Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 01 oktober 2020

Nationale projectoproep 2021 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en (...) Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming e(...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2020031350
pub.
01/10/2020
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


Nationale projectoproep 2021 voor opvang 1. INLEIDING Het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) is een instelling van openbaar nut onder de voogdij van de van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en Migratie. Fedasil is verantwoordelijk voor de materiële opvang van verzoekers om internationale bescherming en andere categorieën van vreemdelingen die eveneens recht hebben op opvang. Fedasil organiseert, rechtstreeks of met zijn partners, een kwaliteitsvolle opvang en ondersteuning en zorgt ook voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV). Het Agentschap coördineert ook de programma's voor vrijwillige terugkeer en draagt tenslotte bij tot de ontwikkeling en voorbereiding van een coherent opvangbeleid. 2. ALGEMEEN KADER Krachtens art.62 van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen type wet prom. 12/01/2007 pub. 19/10/2007 numac 2007000860 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten betreffende de opvang van asielzoekers en bepaalde andere categorieën van vreemdelingen, "kan het Agentschap aan partners de taak toevertrouwen om aan begunstigden van de opvang materiële hulp te verstrekken zoals voorzien in deze wet. (...) Met het oog hierop sluit het Agentschap overeenkomsten af".

Deze oproep tot het indienen van projecten past in het kader van de bepalingen betreffende de materiële hulp die wordt verleend aan de begunstigden van de opvang waarin de genoemde wet voorziet, en de doelstellingen van de algemene beleidsnota over de opvang van asielzoekers en andere begunstigden van opvang.

De ingediende projecten moeten beantwoorden aan de huidige behoeften van het opvangnetwerk en de visie van het Agentschap inzake de financiering van nationale projecten. Het Agentschap zal prioriteit geven aan projecten die het aanpassen van het opvangnetwerk aan de behoeften en kwetsbaarheden van de begunstigden faciliteren, de kwaliteit en de flexibiliteit van het opvangnetwerk verhogen en die gerichte initiatieven bevorderen om het samenleven binnen en buiten de opvangstructuur te verbeteren (met inbegrip van activiteiten ter voorbereiding op integratie en transitie).

Het sluiten van overeenkomsten met betrekking tot projecten die voortvloeien uit deze projectoproep kan alleen gebeuren mits de formele goedkeuring door de verschillende betrokken instanties.

Het selectiecomité bepaalt de door Fedasil gefinancierde projecten binnen de grenzen van de hiervoor voor 2021 toegewezen budgetten en onder voorbehoud van de goedkeuring van de Fedasil-begroting voor 2021.

