gepubliceerd op 03 december 2008
Campagne voor verkeersveiligheid « Rijden onder invloed - BOB » Aan de dames en heren Provinciegouverneurs Aan de heer Voorzitter van het College van Procureurs-generaal Aan de heer Commissaris-generaal van de Federale Politie Aan Ter informatie : Aan de dames en heren Procureurs des Konings Aan de dames en heren Arrondis(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
Campagne voor verkeersveiligheid « Rijden onder invloed - BOB » Aan de dames en heren Provinciegouverneurs Aan de heer Voorzitter van het College van Procureurs-generaal Aan de heer Commissaris-generaal van de Federale Politie Aan de heer Voorzitter van de Vaste Commissie voor de Lokale Politie Ter informatie : Aan de dames en heren Procureurs des Konings Aan de dames en heren Arrondissementscommissarissen Aan de dames en heren Burgemeesters, Aan de dames en heren Korpschefs Mevrouw, mijnheer de Gouverneur, Mijnheer de Procureur-generaal Mijnheer de Commissaris-generaal, Mijnheer de Voorzitter, Ondanks de vele inspanningen en het steeds groeiende bewustzijn bij de bestuurders wordt vastgesteld dat het rijden onder invloed één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen blijft en dat, vooral tijdens de nachten, een groot aantal bestuurders onder invloed achter het stuur kruipt. Terecht werd er dan ook tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid op gewezen dat bijkomende inspanningen op het vlak van sensibilisatie en handhaving nodig zijn om het tij te doen keren. 1. Doelstelling Tijdens de komende eindejaarscampagne die loopt van 28 november 2008 tot en met 12 januari 2009 onder het motto « Hoe bedank jij je BOB ? » (1) worden passagiers aangemoedigd hun BOB te bedanken. Ook deze keer zullen politie en justitie extra aandacht geven aan het onveiligheidsfenomeen rijden onder invloed van alcohol. Waar er tijdens de campagne 2005/2006 157.038 ademtesten werden afgenomen, het hoogste aantal ooit en er vorig jaar een lichte daling was, zal er tijdens deze campagneperiode naar gestreefd worden om 180 000 ademtesten af te nemen. Dit komt overeen met ongeveer 10 % meer controles per politiekorps. Om weggebruikers duidelijk te maken dat rijden en alcohol niet samengaan, blijven politiecontroles noodzakelijk daar het percentage positieven vooral tijdens de weekends en bij gecontroleerde bestuurders naar aanleiding van een ongeval hoog blijft.
Tegelijk zijn inspanningen nodig om naast de objectieve pakkans, ook de subjectieve pak- en strafkans te verhogen.
Door toename van het aantal gecontroleerde bestuurders beoogt de politie de pakkans te verhogen. Eens de inbreuk is vastgesteld, ontsnapt de overtreder niet aan een door de procureur des Konings voorgestelde of gevorderde sanctie.
Uit de cijfers van de FOD Justitie blijkt dat aan een vaststelling dat iemand onder invloed van alcohol of drugs een voertuig heeft bestuurd, of iemand in dergelijke toestand heeft aangezet of aan een dergelijk persoon een voertuig heeft toevertrouwd, nagenoeg steeds een gevolg wordt gegeven (97 % van de 32 428 in 2006 vastgestelde inbreuken dronken sturen of sturen in staat van alcoholintoxicatie). Ca 22% van de overtreders betaalde een minnelijke schikking en 75 % diende zich te verantwoorden voor de politierechtbank. Minstens 42 betrokkenen volgden een cursus op voorstel van de procureur des Konings. 99 % van de beklaagden gedagvaard voor de politierechtbank worden veroordeeld.
Daarom wordt aan de politiediensten en het openbaar ministerie gevraagd samen met het BIVV tijdens de komende eindejaarscampagne de inspanningen te leveren die ons in staat moeten stellen het tij te doen keren. 2. Richtlijnen Evenals bij de vorige edities zal de campagne 2008/2009 erop gericht zijn om het grote publiek aan te zetten tot een verantwoord gedrag inzake alcoholverbruik bij situaties waarin men ook genoopt is te rijden.Wat controles betreft, betekent dit dat zij : ? zichtbaar, maar tevens onvoorzienbaar zijn, ? zeer intensief worden uitgevoerd, ? in de media worden aangekondigd, ? en bijgevolg de bestuurders bewust maken van de aanzienlijke pakkans.
