Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 19 juli 2017

Elektronische verificatie van de vrijstelling van btw bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van het Btw-Wetboek Gelet op artikel 42, § 3, tweede lid, van het Btw-Wetboek; Gelet op de bepalingen inzake facturatie opgeno Voor de toepassing van de vrijstelling bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2017030629
pub.
19/07/2017
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Elektronische verificatie van de vrijstelling van btw bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van het Btw-Wetboek Gelet op artikel 42, § 3, tweede lid, van het Btw-Wetboek;

Gelet op de bepalingen inzake facturatie opgenomen in artikel 1, 11°, en artikel 5, § 1, 10°, van het koninklijk besluit nr. 1 van 29 december 1992 met betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde;

Voor de toepassing van de vrijstelling bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van het Btw-Wetboek kan, onder de hierna opgesomde voorwaarden, een daartoe gemachtigde onderneming een E-certificaat opmaken met het resultaat van de automatische verificatie door de FOD Financiën van een aanvraag voor vrijstelling na een elektronische uitwisseling van gegevens. Het gebruik van de documenten 450 en 451 is hierbij niet langer van toepassing voor de begunstigden van de vrijstelling bedoeld in genoemd artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van het Btw-Wetboek. 1. De vrijstelling bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van het Btw-Wetboek kan enkel worden verleend aan diplomatieke missies, consulaire posten en hun personeel (hierna begunstigde genoemd) die zich op deze vrijstelling kunnen beroepen onder de voorgeschreven voorwaarden en beperkingen en op basis van een regelmatige factuur aan hem uitgereikt: a) door de leverancier of dienstverrichter b) of eventueel door een derde die in naam en voor rekening van voormelde leverancier of dienstverrichter optreedt. In elk geval moet voor elk belastbaar feit de identiteit van de begunstigde die zich op de vrijstelling beroept worden aangetoond. Om die reden zijn (anonieme) kastickets op basis van dewelke een verzamelfactuur wordt opgemaakt niet afdoende; in dat geval dienen andere geldige documenten ter staving (bijvoorbeeld betalingsdocumenten) voorgelegd te worden.

Op deze factuur mogen hoogstens de handelingen van één kalendermaand worden vermeld; indien de handelingen plaatsvonden gedurende een langere periode dient bijgevolg minstens één factuur te worden uitgereikt per tijdvak van een maand.

Om de vrijstelling te kunnen toepassen moet een minimumbedrag worden bereikt van 125 EUR, excl. btw, voor officieel gebruik en 50,00 EUR, excl. btw, voor persoonlijk gebruik, per levering of per dienstverrichting, dezelfde dag bij dezelfde leverancier of dienstverrichter.

De drempels voor officieel en persoonlijk gebruik zullen tegen uiterlijk 31 december 2018 worden geëvalueerd, rekening houdende met de economische en budgettaire omstandigheden. In het kader van deze evaluatie zal worden nagegaan of er voor bepaalde productcategorieën een plafond moet worden ingevoerd. 2. Voor elke goedgekeurde aanvraag n.a.v. een belastbare handeling waarbij de vrijstelling van btw wordt ingeroepen op basis van artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van het Btw-Wetboek moet de gemachtigde onderneming systematisch volgende gegevens verwerken en bewaren gedurende de periode voorgeschreven in het infine van de punten 2, 9 en 11 hierna, en ten allen tijde de volgende informatie elektronisch kunnen verstrekken aan de bevoegde dienst van de FOD Financiën: a) dossiernummer en naam van de begunstigde zoals geregistreerd door de Directie van het Protocol van de FOD Buitenlandse Zaken, alsook zijn adresgegevens;b) in voorkomend geval, begin- en einddatum van de functie van de begunstigde;c) het btw-identificatienummer voorafgegaan door de letters BE, benaming en adres van de belastingplichtige die de belastbare handeling heeft verricht;d) dossiernummer en naam van de bevoegde persoon indien de begunstigde een door de Directie van het Protocol van de FOD Buitenlandse Zaken erkend organisme is;e) datum en nummer van de factuur;f) verificatienummer (is de rechtstreekse elektronische controle door de FOD Financiën waarbij de vrijstelling van de transactie is toegestaan) en datum;g) per belastbare handeling, het bedrag aan btw en de maatstaf van heffing waarvoor vrijstelling wordt verleend;h) het totaal bedrag van de factuur (inclusief btw); i) een omschrijving van de aard van de aangekochte goederen en/of diensten, volgens de door de bevoegde dienst van de FOD Financiën bepaalde en vooraf gedefinieerde categorieën door middel van de hierna vermelde codes:

Code A

OFFICIEEL GEBRUIK Categorie

Code B

PERSOONLIJK GEBRUIK Categorie

1

TV & audio

1

Kleding

2

Electro (wasmachine, koelkast ...)