Alleen projecten die voldoen aan de onderstaande voorwaarden komen in aanmerking. 3. PRIORITEITEN VAN DE PROJECTOPROEP 2021 De volgende prioriteiten werden goedgekeurd door het Directiecomité en de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie. Thema 1: Aanpassing van het opvangnetwerk aan de behoeften en kwetsbaarheden van de begunstigden 1. Schoolopvolging door de ouders: de deelname van de ouders aan de schoolopvolging en de huiswerkbegeleiding van hun kinderen versterken, met name bij afstandsonderwijs en bij online school, door een methodologie en instrumenten te ontwikkelen waarmee de ouders hun kinderen kunnen helpen, zelfs zonder kennis van de onderwijstaal of het vakgebied. 2. Mobiele website voor aanvragers van internationale bescherming: beoordelen hoe de eerste mobiele website van het Agentschap, www.fedasilinfo.be, door aanvragers van internationale bescherming wordt ervaren en voor de komende jaren kan worden verbeterd. 3. Begeleiding en opvang van minderjarigen "in transit": begeleiding bieden aan jongeren "in transit" die bijzonder wantrouwig staan tegenover instellingen en daardoor vaak afzien van het reguliere opvangaanbod en samen met het Agentschap nadenken over de organisatie van een toegankelijk en ondersteunend opvangtraject voor deze doelgroep.4. Behoeften van mensen met gehoor- en/of visuele beperkingen: het ontwikkelen van een project om een procedure op te zetten om gehoor- en/of visuele beperkingen en het profiel van deze mensen te identificeren en om een passend antwoord te geven gedurende het hele opvangtraject.5. Evaluatie van de eerdere projecten rond kwetsbare groepen: evaluatie van de nationale en AMIF-projecten met betrekking tot kwetsbare doelgroepen die het Agentschap de afgelopen 5 jaar heeft uitgevoerd (alle projecten in kaart brengen, de impact ervan analyseren en acties voorstellen om de duurzaamheid ervan te waarborgen). Thema 2: Verhoging van de kwaliteit en flexibiliteit van het opvangnetwerk 6. Tolken: het ontwikkelen van een actie-onderzoeksproject gericht op het analyseren van bestaande uitdagingen in het opvangwerk met betrekking tot tolken op afstand en het voorstellen en testen door middel van een proefproject (2 of 3 centra per regio) van innovatieve oplossingen voor tolken op afstand om tegemoet te komen aan de uitdagingen en behoeften die de analyse met zich meebrengt.De voorgestelde acties moeten worden ontwikkeld in overleg met gespecialiseerde tolkfaciliteiten voor verzoekers om internationale bescherming. 7. Huishoudelijk reglement: verbeteren van het begrip van de betekenis, de thema's en de inhoud van het huishoudelijk reglement in de centra door het creëren van een educatief en visueel instrument, voor meer respect en een verhoogde mobilisatie van de teams en de bewoners.8. Ecologie: de aandacht voor ecologie in het opvangnetwerk versterken door de ontwikkeling van innovatieve projecten die enerzijds de centra meer ecologisch maken en anderzijds de bewoners sensibiliseren voor dit thema (bv.ontwikkeling van groentetuinen, groendaken, ...). 9. Procedures in de observatie- en oriëntatiecentra (OOC's): versterking van het aanpassingsvermogen van de OOC's door het opstellen van een ondersteuningsplan dat de OOC's in staat stelt om op een aangepaste manier te reageren op de opvangbehoeften en daarbij rekening te houden met de schommelende druk die op het opvangnetwerk wordt uitgeoefend, en dit in versterkte samenwerking met de MENA-cel en na een veldonderzoek. Thema 3: Bevordering van gerichte initiatieven ter verbetering van het samenleven binnen en buiten de opvangstructuur (met inbegrip van acties ter voorbereiding op de integratie en de transitie) : 10. Reageren op polarisatie en haatdragende taal op sociale media: een studie uitvoeren en aanbevelingen doen over hoe Fedasil als overheidsinstelling kan omgaan met polarisatie, extremisme en vals nieuws op de eigen sociale mediakanalen en op sociale media in het algemeen.11. Integratie van jongeren door middel van vrijetijdsactiviteiten: versterking en aanmoediging van de deelname van jongeren (begeleide of niet-begeleide minderjarigen) aan bestaande en flexibele dagactiviteiten die door jongerenorganisaties worden georganiseerd, zodat jongeren hun netwerk kunnen verbreden en zo hun integratie kunnen vergemakkelijken.De organisatie moet een proefproject op een beperkt gebied (maximaal 2 of 3 centra) voorstellen en een aanpak ontwikkelen die het mogelijk maakt dit aanbod verder te laten gaan dan de financiering van het project. 12. Toegang tot de arbeidsmarkt: een innovatieve aanpak ontwikkelen om de toegang tot de arbeidsmarkt voor aanvragers van internationale bescherming te bevorderen, in samenwerking met de bevoegde instanties (VDAB en Forem).13. Analyse van de transitiefase: ontwikkeling van een studie om de successen en uitdagingen voor personen die internationale bescherming genieten om zich in hun lokale omgeving te vestigen (percentage BIB die zich in de omgeving van hun LOI vestigen;die werk, huisvesting, enz. vinden) te analyseren. 4. VOORWAARDEN VOOR SUBSIDIES -> Fedasil financiert activiteiten, geen organisaties.Aanvragen die er uitsluitend op gericht zijn de werking van de organisatie te versterken, worden als structureel beschouwd en worden bijgevolg niet in overweging genomen; -> Zijn uitgesloten van de projectoproep, kandidaat-organisaties: o die een bedrijf met winstoogmerk exploiteren; o die zich in staat van faillissement bevinden of het voorwerp zijn van een faillissementsprocedure, een procedure van schikking, van vereffening of stopzetting van de activiteiten, of zich in een gelijkaardige situatie bevinden; o die het voorwerp zijn geweest van een in kracht van gewijsde gegaan vonnis voor elk strafbaar feit dat invloed heeft op hun moraliteit, omwille van fraude, corruptie, deelname aan een criminele organisatie of elke andere onwettige activiteit die de financiële belangen van de Staat schaadt; o die niet voldoen aan hun sociale en fiscale verplichtingen overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen; o die, in het kader van een andere procedure voor toekenning van subsidies, ernstig in gebreke zijn gesteld wegens niet-nakoming van de contractuele verplichtingen; o die, in het kader van deze subsidieaanvraag, geconfronteerd worden met een belangenconflict. -> Om ontvankelijk te