Met het oog op een maximale bijdrage van alle overheidsdiensten, is het belangrijk dat alle betrokkenen op de hoogte gebracht worden van de te voeren actie en de gemaakte afspraken.
Om een maximale efficiëntie te bereiken, is het aangewezen dat de politieautoriteiten hun acties duidelijk coördineren, in de eerste plaats inzake de locatie alsmede het tijdstip. Om dit doel te bereiken, is het wenselijk dat de politieautoriteiten een verantwoordelijke aanduiden voor de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van de campagne. Het komt hem toe om contact op te nemen met de verschillende parketten en de Dirco's teneinde hen in te lichten nopens de acties en controles.
Ook dit jaar wordt opnieuw bijzondere aandacht gevraagd voor de kwaliteit van de controles. Teneinde het ontradend effect van de controles te optimaliseren, is het belangrijk om aan het begin van de avond duidelijk zichtbaar aanwezig te zijn. Het uitvoeren van aselecte controles (iedereen die tegengehouden wordt, moet ook blazen) verhoogt eveneens het preventief effect.
Daarnaast is het belangrijk dat de gerichte, mobiele controles in tijd en ruimte afgestemd worden op de problematiek van het rijden onder invloed : controles op minder drukke wegen en sluipwegen, mobiele controles die meerdere malen van plaats veranderen, na een ongeval,...
Door deze combinatie van controle voeren worden immers de objectieve en subjectieve pakkans positief beïnvloed.
Om het ontradend effect van de acties te optimaliseren, wordt concreet gevraagd dat gevolg gegeven wordt aan de onderrichtingen vervat in de omzendbrief « COL8/2006 » 3. Communicatie Het BIVV zal aan de korpsen boekjes bezorgen met geschenkideeën voor de BOB.Het is de bedoeling dat deze aan de bestuurder worden gegeven bij elke negatieve ademtest. De aantallen die de korpsen zullen ontvangen, worden bepaald op basis van het aantal negatieve ademtesten van vorig jaar.
Mocht er een nood bestaan om toch ook nog BOB-sleutelhangers uit te delen dan kunnen deze bij het BIVV worden besteld. 4. Evaluatie Om de campagne zorgvuldig te kunnen evalueren en, in het verlengde ervan, de publieke opinie optimaal te kunnen sensibiliseren en een ontradend effect te ressorteren, is het belangrijk dat de resultaten van de controles zo efficiënt mogelijk worden verzameld. De evaluatie van de campagne gebeurt in twee fasen : allereerst een gedeeltelijke evaluatie van de eerste dagen, d.w.z. van 28 november 2008 om 22.00 u. tot 24 december 2008 om 06.00 u.; later een evaluatie van de hele campagne, d.w.z. van 28 november 2008 om 22.00 u. tot 12 januari 2009 om 6.00 u.
Op lokaal en federaal vlak worden de gegevens iedere werkdag die volgt op de dag van de controle overgemaakt aan de verantwoordelijke van de zone of verkeerspost, die zal beschikken over een applicatie om deze gegevens te vatten.
Over de cijfers van de eerste gedeeltelijke evaluatie van de campagne zal op dinsdag 30 december 2008 een persbericht worden verspreid. Er is een perscommuniqué over de gehele campagne gepland op vrijdag 16 januari 2009.
Opgemaakt te Brussel op 25 november 2008.
De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL De Minister van Justitie, J. VANDEURZEN De Staatssecretaris E. SCHOUPPE
Bijlage 1 : Resultaten gedragsmeting 2006, BIVV, P. SILVERANS Uit studies van het BIVV, meer bepaald de attitudemetingen en de gedragsmetingen rijden onder invloed van alcohol, blijkt dat de objectieve en subjectieve pakkans in België nog veel te laag is.
Zo schat een meerderheid van 66 % de kans om gecontroleerd te worden op het rijden onder invloed van alcohol « klein » in. Slechts 8 % schat deze kans « groot » in. Uit de peiling naar de gerapporteerde objectieve pakkans voor het rijden onder invloed blijkt dat 7,4 % van de respondenten één of meerdere keren gecontroleerd werd door de politie tijdens de afgelopen 12 maand.
Bovendien blijkt dat ook de subjectieve strafkans zeer laag is : 40 % van de bestuurders is niet overtuigd dat er na een vaststelling van een overtreding ook een straf zal volgen.