2

Schoenen

3

Multimedia (computer, ...)

3

Kinderartikelen

4

Telefonie (telefoon, gsm, smartphone...)

4

Juwelen en horloges

5

Meubels en inrichting

5

Tassen, koffers & accessoires

6

Alarminstallatie (roerend en onroerend)

6

Cosmetica en parfum

7

Huishoudartikelen

7

TV & audio

8

Bureauartikelen

8

Electro (wasmachine, koelkast ...)

9

Boeken en tijdschriften

9

Multimedia (computer, ...)

10

Vervoermiddelen (indien geen inschrijving DIV vereist)

10

Telefonie (telefoon, gsm, smartphone... met uitsluiting van de communicatiediensten)

11

Wisselstukken vrijgestelde goederen

11

Meubels en inrichting

12

Gereedschap en tuingerei

12

Alarminstallatie (mobiel)

13

Diensten mbt vrijgestelde goederen

13

Huishoudartikelen

14

Diensten - verhuis

14

Bureauartikelen

15

Diensten - werken aan officiële gebouwen (*)

15

Boeken en tijdschriften

16

Diensten - huur vervoermiddelen op korte termijn

16

Vervoermiddelen (indien geen inschrijving DIV vereist)

17

Diensten - sociaal secretariaat

17

Wisselstukken vrijgestelde goederen

18

Diensten van vertalers en tolken

18

Optiek (monturen, glazen op sterkte, lenzen, verrekijkers etc. en onderhoudsproducten)

19

Diensten van advocaten en notarissen die betrekking hebben op vrijgestelde goederen en diensten

19

Gereedschap en tuingerei

20

Diensten - opleiding

20

Sport en vrije tijd

21

Deelname aan seminaries

21

Diensten mbt vrijgestelde goederen

22

Diensten van interimkantoren

22

Diensten - persoonlijke verzorging

23

Diensten - verhuis

24

Diensten van advocaten en notarissen die betrekking hebben op vrijgestelde goederen en diensten

25

Diensten - opleiding


* : voor zover de maatstaf van heffing het bedrag van 2.500,00 eur niet overschrijdt De bevoegde dienst van de FOD Financiën moet te allen tijde een elektronische en directe toegang hebben tot het IT-systeem van de gemachtigde onderneming, waarin de voormelde gegevens worden verwerkt en bewaard, en dit gedurende een termijn van 7 jaar vanaf 1 januari van het jaar volgend op hun datum.

In geval van overmacht, meer bepaald in het geval het IT-systeem van de gemachtigde onderneming een elektronische en directe toegang tot de betreffende informatie door de bevoegde dienst van de FOD Financiën uitzonderlijk en tijdelijk niet zou toelaten, dienen de gevraagde gegevens, op eenvoudig verzoek van deze laatste, door de gemachtigde onderneming te worden aangeleverd in een tekstleesbaar formaat uiterlijk binnen de 7 werkdagen volgend op elk verzoek daartoe. Dit verzoek kan mondeling, schriftelijk of via mail gebeuren.