worden verklaard, moet het project dat wordt ingediend door de kandidaat-organisatie voldoen aan de volgende voorwaarden: o Deelnemen aan de realisatie van de hierboven vermelde prioriteiten; o Gericht zijn op de begunstigden van de opvang zoals bepaald in artikel 2, 54 en 58 van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen type wet prom. 12/01/2007 pub. 19/10/2007 numac 2007000860 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten op de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vluchtelingen; o Ontwikkeld zijn in België; o niet-lucratief zijn van aard. In het budget moeten de eventuele inkomsten worden opgenomen die gegenereerd worden bij de uitvoering van een gesubsidieerd project. In dit geval gaat het in principe om ontvangsten die gegenereerd worden tijdens de periode van de overeenkomst (verkoop, verhuur, verlenen van diensten, uitgaven voor inschrijvingen, ...). -> Om ontvankelijk te zijn moet het kandidatuurdossier die de kandidaat-organisatie indient beantwoorden aan de volgende voorwaarden: o Ingediend zijn binnen de vastgestelde termijn en in de, door deze projectoproep, voorgeschreven vorm; o ingediend zijn middels het standaardformulier voor subsidieaanvraag opgesteld door Fedasil (bijlage A aanvraagformulier); o alle vereiste informatie (context, uitvoering, financiering, verwachte resultaten, evaluatiemethode,...) en gevraagde documenten bevatten. Indien dit niet het geval is, is rechtvaardiging vereist; o gedateerd en ondertekend zijn door de persoon die wettelijk bevoegd is om in naam van de kandidaat-organisatie te ondertekenen. -> De kandidaat-organisatie moet zijn project op een gedetailleerde manier beschrijven in het kandidatuurdossier. De projectbeschrijving moet een duidelijk idee geven van de beoogde doelgroep, de doelstellingen, de inhoud en de uitvoering van het project, alsook van de relevantie en de coherentie ervan. -> Het gevraagde budget mag niet hoger liggen dan €100.000. -> Het budget moet volledig zijn en mag geen niet-subsidiabele uitgaven vermelden. Het is hierbij essentieel dat de financiële en budgettaire richtlijnen worden geraadpleegd (bijlage B budget 2021) ; -> Het budget moet steeds in evenwicht zijn. Met andere woorden: de totale uitgaven en de totale inkomsten (financieel plan) moeten gelijk zijn en moeten duidelijk vermeld zijn in het budget. Bovendien moet er een duidelijke verdeling en identificering van de kosten per financiële bron worden gegeven. -> Het project mag geen voorwerp uitmaken van een dubbele financiering. Er zullen bijgevolg geen subsidies worden toegekend voor projecten die reeds op andere wijze (kunnen) worden gefinancierd door het Agentschap of door een andere instantie. Ook zal het project niet als cofinanciering kunnen worden gebruikt voor een AMIF project (Asylum Migration and Integration Fund); -> De uitvoering van de activiteiten in het kader van het project, moet volledig overeenstemmen met de beschrijving die wordt gegeven in het kandidatuurdossier, en dit gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst; -> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om binnen de vereiste termijn het personeel, het materiaal en de technieken in te zetten die nodig zijn om het project uit te voeren zoals beschreven in het kandidatuurdossier. De personen die zijn aangesteld voor de uitvoering van het project waarover de kandidatuur gaat, beschikken over de vereiste capaciteiten en voldoende bekwaamheden om het doelpubliek te begeleiden volgens de voorgestelde werkwijze en zijn niet het voorwerp van een rechterlijk verbod. De kandidaat-organisatie beschikt ook over voldoende ruimten en geschikte uitrusting om het project uit te voeren; -> De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om het project uit te voeren overeenkomstig de regels voor het beheer die zijn opgelegd door Fedasil. In dit verband maakt de organisatie, op de data vastgelegd door Fedasil, tussentijdse verslagen en een eindverslag op over de uitvoering van het project. Deze verslagen dienen in het bijzonder een kwantitatieve en kwalitatieve beschrijving te bevatten van de activiteiten en de resultaten die binnen het lopende referentiejaar werden behaald in het kader van het project en in toepassing van de vooropgestelde doelstellingen en toegekende missies; -> Tijdens de hele duur van het project moet de doelgroep op objectieve en controleerbare wijze worden geregistreerd. Deze registratie moet toelaten een duidelijk onderscheid te maken tussen de doelgroep van de organisatie en die van het project. Het niet afbakenen van doelgroepen zal als gevolg hebben dat een eventueel toegekende subsidie moet worden terugbetaald; -> De kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren van de prestaties en resultaten worden vastgelegd in de overeenkomst op basis van de voorstellen van de kandidaat-organisatie en de onderhandelingen die hierover door Fedasil kunnen worden gevoerd. Deze indicatoren moeten minstens het aantal begunstigden en hun kenmerken bevatten; -> Indien er sprake is van een partnerschap met een andere organisatie, is de organisatie die het project heeft ingediend de enige contactpersoon voor Fedasil. Deze organisatie coördineert het project en zal verantwoordelijk zijn voor het communiceren van alle door Fedasil gevraagde informatie. Voor de partnerschappen is een overeenkomst vereist die op gedetailleerde wijze de rechten en plichten van de partners vastlegt, m.a.w. de modaliteiten van het partnerschap, zowel op financieel vlak als op het vlak van organisatie en de inhoud; -> De subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven voor de projecten die zijn geselecteerd in het kader van deze projectoproep loopt van 1 januari 2021 tot 31 december 2021. 5. SELECTIECRITERIA EN SELECTIEPROCEDURE VAN DE PROJECTEN De kandidatuurdossiers worden verplicht op elektronische wijze ingediend, middels het standaardformulier voor de subsidieaanvraag opgesteld door Fedasil (bijlage A, aanvraagformulier).Dit formulier moet volledig ingevuld, gedateerd en ondertekend worden en met de gevraagde bijlagen verstuurd worden naar het volgende mailadres: Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers - Fedasil Directie Operationele Diensten Coördinatie Cel E-Mail : projecten.coordinatie@fedasil.be cc : sander.stevens@fedasil.be -> Gevraagde bijlagen:

1

Juridisch

1

Juridique

1.1

Statuten

1.1

Statuts

1.2

Organigram van de organisatie (met naam en functiebeschrijving per persoon)

1.2

Organigramme de l'organisation (y inclus nom et description de fonction par personne)

1.3

Organigram van het project (met naam en functiebeschrijving per persoon)

1.3

Organigramme du projet (y inclus nom et description de fonction par personne)

2

Operationeel

2

Opérationnel

2.1

Gedetailleerde activiteiten en kalender van het project (bijlage C)

2.1

Activités et Calendrier détaillés du projet (annexe C)

2.2

Jaarverslag van het vorige jaar

2.2

Rapport annuel de l'année précédente

3

Financiën

3

Finances

3.1

Geraamd budget van het project of de activiteit (bijlage B)

3.1

Estimation budgétaire du projet/de l'activité (annexe B)

3.2

Goedgekeurde jaarrekeningen van het laatste financiële boekingsjaar

3.2

Comptes annuels approuvés du dernier exercice comptable


-> Termijn voor het indienen De uiterste datum voor het indienen van de projecten is 30 oktober 2020. -> Selectie van de aanvragen tot subsidie De selectie van de projecten zal gebeuren op basis van het kandidatuurdossier dat ingediend wordt door de kandidaat-organisatie en alle nuttige informatie omtrent de kandidaat-organisatie en het voorgestelde project waarvan Fedasil in het bezit zou zijn. Hierbij inbegrepen de evaluaties betreffende de uitvoering van de projecten waarvoor voordien door Fedasil een subsidie werd toegekend door Fedasil.

Fedasil onderzoekt eerst de ontvankelijkheid van de projecten (zie `Voorwaarden voor subsidiëring') en geeft vervolgens voor elk ontvankelijk project een advies aan het Selectiecomité. Dit advies steunt op de volgende 5 criteria: doelmatigheid, overeenkomst met de visie van Fedasil, kwaliteit van het project, het aanpassingsvermogen van het project en kwaliteit van de organisatie. 1) Het eerste selectiecriterium is de mate waarin het ingediende project effectief beantwoordt aan de huidige noden op het terrein (doelmatigheid).Bij voorkeur speelt het project in op één van de door het Agentschap naar voren geschoven projectprioriteiten (zie supra).