Bijlage 2 : Mogelijke gevolgen bij vaststelling van rijden onder invloed van alcohol Bij alcoholintoxicatie van 0,22 tot 0,35 mg/l uitgeademde alveolaire lucht wordt een onmiddellijke inning ten belope van 137,5 euro geïnd.
Een zelfde bedrag wordt als minnelijke schikking voorgesteld als uit een bloedanalyse een gelijkwaardige intoxicatie blijkt van 0,5 tot 0,8 g/l bloed.
Wordt die onmiddellijke inning niet voldaan of is er een iets hogere alcoholconcentratie, dan stelt de procureur des Konings een minnelijke schikking tot 550 euro voor.
Bij weigering die voorgestelde minnelijke schikkingen te voldoen wordt nagenoeg steeds vervolgd door de politierechtbank.
De personen die onder invloed zijn van minstens 0,65 mg alcohol per liter uitgeademde alveolaire lucht (1,5 g/l bloed), worden in regel steeds voor de politierechtbank gedagvaard.
Bijlage 3 : COL 8/2006 Onderrichtingen « gemeenschappelijke omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal houdende een eenvormig vaststellings-, opsporings- en vervolgingsbeleid betreffende het sturen onder invloed van alcohol, in staat van dronkenschap of in een soortgelijke staat onder meer ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen, alsook betreffende de aanwezigheid in het organisme van andere stoffen dan alcohol die de rijvaardigheid beïnvloeden - sturen onder invloed van alcoholdrugs » : -> Iedere bestuurder die betrokken is in een verkeersongeval, moet aan een alcoholcontrole onderworpen worden, ongeacht of het gaat om een verkeersongeval met gewonden of met louter materiële schade en ongeacht of er al dan niet aanwijzingen zijn van alcoholverbruik. -> Daarenboven dienen de op een vaste plaats georganiseerde gerichte alcoholcontroles (2) aselectief uitgevoerd te worden, dit wil zeggen ook als er geen aanwijzingen van alcoholgebruik zijn. -> Naast de hierboven vermelde georganiseerde gerichte alcoholcontroles, kunnen de politiediensten vanzelfsprekend ook tijdens het uitvoeren van routinecontroles (3), tijdens mobiele gerichte controles en tijdens gerichte controles waarbij niet alle voertuigen kunnen tot stilstand gebracht worden, bestuurders die tekenen van alcoholgebruik zouden vertonen (abnormaal rijgedrag, alcoholgeur, ...), aan een alcoholcontrole onderwerpen (selectief optreden). De resultaten van dergelijke controles dienen evenwel afzonderlijk vermeld te worden onder meer omdat zij geen correct beeld geven van het procentueel aantal alcohol - geïntoxiceerde of dronken bestuurders.
De controles kunnen worden aangeduid met borden, die respectievelijk op het controlepunt zelf en op korte afstand daarvan geplaatst worden, zodat de controles tegelijkertijd zichtbaar en onvoorzienbaar zijn.
Door de wet van 21 april 2007 tot wijziging van de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, die in werking is getreden op 1 september 2007 wordt strenger opgetreden ten opzichte van personen die minder dan twee jaar houder zijn van een rijbewijs B die met een motorvoertuig een verkeersinbreuk begaan waarvoor een andere bestuurder facultatief vervallen verklaard kan worden van het recht tot sturen.
Voor die « beginnende bestuurders » moet de rechter het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het theoretische of praktische examen.
Daarom dienen de politiediensten zelfs bij de geringste alcoholintoxicatie (ten minste 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht) een volledig proces-verbaal over te maken aan de procureur des Konings met het oog op vervolging voor de politierechtbank. Als algemene richtlijn geldt dat aan die beginnende bestuurders geen onmiddellijke inning noch minnelijke schikking zal voorgesteld worden. _______ Nota's (1) In het Frans : « Comment remerciez-vous votre BOB ? », en in het Duits : « Und wie danken Sie Ihrem BOB ? » (2) Definitie gerichte controle : een vooraf geplande en gerichte alcoholcontrole uitgevoerd door minimum 2 politiefunctionarissen gedurende minimum 30 minuten. (3) Definitie routinecontrole : een niet vooraf geplande noch gerichte controle die niet plaatsvindt naar aanleiding van een ongeval.