Voor de elektronische archivering van de verwerkte facturen en uitgereikte E-certificaten geldt een bewaartermijn van 7 jaar vanaf 1 januari van het jaar volgend op hun datum. 3. In het IT-systeem van de gemachtigde onderneming moeten minimaal de volgende directe controles en functionaliteiten zijn ingebouwd: a) de automatische en systematische verificatie of de begunstigde als dusdanig is geregistreerd door de Directie van het Protocol van de FOD Buitenlandse Zaken en zich kan beroepen op een btw-vrijstelling (o.m. door vergelijking met de lijst van de begunstigden die op verzoek van de FOD Financiën werden geblokkeerd); b) de automatische en systematische verificatie van de geldigheid van de structuur van het btw-identificatienummer;c) de automatische en systematische verificatie van de vastgestelde perken van de vrijstelling, waaronder de noodzaak om over een regelmatige factuur te beschikken; d) de detectie van mogelijke knipperlichten, zoals de inconsistentie tussen maatstaf van heffing en het bedrag aan btw, een abnormale frequentie van belastbare handelingen door de begunstigde binnen een korte tijdspanne, significante bedragen op de facturen, het dubbel gebruik van verantwoordingsstukken met het oog op het verkrijgen van een onterechte dubbele terugbetaling (om deze reden zal de gemachtigde onderneming in dat geval op de factuur een duidelijke vermelding aanbrengen als de btw werd terugbetaald),... 4. De in artikel 42, § 3, eerste lid, van het Btw-Wetboek bedoelde diplomatieke missies en consulaire posten worden door de gemachtigde onderneming geïnformeerd over alle aansluitingen bij de gemachtigde onderneming voor officieel gebruik of voor persoonlijk gebruik door een begunstigde die wegens zijn functie bij één van bedoelde diplomatieke missies en consulaire posten zich kan beroepen op de in artikel 42, § 3, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek bedoelde btw-vrijstelling.Deze kennisgeving gebeurt minstens één maal per maand.

Door het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst machtigt de begunstigde een gemachtigde onderneming naar keuze om de E-certificaten op te stellen en de betaalde btw-gelden terug te vorderen van de leverancier of dienstverrichter, en dit voor de handelingen waarvoor een E-certificaat mag worden gevraagd.

Binnen het kader van onderhavig bericht bepalen de partijen onderling welke diensten deze samenwerkingsovereenkomst bevat, met dien verstande dat de uitreiking van een E-certificaat en de terugbetaling van de btw-gelden aan de begunstigde deel uitmaken van een basisdienst die elke gemachtigde onderneming kosteloos verstrekt.

Om eventueel dubbel gebruik te vermijden kan er door elke begunstigde slechts één samenwerkingsovereenkomst tegelijkertijd afgesloten worden met maximum één gemachtigde onderneming. Indien een begunstigde wenst te veranderen van gemachtigde onderneming dient een overgangstermijn te worden gerespecteerd van 2 maanden volgend op maand waarin de kennisgeving aan de gemachtigde onderneming plaatsvond.

Na het verstrijken van deze 2 maanden worden alle handelingen ongeacht hun datum behandeld door de nieuwe gemachtigde ondernemer.

De voormelde procedure tot het sluiten of wijzigen van een samenwerkingsovereenkomst dient expliciet te worden opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst zelf. Op de datum van de inwerkingtreding van deze mededeling moeten bestaande overeenkomsten worden vernieuwd met expliciete verwijzing naar de bepaling van deze mededeling.

Elke gemachtigde onderneming is ertoe gehouden de administratie onverwijld in kennis te stellen van: - elke opzegging van een samenwerkingsovereenkomst met een begunstigde; - elke nieuwe samenwerkingsovereenkomst die zij sluit met een begunstigde.

Het eventueel gelijktijdig optreden van verschillende gemachtigde ondernemingen voor eenzelfde begunstigde heeft tot gevolg dat de vrijstelling bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van het Btw-Wetboek niet kan worden toegepast. In dat geval zal de bevoegde autoriteit op basis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomsten beslissen welke gemachtigde onderneming mag optreden voor de begunstigde.

