Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 07 november 2019

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgïe 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming: Operationeel Directeur (OD) - Collectie en Onderzoek (m/v/x) - Mvt 328 Sommige woorden in de jobomschrijving staan in de mannelijke vorm voo(...) 2. FUNCTIECONTEXT De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, behoren tot de 10 wetensc(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2019042340
pub.
07/11/2019
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgïe (KMSKB) 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming: Operationeel Directeur (OD) - Collectie en Onderzoek (m/v/x) - Mvt 328 Sommige woorden in de jobomschrijving staan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid.De job is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. 2. FUNCTIECONTEXT De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, behoren tot de 10 wetenschappelijke instellingen van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaken van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid. De Musea hebben als opdracht zowel wetenschappelijk onderzoek te verrichten als diensten te verlenen aan het publiek. Ze bewaren en bestuderen collecties met in totaal meer dan 20.000 kunstwerken (schilderijen, sculpturen, tekeningen van de late 14de eeuw tot vandaag).

Ongeveer 2.500 van deze werken worden tentoongesteld, verdeeld over het Museum voor Oude Kunst, het Museum voor Moderne Kunst, het Magritte Museum, het Fin-de-siècle Museum, het Constantin Meuniermuseum en het Antoine Wiertzmuseum.

De Musea organiseren tijdelijke tentoonstellingen, waarbij wetenschappelijke catalogi gepubliceerd worden. Zij beheren de grootste Belgische bibliotheek gespecialiseerd in de kunstgeschiedenis.

Tot de opdracht van de KMSKB behoort ook de overdracht van kennis over de kunst door de organisatie van permanente en tijdelijke tentoonstellingen voor een zo ruim mogelijk publiek.

Het actiedomein van de OD Collectie en Onderzoek bevindt zich in het hart van het museale instituut als wetenschappelijke instelling. Zij draagt bij tot de verrijking en het beheer van collecties en databanken en tot hun terbeschikkingstelling van de wetenschappelijke gemeenschap en/of van het publiek, zij structureert en leidt het onderzoek dat per instelling gevoerd wordt en definieert een tentoonstellingsbeleid van internationaal niveau.

Enerzijds gaat het om het bewaren, bestuderen en valoriseren van het geheel aan collecties van in totaal meer dan 20.000 kunstwerken, gaande van de 14e eeuw tot vandaag. Het gaat om het organiseren, structureren en ontwikkelen van presentatietools aan het publiek door te focussen op de kunstwerken en de inhoud te voorzien waarop de publieksdiensten verder kunnen werken, met het oog op het bevorderen van de bemiddeling.

De valorisatie van de collecties is gebaseerd op de bewaarde kunstwerken en -voorwerpen, maar ook op het gevoerde onderzoek. Het ontwikkelen van een onderzoeksbeleid dat rekening houdt met de collecties en gevormde onderzoeksteams binnen de instelling, het bepalen van de prioriteiten, haar ontwikkeling te omkaderen en het geheel te evalueren. Dit zijn de activiteiten en doelstellingen van dit tweede luik.

Website : www.fine-arts-museum.be 3. BESTAANSREDEN VAN DE FUNCTIE Het ontwikkelen van een strategische wetenschappelijke visie, het strategisch en operationeel kader van de KMSKB naar zijn Operationele Directie vertalen en de uitvoering ervan opvolgen. Omvang ? Ongeveer 20 medewerkers (Operationele directie Collectie & Onderzoek) ? Ongeveer 225 medewerkers (KMSKB in totaal) ? Globaal jaarlijks budget ongeveer 16 Mio € ? Beheer van 22.000 m2 openbare zalen en jaarlijks 750 000 bezoekers ? Beheer van een wetenschappelijk onderzoekspark 4. OPDRACHTEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE FUNCTIE 4.1 Permanente resultaatgebieden: Professionalisering interne werking van de directie: ? Risico-analyses maken van de verschillende deelcollecties ; ? Procedures uitschrijven rond bv. Collectiebeheer; ? Verwerving voor kunstwerken uitwerken;

Wetenschappelijk onderzoek stimuleren: ? Doeltreffend en efficiënt beheren van de aan de OD toegekende middelen (financieel en personeel);

De rol van digitalisering van kunstwerken uitbouwen: ? Sturing en professionalisering van de bibliotheek en het archief om deze diensten aan te passen aan de noden en mogelijkheden van de 21ste eeuw;

Ondersteunen van de AD met het oog op het verwezenlijken van het Managementplan van de instelling;