Ook zal gecontroleerd worden of de organisatie zich kan beroepen op een bewezen effectiviteit in een andere sector of in het buitenland (best practices). 2) Vervolgens zal gekeken worden in welke mate het project overeenkomt met de visie van het Agentschap inzake financiering van nationale projecten.Ter herinnering, een project wordt in overweging genomen indien het: a. Ofwel een bepaalde expertise kan bieden die het Agentschap niet bezit binnen haar opvangnetwerk en die het Agentschap niet binnen een redelijke termijn kan verwerven.De betrokken projecten moeten in dat geval duidelijk hun significante impact op het terrein aantonen. b. Ofwel een innoverende methode aanbiedt om te antwoorden op een specifiek probleem.Deze methode moet enerzijds getest zijn om te zien in welke mate het de doelstellingen kan behalen en moet anderzijds gericht zijn op de ontwikkeling van een duidelijke methodologie die kan worden toegepast in een andere context (ergens anders of andere doelgroep). Er wordt op gewezen dat bijzondere aandacht zal worden besteed aan projecten die een visie voor het tweede jaar kunnen voorstellen, zonder dat de financiering in het tweede jaar wordt gegarandeerd. De voorgestelde projecten worden gefinancierd voor een periode van één jaar, die eventueel met één jaar kan worden verlengd (d.w.z. met een maximale duur van 2 jaar). Projectvernieuwing is niet gegarandeerd en is aan voorwaarden gebonden. Indien de organisatie dit wenst, kan een verlenging alleen worden overwogen na een grondige evaluatie van de projecten (in termen van projectdoelstellingen, resultaten, activiteiten en uitgaven) aan het einde van jaar 1 en na toestemming van de verantwoordelijke autoriteiten. Projecten die positief worden beoordeeld en waarvan de verlenging objectief gezien gunstig zou kunnen zijn voor het opvangnetwerk, zouden dan voor een tweede jaar worden gefinancierd. Aan het einde van het project (een jaar of twee jaar in geval van verlenging) moet de projectmethodologie door de opvangstructuren zelf kunnen worden overgenomen of moet het project zijn activiteiten onafhankelijk van de financiering door het Agentschap kunnen voortzetten. 3) Het derde criterium betreft het aanpassingsvermogen van het project.Het jaar 2020 heeft een ongekende gezondheidscrisis laten zien met een sterke impact op de haalbaarheid van de door het Agentschap gefinancierde projecten. Om het effect van een nieuwe gezondheidscrisis op de projecten zoveel mogelijk te beperken, moet het project alternatieve activiteiten voorstellen die snel (binnen maximaal twee weken) kunnen worden uitgevoerd in geval van gezondheidsmaatregelen die de mogelijkheden van fysieke ontmoetingen en de toegang tot de centra beperken of uitsluiten, om de continuïteit van het project en de verwezenlijking van de resultaten te waarborgen. 4) Het vierde en vijfde criterium betreffen de kwaliteit van het project en van de organisatie.Enerzijds is het belangrijk dat de organisatie over een duidelijke en relevante expertise beschikt en anderzijds dat het project gebaseerd is op de SMART-methode: project van tijdelijke duur (in principe maximum 2 jaar) met specifieke, meetbare en realistische doelstellingen en resultaatsverbintenissen.

Eveneens belangrijk is de mate waarin de resultaten ook na het aflopen van het project zichtbaar en voelbaar blijven (duurzaamheid).

Er zal ook bijzondere aandacht geschonken worden aan de organisatie die over een uitgebreid netwerk beschikken en over een operationele capaciteit die overeenkomt met de voorgestelde opdracht (vermelde doelstellingen). Dit om ervoor te zorgen dat de vermelde doelstellingen binnen de beschikbare tijd kunnen worden bereikt.

Na de evaluatie, op basis van deze inhoudelijke criteria, volgt een financiële evaluatie van elk project.

Het Selectiecomité, bestaande uit vertegenwoordigers van Fedasil en van de Minister van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Asiel en Migratie, zal vervolgens bepalen welke projecten Fedasil zal financieren, binnen de grenzen van de hiervoor toegekende budgetten voor 2021. Haar beslissingen zijn soeverein.

Na de beslissing van het selectiecomité plant het Agentschap een vergadering met alle geselecteerde projectaanvragers om de reikwijdte, de doelstellingen en het beschikbare budget te verfijnen en, indien nodig, aan te passen. Dit om de efficiëntie en de toegevoegde waarde van elk geselecteerd project te verhogen.

De kandidaat-organisaties worden schriftelijk in kennis gesteld van de met redenen omklede beslissingen van het selectiecomité om de subsidie te weigeren. De geselecteerde projecten worden onderworpen aan een advies van de Inspectie van Financiën. Wanneer deze laatste een positief advies uitbrengt, stelt Fedasil de kandidaat-organisaties schriftelijk op de hoogte van de beslissing tot toekenning van een subsidie. De overeenkomsten worden vervolgens ondertekend voor een duur die valt binnen de subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven zoals vastgelegd in deze projectoproep.

Voor meer informatie, kunt u zich richten tot de Coördinatiecel en de dienst Budget en Conventiecontrole van federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers: Voor inhoudelijke vragen: Coördinatiecel projecten.coordinatie@fedasil.be Voor financiële vragen: Sander Stevens - Dienst Budget en Controle Conventies sander.stevens@fedasil.be De documenten die in deze projectoproep worden vermeld, zijn beschikbaar op: www.fedasil.be

^