De gemachtigde ondernemingen bezorgen de bevoegde dienst van de FOD Financiën een bestand met de bij hen aangesloten begunstigden en de startdatum van de overeenkomst. De startdatum van de overeenkomst kan niet vallen vóór de datum waarop de eerste machtiging werd afgeleverd. 5. Voor elke goedgekeurde aanvraag informeert de gemachtigde onderneming de begunstigde dat het E-certificaat werd bezorgd aan de betrokken leverancier of dienstverrichter tot staving van zijn boek voor uitgaande facturen, als rechtvaardiging voor het niet betalen van de btw.6. Het E-certificaat bevat minimaal de volgende gegevens: a.A1 - Verificatiecode + datum b. B11 - Naam begunstigde c.B12 - Dossiernummer d. B13 - Straat, nr., postnummer, gemeente e. B21 - Naam leverancier of dienstverrichter f.B22 - Btw-nummer leverancier of dienstverrichter voorafgegaan door de letters BE g. B23 - Straat, nr., postnummer, gemeente h. C1 - Vermelding van de categorie van de aangekochte goederen en/of diensten (cfr.punt 2i). i. C2 - Datum factuur j.C3 - Factuurnummer k. C4 - Maatstaf van heffing l.C5 - Bedrag van de btw m. De naam van de gemachtigde onderneming, en het nummer en de datum van de vergunning n.Een internetadres waarop de authenticiteit van het document kan worden geverifieerd middels een verificatiecode o. De contactgegevens van de bevoegde dienst van de FOD Financiën 7.Het E-certificaat vermeldt dat: a) het document één van de voorgeschreven documenten is die een aanvraag om btw-vrijstelling formaliseren;b) de in B21 vermelde leverancier of dienstverrichter moet op het E-certificaat nagaan dat: - de goederen en/of diensten in aanmerking komen voor de gevraagde btw-vrijstelling (zie lijsten van uitgesloten goederen en diensten); - de geadresseerde van de factuur overeenstemt met de in B11 vermelde begunstigde en hij ook de werkelijke koper is; - de in B13 vermelde adresgegevens overeenstemmen met de gegevens vermeld op de factuur en, in voorkomend geval, het leveringsadres; - m.b.t. tot het onderhoud, de herstelling of de accessoires voor een motorvoertuig dat verplicht moet worden ingeschreven bij de DIV, een kopie van het inschrijvingsbewijs van het voertuig werd bijgevoegd, dat in rubriek Code (E of E.1), naast of onder het chassisnummer, een code vermeldt eindigend op 4 of 5. 8. Door het afsluiten van een samenwerkingsakkoord met de gemachtigde onderneming voor de afhandeling van de vrijstellingsprocedure draagt deze laatste, onverminderd of het al dan niet om een basisdienst gaat zoals omschreven in punt 4, derde lid van onderhavig bericht, een grote verantwoordelijkheid ten overstaan van de begunstigde of de leverancier of dienstverrichter voor de controle van de integriteit en de juistheid van de inhoud van het E-certificaat, op basis van de verificatie of de belastbare handeling en de op basis daarvan uitgereikte factuur voldoet aan de wettelijke vereisten.Indien wordt vastgesteld dat de gemachtigde onderneming systematisch fouten maakt, kan haar machtiging al dan niet voor onbepaalde tijd worden ingetrokken.

De door de gemachtigde onderneming bekomen gegevens over de begunstigden en hun aankopen in het kader van de uitvoering van onderhavige procedure voor het opstellen van een E-certificaat mogen enkel in dit kader worden gebruikt. 9. De gemachtigde onderneming stelt voor iedere leverancier of dienstverrichter en per begunstigde een overzicht op van de ontvangen btw van de leverancier of dienstverrichter en de aan de begunstigde doorgestorte bedragen aan btw, met de daaraan gekoppelde E-certificaten of waarvoor nog geen btw werd terugbetaald aan de gemachtigde ondernemer. Dit overzicht wordt maandelijks, uiterlijk de 5de werkdag van de maand volgend op deze waarin de factuur door de gemachtigde onderneming werd ontvangen, rechtstreeks toegestuurd aan de respectievelijke leverancier of dienstverrichter, teneinde deze laatste toe te laten voor de door hem uitgevoerde handelingen de rechtsgeldigheid van de uitgereikte E-certificaten te verifiëren en aan te wenden voor zijn fiscale verplichtingen. Enkel het E-certificaat met betalingsbewijs van de doorgestorte btw aan de gemachtigde onderneming kan aangewend worden door de leverancier of dienstverrichter om de vrijstelling van btw aan te tonen.

De gemachtigde onderneming bezorgt de begunstigde een overzicht van de handelingen waarvoor hij is tussengekomen voor het opmaken van een E-certificaat met vermelding of de btw reeds werd doorgestort of niet.

Dit overzicht wordt maandelijks, uiterlijk de 5de werkdag van de maand volgend op deze waarin het certificaat werd uitgereikt rechtstreeks toegestuurd aan de begunstigde.

De bevoegde dienst van de FOD Financiën wordt eveneens geïnformeerd binnen dezelfde termijnen van bovengenoemde gegevens.