Bijdragen aan het zoeken naar aanvullende financiële middelen, voor de actie van de OD: ? Leiden, motiveren, evalueren en vormen van alle conservatoren met het oog op het realiseren van de vooropgestelde doelstellingen; ? Een goede interne communicatie van zijn OD verzekeren. 4.2 Tijdelijke resultaatsgebieden ? Binnen de zes maanden na de aanstelling, een actieplan voorstellen (KB van 13 april 2008, artikel 29), dat opgenomen wordt in het Managementplan van de AD; ? Een duidelijke visie van de operationele directie beschrijven; ? Ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van projecten ter ontwikkeling en verbetering van de KMSKB; ? De verhuis van kunstwerken naar de tijdelijke reserve voorbereiden. 4.3 Relaties binnen de organisatie ? Rapporteert aan de Algemeen Directeur; ? Is lid van de Directieraad van de instelling; ? Rapporteert voor zijn Operationele Directie aan de Wetenschappelijke Raad en aan de Beheerscommissie van de instelling, waarvan hij als lid kan aangeduid worden; ? Werkt samen met de Directie Ondersteunende Diensten voor een efficiënt beheer van zijn Operationele Directie; ? Verleent zijn steun aan de OD Publiekswerking in zijn expertisedomeinen. ? Zit de vergaderingen van de operationele directie voor. 4.4 Relaties met de POD en de Federale Overheid ? Werkt in overleg met de Algemeen Directeur van de KMSKB samen met de andere Federale Wetenschappelijke Instellingen en de Algemene Directies van de POD Wetenschapsbeleid; ? Vertegenwoordigt zijn OD en, op verzoek, de KMSKB bij raadgevende commissies bijeengeroepen door de POD of eventueel andere FOD's; ? Werkt samen met andere POD's, FOD's of openbare instellingen aan projecten met betrekking tot de doelstellingen van zijn OD en de KMSKB. 4.5 Externe relaties bij de federale overheid ? Werkt samen met de Belgische of buitenlandse actoren of internationale organisaties die actief zijn in het werkingsveld van de OD; ? Vertegenwoordigt, in overleg met de Algemeen Directeur van de KMSKB, de instelling bij diezelfde actoren. 5. VERWACHTE COMPETENTIES 5.1 Algemene managementcompetenties en vaardigheden inzage leidinggeven en organisatie Volgende vaardigheden en competenties zullen beslissende criteria zijn: ? Ervaring met change management in een complexe, gediversifieerde organisatie; ? Ervaring met planning, coördinatie en budgettair beheer van projecten; ? Ervaring in het coördineren van verschillende teams; ? Inzicht in het administratief besluitvormingsproces; ? Kennis van de wetgeving in de domeinen met betrekking tot de OD; 5.2 Functiespecifieke competenties ? Leiden van, vooral internationale, wetenschappelijke projecten inzake onderzoek en collectie; ? Opzetten van interdisciplinaire samenwerkingsverbanden voor een geïntegreerde aanpak in de expertisedomeinen van de OD; ? Uitwerken van ontwikkelingsplannen inzake onderzoek; wetenschappelijke valorisatie van collecties of van databanken; ? Ervaring en kennis op het vlak van collectiebeheer; ? Ervaring en kennis op het vlak van wetenschappelijk onderzoek; ? Ervaring en kennis op het vlak van het uitdenken, organiseren en beheren van tentoonstellingen. 5.3 Technische competenties ? Zeer goede vaardigheden in management van complexe en gediversifieerde organisaties; ? Vaardigheden in het plannen, coördineren en beheren van budgetten van projecten; ? Goede kennis van nationale en internationale netwerken in de domeinen van de OD; ? Vermogen om te coachen, motiveren en vormen van medewerkers; ? Visie en integrerend vermogen; ? In staat zijn om doelstellingen te realiseren. 5.4 Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...).

