissingen van het BOPR op grond van artikel 63, § 3 van de Spoorcodex met retroactieve werking vernietigd worden: - Financiële neutralisatie van de prestatieregeling 2020 - Financiële neutralisatie van de prestatieregeling 2021;

En Gelet op het feit dat artikel 8 van het KB Infraheffing zich verzet tegen een retroactieve neutralisatie van de prestatieregelingen 2020, 2021, 2022 en 2023 door Infrabel;

F. Infrabel past de prestatieregelingen 2020, 2021, 2022 en 2023 toe." De volledige non-confidentiële publicatie van deze beslissing kan teruggevonden worden op de website van de Dienst Regulering (http://www.regul.be).

^