Bedoelde verantwoordingsstukken zijn eveneens onderhevig aan de bewaringstermijn van 7 jaar vanaf 1 januari van het jaar volgend op hun datum. 10. De door de leverancier of dienstverrichter ontvangen btw op handelingen waarvoor de toepassing van de vrijstelling bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° of 2° van het Btw-Wetboek wordt gevraagd door middel van een E-certificaat, dient te worden doorgestort aan de gemachtigde onderneming op een bankrekening op haar naam uiterlijk tegen het einde van de tweede maand volgend op de maand waarin de belastbare handeling plaatsvond. Ondanks dit samenwerkingsakkoord moet de btw rechtstreeks terugbetaald worden door de leverancier of dienstverrichter aan de begunstigde in de gevallen waar de vrijstelling onderhevig is aan de validatie van het Certificaat voor vrijstelling van btw en/of accijnzen door de bevoegde dienst binnen de FOD Financiën, en mag geen E-certificaat worden opgesteld. Dit is het geval voor: - aankoop van motorvoertuigen - aankoop van nieuwe officiële gebouwen, vestiging van zakelijke rechten op en werk in onroerende staat aan deze gebouwen - doorlopende leveringen water, gas, elektriciteit en de diensten van telecommunicatie en teledistributie - de leveringen van goederen en diensten die betrekking hebben op officiële evenementen, alsook de leveringen van voedsel en dranken en de restaurant- en cateringdiensten - btw op vastgoedlasten van officiële gebouwen voor zover de belastingplichtige die optreedt als syndicus zonder recht op aftrek op de genoemde lasten (beslissing E.T.75.574 van 06.06.1999) - levering van goederen en de diensten die ogenschijnlijk wegens hun aard niet voor het officieel gebruik in aanmerking kunnen komen (bv. kleding) - levering van goederen en de diensten voor officieel gebruik door ereconsulaten (beslissing E.T.82.321 van 12.04.2007). 11. Wanneer hiervoor genoemde termijnen niet werden gerespecteerd, bijvoorbeeld omdat o.a. de factuur laattijdig werd uitgereikt of bezorgd aan de gemachtigde ondernemer of wanneer het E-certificaat te laat werd bezorgd aan de leverancier of dienstverrichter, dan moet de terugbetaling gebeuren uiterlijk tegen de laatste dag van de maand volgend op de maand waarin het E-certificaat werd bezorgd.

De gemachtigde onderneming die in uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst andere diensten dan de basisdienst aanbiedt, zoals omschreven in punt 4, derde lid van onderhavig bericht, dient op haar beurt de ontvangen btw van de leverancier of dienstverrichter binnen de zeven (7) werkdagen na ontvangst door te storten aan de begunstigde.

De gemachtigde onderneming die in uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst enkel de basisdienst verleent, zoals omschreven in punt 4, derde lid van onderhavig bericht, dient op haar beurt de ontvangen btw van de leverancier of dienstverrichter binnen de zes (6) maanden na ontvangst door te storten aan de begunstigde.

Indien wordt vastgesteld dat de gemachtigde onderneming systematisch deze termijnen overschrijdt, kan haar machtiging al dan niet tijdelijk worden ingetrokken.

Alle terugbetalingen in dit kader gebeuren via een bankrekening op naam van de begunstigde en in geen geval in baar geld.

E-certificaten en de terugbetaling van de btw op basis ervan kunnen enkel betrekking hebben op handelingen van het lopende jaar en het jaar daarvoor.

Voor beide handelingen, dus zowel de opmaak van de e-certificaten als de terugbetaling van de btw, dienen de stavingsstukken te worden bewaard, respectievelijk in hoofde van de leverancier of dienstverrichter en de gemachtigde onderneming, gedurende 7 jaar vanaf de 1 januari van het jaar volgende op hun datum. 12. Ondernemingen die het statuut van gemachtigde onderneming wensen te bekomen kunnen een aanvraag tot machtiging indienen bij de volgende bevoegde dienst binnen de FOD Financiën: FOD FINANCIEN Algemene administratie van de fiscaliteit Centrale diensten Operationele expertise en ondersteuning Dienst Internationale betrekkingen - Expertise North Galaxy A24 Koning Albert II-laan 33, bus 25 1030 BRUSSEL vat.diplomat@minfin.fed.be De aanvraag moet worden ingediend minstens 3 maanden vóór de periode waarvoor een machtiging wordt gevraagd. Voor de aanvragen die worden ingediend binnen de maand na de publicatie van deze beslissing geldt deze termijn van 3 maanden niet.