Manier van denken ? Analytisch vermogen ? Flexibel en vernieuwend denken ? Visie en integratievermogen Manier van omgaan binnen de HR-omgeving ? Coaching, motivatie en ontwikkeling van personeel ? Aansturen van groepen Omgeving ? Samenwerken en uitbouwen van netwerken ? Gerichtheid op de burger, de interne klant en de maatschappij Objectieven ? Verantwoordelijkheidszin ? Realiseren van de doelstellingen ? Overtuigen en onderhandelen Varia ? Mondeling en schriftelijk communiceren ? Loyaliteit en integriteit 6. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN Het vervullen van deze voorwaarden is een absolute voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure.De kandidaten moeten aan deze voorwaarden voldoen uiterlijk op de uiterste datum voor het indienen der kandidaturen. 6.1 Voorwaarden om deel te nemen ? Om deel te nemen aan de selectie voor een functie van operationeel directeur, moeten de kandidaten wetenschappelijk personeelslid zijn of kunnen deelnemen aan een selectie voor een functie als wetenschappelijk personeelslid; ? De kandidaten voor een functie van operationeel directeur moeten beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring; ? Onder wetenschappelijke ervaring wordt verstaan de uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit of een onderzoekslaboratorium van een organisatie uit de privé-sector. 6.2 Algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden 6.2.1 Wetenschappelijk personeelslid zijn of aan volgende voorwaarden voldoen om te kunnen deelnemen aan een selectieprocedure voor de functie van wetenschappelijk personeelslid: Onder wetenschappelijk personeelslid (SW) moet worden begrepen: een personeelslid belast met de uitvoering van wetenschappelijke activiteiten, activiteiten die als volgt worden gedefinieerd: elke systematische activiteit die nauw verbonden is met creatie, productie, bevordering, verspreiding en toepassing van de wetenschappelijke en technische kennis in alle gebieden van de wetenschap en de technologie en in het bijzonder wetenschappelijk onderzoek, experimentele ontwikkeling, wetenschappelijke en technische dienstverlening, tot en met het behoud en de presentatie van het cultureel erfgoed en educatieve dienstverlening.

De voorwaarden voor deelname aan een selectieprocedure van wetenschappelijk personeelslid zijn: a) Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie;b) de burgerlijke en politieke rechten genieten;c) een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van de gesolliciteerde functie;d) houder zijn van een einddiploma opgenomen in de lijst van diploma's en studiegetuigschriften die in aanmerking komen voor de toelating tot de rijksbesturen van niveau A, zoals vastgesteld in bijlage 1 van het statuut van het rijkspersoneel;e) voldoen aan de speciale bekwaamheden en vereisten zoals bepaald in het functieprofiel vastgesteld voor een betrekking van wetenschappelijk personeelslid door de Jury van een federale wetenschappelijke instelling. 6.2.2 Beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring Hierbij dient onder wetenschappelijke ervaring te worden begrepen: de uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of SW of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit of een publieksgerichte organisatie. 7. AANSTELLING IN EEN TAALROL EN DIPLOMA In de hierna vermelde gevallen is deelname aan de selectieprocedure alleen onder voorbehoud geldig. 7.1 Vaststelling van de taalrol De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt de taalrol waarin de kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (hernomen onder 6.2.1.d, hetzij de licentie of de master die toegang geeft tot een betrekking van niveau A).

Indien het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans: Wanneer deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (adres, telefoon, enz.: zie onder punt 10.1 hieronder), waaruit blijkt dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma. In functie van de taalrol waarbij de kandidaat wenst te worden ingedeeld dient dit bewijs van taalkennis uitgereikt te zijn na een proef over de taalbeheersing van hetzij de Franse taal hetzij de Nederlandse taal die verwacht wordt van de houders van een der hierboven onder punt 6.2.1.d) bedoelde diploma's (taaltest - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A). 7.2 Gelijkstelling van diploma Indien het (de) vereiste diploma('s) (licentie-master) werd(en) behaald in een ander land dan België: 7.2.1. Diploma behaald in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of in Zwitserland.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van de KMSKB vooraf nagaan of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, met het oog op bedoeld onderzoek: ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (in dit laatste geval is een vertaling noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf): 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. het indienen van een eindwerk voor het behalen van het diploma? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (in dit laatste geval is een vertaling noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.2.2 Diploma behaald in een ander land dan die bedoeld onder punt 7.2.1.