De bevoegde dienst binnen de FOD Financiën gaat na of de aanvrager aan de hogervermelde kwalificaties en voorwaarden voldoet. In elk geval wordt van de kandidaat-onderneming vereist (niet-limitatieve lijst): a. gevestigd zijn in de EU b.een Btw-identificatienummer hebben dat de letters BE bevat voor de toepassing van deze beslissing van ivm de elektronische verificatie van de vrijstelling van btw bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2°, van het Wetboek c. in orde zijn met de fiscale wetgeving d.geen personeel in dienst hebben dat in het bezit is van een bijzondere identiteitskaart afgeleverd door de FOD Buitenlandse Zaken e. een bankrekening hebben op naam van de belastingplichtige aan wie hogergenoemd btw-identificatienummer werd toegekend f.de bestuurders mogen niet in faling zijn of in staat van onvermogen. De gemachtigde onderneming moet het aandeelhoudersregister of de lijst van uiteindelijke belanghebbenden (UBO-register) van minimaal de laatste vijf boekjaren voorleggen bij de aanvraag tot machtiging of op eenvoudig verzoek van de administratie. De aandeelhouders van de gemachtigde onderneming mogen geen strafrechtelijke veroordeling en/of een beroepsverbod hebben opgelopen, of betrokken zijn in een faillissements- of insolventieprocedure. g. de samenwerkingsovereenkomsten moeten in overeenstemming met deze beslissing zijn opgemaakt, de Wet 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens in acht nemen en vermelden dat de verzamelde gegevens enkel zullen worden gebruikt voor de toepassing van de vrijstelling en onder geen beding zullen worden doorverkocht of ter beschikking gesteld van derden.h. het E-certificaat wordt opgesteld volgens het door de bevoegde autoriteit ter beschikking gesteld model.i. de kandidaat-onderneming moet de nodige voorzieningen getroffen hebben om: o de maandelijkse overzichten op te stellen. o aan de bevoegde autoriteit de klanten mee te delen met wie een samenwerkingsovereenkomst werd opgesteld en de wijzigingen o alle informatie waarover ze beschikt afdoende te beveiligen voor derden De machtiging wordt desgevallend voor een maximumperiode van ten hoogste zes opeenvolgende kalenderjaren toegestaan, en zal over drie achtereenvolgende erkenningen worden gespreid: - 2 jaar voor de eerste machtiging met een maximum geldigheid tot 31 december van het jaar volgend op het jaar van de aflevering van de eerste machtiging - 4 jaar voor de tweede machtiging geldig tot 31 december van het 4e jaar volgend op het jaar van de aflevering. - 6 jaar vanaf de derde machtiging geldig tot 31 december van het 6e jaar volgend op het jaar van de aflevering.

De procedure voor een hernieuwing van de machtiging is dezelfde als die voor de eerste aanvraag tot machtiging.

Na de derde machtiging wordt de erkenning desgevallend telkens voor een periode van 6 jaar toegekend.

De bevoegde dienst binnen de FOD Financiën kan te allen tijde een gemotiveerd voornemen tot intrekking van de machtiging nemen als de elementen van de machtigingsaanvraag grondig wijzigen of een of meer van de voor de machtiging vastgestelde kwalificaties en voorwaarden niet meer vervuld zijn. De bevoegde dienst binnen de FOD Financiën betekent in dat geval het gemotiveerd voornemen tot intrekking van de machtiging per aangetekende brief aan de gemachtigde onderneming. Als de gemachtigde onderneming geen voldoende gevolg geeft aan de aldus geformuleerde opmerkingen kan de bevoegde dienst binnen de FOD Financiën per aangetekende brief de machtiging tijdelijk of definitief intrekken.

De bevoegde dienst binnen de FOD Financiën kan de machtiging eveneens stopzetten op verzoek van de gemachtigde onderneming. Gebeurt de stopzetting op verzoek van de gemachtigde onderneming, dan moet dit minimaal twee maanden voor de werkelijke stopzetting per aangetekende brief aan de bevoegde dienst binnen de FOD Financiën worden gemeld.

Tot de effectieve stopzetting staat de gemachtigde onderneming in voor de continuïteit van de dienstverlening.

De bepalingen van dit bericht zijn van toepassing vanaf 1 augustus 2017.

Tot en met 31 december 2017 wordt een overgangsperiode voorzien die de diplomatieke missies, consulaire posten en hun personeel moet toelaten om zich aan te passen aan deze bepalingen. Vanaf 1 januari 2018 zijn de documenten 450 en 451 geen geldige verantwoordingsstukken meer voor de toepassing van de vrijstelling bedoeld in artikel 42, § 3, eerste lid, 1° en 2° van het Wetboek.

Dit bericht vervangt het bericht gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 14 mei 2014.

^