In dit geval dient een attest te worden voorgelegd waaruit blijkt dat het behaalde diploma erkend wordt als zijnde gelijkwaardig met een van de onder punt 6.1 (licentie-master) bedoelde diploma's (attest afgeleverd door de bevoegde dienst van hetzij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap hetzij het Ministerie van de Franse Gemeenschap). 8. SOLLICITATIEPROCEDURE Om in aanmerking te worden genomen, moet uw kandidatuur voldoen aan de hieronder beschreven voorwaarden: 8.1 Indienen van de kandidaturen De kandidaturen moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Heer Voorzitter van het Directiecomité van de POD Wetenschapsbeleid, de heer P. Bruyère, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel, binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. 8.2 In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd: ? de functiebenaming van de functie waarvoor men kandideert; ? de naam en voornaam van de kandidaat, nationaliteit en geboortedatum; ? het adres waar de kandidaat de aangetekende brief in ontvangst zal kunnen nemen, waarmede hem kennis zal worden gegeven van de hem betreffende beslissingen van de Jury; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 8.3 De kandidaturen moeten als volgt ingediend worden: via een standaard curriculum vitae te downloaden van www.belspo.be waaraan toegevoegd is: ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; ? een lijst van de wetenschappelijke publicaties en eventuele andere wetenschappelijke werken; ? de beschrijving en gedetailleerde referenties van vorige ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD, zoals hierboven bedoeld onder punt 5.2.; ? attesten betreffende de uitgeoefende functies, met vermelding van begin- en einddatum; ? een kopie van het/de vereiste diploma's; de voor de functie aangewezen kandidaat zal gevraagd worden een voor eensluidend verklaard afschrift ervan te bezorgen of het origineel diploma voor te leggen; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder de punten 7.2.1. of 7.2.2., indien het vereiste diploma, behaald door de kandidaat, werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.1., ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs; ? in voorkomend geval: het attest van taalkennis bedoeld onder punt 10.1. (voor toegang tot het tweetalige kader). 9. SELECTIEPROCEDURE ? Op basis van de dossiers samengesteld zoals onder punt 8 opgegeven onderzoekt de Voorzitter van de POD Wetenschapsbeleid de ontvankelijkheid der ingediende kandidaturen op basis van de algemene en bijzondere toelatingsvoorwaarden bepaald onder punt 6. ? De kandidaat moet aantonen op welke manier hij voldoet aan de vereisten inzake specialisatie en ervaring door de beschrijving ervan in het gestandaardiseerd cv en in de gedetailleerde referenties van vroegere ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD. ? Degenen die een ontvankelijk verklaarde kandidatuur hebben ingediend, worden door de Jury van de KMSKB uitgenodigd voor een hoorzitting. Deze hoorzitting dient om de wetenschappelijke titels en verdiensten van de kandidaten te evalueren, alsook hun competenties in het licht van de algemene eisen van management en organisatie, enerzijds, en de specifieke eisen anderzijds, in het licht van de uit te voeren functie. ? De kandidaten zullen beoordeeld worden op omvang van hun kennis en ervaring in de specifieke domeinen van voorliggende functiebeschrijving. ? Na de hoorzittingen zal de Jury overgaan tot de vaststelling van een gemotiveerde indeling van de kandidaten in twee lijsten: - de eerste met de kandidaten die geschikt worden bevonden voor de uitoefening van de functie; voor deze kandidaten zal de Jury een gemotiveerde rangschikking bepalen; - de tweede met de kandidaten die ongeschikt worden bevonden. ? Elke kandidaat zal per aangetekende brief op de hoogte worden gebracht van de hem betreffende gemotiveerde beslissingen van de Jury. ? De geschikt bevonden kandidaten worden voor de gesolliciteerde functie aangewezen in volgorde van voormelde rangschikking. ? De rangschikking blijft geldig zolang het mandaat duurt van de algemeen directeur onder wiens gezag de te begeven functie geplaatst is, i.c. dus de algemeen directeur van de KMSKB. 10. BIJKOMENDE INFORMATIE 10.1 De betrekking staat open voor beide taalrollen Ze behoort tot de groep betrekkingen waarvoor volgende verdeling over het taalkader wettelijk werd vastgesteld: ? Nederlands taalkader: 40 % ? Frans taalkader: 40 % ? tweetalig kader: 20 %, waarvan de helft ambtenaren van de Nederlandse taalrol en de andere helft ambtenaren van de Franse taalrol. ? De toegang tot de betrekkingen voorbehouden aan het tweetalige kader is voorbehouden aan de houders van het attest van taalkennis voor toegang tot het tweetalige kader (taaltest artikel 12), uitgereikt door SELOR (Selectiebureau van de Federale Overheid, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel; tel.: +32-(0)2 800/505 54; e-mail: taal@selor.be).Het bezit van dit attest kan dus een pluspunt zijn. 10.2. Arbeidsvoorwaarden ? mandaat van zes jaar (vernieuwbaar); ? Voltijds; ? Bezoldiging (brutobedrag rekening gehouden met de huidige index, reglementaire toeslagen niet inbegrepen): bruto 105.364,35 € per jaar (bruto 8.780 € per maand). 10.3. Kandidaten met een handicap worden vriendelijk verzocht dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat eventueel de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kunnen worden voorzien. 10.4. Contactpersoon ? betreffende de inhoud van de functie: dr. Michel Draguet, Algemeen Directeur, Michel.draguet@fine-arts-museum.be ? betreffende de arbeidsvoorwaarden: Mevr. An Bergs, Stafdirecteur P&O, an.bergs@belspo.be

^